شناسه خبر : 69623
پنجشنبه 28 شهريور 1398 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه ایثارگران در کنکور امسال افزایش یافت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کنکور ارشد امسال در عمل سهمیه ایثارگران افزایش یافته است و اعتراض داوطلبان از جهتی بجاست اما بحث تخصیص سهمیه مازاد به ایثارگران مطرح نبوده و فعلا هم پیشنهاد جایگزینی نیست.

سوژه‌ اعتراض به نتایج نهایی و انواع سهمیه در کنکور ارشد 98 که توسط کاربران فارس ثبت شده بیش از ۱۰ هزار امضاء دریافت کرده است. 

https://media.khabaronline.ir/d/2019/06/17/3/5209906.jpg

تازه‌ترین پیگیری از اعتراض‌ها به کنکور ارشد ۹۸

محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در واکنش به اعتراض داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 98 به نتایج آزمون امسال، اظهار داشت: داوطلبان زیادی با من تماس گرفتند و این اعتراض را مطرح کردند.

*در کنکور ارشد امسال در عمل سهمیه ایثارگران افزایش یافته است

وی گفت: در این باره با آقای خدایی رئیس سازمان سنجش صحبت کردم و مطالب اعتراضی را هم برایشان فرستادم و موضوع را پیگیری کردم. همانطور که داوطلبان کنکور هم می‌دانند و طبق پاسخی که آقای خدایی دادند این مسئله مربوط به دستگاه اجرایی و سازمان سنجش نیست و مربوط به قانون است که با اصلاح بند ایثارگران در قانون در عمل برای کنکور امسال سهمیه ایثارگران افزایش یافته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی افزایش سهمیه در کنکور ارشد امسال، توضیح داد: در گذشته که ۲۵ درصد سهمیه برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا در نظر گرفته شده بود، این سهمیه توسط مشمولان پر نمی‌شد و باقی ظرفیت استفاده نشده به مشمولان آزاد اختصاص پیدا می‌کرد، اما امسال با توجه به اصلاحاتی که روی قانون ایثارگران در مجلس انجام شد، مقرر شد که مازاد سهمیه‌  ۲۵ درصدی به مشمولان ۵ درصد سهمیه ایثارگران دارای ۶ ماه سابقه حضور در جبهه اختصاص یابد.

صادقی ادامه داد: به این ترتیب بخشی از سهمیه‌ای که قبلا در عمل استفاده نمی‌شود، امسال به سهمیه آزاد اختصاص پیدا نکرد و بار دیگر به سهمیه ایثارگران اضافه شد و این اتفاق‌ها در کنکور ارشد امسال رقم خورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعتراض داوطلبان از جهتی به جا است، به خصوص اینکه معمولا استفاده کنندگان از سهمیه، دانشگاه‌های خوب را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: تفاوت فاحشی بین پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای و غیرسهمیه‌ای در دانشگاه‌ه‌ها وجود دارد. رتبه‌های پایین و بالا در کنار هم سر یک کلاس می‌نشینند، حتی گاهی رتبه‌های بالا حذف می‌شوند و رتبه‌های پایین قبول می‌شوند و این مشکلی است که در جریان اصلاح سهمیه‌های ایثارگری در مجلس اتفاق افتاده است.

*فعلا پیشنهاد جایگزینی نیست

صادقی در پاسخ به این سوال فارس که با توجه به اینکه این اتفاق‌ها در جریان اصلاح ماده قانون مربوط به سهیمه ایثارگری رخ داده، آیا برنامه‌ یا پیشنهادی برای اصلاح دوباره این ماده وجود دارد؟ گفت:‌ این موضوع‌ پیش‌تر از سوی ایثارگران مجلس پیگیری شده است و بقیه نمایندگان هم به نوعی با آن همراهی کرده‌اند. پیشنهاد و نظر دیگری هم درباره این طرح وجود داشت که البته نماینده‌ها با آن مخالف بودند و رای نیاورد. در نهایت اختلافی که بر سر اصلاحیه بود در کمیسیون مربوطه برطرف شد و نتیجه آن اصلاحیه فعلی در قانون برنامه ششم شد و در حال حاضر هم پیشنهاد جایگزین دیگری در مقابل طرح فعلی وجود ندارد.

*بحث سهمیه مازاد برای ایثارگران مطرح نبود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان می‌گویند آنچه در صحن تصویب شد با آنچه در قانون نوشته شده تفاوت دارد، به این معنا که نمایندگان می‌گویند در صحن مجلس رای دادیم که برای ایثارگران سهمیه مازاد در کنکور ایجاد شود اما در عمل  سهمیه ایثارگران از سهمیه موجود تخصیص یافته است،  نظر شما در این باره چیست؟ گفت: بحث سهمیه مازادی در کار نبود و اختلاف بر سر اینکه سهمیه مازاد باشد یا نباشد نبود، اختلاف بر سر این بود که سهمیه چگونه بین ایثارگران تقسیم شود.

* تغییر نتیجه کنکور ارشد امسال بعید است

صادقی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نتایج کنکور ارشد اعلام شد و مهلت چندانی هم برای ثبت نام دانشگاه‌ها باقی نمانده، آیا امکان تغییر نتایج وجود دارد؟ گفت: نتایج آزمون کارشناسی ارشد 98 در ایام تعطیلات مجلس اعلام شد و مجلس هفته پیش و هفته جاری تعطیل بود، اما با این حال با توجه به شرایط موجود تصور نمی‌کنم  امکان تغییر در نتایج کنکور وجود داشته باشد.

 

به گزارش فارس، طبق اصلاحیه ماده ۹۰ قانون برنامه ششم اگر ۲۵ درصد ظرفیت مربوط به جانبازان بالای ۲۵ درصد جانبازی پر نشود و متقاضیان استفاده از سهمیه ۵ درصدی رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه بیش از ظرفیت موجود باشد، باقی مانده ظرفیت 25 درصدی به مشمولان ظرفیت ۵ درصدی اختصاص پیدا می کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
اینستاگرام
سلام ، تمام این صحبتها بر علیه سهمیه 25 ایثارگران در مقابل انواع سهمیه های آشکار و پنهان است که هیچکس در مورد آن دسته از سهمیه ها اعتراضی ندارد اما همگی میدانیم هرگز سهمیه 25 درصد تکمیل نشده و باقیمانده به سهمیه آزاد داده شده است.
در جایی گفته شده حدود 3500 نفر معترض برای نتایج آزمون کارشناسی ارشد مدعی هستند که با رتبه دو رقمی در هیچ دانشگاهی قبول نشدند در صورتیکه 3500 نفر حداقل رتبه چهار رقمی است.
اکنون به نقل از خبرگزاری میگویند (سوژه‌ اعتراض به نتایج نهایی و انواع سهمیه در کنکور ارشد 98 که توسط کاربران ثبت شده بیش از ۱۰ هزار امضاء دریافت کرده است)
طبق اطلاعیه سازمان سنجش و تایید آن توسط وزیر محترم علوم ، نتایج آزمون گروههای چهار گانه آموزشی حکایت از خالی ماندن حدود نصف از صندلیهای دانشگاهها در سه گروه آزمون ریاضی فیزیک - انسانی و هنر بوده لیکن رشته های پزشکی در گروه آزمون رشته تجربی پنجاه درصد بیش از ظرفیت دانشگاهها شرکت کننده داشته است یعنی شرکت کنندگان در گروه تجربی دو برابر ظرفیت دانشگاهها بوده و رشته های ریاضی فیزیک و انسانی و هنر تعداد شرکت کننده به نصف ظرفیت دانشگاهها نرسیده و تمام شرکت کنندگان در سه رشته آزمون قبول شدند. بنابراین معترضین به سهمیه ایثارگران فقط در رشته آزمون تجربی و انتخاب رشته پزشکی بودند لذا بجای اعتراض به انتخاب اشتباه و جاه طلبانه رشته های پزشکی و سرزنش خودشان به سهمیه ایثارگران حمله کردند که طبق معمول اصلاح طلبان از این فرصت به ارزشهای انقلاب حمله کردند.
از دلسوزان نظام تقاضا داریم در مقابل هجمه هایی که بر علیه ایثارگران انجام میشود تا حدی که ایثارگران در دانشگاه موضوع ایثارگری را پنهان کنند و برخی ایثارگران مورد کارشکنی و ضدیت عده ای از اساتید و مسئولان دانشگاهها قرار دارند و گاهی اینگونه به سهمیه قانونی ایثارگران اعتراض و حمله کنند و سایر مشکلاتی که در دانشگاهها وجود دارد موضع قاطع اتخاذ فرمایند زیرا همانطور که ملاجظه میگردد حمله به ایثارگران یا حمله به ارزشهای شیعی نظام تبدیل به جریانی تثبیت شده و عادی گردیده که هیچگونه دفاعی از مظلومیت ایثارگران در مقابل انواع هجمه های حساب شده و دارای برنامه ریزی وجود ندارد فلذا چنانچه مسئولان نیاز به استفاده ابزاری از ارزشهای نظام و بهره برداری سیاسی از شخصیت و جایگاه اجتماعی ایثارگران دارند لازم است حداقل حرکتی در مقابل هجمه ها بعمل آورند نه اینکه با هجمه ها همکار و هم جهت شوند.
دروغ دروغ دختر من باید دامپزشکی ازاد قبول می شد ولی اعداد و رقم اعلامی دانشگاه ازاد چیزدیگری می گوید گویا سهمیه جانباز 20درصدی را ندیده گرفتند بازهم سر فرزندان ما کلاه رفت اقای نوروزی چه کار کردی نه سهمیه نه تخفیف نه بلیط مترو فقط ما را سرکار گذاشتی
کشتید ما را یه سهمیه الکی میدید به ایثار گران اینقدر تو بوق و کرنا میکنید برید ببینید به قول شما تو سرزمین کفر مثل امریکا و اروپا برا ایثار گرانشون چه کار هایی میکنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi