شناسه خبر : 69665
یکشنبه 31 شهريور 1398 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

محل‌هایی از شهر که رنگ دفاع‌مقدس دارند

هفته دفاع مقدس که از راه می‌رسد، کوچه و خیابان‌های شهر حال و هوای دیگری می‌گیرد. برای آنها که ردی از خود در آن دوران حماسه‌آفرین به جای گذاشته‌اند این هفته متفاوت‌تر از مابقی سال است. برای مرور خاطرات روزهای شیرین و در عین حال تلخی که ده‌ها و شاید هزاران خاطره را در خود جای داده است، به جز آدم‌ها که بازیگران اصلی و راویان و شاهدان عینی روزهای دفاع مقدس هستند برخی اماکن نیز قابلیت این را دارند که خاطرات آن دوران را زنده کنند. کافی است قدم در آن بگذارید تا در زمان سفر کنید و به گذشته بروید. در خاطرات مردان اسلحه به دوش قدم بزنید و عطری از آن دوران را استشمام کنید.

جنگ تحمیلی که به پایان رسید عده‌ای به فکر جمع‌آوری و نگهداری از آثار دوران دفاع مقدس افتادند، به همین منظور سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به وجود آمد، البته برخی سازمان‌های فرهنگی و نهادهای دیگر همچون بنیاد شهید و موسسات و گروه‌های مردمی نیز برای کمک به این امر مهم دست به کار شدند. این موضوع واضح بود که گذر زمان باعث فراموشی بسیاری از اتفاقات و خاطرات آن دوران می‎شود، آثاری که باید برای آیندگان از این حماسه هشت ساله به یادگار بماند، نیازمند حفظ و نگهداری است. عملیات عظیم راهیان نور با همین هدف ابتدا توسط رزمندگانی که برای یادآوری خاطرات دوران جنگ به مناطق عملیاتی سر می‌زدند شکل گرفت و کم‌کم گسترش پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بارها در صحبت‌های خود به حفظ و نگهداری آثار آن دوران و استخراج گنج عظیم دفاع مقدس تاکید داشتند که باعث شد متولیان فرهنگ کشور نگاه ویژه‌ای به موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادتی که در هشت سال جنگ جوهر اصلی این دفاع جانانه بود، داشته باشند. زمین‌‎هایی که شاهد جنگ تن به تن و شهادت و زخمی شدن فرزندان این مرز و بوم بودند به محلی برای حضور جوانان و درس گرفتن از آن دوران تبدیل شدند.

در کنار حفظ سرزمین‌های دفاع مقدس، موزه‌های دفاع مقدس نیز برای نمایش آثاری از آن دوران شکل گرفتند. امروزه در بسیاری از شهرها موزه‌های دفاع مقدس و خانه‌موزه‌های شهدا تاسیس شدند که محلی برای بازخوانی وقایع آن دوران هستند.

اهالی معرفت و عشق جایی بهتر از گلزارهای شهید را برای خلوت دل نمی‌شناسند. بهترین جایی که نشان شهدا را دارد محلی است که هزاران شهید در آن آرمیده‌اند و امروز اگر به کوچکترین روستاهای این سرزمین هم سری بزنید اثری از آن را در گوشه‌ای از روستا پیدا می‌‎کنید. هرجا شهیدی به خاک سپرده شده آنجا محلی است مقدس برای اهل دل و معرفت. یادمان‌ها و مزارهای شهدا در پارک و دیگر اماکن عمومی شهر هم مستثنی از گلزارهای شهدا نیست. هر روزه زائران زیادی به شوق پیوند زدن دلشان با شهدا بر سر مزار آن‌ها حاضر می‌‎شوند تا وجود خود را به روح بزرگترین ایثارگران سرزمین‌مان پیوند بزنند.

خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس قصد دارد تا در سلسله گزارش هایی به معرفی اماکنی که یادآور آن دوران و حماسه آفرینان دفاع مقدس است بپردازد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi