شناسه خبر : 69593
چهارشنبه 27 شهريور 1398 , 11:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مخالفت مدافع برجام با مذاکره دوباره با آمریکا

یک حامی سفت و سخت برجام تصریح کرد حتی اگر اروپا اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران اختصاص دهد نباید مذاکره جدیدی فراتر از برجام با ترامپ کرد، چرا که روی تعهد او نمی‌شود حساب کرد.

حسن بهشتی‌پور در یادداشتی نوشت: در موضوع اختصاص اعتبار ۱۵میلیارد دلاری که در پیشنهادی فرانسویان عنوان شده، قرار است فرانسوی‌ها وامی را به ایران پرداخت کنند که بلاعوض نیست. بلکه قرار است ایران از طریق فروش نفت، ۱۵ میلیارد دلار را به طرف فرانسوی بازگرداند. در ازاء آن هم  ایران باید  روند کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند. البته آنها انتظار دارند پس از موفقیت این طرح فرانسوی، ایران مذاکرات در موضوعات غیر از برجام را هم  بپذیرد، چنانکه در بیانیه تازه اتحادیه اروپا از ایران خواسته شده که به میز مذاکرات بازگردد.
هرچند که دستور مذاکره را عنوان نکرده‌اند اما به‌جای این که آمریکا را محکوم کرده و بپرسند که چرا از برجام خارج شده، از ایران درخواست بازگشت به مذاکرات را دارند!  مذاکراتی که طرف مقابل انتظار دارد همان موضوع سه‌گانه‌ای که ترامپ در پی آن است : ۱- محدود کردن برد موشک‌های ایران ۲- حمایت نکردن ایران از گروه‌هایی که ما به آنها مقاومت می‌گوییم و طرف مقابل آنها را تروریست می‌نامد. مثل حماس و حزب‌الله و حوثی‌های یمن  و غیره ۳- توقف غنی‌سازی اورانیوم. یعنی این سه موضوع شاخص است که طرف غربی خواهان  پذیرش مذاکره روی آنهاست. این درحالی است که ایران مذاکرات در خارج از چارچوب برجام را نمی‌پذیرد، چراکه این طرف مقابل بودکه برجام را اجرایی نکرد. بنابراین قصد آنها این است که ایران را پای میز مذاکره آورده تا بتوانند در این خصوص تبلیغات به راه اندازند.
حالا سوال این است که اگر این ۱۵ میلیارد دلار به ایران داده شود و این موضوع قطعی شده و محدودیت بصورت موقتی از سوی آمریکا برداشته شود، آیا ایران مذاکره راجع به سایر موضوعات را بپذیرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال  اغلب کارشناسان معتقدند تا زمانی که این تحریم‌ها پایان پیدا نکند، مذاکرات جدید خطای بزرگی است. حالا اگر آمریکایی‌ها و فرانسویان ۱۵ میلیارد فوق را قبل از مذاکره، گشایش حساب کرده و ایران یقین پیدا کند که این مبلغ فضای تازه‌ای در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد، آیا صلاح خواهد بود راجع به موضوعات غیر برجامی مذاکره شود؟ در این زمینه بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند می‌توان مذاکره را انجام داد.
اما برخی دیگر معتقدند مذاکراتی که نتیجه آن معلوم بوده و یک طرفه است - برخلاف برجام که عرف بود- حداقل تا زمانی که اهرم تحریم وجود دارد صلاح نیست مذاکره‌ای انجام شود، حتی اگر گشایش اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری صورت بپذیرد. من جزء گروه دوم هستم و معتقدم اصولا نمی‌توانیم با این وعده دلخوش باشیم. چون اولا مذاکرات طولانی مدت خواهد بود  و ثانیا نمی‌دانیم بعد از مذاکرات طرف مقابل دوباره دبه خواهد کرد یا خیر؟ ضمن این که در مذاکرات رفتار ترامپ با کره شمالی و طالبان را به تجربه دیده‌ایم. ترامپ کسی نیست که بتوان روی رفتار او در هر زمینه‌ای  حساب کرد.

اینستاگرام
سلام ، موضوع برجام و عجله مسئولان برای امضای توافقی یکجانبه که به نفع دشمن بود و از طرفی بطور کلی میدانیم مذاکره کردن هنگامی موثر است که کشوری شکست خورده و بوسیله دادن امتیازات یا بخشی از خاک تصرفی جنگ فیصله یابد که در خصوص نشستن ایران پشت میز مذاکره در حالیکه از قدرت و اقتدار بی نظیر برخوردار بود و غنی سازی 20 درصد کاملا مورد قبول غرب قرار داشت همچنین فریب مردم از سایه جنگ اشتباهی بزرگ بود که اصلاح طلبان مرتکب شدند و لازمست تمام غرامت و خسارتهای وارده به ملت و کشور را تامین کنند.
قبل از امضای برجام و پس از این هشدارها شاهد بودیم رهبر معظم انقلاب هیاتی را برای رفع اشکالات برجام به ریاست آقای دکتر زاکانی منسوب کردند که اشکالات اعلام شد اما هرگز در برجام لحاظ و تغییری داده نشد. از این رو دوگانگی در سیاستها و برداشت دوگانه عمدی از سیاستهای اصلاح طلبان ایجاد شد تا فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم امکان هرگونه مذاکره بعد از شکست برجام و خروج شیطان بزرگ را با فرمان اخیر که مذاکره در قالب 5+1 و توبه آمریکا را پذیرفته است به نوعی تغییر موضع رهبر معظم انقلاب توجیه کنند.
رهبر معظم انقلاب از ابتدا نسبت به موضوعات برجام 1 و 2 و ادامه آنها هشدار داده و اکنون نیز همان فرامین بدون هیچگونه تغییر مواضع دنبال میشوند لیکن اصلاح طلبان برای فرار از شکست برجام یا توجیه عملکرد خسارت آفرین و خباثت آلود خود اکنون با تقلید و پیروی از رسانه های بیگانه و دشمن متوسل به برداشت و تعبیر دوگانه و تغییر موضع در فرامین رهبر معظم انقلاب هستند. با توجه به اهمیت بالای موضوع و سوء استفاده و تفسیر به رای بیانات رهبر معظم انقلاب در دوران حیات با برکت همچنین حساسیت ویژه آن که اصلاح طلبان به عنوان راه گریز از شکست قطعی و خسارات غیر قابل جبران در پیش گرفتند تقاضا داریم موضوع یاد شده که اهمیت ویژه در تحلیل فرهنگ ایثار و شهادت دارد به نحو مقتضی توسط مدیریت محترم فاش نیوز برای افکار عمومی تشریح گردد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi