شناسه خبر : 69815
شنبه 06 مهر 1398 , 14:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هفته دفاع مقدس نمایشگاه پایبندی به آرمان‌ شهدا

هفته دفاع مقدس به عنوان بزرگ‌ترین یادواره شهدای هشت سال دفاع مقدس، یکی از پر خاطره‌ترین مناسبت‌ها در ذهن و جان مردم ایران است، که در عین حال که لبریز از خاطره‌هایی تلخ، درباره از دست دادن عزیزان و جوانان این مرز و بوم است، اما نتیجه آن شادی و غرور ناشی از استقامت و پایمردی ملی در برابر یک دنیا ظلم و زور و خیانت است.

دفاع مقدس ملت ایران اسلامی یکی از بی‌بدیل‌ترین منشورهای عزتمندی و سرفرازی است که راه درست زندگی کردن و سربلند زیستن را به هر آنکس که طالب آن باشد، می‌آموزد. شهدای دفاع مقدس اگرچه از میان همین مردم عادی کوی و برزن بودند، اما در مکتب ایثار و شهادت به معلمانی بدل شدند که سال‌هاست در محفل انس و یاد آنها، دل‌های بسیاری تربیت یافته‌اند. از وصف شهدا که هر کدام به تنهایی یک گنج بی‌پایان و گوهر ناب برای نسل‌های کنونی و آینده ایرانی اسلامی هستند، بگذریم؛ آنچه که از هفته‌ دفاع مقدس و یادواره‌هایی اینچنین برای ما مفید به فایده خواهد بود، تبیین سیره و مرام شهداست.

در طول تاریخ انسان‌های بی‌شماری برای دفاع از کشورشان کشته شده‌اند که بعد از سال‌ها کمتر اثر و یادی از آنها در دل‌ها می‌بینیم. برای نمونه وقتی به کشتگان و شهدای جنگ‌های جهانی نظر می‌کنیم (با فرض اینکه کشتگان برای دفاع از وطن را شهید بدانیم) بجز یاد و خاطره‌ای رسمی و دولتی از آنها که سالی یک بار صورت می‌گیرد، نمود عینی خاصی نمی‌بینیم، اما شهدای دفاع مقدس سالانه خیل عظیمی از مردم را از پیر و جوان به سمت خود می‌کشانند و از برکت نَفَس ماندگار و نسیم احیاگر یاد و خاطره‌شان دل‌های بسیاری را منقلب می‌کنند.

البته از شهدایی که از سر اختیار و آگاهی مسیری را انتخاب کردند که در معرض هرگونه سختی و آسیبی بودند اما برای «ابتغاء مرضات‌الله» همه را به جان خریدند، دور از انتظار نیست که اثرات زندگی جاودانه خود در ناز و نعمت الهی را بر سر ملت قدرشناس ایران، سرریز کنند؛ اما همه اینها از باب مثل قدیمی «گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل» باعث ادای دین و رفع تکلیف ما نمی‌شود. امروز پس از 39 سال از آغاز جنگ تحمیلی بیش از هر زمان دیگری خلا سیره و فرهنگ دفاع مقدس در جامعه (اعم از جامعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) احساس می‌شود.

هفته دفاع مقدس پیش از آنکه محفلی باشد برای ذکر منقبت شهیدان و آزادگان و جانبازان و همه ایثارگرانی که در آن برهه جانفشانی کردند، نمایشگاهی است از میزان بهره‌وری و حسن‌استفاد ملت ایران اعم از ملت و دولت، از فرهنگ و سیره شهدا و دفاع مقدس. از این‌رو هر ساله باید تلاش مردم و مسئولان این باشد تا در هفته دفاع مقدس با شهیدان تجدید عهد و پیمان کنند و به آنها اطمینان دهند که هر سال دل‌ها و مسیرهایشان در زندگی بیشتر و بیشتر به آرمان‌های آنان شبیه‌تر و متمایل‌تر می‌شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi