شناسه خبر : 69762
چهارشنبه 03 مهر 1398 , 11:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رویکرد دوگانه اروپا در قبال گروهک‌های تروریستی

دبیرکل بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور) گفت: گروهک‌های تروریستی از اولین روزهای پیروزی انقلاب خصومت خود را با نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند و متأسفانه مورد حمایت کشورهای غربی نیز قرار گرفتند.

نشست «حقوق‌بشر در ترازوی مدعیان جهانی» با همکاری بنیاد هابیلیان و مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد دبیرکل بنیاد هابیلیان، احمد مؤمنی‌راد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، توکل حبیب‌زاده رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، سیدحسین طباطبایی مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی، سعدالله اقدامی پدر شهید خردسال محمدطاها اقدامی و خواهر شهید یونس پورجلو از شهدای واقعۀ تر‌وریستی رژۀ اهواز در تهران برگزار شد.

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد فرزند حجت الاسلام هاشمی‌نژاد و دبیرکل بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور) در این نشست گفت: پرداختن به موضوع تروریسم امری ضروری است؛ زیرا گروهک‌های تروریستی از اولین روزهای پیروزی انقلاب خصومت خود را با نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند و متأسفانه مورد حمایت کشورهای غربی نیز قرار گرفتند. بی‌شک پشت پرده تمامی اقدامات تروریستی اهداف و محرک‌های سیاسی بوده است. بنیاد هابیلیان نیز تلاش می‌کند با پشتوانۀ 14 سال فعالیت مؤثر امروز به حوزه اقدامات حقوقی ورود کند.

در ادامه توکل حبیب‌زاده، رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا با اشاره به اقدامات حقوقی مؤثر گفت: تهیه فهرست گروهک‌های تروریستی اقدام بسیار مثبتی است که آثار عملی فراوانی خواهد داشت. همچنین می‌توان به برخی قوانین بین‌المللی برای اقدام علیه تروریست‌ها در مجامع بین‌المللی استناد کرد.

وی با اظهار تأسف از رویکرد دوگانه اروپا در قبال گروهک‌های تروریستی گفت: اروپا به جای پاسخگویی در برابر حمایت از گروهک‌های تروریستی که مسئولیت حمله به کشور را بر عهده دارند و علیه ما اقدامات تروریستی می‌کنند، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند و این یک پارادوکس عجیب است.

پدر شهید خردسال محمدطاها اقدامی دیگر سخنران این نشست بود. سعدالله اقدامی ضمن بیان نحوۀ شهادت فرزند خردسالش گفت: حادثۀ تروریستی اهواز علیه مردم بی‌پناه صورت گرفت و باید با عوامل این حادثه برخورد جدی صورت گیرد.

سیدحسین طباطبایی، مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست ضمن برشمردن فعالیت‌های مثبت بنیاد هابیلیان بیان داشت: بنیاد هابیلیان در چند سال گذشته حرکت کاملاً درست، سنجیده و عاقلانه‌ای را برای پیگیری مطالبات خانواده شهدای ترور در پیش گرفته است. صدای گروه‌های مردم‌نهاد بیش از دولت‌ها شنیده می‌شود؛ ولی این چیزی از وظیفۀ دولت و نهادهای حاکمیتی کم نمی‌کند.

وی فزود: این جزو حقوق قربانیان ترور است که پس از رخدادهای تروریستی، با عاملان حادثه برخورد شود. تجربه این نوع برخورد را در استان سیستان‌وبلوچستان و با گروهک‌های تروریستی  داشتیم که سبب بازدارندگی رخدادهای تروریستی در این استان شد. حامیان و کسانی که با گروهک‌های تروریستی مرتبط هستند، باید مطلع شوند که در صورت حمایت از گروهک‌ها برخورد قاطعی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل را طراحان نقشه‌های ضدایرانی خواند و عربستان سعودی را تأمین‌کنندۀ مالی آن دانست و افزود: فعالیت رسانه‌ای این‌ها در شبکه‌ها و پذیرایی از سخن‌گویان گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که همۀ اجزا از قبل طراحی شده‌اند. دشمن از اعلام اقدامات خودش ابایی ندارد؛ اما متأسفانه به دلیل کم‌کاری خودمان متهم به حمایت از تروریسم هستیم.

خواهر شهید یونس پورجلو دیگر مهمان این نشست بود. این خواهر شهید با بیان اینکه چنین حوادثی سند رسوایی حامیان آن‌هاست گفت: حادثه تروریستی اهواز یک سند رسوایی برای مدعیان حقوق‌ بشر است، چگونه یک کودک چهار ساله را به شهادت رساندند. این جنایت باید بیش از این بازتاب جهانی پیدا می‌کرد تا نشان دهد ایران قربانی تروریسم است. عاملین این حادثه باید به اشد مجازات برسند تا 20 سال آینده جای شهید و جلاد عوض نشود. این باعث افتخار خانوادۀ شهدای ترور است که متولی مانند بنیاد هابیلیان دارد.

احمد مؤمنی‌راد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران جهان امروز را جهان وارونه‌ای دانست و گفت: در دنیا دچار وارونگی شدیم به نحوی که جای دزد و پلیس برای سلطۀ سیاست و ثروت تغییر کرده است و قدرت‌های بزرگ خواهان سلطه‌گری هستند. بعد از 40 سال سامانه قدرتمندی در حوزه حقوق بشر در قبال رخدادهای مختلف نداریم و باید دولت، قوۀ قضائیه و نهادهای مختلف دارای رویکرد جامعی باشند.

انتهای پیام/

حقوق بشر در ترازوی مدعیان جهانی

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi