شناسه خبر : 69885
سه شنبه 23 مهر 1398 , 13:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نامه وارده:

سخنی درباب معوقات قانونی ماده ۳۸

علیرغم پیگیری های فراوان، دولت از اختصاص اعتبار معوقات این عده از ایثارگران سرباز زد و در نهایت این قشر مجبور به تجمع در برابر سازمان برنامه و بودجه در دوم مهر ماه سال جاری گردیدند...

جانباز - با سلام واحترام؛ نمی دانم خبر دارید یانه که در دوم مهرماه عده ای از ایثارگران در بربر سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و خواهان استیفای حق تضییع شده خود در سال های گذشته شدند؟ چند نکته لازم است که در این خصوص به عرض برسانم و امیدوارم فاش نیوز عزیز مثل همیشه ناشر مشکلات ایثارگران برای اطلاع مسئولین باشد.

1- ایثارگران مشمول تبصره ماده 38 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران از تاریخ 28دی 1391مشمول برقراری حقوق وظیفه شدند لیکن به هر دلیل این قانون اجرا نشد و در نهایت در سال 1395 با پیگیری فراوان ایثارگران عملیاتی شد؛ لیکن به دلایل مختلف این قسمت از قانون به کندی اجرا می شود و هنوز تعدادی از مشمولین آن حقوق خود را دریافت نکرده اند.

2- درمتن ماده 38 از قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران به صراحت قید شده که فرد به هنگام مجروحیت ناشی از حضور در جبهه های نبرد و...مشمول این قانون خواهد شد و متولی آن هم مشخص گردیده است. لیکن علاوه بر تاخیر زیاد در اجرای آن هیچگاه به زمان مجروحیت استناد نگردید و شروع آن را به زمان تصویب قانون منوط نمودند، آن هم با دیرکرد چند ساله....

3- ازتاریخ 28دی 1291تا زمانی که ایثارگر مجروح و مشمول این قانون شده می بایست معوقه آن پرداخت گردد که علیرغم تاکید برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر پرداخت کل مطالبات ایثارگران در دو سال اول برنامه، هیچگاه این خواسته اجرایی نشده است.

4- علیرغم پیگیری های فراوان، دولت از اختصاص اعتبار معوقات این عده از ایثارگران سرباز زد و در نهایت این قشر مجبور به تجمع در برابر سازمان برنامه و بودجه در دوم مهر ماه سال جاری گردیدند. هرچند عده ی زیادی به دلیل ناتوانی جسمی و مشکلات اقتصادی، دوری راه و حتی به خاطر روحیه خاص و حجب و حیای ایثارگری و دغدغه انقلاب و نظام، در تجمع حضور نیافتند ولی چیزی درحدود 1000نفر در این تجمع حضور بهم رساندند.

5- نکته ی بسیار حائز اهمیت و قابل تأمل اینکه سردار شریفی، رئیس ایثارگران سپاه در این جمع حضور و اعلام کرد (فیلم وکلیپ صوتی آن موجود است) که مبلغ 60میلیارد تومان امروز از سازمان برنامه و بودجه اخذ و در مهرماه به عنوان معوقه تبصره ماده 38 به ایثارگران حاضر در تجمع پرداخت می گردد.

لطفا" این بند 5 را به دقت بخوانید....برای شما هم جای تعجب نیست؟! چه چیزی از این فرمایش سردار برداشت می شود؟

پرداخت فقط برای آنهایی که در تجمع شرکت کرده اند؛ و طبق بررسی، در آن روز لیست هم گرفته شده است! بنده ی بیسواد برداشتم این است که باید مابقی حدود 4 هزارنفر باز هم جمع شده و خیابان ها را ببندند و شعاربدهند ...تا معوقه ی آنها زودتر پرداخت گردد؛ وگرنه باید منتظر سال های بعد باشند! هرچند سردار شریفی یکی از زحمتکشانی است که همواره درخدمت ایثارگران بوده و از هیچ تلاشی در راستای جقوق ایثارگران کوتاهی نکرده است و جای تشکر و قدردانی فراوان هم دارد ولی بیان اینکه معوقه در مهرماه فقط به تجمع کنندگان برابر سازمان برنامه و بودجه داده خواهد شد. این مطلبی تامل برانگیز بوده و برای مابقی حدود 4000 ایثارگر مشمول معوقه تبصره ماده 38 جای سئوال و حتی بهت و...دارد. نتیجه اینکه: تجمع کنید تا به حقتان برسید!

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
دقیقا همینه که شماگفتید.جانبازان رابرچنددسته تقسیم کردندوخیلی هارامحروم از ماده 38بدلیل نوع مجروعیت!یکی حقوقش نزدیک چهارمیلیون تومان ویکی هم حقوق دومیلیون تومان!جانبازباحکم ازکارافتادگی کلی نیروهای مسلح و محروم از ماده 38!!!قضاوت با خوانندگان محترم و ایثارگران سرافرازکشور.
تجمع کنید تا کام روا شوید!
حق گرفتنی است!
این اشتباهی است که جا انداخته اند که حق گرفتنی است بلکه برای یک مسلمان اصالت در این است که خود اهل دادن حق حقدار به او باشد و با این توجه، اتفاقا" حق دادنی است.
با مروری در آموزه­های اسلامی، می­توانیم به این نتیجه برسیم که عبارت «حق، گرفتنی است نه دادنی» که به عنوان باوری عمومی مطرح می­شود، به صورت قاعده و اصلی مطلق و غیر قابل استثنا قابل پذیرش نیست، بلکه این سخن از یک نگاه، صحیح و از نگاهی دیگر نادرست است.
توضیح مطلب آن‌که هر فرد با توجه به شرایط و مصالح پیرامونی باید تصمیم بگیرد که سکوت را پیشه ساخته تا حق به حقدار برسد و یا آن‌که برای گرفتن حق به تلاش و کوشش روی آورد. به عبارتی، گاه «حق، دادنی است و نه گرفتنی» و گاه «حق گرفتنی است و نه دادنی».
در همین راستا، هر دو مورد اشاره شده را می­توان در سخنان امیرالمؤمنین(ع) در «نهج البلاغه» یافت.
1. حضرتشان هنگامی که خلافت را از ایشان دریغ کرده و به خانه نشینی مجبورشان ساختند و وضعیت جهان اسلام آن‌گونه بود که هرگونه درگیری داخلی به از بین رفتن اصل اسلام می­انجامید، در بیانی می­فرمایند: «ما حقی داریم. اگر به ما دادند چه بهتر! و اگر هم ندادند (مانند اسیران و بردگان)، شخص دومی خواهیم بود که پشت سر فرد اول و در انتهای شتر، سوار می­شود!، گرچه مدت‌ها این وضعیت به طول انجامد».[1]
در این سخن، امام علی(ع) مصلحت اسلام را در آن نمی­بینند که برای گرفتن حقشان اقدامی صورت دهند، بلکه منتظر می­مانند تا جامعه اسلامی به این نتیجه برسد که حق را به ایشان تحویل دهد. به عبارتی در این‌جا «حق دادنی است و نه گرفتنی»!
2. زمانی هم فرا می­رسد که بعد از تثبیت اصل اسلام و امکان پذیر نبودن ریشه­کنی آن از اساس، جامعه، حق امامت و خلافت حضرتشان را به رسمیت شناخته و ایشان به عنوان فرمانروای ظاهری مسلمانان نیز برگزیده می­شوند.
بعد از آن، معاویه سر به شورش برداشته و جنگ‌هایی میان او و امام علی(ع) رخ می­دهد. یقیناً امیرالمؤمنین(ع) حق است و معاویه باطل! اما سستی برخی سپاهیان آن‌حضرت، بدان می­انجامد که حقّی که به ایشان بازگردانده شده مجدّداً در معرض خطر قرار می­گیرد. ایشان پیروان خویش را توبیخ کرده و اعلام می­دارند که با سستی و کاهلی نمی­توان حقّ را در جایگاه خود تثبیت کرد، بلکه در این راه، باید تلاش و کوشش نمود. ایشان خطاب به لشگر خویش می­فرمایند:
«آگاه باشید، قسم به آن‌که جانم به دستان او است، دشمن بر شما پیروز خواهد شد! نه به دلیل آن‌که آنها سزاوارتر از شما نسبت به حق هستند، بلکه به این دلیل که آنان در باطل خود ثابت­قدمند و شما در نگهداری حق من کوتاهی می­کنید».[2]
به عبارتی، ایشان اعلام می­دارد که حقّی که اکنون در معرض خطر قرار گرفته «گرفتنی است و نه دادنی»!
نتیجه آن‌که برای رسیدن به حق، نباید همواره و بدون در نظر گرفتن شرایط و مصالح، شیوه­ای قهرآمیز را دنبال کرد، بلکه گاه چنین شیوه­ای مطلوب است و گاه شیوه­ای همراه با نرمش و سکوت، البته نه نرمشی که دلیلش ترس و هراس باشد، بلکه نرمشی قهرمانانه!
باسلام...
فعلا که اعلام شده در بهمن اجرایی می شود و هیچگونه معوقه هم نمی دهند و اول برای ففوق دیپلمه های زمان جنگ پرداخت می گردد...
گول زدند همه را...
من لیسانس بودم چی ؟
یک بام وچندهوا !!!
همه جانبازان حالت اشتغال بایدماده ۳۸ درموردشون اجرابشه...
طبق قانون!
البته قانونی که خودشون نوشتند!
و خودشون ...توی گل گیرکردن!
چرا؟!
همه جانبازان جه کارمند وچه حقوق بگیر بنیاد حق شون هست چون داوطلب رفتند وبعضا نتوانسته کارکنند واز مزایا افتادند. اخص شاغلی بازنشسته .
با سلام وخسته نباشید وسپاس از زحمات شما برای ایثارگران مظلوم وفراموش شده. احتراما بنده 54ماه سابقه متوالی بسیجی دارم که از سال اول 63 لغایت تا پایان جنگ که درسال 63 هم مجروح شده ام وجانباز25درمی باشم دارای مدرک دکترای تخصصی هستم وحالت اشتغال از بنیاد دریافت می کنم لطفا راهنمایی فرمایید که: 1-آیا بازنشستگی ومزایای آن به من تعلق می گیرد؟52ساله ام 2-درشرایط فعلی قانونا چقدر حقوق بایددریافت کنم بادوفرزندوخانم؟ عزت زیاد
باعرض سلام
اقایه فکری هم برای زیر25درصدهای بدبخت بکنیدازاول درصدم راکم دادند حالاهم که بخاطرکارسنگین دیسککمردارم خانه نشین شدم حتی شخصیترین کارهایم رانمیتوانم انجام بدهم همسرم هم بخاطراینکه مادرشان 10سال قبل از فوت بدلیل دیابت فلج شده بودند. کارهای ایشان راانجام میدادند .دیسک کمر دارد .دخترم عقدشده است اماچون وسائل اصلی جهیزیه کامل نیست همینطور نشسته ویک پسر 10ساله دارم که او هم نمیتواند کار کند.فقط ازموسسه کوثرچندماه قبل600میگرفتم که افزایش حقوق امسال برای همه 400هزارتومان و10درصدافزایش داشت ولی برای ما150هزارتومان وحقوق شد750تومان یارانه هم135000تومانحالا شما عزیزان بگید این مملکت واقعأ اسلامیه/ علویه /مگه همه شماها در مجلس پشت تریبون /جلو گزارشگر/ برای مردم صحبت نمیکنیدکه ایثارگران جانبازان /شهدا وازادگان ولی نعمتان ماهستند انهادراولویتند .پس چرا از کمترین حق انها همین حقوق ناچیز کارشکنی میکنید شمامگر ان دستتان را بالا نیاوردید وتصویب کردید اقایان حاج بابائی/.مفتح./ نوروزی . مصری/ اقای پاکدل /شهیدی/و همه مسئولین اینهمه دروغ به مردم نگوئید .
متن عالی وخیلی دقیق وجامع بود
تشکرفراوان وبخصوص از پایگاه اطلاع رسانی فاش نیوز که همواره پیگیر مشکلات ایثارگران هست.
به اطلاع برسانم که: سردار معزز جناب حاج شریفی رئیس محترم ایثارگران سپاه ،فرمودن که معوقات به همه ی ایثارگران مشمول تبصره ماده 38 قانون خدمت رسانی به ایثارگران وبه نسبت اعتبار تخصیصی پرداخت خواهد شد.
مطلبی که در اجتماع ایثارگران دوم مهر ماه سالجاری اشاره گردیده اصلاح وبلحاظ وضع موجود اشتباه برداشت شده است.
با احترام وسپاسگزاری مجدد از سردار شریفی
جانبازان کارافتاده کلی بازنشسته کشوری هم شامل میشه؟
تشکر از محترمی که پاسخ مبده .
با سلام
این که معوقات تبصره ماده 38 را کی پرداخت می کنند و بستگی به تخصیص اعتبار دارد و احتمالا با اولویت درصد بالاها شروع به پرداخت می کنند یک بحث است و بحث دیگر خود حقوق جانبازان حالت اشتغال که ماده 38 هنوز برایشان اجرا نشده و حقوق خیلی پایینی دریافت می کنند و سری دوم جانبازانی که مثلا ماده 38 را بنیاد برایشان اجرا کرده ولی نصفه نیمه به گفته معاون تعاون جناب دکتر پاکدل در مورد اجرایی شدن ماده 38 چند ماه پیش که در آرشیوه سایت بنیاد موجود هست فرمودند اجرای ماده 38 برای سربازان وظیفه که حکم از کارافتادگی کامل دارند و مجروحیتشان مربوط به زمان دفاع مقدس است به زودی اجرایی می شود و حقوقی که بنیاد تا به حال پرداخت می کرده علی الحساب بوده و مطابق با ماده 38 نبوده به زودی حقوق ها مطابق با ماده 38 برابر با کادر نیروهای مسلح پرداخت می شود . الوعده وفاع منظور از به زودی یعنی کی چه تاریخی؟ دکتر پاکدل معاون محترم بنیاد و سردار شریفی عزیز لطفا به فکر این طیف از ایثارگران که قبلا قول داده بودید نیز باشید خدا نگهدار شما .
باسلام وعرض ادب واحترام
درخصوص ماده ۳۸ جانبازان حالت اشتغال بنیاد شهید چرا افزایش حقوق ماده ۳۸ در مورد جانبازانی که دوبار مجروح شدند وتاریخ مجروحیت انان بعد از تاریخ قید شده در تبصره ماده ۳۸ میباشد اعمال نمی شود مگر انها در جبهه مجروح نشده اند در صورتیکه جانبازانی هستند که چندین بار مجروح شدند ولی ستاد کل نیروی مسلح آخرین تاریخ مجروحیت را در نظر میگیرد واین واقعا بی عدالتی میباشد در صورتیکه انها در جبهه جنوب وکردستان داوطلبانه حصور داشته اند ولی افزایش حقوق مادا ۳۸ برایشان اعمال نشده
سلام سال۶۷حقوق ازبنیادشهید مبلغ۴۶۰۰ می گرفتم حقوق شاعلی درنهادی که کار می کردم ۳هزاروخورده ای بود بخشنامه امد یک حقوق حقوق جانبازی ازطرف بنیادقطع شد ایرادی نبود اما طبق مصوبه مجلس تبصره ماده ۳۸ امد باید معوقات ان رافورابپردازند بای قطع کردن جدی اند ولی برقراری کند چرا؟چرا؟
سلام چرا جانبازان. را اذیت مکنید ماده 38 چرا برای همه یکسان نبودکسی جانباز هست این همه حرف حدیس نمی خواهد تو خانه مجروح شدند تو منطقه بود تو خدا بداد این عزیزان برسید
سلام.. اگر معوقه ای هست... اگر پاداش پایان خدمتی هست... اگر هرچی قانون در باره جانباز تصویب کرده تا زنده ایم اقدام و پرداخت کنید. متشکر
بنده جانباز 50 درصد هستم باتوجه به برادران وخوهران که هدف کل افراد یکی بوده اما بنیاد شهید تفاوت های خاص خود را لحاظ میکند الان هرجا میری میگن فقط خانواده شهید یا جانباز 70 درصد اینم از وضعیت بخدا به مرگ راضی بودم اخه یکی پیدا نمیشه این وضعیت وعدالت را برقرار کنه
بروید تحقیق کنید بنده باچشمان خود دیده ام اما خدا جوابه همه ی کارهاشون روبده که این برادران وخوهران جانباز وشهید چقدر با سختی دست و پنجه نرم میکنن وازخداوند متعال خواستارم که مشکلات هرچه سریعتر درست شود.
اگه لطف کنیدمعوقه بدین نگاه پرونده مجروحیت کنید از اون موقع را بدین بنده سال62درعملیات ولفجر2 در غرب کشور مجروح گردیدم در پادگان حاجی عمران عراق
سلام چرا برای بعضی بدبخت مثل من حالا به حقوق جانبازان ماده 38مثل همطرازها یم نرسیدم با 7سال خدمت و27 درصد جانبازی وبارها شکایت کردم
سلام سردار گناه من این بود که در تجمعات شرکت نکردیم که معوقه من ندادند ودر برج 6 سال 98 حقوق بنده اضافه هم نشد
سلام سردار گناه من این بود که در تجمعات شرکت نکردیم که معوقه من ندادند ودر برج 6 سال 98 حقوق بنده اضافه هم نشد
,سلام من جانباز شیمیایی نه چشم ونه کمر سالمی دارم و....که دوقدم نمیتونم راه بروم بااین شرایط پس بحقم نمی‌رسم چونکه امکان حضور در تجمعات را ندارم این چه عدالت وارزشی به ایثارگران قایل هستید
,سلام من جانباز شیمیایی و....که دوقدم نمیتونم راه بروم بااین شرایط پس بحقم نمی‌رسم چونکه امکان حضور در تجمعات را ندارم این چه عدالت وارزشی به ایثارگران هر چند چهل سال بامشگلات بدبختی ها ساختیم چون که برای رضای خدا و اجرای عدالت رفتیم ماواگذار میکنند به سرداران سرافراز اسلام که یقیقا پیشکسوترند ومتقی درصورت داشتن حق احقاق حق نمایند
باور کنید وقتی کلیپ سردار شریفی را دیدم از خودم بدم آمد وقتی گفت معوقات همین عزیزان که اینجا حضور دارند در همین مهر ماه به حسابتان واریز میشود،
به بی کسی وغریبی خودم دلم سوخت وقتی دیدم ایثارگران (آزاده های ارتش) حتی دریغ از یه بیسکویت تازه متوجه شدم بین اسیری من واسیری بعضی ها چقدر فاصله است خدا به داد ما برسه.
جناب آقای سردار شریفی سلام و عرض ادب
چرا این معوقات در تجمع ۱۰۰۰ نفری فقط پرداخت کردید ایا این تبعیض نیست ؟؟؟من جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس با چهار عضو مصنوعی چطور بیام در تجمع ؟؟؟؟ آیا مگر نه اینکه ۱۰۰۰ نفری نمایندگان آستان ها و شهرستان ها بودن ، چرا فقط به آنها پرداخت شد ؟؟؟خدای ما هم بزرگ است لباس تن حضرتعالی نشانه عدالت ،شرافت ،تعهد ،برابری ،نماینده شهدا هستید نباید تبعیض در پرداخت قائل شوید؟؟؟ آقای سردار شریفی شما را دوست داریم ولی خواهش داریم اول توجه به جانبازان هفتاد درصد داشته باشید چون چند صباحی در این دنیا نیستیم و خود شما شاهد هستید هر چند گاهی جانبازان هفتاد درصد به خیل شهدا می پیوندند پس آنها را دریابید چون در تامین دارو هم در تنگنا هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا ماده۳۸ شامل من نشده تاریخ مجاهدین ۲۸ ۲ ۱۳۶۷ و سرباز سپاه بودم
سلام.چرامعوقات ماده ۳۸ جانبازان شهر قم بصورت کاملا ناعادلانه .ویکی درمیان پرداخت شده است.؟؟؟؟خواهشمندم مسئول مربوط پاسخگو باشد.
جانباز۳۰ درصد از قم هستم.مطالبات ماده ۳۸ مرحله دوم شامل حال بنده نشده است.درحالی که برای کسانی که میزان درصدکمتری دارند.این مطالبات پرداخت شده است.خواهشمندم کسی پاسخگوی ما باشد.
جرا جانباز ان25 درصد را بعد ازتشکیل پروند از ماده 38 حذف کردید؟؟؟؟؟؟
سلام بنده سال۶۶ مجروح شدم وسال۷۶رفتم کمیسیون بابرجی ۱۲۰تومان وماده۳۸به بنده:نمی:دهیدازمنطقه:محروم:زیلایی:از شهرستان یاسوج هفت نفریم جانباز۴۵درصدهستم یک فکری به حال ماهم بکنید
با سلام‌.درسال ۶۶ محرکه شدم ۲۵ درصد جانبازی دارم ودر سال ۷۲ در شبکه بهداشت ودرمان تربت حیدریه استخدام شدم واکنون بازنشسته شدم معوقه ماده ۳۸ برای ما اجرا میشود با تشکر
انصاف بدهید سردار شریفی هیچ موقع نگفته فقط به همین افراد معوقه میدهیم اصلا از شخصیت ایشان بدور است اینطوری سخن بگوید نمونه اش خود من در ان تجمع نبودم ولی در مهر ماه معوقه برای من هم واریز شد یعنی برای کلیه کسانی که تبصره ماده 38 هستند دقت کنید به کلمه تبصره که با ماده 38 خالی تفاوت دارد و الزاما از ساتا و بانک کوثر حقوق میگیرند معوقه در مهر ماه واریز شده همانطور که در مرداد ماه واریز شد پس زود قضاوت نکنیم ممنون
سلام اقای شریفی شما بسیار ادم زحمتکشی برای ماجانبازان بسیجی بوده اید وهمه اینو میدونن ولی من از شما سوال دارم من جانباز بسیجی ماده ۳۸ایا درست است که به ما این ظلم بزرگ روا باشد که نا از حق وحقوق خود دور بمانیم بعد اونهایی که دسترسی داشتن وتجمع کردن پول یک جادریافت کنند بعد برای ما تیکه تیکه بدن که اونهم بااین گرانی های افسار گسیخته به درد من جانباز نخواهد خورد من جانباز بسیجی هیچوقت به خاطر ابروی خودم ونظامم وارمانم تجمع نخواهم کرد اگر حتی هیچ پولی ندهند پاوجود این همه نداری که باان دراین زمان کرونا ومشکلات زیاد مواجه هستیم حاضر به تجمع وگله از هیچ شخصی نیستیم ولی اقای شریفی اقای نوبخت به داد جانبازان ماده ۳۸برسید منوپسر داییم هر و جانبازیم اون از ارتش من ازبسیج زمانی بود که اون سه برابرمن حقوق میگرفت وهمیشه برای من جای سوال بود حال كه ما بعداز مدتها فهمیدیم که به ما کم داده اند تورو به خدا چرا مارا به حق قانونی خود نمی رسانید باتشکر
اطلاع رسانی کنید یه تاریخ ده بیست روزه تعین کنید وبه تمام جانبازان اطلتع رسانی کنید تا تمام جانبازان تجمع کنند تا به حق مان برسیم الان یه کارگر بادیپلم تو کارخانه ها ماهی 7الی9ملیون حقوق میگیره اما یه جانباز 2800 تا3500میگیرد چرا ما رفتیم چنگ اونا رفتند خودشان جازدن تو شرکت ها ئاکارخانه هیج کسی به فکر مانیست
سلام چرا مطالبات ماده 38 برای من برج مهرماه واریز نشده؟؟ برج 5و6 واریز شد اما مهرماه نشد لطفا اگه کسی اطلاعی داره بگه ممنون جانباز سی درصد
من بازنشسته تعمن اجتماعی ماده ۳۸ خوردم به من تعلوق نگرف من شِغل ازاد داشتم نانوا بودم گناه من چیه
با سلام به همه دلسوزان نظام و ایثارگران
آیا ماده ۳۸ شامل جانبازان کار افتاده و حالت اشتغال و حقوق بگیر زیر ۲۵در صد(۲۰) میشود یا نه،؟ ممنون از کسی که راهنمایی کند.یاعلی
سلام قسط سوم ماده 38 جانبازان حالت اشتغال کی واریز میشه قرار شد 5اسفند 1399واریزکنن پس چی شد مشکل دارن جانبازها لطف کتید جواب درست بدهی ممنون
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi