شناسه خبر : 69587
چهارشنبه 27 شهريور 1398 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دنبال بحث‌های سیاسی در اصلاح تابلوهای شهدا نیستیم

«ساسان سروش» گفت: ما نه به دنبال بحث‌های سیاسی هستیم و نه هدف‌مان پروژه سودآور است؛ چراکه موضوع شهدا بالاتر از این حرف‌هاست و بایستی دغدغه همه باشد و شهرداری از این‌که افرادی در راه شهدا تابلوها را اصلاح می‌کنند، باید خوشحال باشد.

وقتی خبر حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری در فضای مجازی پخش و به یک مطالبه عمومی تبدیل شد، مسئولان شهرداری تهران سعی کردند تا با توجیه‌های غیر منطقی، اصل این موضوع را زیر سوال ببرند و حذف واژه «شهید» را تنها به تعداد محدودی از تابلو‌های شهری در منطقه «یک» مربوط سازند و آن را گردن پیمانکار بیاندازند؛ اما با پیگیری مردم به‌خصوص جوانان انقلابی، مشخص شد که این موضوع تنها به یک یا دو کوچه در منطقه «یک» منتهی نشده؛ بلکه واژه «شهید» از تعداد زیادی از کوچه‌ها و خیابان‌های تهران در مناطق مختلفی نظیر ۱۶، ۱۲، چهار و... هم حذف شده است و حتی در شهر‌های دیگر هم این اتفاق افتاده است.

همین توجیه‌های غیر منطقی و فرار از پاسخگویی از سوی مسئولان شهرداری تهران، موجب شد که تعدادی از جوانان انقلابی در یک اقدام «آتش به اختیار» خودشان دست به کار شوند و با هزینه شخصی خود، برچسب «شهید» تهیه کرده و آن را به تابلو‌هایی که این واژه مقدس از آن حذف شده بود بچسبانند.

بعد از این‌که مسئولان شهرداری تهران متوجه شدند که عده‌ای از جوانان دست به این اقدام انقلابی زدند، به‌جای این‌که از اشتباهات خود عذرخواهی کرده و درصدد جبران برآیند و از طرفی هم از اقدام ارزشی این جوانان حمایت کنند شروع به ایجاد تنش، تخریب و توهین به آن‌ها کردند.

دنبال بحث‌های سیاسی در اصلاح تابلوهای شهدا نیستیم/ شهرداری فقط صورت مسئله را پاک می‌کند

در همین راستا، «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل ‏شهرداری تهران که اولین واکنش‌ها را به موضوع حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری نشان داد، به کسانی که نسبت به این موضوع اعتراض کرده بودند، طعنه زد و اظهار داشت: «ان‌شاءالله نیات همه مانند خلوص نیت شهدا باشد».

وی همچنین در دیگر واکنش‌های خود علیه منتقدان، گفت: «واقعیت این است که عکس شهدا را می‌بینیم، اما عکس شهدا عمل می‌کنیم. چه کسانی از این پروژه که متاسفانه مدتی است آغاز شده سود می‌برند؟»، «متاسفانه نام مقدس شهیدان به محلی برای سوء‌استفاده سیاسی تبدیل شده است»، «اتفاق سهوی عدم ثبت کلمه «شهید» در چند تابلوی شهری متاسفانه سیاسی شده و به مستمسکی برای برخی افراد تبدیل شده است»، «برخی با شانتاژ سیاسی و تحریف ماجرا سعی دارند که شهرداری تهران را به حاشیه بکشانند».

از سویی دیگر «پیروز حناچی» شهردار تهران نیز در واکنش به انتقاد‌ها و اقداماتی که از سوی جوانان برای اصلاح تابلو‌ها صورت گرفته است، گفت: «به نظر می‌رسد که برخی از افرادی که امروز در خصوص حذف نام شهید سخنانی می‌گویند و یا اعتراضی می‌کنند، فکر احترام به نام شهدا و گرامی‌داشت یاد آن‌ها نیستند و دنبال مسائل دیگری هستند».

«ساسان سروش» یکی از همان جوانی است که پس از اطلاع از موضوع حذف واژه «شهید» از برخی تابلو‌های شهری، به صورت خودجوش و «آتش به اختیار» دست به یک اقدام انقلابی زد و با نصب این واژه مقدس بر روی آن تابلو‌ها و پخش کلیپ‌هایش در فضای مجازی با هشتگ «نشان ابدی»؛ با هزینه شخصی خودش، نگذاشت تا در غفلت و سهل‌انگاری مسئولان شهرداری، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر تهران، هویت واقعی خود را از دست بدهند؛ هرچند که با انواع و اقسام تهمت‌ها و توهین‌های مسئولان شهرداری تهران مواجه شد، در حالی که وقتی وی در خیابان اقدام به نصب برچسب شهید روی تابلو‌های شهری کرد، مردم با هر ظاهر و اعتقادی از او حمایت کردند و در فضای مجازی هم پیام‌های تشکرآمیز زیادی برایش فرستادند.

شغل «ساسان» برنامه‌نویسی کامپیوتر است و به دلیل دغدغه‌هایی که در حوزه جنگ نرم دارد، در کنار شغل خود، در قامت یک «افسر جنگ نرم» در شبکه‌های اجتماعی، در حوزه ترویج تفکرات انقلاب اسلامی و ایثار و شهادت فعالیت می‌کند. وی می‌گوید که ما نه به دنبال بحث‌های سیاسی هستیم و نه هدف‌مان پروژه سودآور است؛ چراکه موضوع شهدا بالاتر از این حرف‌هاست و باید دغدغه همه باشد و شهرداری از این‌که افرادی در راه شهدا تابلو‌ها را اصلاح می‌کنند، باید خوشحال باشد و از طرفی باید از حذف واژه «شهید» ناراحت؛ نه این‌که به افرادی که در این راه اقدام می‌کنند، بگویند که آن‌ها قصد تخریب دارند و دنبال اهداف دیگری هستند!

در راستای آشنایی بیشتر با اقدام تحسین‌برانگیز و «آتش به اختیار» جمعی از جوانان انقلابی در راستای اصلاح تابلو‌هایی که واژه شهید از روی آن حذف شده است، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس به گفت‌وگو با «ساسان سروش» پرداخته است که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دنبال بحث‌های سیاسی در اصلاح تابلوهای شهدا نیستیم/ شهرداری فقط صورت مسئله را پاک کرده‌ است

دفاع‌پرس: از چه زمانی متوجه حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری شدید؟ چگونه شد که به فکر اصلاح تابلو‌ها افتادید؟

دو هفته مانده بود به محرم که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی را مبنی بر این‌که عنوان «شهید» از تابلو‌های شهر‌ها حذف شده است، برای من ارسال کردند. وقتی تعداد این پیام‌ها زیاد شد، احساس مسئولیت کردم که این موضوع را بررسی کنم تا از صحت آن باخبر شوم. در همین راستا بود که با بررسی‌هایی که انجام دادم، متوجه شدم که این مسئله صحت دارد و با توجه به پیام‌هایی که از دیگر شهر‌ها دریافت کردم، متوجه شدم که این موضوع فقط مربوط به تهران نیست؛ بلکه در دیگر شهر‌ها نیز اتفاق افتاده است.

برای همین بود که اقدام به تهیه برچسب‌هایی کردم که در مرور زمان از بین نروند و مقاوم باشند. بعد از تهیه برچسب‌های «شهید»، تصمیم گرفتم تا با دوستان خود برویم و این برچسب‌ها را بر روی تابلو‌هایی که این واژه مقدس از روی آن حذف شده است، بچسبانیم؛ لذا اولین محلی که رفتیم، خیابان شهید «مهدی‌زاده» در منطقه «یک» تهران بود که عکس شهید در داخل کوچه نصب شده و بر روی تابلوی دیوارکوبی که در کوچه نصب شده بود نیز واژه «شهید» وجود داشت؛ اما در تابلوی پرچمی سر کوچه، این واژه مقدس حذف شده بود؛ بنابراین برچسب «شهید» را بر روی این تابلو نصب و از این اقدام فیلم تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردیم؛ آن شب، شب ششم محرم بود.

دفاع‌پرس: چگونه کار خود را آغاز کردید؟

همان شب بر اساس گزارش‌های مردمی که به دست ما رسیده بود، به خیابان شهید «عباسی» و دو بن‌بست دیگر به نام‌های «معزی» و «نمازی» واقع در منطقه ۱۲ رفتیم. خیابان شهید «عباسی» هم مانند خیابان شهید «مهدی‌زاده» بود؛ یعنی در تابلو‌های دیوارکوبی که داخل کوچه نصب شده بود، واژه «شهید» وجود داشت؛ اما در تابلو پرچمی سر کوچه، این واژه مقدس حذف شده بود؛ بنابراین برچسب «شهید» را بر روی این تابلو هم نصب کردیم و فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده و بعد از آن به بن‌بست‌های «معزی» و «نمازی» که مخاطبان به ما اطلاع داده بودند رفتیم و به همین صورت عمل کردیم.

دفاع‌پرس: شهرداری تهران کلیپی ساخته که در آن مدعی شده است بن‌بست‌های «معزی و «نمازی» به نام شهدا نیستند و جوانانی که برچسب «شهید» را روی تابلو‌ها می‌چسبانند، به دنبال شهیدسازی هستند تا با انگیزه‌های سیاسی شهرداری را تخریب کنند، نظر شما در این‌باره چیست؟

بعد از پخش شدن این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی، «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به این فیلم‌ها واکنش نشان داد و بعد از آن بود که شهرداری تهران یک فیلم کوتاهی را نیز در این خصوص تهیه و منتشر کرد. در این فیلم، دبیر شورایاری محله «سیروس» به بن‌بست‌های «معزی» و «نمازی» مراجعه کرده و این موضوع که این دو بن‌بست به نام شهید است را تکذیب کرد و از طرفی هم نامه‌ای از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۱۲ تهران منتشر شد که وجود شهدایی با این نام را در این منطقه تکذیب کرد؛ به همین دلیل مسئولان شروع کردند به مانور دادن روی موضوع این دو بن‌بست و به ما برچسب‌هایی نظیر دروغ‌گویی، تشویش اذهان عمومی، انجام پروژه سودآور و... زدند.

دفاع‌پرس: یعنی مخاطبان به شما اطلاع داده بودند که بن‌بست‌های «معزی» و «نمازی» به نام شهید است؟

بله، مخاطبان به ما اطلاع داده بودند؛ البته ما، چون تجربه نداشتیم، اصلا فکر نمی‌کردیم که اطلاعات نادرست به ما رسیده باشد و این‌گونه بخواهند برای ما حاشیه ایجاد کنند؛ اما با وجود این‌که امروز تصاویر زیادی درباره حذف واژه «شهید» از تابلو‌ها منتشر شده است، مسئولان نباید آن همه تابلو‌های دیگر را نادیده بگیرند و لازم است که یک موضع درستی بگیرند؛ چراکه تا به امروز فقط صورت مسئله را پاک کرده‌اند.

البته از یک بُعد دیگر، اداره بنیاد شهید منطقه ۱۲ تهران به شهرداری اعلام کرده است که شهیدان «معزی» و «نمازی» در لیست این بنیاد نیستند؛ در حالی که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت متوجه خواهیم شد که شهیدان زیادی با این نام وجود دارند؛ بنابراین ممکن است که خانواده این شهیدان در آن منطقه نباشند، اما با این وجود شهیدسازی هم صورت نگرفته است.

همچنین در همان کلیپی که شهرداری تهیه کرده است، ادعا می‌شود که واژه «شهید» در تابلو‌های کوچه شهید «عباسی» وجود دارد؛ اما وقتی تصویر به تابلوی سر کوچه که در آن این واژه مقدس وجود نداشت و ما برچسب «شهید» را روی آن چسبانده بودیم می‌رسد، ناگهان فیلم سانسور شده و به یک صحنه دیگر می‌رود! در حالی که ادامه این صحنه در فیلمی که ما منتشر کردیم وجود دارد که عنوان «شهید» بر روی آن تابلو نیست و ما خودمان آن را اضافه کردیم.

 
 
00:00 00:50

متأسفانه رسانه ملی هم شبیه همین گزارش شهرداری را پخش و به جای پرداختن به اصل موضوع، روی موضوع بن‌بست‌های «معزی» و «نمازی» تمرکز کرد و اضافه کردن واژه «شهید» به تابلوی خیابان شهید «انصاری» واقع در محله «جوادیه» هم که ما این کار را انجام داده بودیم را، کار شهرداری عنوان کرد؛ در واقع همان خط خبری که شهرداری ایجاد کرده بود را رسانه ملی ادامه داد.

دفاع‌پرس: دیگر در چه مناطقی از تهران دست به اصلاح تابلو‌های شهری زدید؟

روز یازدهم محرم بود که تعدادی عکس از محل «جوادیه» واقع در منطقه ۱۶ به دست ما رسید که تقریبا ۹ خیابان بود که واژه «شهید» از تابلو‌های آن حذف شده بود و وقتی بررسی کردیم، دیدیم که برخی از این تابلو‌ها اصلاح شده است.

از سویی دیگر، در خیابان شهید «آیت» تقاطع «رسالت» واقع در منطقه ۸ نیز یک تابلوی بزرگ وجود دارد که هیچ نشانی از واژه «شهید» در آن وجود نداشت و روی دیوار متروی «سبلان» هم همین‌طور بود که برای چسباندن برچسب «شهید» روی این تابلو، از مخاطبی که با ما تماس گرفته بود، نردبان گرفتیم و این برچسب را هم نصب کردیم.

 
 
00:00 01:00

در خیابان برادران شهید «فلاح» واقع در منطقه ۹ نیز واژه «شهید» روی تابلو‌یی که سمت بزرگراه قرار دارد، وجود نداشت؛ درحالی که در داخل خیابان روی تابلو‌های قدیمی و دیوارکوب وجود داشت؛ اما در کنار خیابان برادران شهید «فلاح»، خیابان شهید «ملکی» قرار دارد که در تابلوی سرکوچه آن واژه «شهید» وجود داشت؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد که در دوره‌ای خاص، در تابلو‌هایی که نصب می‌شده، واژه «شهید» وجود نداشته است.

دفاع‌پرس: نظر شما درباره اتهاماتی نظیر «شانتاژ سیاسی»، «تحریف ماجرا»، پروژه «سودآور» و... که مسئولان شهرداری تهران به شما نسبت می‌دهند، چیست؟

ما نه به دنبال بحث‌های سیاسی هستیم و نه هدف‌مان پروژه سودآور است؛ چراکه موضوع شهدا بالاتر از این حرف‌هاست و باید غدغه همه باشد و شهرداری از این‌که افرادی در راه شهدا تابلو‌ها را اصلاح می‌کنند، باید خوشحال و از طرفی باید از حذف واژه «شهید» ناراحت باشد؛ نه این‌که به افرادی که در این راه اقدام می‌کنند، بگویند که آن‌ها قصد تخریب دارند و دنبال اهداف دیگری هستند!

این گفت‌وگو ادامه دارد...

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi