شناسه خبر : 69679
یکشنبه 31 شهريور 1398 , 15:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقصر شهیدزدایی در تهران کیست؟

چند روزی است که کلمه و یا حتی نام شهید از برخی معابر تهران حذف شده است. برخی از تابلوها توسط شهرداری اصلاح شد اما امروز رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت که اگر موردی هم در این زمینه بوده مربوط به شورای قبل است.

فاش نیوز - چند روزی است که کلمه و یا حتی نام شهید از برخی معابر تهران حذف شده است. برخی از تابلوها توسط شهرداری اصلاح شد اما امروز رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت که اگر موردی هم در این زمینه بوده مربوط به شورای قبل است.

بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های  شهر تهران به نام شهدای دفاع مقدس، انقلاب و مدافع حرم نامگذاری شده است اما چند روزی است که موضوع حذف کلمه شهید و یا نام شهید از تابلوها مطرح شده است. 

عکس‌هایی از این اقدام در فضای مجازی منتشر شد و حتی برخی از مدیران شهری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفتند که موارد انگشت‌شمار است و قطعاً اصلاح خواهد شد. یکی از مناطقی که حذف نام شهدا در آن صورت گرفته بود منطقه ١ شهرداری تهران بود که البته مسؤولان مربوطه اعلام کردند که تابلوها اصلاح می شود.

واکنش ها به این موضوع ادامه داشت تا جایی که غلام محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توئیتی اعلام کرد از چند روز پیش در فضای مجازی کلیپی با هشتک نشان ابدی دست به دست می‌شود. که فردی در منطقه ١٢ تهران اقدام به برچسب‌گذاری عنوان مقدس شهید بر تابلوی نام کوچه‌ها می‌کرده است و این گونه در ماه خون و قیام وظیفه مسؤولان خاطی را رأساً انجام می‌داد چرا که طبق استعلام رسمی و محلی این اسامی اصولاً نام شهدا نیستند. 

البته چند عکس از تابلوهای معابرمحله جوادیه واقع در منطقه ١۶ تهران منتشر شد که در برخی موارد کلمه شهید از روی تابلوها حذف شده است که البته شهرداری معتقد است که این موضوع سیاسی شده است. 

فرزند یکی از شهدا در این باره به خبرنگار فارس، گفت: در منطقه ١۶ ناحیه یک کلمه شهید از برخی تابلوها حذف شده است که البته با پیگیری‌های صورت گرفته شهرداری منطقه آنها را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه بنده فرزند، برادر و برادرزاده شهید هستم، گفت: به نام ۵ نفر از بستگان درجه اول ما کوچه و خیابان نامگذاری شده است.

وی افزود: وقتی متوجه حذف نام شهید و یا در برخی موارد کلمه شهید از معابر شدیم به محل رفتیم و هنگامی که در حال عکسبرداری بودیم برخی مأموران شهرداری رفتار ناشایستی داشتند، گوشی بنده را گرفتند و شکستند. البته بنده با شهردار منطقه صحبت کردم و آنها هم قول دادند موضوع را پیگیری و با خاطیان برخورد کنند البته این را هم بگویم پیمانکار گفته است خسارت گوشی بنده را می‌پردازد اما تمام عکس‌هایی که بنده از این تغییر نام‌ها گرفته بودم داخل گوشی بود که توسط مأموران شهرداری شکسته شد.

وی با بیان اینکه با معاونت امور شهری منطقه صحبت‌هایی کردم و حتی مستندات آن موجود است، گفت: آنها قول مساعد داده و همچنین در برخی موارد تابلوی معابر را اصلاح کردند. 

اما امروز محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع شهیدزدایی از تابلوهای شهری، گفت: مدتی است پروژه تخریب و دروغ‌افکنی تبدیل به دستور کاری برخی از مرتبطین با حوزه رسانه شده است و ناآگاهانه به شیپوری می‌دمد که هیچ‌ کس از آن سود نمی‌برد و علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌هایی که توسط روابط عمومی شهرداری و شورای شهر صورت گرفته باز هم از نشر اخبار نادرست کوتاه نمی‌آیند. 

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته در کمیسیون نامگذاری شورای شهر حدود ٣٨ درصد نامگذاری‌ها به نام شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اختصاص پیدا کرده است، گفت: حتی یک گزارش از سوی بنیاد شهید و خانواده شهیدان مبنی بر بی‌توجهی و حتی کم‌توجهی به ویژه در خصوص زدودن عنوان شهید از پلاک‌های نامگذاری شده ارسال نشده است.

به گفته عضو شورای پنجم شهر تهران در برخی گزارش‌های محدود مغایرت تابلوهای پرچمی با تابلوهای معابر در دوره پیشین شهرداری مربوط به سال ٩۴ مطرح بوده که بر اساس دستور شهردار همین تعداد محدود هم اصلاح شده است.اساساً گرچه شورای پنجم و مدیریت شهری ممکن است در برخی موارد منتقد مدیریت شهری پیشین باشد اما اتهام عنوان شهیدزدایی به هیچ وجه به همکاران ما در شورای چهارم و مدیریت شهری آن سال‌ها برازنده نیست و یک ستم آشکار به شمار می‌آید. 

بعد از اظهارنظر حق‌شناس مبنی بر اینکه اگر مغایرتی هم در برخی موارد بوده مربوط به دوره قبل شورای شهر تهران بوده است مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری شورای چهارم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: یکی از اولویت‌های ما مطابق قانون برای نامگذاری معابر به نام شهدا برای احیای فرهنگ شهادت و هویت شهر است و با سازوکارهای طراحی شده خانواده‌های شهدا به بنیاد شهید مراجعه، فرمی را تکمیل و بعد منطقه موردنظر اقدامات را انجام و در کمیسیون نامگذاری شورا موضوع بررسی و رأی نهایی در صحن علنی اخذ می‌شد. تأکید می‌کنم که شهرداری اجراکننده مصوبات است و نمی‌تواند مستقیماً نامی را تغییر دهد.

مجتبی شاکری اضافه کرد: شنیده‌ام اخیراً در یک حرکت ناصواب برخی معابر شهری به نام افراد مسأله‌دار و در قید حیات نامگذاری شده است که البته این موضوع مورد اعتراض رسانه‌ها واقع شد. 

وی در ادامه خصوص حذف نام شهدا از برخی معابر تهران گفت: البته این حرکت یک ظاهر و یک باطن دارد؛ ظاهرش این است که نام شهید را برداشته و تابلو را تهی از هویت شهدا می‌کنند و باطنش هم این است که جریان اصلاح‌طلب برای دوقطبی کردن جامعه پروژه‌های وسیعی دارند و بخشی از این پروژه مربوط به شهیدزدایی و زخم زدن به شهر و عاطفه شهروندان است.

عضو شورای چهارم شهر تهران در پاسخ به این پرسش که حق‌شناس عضو شورای پنجم معتقد است که برخی مغایرت‌های محدود پرچمی در این زمینه مربوط به دوره قبل است، گفت: چه مغایرت‌هایی بوده است به نظر من این فرار کردن از صورت مسأله است. اگر نام‌هایی که در حال حاضر تغییر پیدا کرده است بدون اجازه شوراست، شورا اعلام و با خاطیان برخورد شود و اگر با اجازه شورای شهر بوده باید پاسخگو باشند حتی اگر ٢ یا ۵ مورد باشد، تأثیری در شکست قبح موضوع ندارد.

شاکری با تأکید بر این موضوع که ربط دادن این اتفاق به مدیریت شهری قبلی درست نیست، گفت: حرف کلی نزنند، مستند حرف بزنند و بگویند کدام معبر در کدام نقطه؟

وی با تأکید بر این موضوع که در قانون خانواده شهدا اولویت دارند، گفت: نامگذاری معابر حداقل کاری است که برای این افراد می توانیم انجام می‌دهیم.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه در برخی از معابر دو خانواده شهید زندگی می‌کردند، گفت: شورایاری‌ها توافق آنها را جلب کرده و در نهایت با رضایت خانواده شهدا نامگذاری انجام می‌شد. باز هم تأکید می‌کنم که اولویت با خانواده شهدا بوده است. 

بر اساس این گزارش، ماجرای حذف نام شهدا از معابر تهران مدتی است مطرح  شده و  تاکنون پاسخ درستی از سوی مدیریت شهری در این زمینه داده نشده است، در حال حاضر هم موضوع به زمین شورای قبل افتاده است و آنها هم هر گونه مغایرتی را رد  و خواستار این شدند که اگر موردی است اعلام و کلی گویی نکنند.گروه اجتماعی خبرگزاری فارس مریم گلباز

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
اگرشهرداری منطقه۱شروع کننده این جرم بوده وبیشترین جرم دراین منطقه رخ داده!!"
به صراحت میگویم که مقامات عالی نظام درجریان این جرم بوده!وچه بساخودشان دستوراینچنینی راصادرکرده اند!چرا؟
چونکه اکثرمسئولین درمنطقه ۱ سکونت دارندوهرروزازاین محله وکوی برزن عبورمیکنند!!!
و...
مقصر اصلی خورزوخان بید..... خورزوخان بگیرید.دیدی قنبر حالا فهمیدی چی شد قنبر!!!!!؟؟
بنام خدا
سلام امیدوارم حالتون خوب باشه! ! !؟ برادرعزیز ،این کار دشمن دوست نما ست واگر انرا جدی نگیریم .!...! پس بگو اینکار عمروعاس زمان است اینکار اشعث زمان است .باید انهارا رسوا کنیم .والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi