شناسه خبر : 69785
جمعه 05 مهر 1398 , 17:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقاومت مردمی توهم اشغال برق‌آسای ایران را از بین برد

رژیم بعثی بر خلاف تصورش در نخستین روز‌های جنگ با مشکلات اساسی روبه‌رو شد که به منزله شکست استراتژی جنگ سریع و برق‌آسا بود به طوریکه در هفته اول مجبور به توقف در مناطق اشغالی شده و از پیشروی باز ماند و به عبارتی استراتژی تهاجمی رژیم عراق با رشادت و مقاومت ملت بزرگ ایران به بن‌بست رسید.

شکست و بن‌بست استراتژیک رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی

سردار غلامرضا علاماتی رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در یادداشتی اختصاصی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در اختیار دفاع‌پرس قرار داد، نوشت: جنگ یکی از عناصر پایدار تاریخ هر ملت است؛ این پدیده زشت و مبغوض همه انسان‌ها، همواره و به‌ناچار همراه جوامع بشری بوده و خواهد بود؛ اما آن‌چه که باید دانست، این است که جنگ برای چیست؟ علیه چیست و نتیجه و حاصل آن چیست؟

جنگ تحمیلی که «صدام حسین» رئیس رژیم بعثی عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران تحمیل کرد، یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. این جنگ برای ملت ایران، یک دوره سرشار از ایثار، فداکاری و شجاعت است و به یک حماسه ماندگار تبدیل و به‌عنوان «دفاع مقدس» نامیده شده است.

از روز‌های آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا پایان آن، رژیم بعثی عراق همواره از پشتیبانی قدرت‌های استعماری غرب و شرق و کشور‌های عربی منطقه برخوردار بود؛ به‌گونه‌ای که «صدام حسین» یک روز پس از اعلام قطع رابطه آمریکا با ایران در تاریخ ۱۳۵۹/۰۱/۲۰، اعلام کرد که «عراق آماده و مجهز است تا برای افتخار خود، دست به جنگ بزند» و سرانجام به طور رسمی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، حمله سراسری خود به ایران را از طریق هوا، دریا و زمین آغاز کرد.

اهدافی که رژیم بعث عراق از تحمیل جنگ به ایران دنبال می‌کرد، ابتدا لغو قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و دوم براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود؛ اما سوال این است که آیا صدام از پیروزی جنگ با ایران اطمینان داشت؟ آن‌ها بر خلاف تصورشان در نخستین روز‌های جنگ با مشکلات اساسی روبه‌رو شدند که به منزله شکست استراتژی جنگ سریع و برق‌آسا بود به طوریکه در هفته اول مجبور به توقف در مناطق اشغالی شده و از پیشروی باز ماندند و به عبارتی استراتژی تهاجمی رژیم عراق با رشادت و مقاومت ملت بزرگ ایران به بن‌بست رسید و سرانجام صدام پس از هشت سال، در نامه‌ای که به ریاست جمهوری اسلامی ایران نوشت، شکست خود را پذیرفت و سازمان ملل نیز عراق را به عنوان متجاوز و شروع‌کننده جنگ معرفی کرد.

اما حفظ، تثبیت و تدام انقلاب اسلامی و نپذیرفتن مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توسط رژیم بعثی عراق، دلیل شکست عراق و صدام است و در مقابل عواملی که باعث پیروزی ملت ایران شد و امروز ملت ایران باید از تجربه و ذخیره پایان‌ناپذیر دفاع مقدس در مقابل تهدیدات بهره‌برداری کند، عبارتند از:

  1. رهبری و مدیریت حضرت امام خمینی (ره)

  2. پشتیبانی مردم از هشت سال دفاع مقدس

  3. وحدت و همبستگی ملی

  4. ابتکارات و خلاقیت‌ها

«دوران دفاع مقدّس را حقیقتاً باید گرامی و عزیز شمرد و پاسداری کرد، چون آن هشت سال (دفاع مقدّس) تضمین‌کننده حیثیت کشور و هویت ملت و امنیت فعلی و عزت ملت ایران شد. هرچه می‌توانید در این زمینه مطالعه، دقّت و پیگیری کنید، مطمئنّاً به این نتیجه خواهید رسید که اگر این هشت سال دفاع مقدس با آن خصوصیات در این قطعه از تاریخ کشور ما وجود نمی‌داشت، امروز کشور و ملت ما مطمئناً از عزت، امنیت، سلامت، استقلال و آزادی برخوردار نبود... این اقتداری که امروز ملت و کشور ما دارد، محصول آن دفاع مقدس و آن هشت سالِ زرین در تاریخ ایران است و در قطعه خاص تحقق و حدوث خود است؛ [لذا] ما باید آن قطعه‌ی نورانی را زنده نگه داریم.» حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) - اسفند ۹۶

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi