شناسه خبر : 69870
چهارشنبه 10 مهر 1398 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شب شعر سرافرازان در محضر جانبازان خوزستان

همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، شب شعر "سرافرازان" در مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی استان خوزستان در شهر اهواز برگزار گردید.

فاش نیوز - همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، شب شعر "سرافرازان" در مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی خوزستان برگزار گردید.

در این محفل معنوی که با هدف دیدار با جانبازان نخاعی خوزستان برگزار گردید، شاعران جوان و پیشکسوت استان سروده های خود را در تجلیل از مقام جانبازان و رزمندگان سرافراز هشت سال دفاع مقدس قرائت کردند.

این مراسم که با مدیریت توانمند دکتر "داود رضا کاظمی" از نخبه های شعر و ادب استان خوزستان اداره می شد به عنوان یکی از ماندگارترین لحظاتِ نشر ارزش های دفاع مقدس و ایثار و شهادت در یاد و خاطر شرکت کنندگان حاضر در جلسه که اکثر آنها از جوانان استان بودند ثبت گردید.

دکتر کاظمی بعد از خیر مقدم  به فرهیختگانی که در این جلسه حضور یافته بودند برای همه آرزو کرد که از این محفل خاص و خیر و برکات معنوی آن مستفیض شوند و بعد یکی یکی از شاعران برای قرائت شعر خود دعوت کرد. قبل از آن سرهنگ حاجتی در تجلیل از قلم تاثیر گذار شاعران و قلم بدستان چنین بیان کرد: در محضر اساتید خوش زبان و خوش کلام، کسانی که زیبایی های دنیای خدایی ما را با ترنم شعرشان آنقدر زیبا می کنند که گاهی شاد و گاهی محزون می شویم.

حاجتی، از شاعران خواهر و برادری که به این محفل معنوی آمده بودند تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به حضور استاد و خواننده مشهور استان خوزستان، آقای تاجمیری گفت: این خوش صدای ایل بختیاری، یک زمانی نغمه هایش در حوزه شهدا بی مانند بود و امروز در حوزه شعر و گویش بختیاری در نوع خودش بی نظیر است. وی همچنین ذکر خیری هم از خواننده مشهور خوزستانی، مرحوم رنجبر کرد.

حاجتی که خود از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس می باشد، در توصیف جانبازان نخاعی گفت: جانبازان نخاعی کسانی هستند که تا شهادت فاصله ای ندارند. حالا که به استقبال کنگره جانبازان نخاعی می رویم، می طلبد که اینجا فضایی بشود که شاعران ما مثل آنچه که در محضر مقام معظم رهبری جمع می شوند و شعر می خوانند به صورت گعده ای اینجا حضور پیدا کنند و دخترها و پسرها اشعارشان را بخوانند و مکتوب شود؛ این برای ما بسیار ارزشمند است. من خودم دستی در شعر ندارم ولی شاعران عزیزی را که مثل مرحوم احمد عزیزی شعر می گویند و حتی مقام معظم رهبری از فرزند کرمانشاه عیادت می کنند دوست دارم. 

آقای کیانی، مشاور محترم استاندار نیز در جلسه حضور داشت و در شان مقام جانبازان معزز چنین بیان کرد: سلام و درود به قامت سرو حماسه. او که عشق را آفرید و با آن حماسه را ساخت... من در برابر شکوه حماسه آفرینی جانبازان عزیز سر تعظیم فرود می آورم و همانطور که شروع کلامم با شعری از جناب مولانا بود که می فرماید «هر چه گویم عشق را شرح و بیان/ چون به عشق آیم خجل باشم از آن»، ما هر چقدر لاف عشق بزنیم اما در برابر کسانی که عشق را در عمق هستی سرودند و با حماسه آفرینی خود شریعت محمدی را جلای دوباره بخشیدند کم می آوریم.

وی همچنین افزود: باور بفرمایید وقتی وارد این مجموعه شدم یک انرژی مثبتی گرفتم. این انرژی مدیون و مرهون تلاش شماست.

مشاور استاندار در تجلیل از مقام و نقش شاعران نیز گفت: خیلی جالب و زیباست که شما شعر را با حماسه توام کردید. وقتی صحبت از دفاع مقدس است، ارزش های دفاع مقدس به این شیوه و ماندگارترین زبان در جان ها و ضمیرها روان می شود و آن  زبان هنر است.  

اولین شاعر توانمند و متعهدی که با شعر زیبایش محفل شب شعر "سرافرازان" را به رسمیت رساند، استاد دانشگاه، دکتر حامد صافی بود. او  با صدایی رسا خواند:

آسمان دوباره شعر گفته است

آسمان گل از گلش شکفته است

باز هم شهید دیگری

در خیال سرخ انتظار خفته است

شاعر بعدی سرکار خانم «پاشیده» بود که سروده خود را خواند. او خود از خانواده جانبازان و شهدا نیز می باشد. شاعرآبادانی، آقای فرهنگ دشتی نفر سوم بود که شعرش را خواند. اما قبل از آن کتاب "مرغ و سنجاقک" وی در محضر جانبازان نخاعی رونمایی شد. بعد او غزلی کوتاه خواند که دو بیت از اشعار وی چنین بود...

با کپسول سربی جانا توی سنگرها

تا جا نماند یک دم از اوج کبوترها

سردار، گردن چفیه اش را باز محکم کرد

وقتی نگاهش پر شد از حجم منورها

تانکی که می آمد به سمتش خوب می دانست

باید بگوید نیمه جان ها را به معبرها...

از دیگر شاعران جوانی که حضور داشت، «حامد میثاقی مکوند» بود که اشعار کوتاهی به محضر جانبازان و شهدا تقدیم کرد و خواند:

دارد به تنش رد فشنگ آبادان

دلتنگ تر از هر دل تنگ آبادان

بر خاک پرالتهاب آن حک شده است

مظلوم ترین شهید جنگ آبادان

شعر دیگر وی در تجلیل مقام جانباز چنین بود:

به امیری و به سرداری نیست

درجه چیز اثر داری نیست

دست و پا رفته فقط می داند

عاشقی جز به جگرداری نیست

در این محفل معنوی از جمله شاعران معزز که سروده خود را قرائت کرد، جانباز نخاعی "محمد راکی" بود که شعرش درباره منطقه ای بود که در تاریخ 14 تیر ماه سال 1361 در آنجا به مقام جانبازی نایل شده بود، یعنی شلمچه. وی که در عملیات های فتح المبین، فتح خرمشهر و مقدماتی رمضان حضور داشته است، در قسمتی از اشعار خود چنین سرود:

شلمچه جان بخوان مرا ندا بزن ندا بزن

به خاک خوب پر گلت مرا بخوان صدا بزن

به نور سرکش، به خاک افتادگان در دلت

به لوح دست سینه ام به خاک خود دوا بزن

شلمچه جان بخوان مرا ندا بزن ندا بزن

دلم عجب گرفته است ز سوزهای بی صدا

به ناله های هر شبت شبی تو هم به نینوا

به جان غنچه های پرپرت به پیکران بی سرت

شلمچه جان بخوان مرا صدا بزن صدا بزن...

اسامی چند تن دیگر از شاعرانی که در این محفل شعر خواندند، عبارتند از: آقایان: حسن زاده، پوررومزی، امیدرضا کاظمی (فرزند استاد کاظمی)، حجت الاسلام عفری و خانم ها: کعبی، عفری، راثی، مویدی(خانم ها راثی و مویدی نیز از خانواده شهدای معزز هستند)...

از حاشیه های این مراسم جذاب و به یادماندنی اجرای برنامه ای زیبا توسط خواننده خوش صدا آقای تاجمیری بود که ترانه ای در شأن جانبازان خواند و بعد از وی پسر نوجوانش نیز ترانه ای در شأن حضرت علی (ع) اجرا کرد.

در پایان مراسم هم شاعران همراه مسئولینی که در این شب شعر شرکت کرده بودند در کنار جانبازان نخاعی سرافراز عکس یادگاری گرفتند.

*جعفری

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi