شناسه خبر : 70021
چهارشنبه 17 مهر 1398 , 10:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رزمندگانی که با موکب‌داری جبهه‌ را زنده کردند

در این روزهای منتهی به اربعین حسینی موج خروشان موکب‌داران و زائران از سراسر کشور خودشان را به کربلا می‎رسانند تا از سفره گسترده عشق به امام حسین (ع)، توشه‌ای از معرفت برای خود بردارند. حالا دیگر به رسم چندین سال حضور موکب‌داران و زائران ایرانی، جمعیت ایرانی‌هایی که در این ایام پا به سرزمین نینوا می‌گذارند به عددی میلیونی رسیده است. به شهادت آمارها، حدود دو هزار و 600 موکب ایرانی در محدوده کربلا، نجف و مسیر اصلی پیاده‌روی بنا شده اند که به زائران اربعین خدمات ارائه می‌دهند و این در کنار بی‌شمار موکب‌های عراقی با مهمان‌نوازی لبریز از ادب و عشقی است که در همه این سال‌ها مردم عراق از خود نشان داده‌اند.

در بین اقشار و گروه‌هایی که عازم کربلای حسینی می‎شوند، حضور پیشکسوتان دفاع مقدس با وجود سن و سال بالا رنگ و روی دیگری دارد. خیلی از این رزمنده‌ها در قالب گروه‌های خودجوش سازماندهی‌شده اقدام به برپایی موکب در نقاط مختلف عراق کرده‌اند تا خدمت در جبهه‌ها را به این‌ روزهای اربعین کربلا پیوند زده باشند.

کربلا کربلا ما داریم می‌‎آییم

کنار قدم‌های زینب (س)

امیر محرابی یکی از موکب‌داران که 54 سال سن دارد و برادر شهید دوران دفاع مقدس است، خودش نیز از آغاز جوانی در جبهه‌های جنگ حضور داشته و به عنوان رزمنده به دفاع از کشور پرداخته است. او به همراه تعدادی دیگر از همرزمان خود در موکبی واقع در شهر کربلا به خدمت‌رسانی می‌پردازد. محرابی چگونگی جمع شدن این رزمنده‌های دفاع مقدس را برای موکب‌داری اربعین اینطور تشریح می‌کند که «پنج سال پیش بخشی از نیروهای انتظامات یکی از موکب‌ها از ما درخواست کرد که کار انتظامات یک موکب را برعهده بگیریم، جرقه کار از همین جا شروع شد و سال بعد حدود 150 تا 160 نفر از رزمنده‎های دوران دفاع مقدس به همراه تعدادی از بسیجی‌های جوان که اغلب از فرزندان این رزمنده‌ها بودند پای کار آمدند و موکبی را بنا کردیم.»

محرابی معتقد است مسیری که امروز رزمنده‌ها در کمک و خدمت‌رسانی به زائران حسینی در پیش گرفته‌اند همان مسیری است که حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین (ع) پیمود، او می‌گوید: «یک زمانی ما در جبهه‌ها در مقابل دشمن ایستادیم و از کشور دفاع کردیم و امروز مسیری که حضرت زینب (س) رفته را ادامه می‌دهیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بر هر چه پرشورتر برگزار کردن این حماسه داشتند چرا که نمایش قدرت نظام اسلامی در تمام دنیاست، رزمنده‌ها نیز با هدف عمل به فرامین معظم له مسیر پیاده‌روی را طی می‌کنند و در این مسیر حضور فعال دارند.»

کربلا کربلا ما داریم می‌‎آییم

بوسه خادمان عراقی بر دست و پای زائران

آن‌ها که به سفر اربعین رفته‌اند با یکدیگر هم‌دل هستند، هرچند سفر با سختی‌‎هایی همراه است اما شیرینی و حال خوش آن به همه سختی‌ها می ارزد. خاطرات خوب این مسیر تنها مختص زائران و کسانی که پیاده مسیرها را به سمت کربلا طی می‌کنند نیست، خادمین و موکب‌داران نیز در طول چند روز خدمت‌رسانی با زائران اربعین خاطرات بسیار خوبی از این اتفاق بزرگ دارند. محرابی به خوبی به این موضوع اشاره می‌کند که چه موکب‌داران ایرانی و چه عراقی بر فضیلت خدمت‌رسانی به زائران و حال و هوای خوب خادمی واقفند. «مردم عراق در اربعین خاطرات بسیار خوبی از موکب‌داری دارند. هر آنچه دارند را در طبق اخلاص می‌گذارند و از فردای اربعین پول‌های خود را برای اربعین سال بعد پس‌انداز می‌کنند. بارها دیدیم و شاهد بودیم که چطور عاشقانه به زائران اباعبدالله (ع) خدمت می‌کنند، پای زائران را می‌بوسند و عرق بدن زائران را به عنوان تبرک به بدن خود می‎زنند. تا می‌توانند جانفشانی می‌‎کنند. به قدری به این موضوع ایمان دارند که همه زندگی خود را وقف زائران امام حسین (ع) می‌کنند. خانه‌هایشان را تمام و کمال در اختیار زائران قرار می‌دهند و خودشان از خانه بیرون می‌روند. ما کمتر این اتفاق را در بین ایرانی‌ها دیده‌ایم اما خوشبختانه در این سال‌ها ایرانی‌های زیادی به فضیلت خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) پی برده‌اند.»

کربلا کربلا ما داریم می‌‎آییم

پیرمرد تا جوان از دل و جان مایه می‌گذارند

همه برای این راه و برای زائرها از جان و دل مایه می‌گذارند، اتفاق خوبی که این سال‌ها در بین ایرانی‌ها پررنگ‌تر به چشم می‌خورد. محرابی در خاطره‌ای تعریف می‌کند «یکسال پیرمردی متقاضی خادمی در موکب شد که سن و سال زیادی داشت و با یک صندلی پلاستیکی آمده بود تا عازم کربلا شود. رو کردم و به این آقا گفتم پدرجان برای شما سخت است، ما در موکب کار زیاد داریم که ممکن است شما از پس انجام آن برنیایید. روز اول کار در کربلا این پیرمرد با یک گاری پر از لوازم بهداشتی اعم از دستمال، فرچه، تی و غیره که همه را با هزینه خودش خریده بود به موکب آمد. هر روز با صندلی خود جلوی سرویس‌های بهداشتی می‎نشست و همینطور که حواسش به نظافت سرویس‌ها بود ذکر می‎گفت و گاهی هم گریه می‌کرد. یا یکبار فاضلاب موکب گرفته بود و مانده بودیم باید چه کار کنیم، یک جوان حدودا 30 ساله لباس‎هایش را درآورد و وارد فاضلاب شد تا گرفتگی را برطرف کند برای ما جای تعجب داشت چطور حاضر شده وارد فضولات شود اما خودش بدون کوچکترین ناراحتی و اینکه بگوید چرا این اتفاق افتاده کار را انجام داد. این بچه‌ها همه عاشقانه می‌آیند و به زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند.»

کربلا کربلا ما داریم می‌‎آییم

تحقق کربلا کربلا ما داریم می‌آییم رزمنده‌های قدیمی

حال و هوای روزهای جبهه و جنگ رزمنده‌های قدیمی حالا به کربلا و موکب‌داری و خدمت‌رسانی به زائران حسین (ع) سرایت کرده، رزمنده‌ها انگار میدان خدمت‌رسانی را همان میدان دفاع مقدس می‌بینند که باید با جان و دل در آن حضور پیدا کنند، محرابی معتقد است حضور بچه‌های قدیمی جنگ نشان می‌دهد با وجود اینکه سن و سالی از آنان گذشته هنوز قدرت و توانایی کمک کردن به مردم را دارند و می‌توانند در کنار جوان‌ترها به خوبی کار کرده و تجربیات خود را به آنان منتقل کنند. او می گوید «یکروز در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس جنگیدیم و امروز شکرگزار این هستیم که نوحه «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» که روزی در جبهه می‌خواندیم با مقاومت و ایستادگی همین بچه‌های پیشکسوت به ثمر نشسته و می‌توانیم و با امنیت و آرامش به زیارت چندین امام در عراق برویم.»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi