شناسه خبر : 69888
سه شنبه 09 مهر 1398 , 15:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روحانی و ظریف بالاخره ترامپ را قال گذاشتند!

«هنگامی که ماکرون به ترامپ گفته بود که می خواهد به دیدار ظریف برود، ترامپ هیجان زده اصرار کرده بود که همراه ماکرون برود اما رییس جمهوری فرانسه به او گفته که به ایرانیان قول داده چنین تماس هایی در کار نباشد.»

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: 

سه شنبه شب هفته گذشته، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، سر زده به هتل "میلانیوم هیلتون" محل اقامت رییس جمهوری ایران در نیویورک رفت تا در یک برنامه پیش بینی نشده، تلاش کند حسن روحانی، دست کم به یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ رضایت دهد. ترامپ آنطرف خط کاشته شد، مکرون پشت در اتاق روحانی منتظر ماند و رییس جمهوری ایران حتی حاضر نشد از اتاقش بیرون بیاید!
 برای ایرانی ها، اما، این رخداد تاکیدی بود بر آنچه از نظر آنها اشتیاق ترامپ و استیصال وی است تا بتواند یک صحنه نمایشی دیگر شبیه دیدار با رهبر کره شمالی شکل دهد. در نگاه ایرانی ها، رخداد سه شنبه شب گذشته، تاییدی بود بر کارآیی راهبرد آنان در "تشدید تنش ها" در واکنش به کارزار "فشار حداکثری" و تحریم های دونالد ترامپ.
علاقه ترامپ به دیدار یا دست کم گفتگوی تلفنی با روحانی در مجمع عمومی، بازتاب چیزی است که برخی تحلیلگران آن را کلافگی و استیصال فراگیرتر رییس جمهوری آمریکا در برابر مشکلات بین المللی می دانند که روی هم انباشته می شود. اکنون هم که فرایند استیضاح کنگره، قوز بالا قوز این مشکلات شده است.
 کلیف کوپچان، رییس گروه یوروآسیا، که یک شرکت مشاوره ریسک ها در واشنگتن است، می گوید: "ترامپ واقعا نیازمند یک دستاورد سیاست خارجی است و نمی تواند آن را بیابد. او فکر می کند که گفتگو با ایران، ممکن است بهترین تیر در ترکش اش باشد. او می خواست در مجمع عمومی، با دیداری دراماتیک با روحانی، چرخه خبری را از اوکراین و بایدن منحرف کند."
نه کاخ سفید، نه فرانسه و نه ایران حاضر نشده اند درباره گزارش این رخداد که نخستین بار توسط روزنامه نیویورکر منتشر شد، اظهار نظر کنند. ریچارد نوفیو، معاون پیشین هماهنگ کننده تحریم های آمریکا علیه ایران و استاد کنونی دانشگاه کلمبیا، می گوید ایرانی ها به دو دلیل درباره این رخداد سکوت می کنند. یکی اینکه نمی خواهند موجب شرمساری مکرون در سطح بین المللی بشوند و کانالی را که ممکن است در آینده نیاز باشد، ببندند و دوم اینکه روحانی شاید نگران واکنش مخالفانش در تهران هم باشد هرچند به آمریکا پاسخ "نه" داده است.
ظاهرا این تنها بی سلیقگی ماکرون برای دیدار ترامپ با مقام های ایرانی نبود چرا که گزارش شده در جریان نشست گروه هفت در بیاریتز هم ترامپ ناگهان تلاش کرده بود تا وزیر خارجه ایران را ببیند. هنگامی که ماکرون به ترامپ گفته بود که می خواهد به دیدار ظریف برود، ترامپ هیجان زده اصرار کرده بود که همراه ماکرون برود اما رییس جمهوری فرانسه به او گفته که به ایرانیان قول داده چنین تماس هایی در کار نباشد.

به نقل از جماران

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi