شناسه خبر : 69795
شنبه 06 مهر 1398 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دست و پاهایی که مستندترین آثار دفاع مقدس هستند

در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان که بگردیم هنوز مکان‌هایی را پیدا می‌کنیم که یادگاری از گذشته دارند، گذشته‌ای نه چندان دور اما درس‌آموز، همراه با تلخی و شیرینی‌های خودش که بزرگ‌ترهای ما خاطرات بسیاری از آن دارند. اگر اغراق نکنیم که همه جای شهر رنگی از آن دوران دارد ولی می‌توانیم محل‌ها و محله‌هایی را مثال بزنیم که با حضور در آن‌ها یادی از گذشته در خاطرمان زنده می‌شود.

روزهای بعضا خوش و اغلب غم‌انگیز هشت سال دفاع مقدس برای همه مردم این سرزمین خاطره‌ای فراموش نشدنی است که امروز هر گوشه از این خاک را که نگاه می‌کنیم اثری از آن می‌بینیم. شهدای خفته در گلستان‌ها و گلزارهای شهدا، یادمان‌های شهدا، اسامی شهدا بر روی خیابان‌ها و معابر همه آینه‌ای از آن دوران هستند.

بی دست و بی پا، یادگاری مقدس‌ترین دفاع

آسایشگاه جانبازان یکی دیگر از مکان‌هایی است که یاد دوران دفاع مقدس را زنده می‌کند، محلی برای نگهداری و خدمات‌رسانی به جانبازان که با گذشت 31 سال از جنگ تحمیلی خاطرات زیادی از حضور جانبازانی با شرایط مختلف و داستان‌های متفاوت دارد. آسایشگاه جانبازان با وجود تفاوت در خدمات‌رسانی و شرایط جانبازان اما در مجموع یک نکته مشترک دارند، و آن‌هم دیدن لحظه‌های سخت درد کشیدن جوانان دیروز است که در اوج جوانی، جانشان را کف دست گرفتند و به میدانی پا گذاشتند که خوب می‌دانستند اسارت و شهادت و جانبازی دارد، آنها به طلب رضای خدا پای در این راه نهادند و با وجود دردهای بسیاری که در طول این سال‌ها بر اثر جانبازی و جراحت متحمل شدند،‌ از شکرگذاری کم نگذاشتند.

بی دست و بی پا، یادگاری مقدس‌ترین دفاع

آسایشگاه «نیایش» متعلق به جانبازان اعصاب و روان است. در این آسایشگاه جانبازانی که بر اثر موج‌گرفتگی دچار مجروحیت شده‌اند، نگهداری می‌شوند. نوع جراحت و جانبازی در هرکس متفاوت است، با این حال برخی حال بهتری دارند و برخی حالشان وخیم‌تر است، هرکس به فراخور نوع و شدت مجروحیت تحت نظر پزشک و کمک پرستاران در آسایشگاه زندگی می‌کند. اگرچه برای هیچ انسانی هیچ کجا خانه خودش نمی‌شود اما به خاطر وخامت حال برخی جانبازان و درگیر شدن خانواده با مشکلات ناشی از مجروحیت، لازم است تا جانباز در آسایشگاه نگهداری شود. جانبازان گاه علی‌رغم میل باطنی و گاه با میل خودشان به اینجا می‌آیند تا تحت نظر پزشک معالج و در شرایط مناسبت‌تری با توجه به وضعیت خود نگهداری شوند. دیدار جانبازان آسایشگاه با هماهنگی حراست به راحتی امکان‌پذیر است، خالی از لطف نیست دیدن جانبازانی که سکوتشان پر از حرف‌های ناگفته از روزهای جنگ است، نه زخمی بر بدن دارند نه نشانی ظاهری از دوران جنگ، اما همین سکوتشان گویای همه دردهای نهفته آنان است که سال‌ها با آن زیسته‌اند.

آسایشگاه «امام خمینی (ره)» نیز یکی دیگر از آسایشگاه‌های جانبازان در تهران است که ویژه جانبازان قطع نخاعی است. این آسایشگاه در ساختمانی قدیمی و بزرگ در خیابان باهنر در نیاوران قرار دارد. هر اتاق از این آسایشگاه دری است به دنیای مردی که در جوانی با از دست دادن یکی از اعضای بدن خود برای همیشه خودش را به تخت و ویلچر دوخته است، با همه دردها و سختی‌های جانبازی اما لب به شکوه و شکایت از آنچه خدا برایشان رقم زده، باز نمی‌کنند، اگرچه گلایه‎هایشان از آدم‌ها زیاد است ولی آنقدر روحشان در پس سختی‌های کشیده شده در این سال‌ها بزرگ شده است که کمتر از مشکلات و گله‌هایشان حرف می‌زنند. دیدنشان یک دنیا آرامش است، در دنیایی که همه به دنبال جاه‌طلبی و کسب پول و مقام به هم نوع خود هم رحم نمی‌کنند دیدن کسی که روزی از جانشان برای مقدسات و اعتقاداتشان گذشتند مثل پیدا کردن گوهری کمیاب است.

بی دست و بی پا، یادگاری مقدس‌ترین دفاع

ویژگی جالب دیگر آسایشگاه امام خمینی (ره) قدمت آن و نزدیک چهار دهه میزبانی از جانبازان است. مدتی پیش حتی کتابی شامل خاطرات جانبازان شهید آسایشگاه به همت یکی از موسسات فرهنگی به چاپ رسیده است.

آسایشگاه جانبازان «ثارالله (ع)» واقع در ولنجک تهران نیز محل مراقبت و حضور جانبازان قطع نخاع گردن و کمر است که در سال 1360 تاسیش شده و یکی از قدیمی‌ترین آسایشگاه‌های کشور است که 35 جانباز در این مرکز به صورت موقت و دائم بستری هستند. از برنامه‌های آسایشگاه در سال، قرائت زیارت عاشورا در روزهای چهارشنبه و مراسم عزاداری در روز 28 صفر است.

اتفاق خوبی طی چند سال اخیر در بین جوانان دوستدار شهدا و دفاع مقدس افتاده است که مراسم عقد خود را در حضور جانبازان و یا در گلزارها و یادمان‌های شهدا برگزار می‌‎کنند. این اتفاق در آسایشگاه جانبازان شهید بهشتی چندین باری اتفاق افتاده است و علاوه بر این، عروس دامادهای زیادی به عیادت جانبازان می‌روند. آسایشگاه جانبازان شهید بهشتی در محله نظام‌آباد و در نزدیکی پارک فدک قرار دارد که در فضایی به وسعت شش هزار متر مربع از حدود 30 جانباز در آن مراقبت می‌شود و تحت مراقبت و مداوای پزشکان هستند. این جانبازان بیش از 70 درصد جانبازی دارند که شامل جانبازان قطع نخاع از کمر و گردن و جانبازان شیمیایی می‌شود. هفته دفاع مقدس و روزهای یادآوری حماسه و شهادت فرصت خوبی برای سر زدن و نشستن پای صحبت‌‎های حماسه‌سازانی که با تقدیم سلامتیشان، همه دارایی خود را برای حفظ کشور و اسلام گذاشتند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi