شناسه خبر : 70034
پنجشنبه 18 مهر 1398 , 10:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«به‌نشر» توجه ویژه‌ای به ذائقه مخاطبان دارد

همزمان با هفته ملی کودک و با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، مدیرعامل انتشارات به‌نشر، فعالان فرهنگی، کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد و  جمعی از کتاب دوستان از مجموعه ۶ جلدی «قصه های احکام برای کودکان» تولید انتشارات به‌نشر در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی کشور و با حضور نویسنده اثر حجت الاسلام مرتضی دانشمند رونمایی شد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به میهمانان و فعالان فرهنگی مشهد طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه کودک کار کردن جزء برنامه‌های مهم همه دستگاه های فرهنگی از جمله نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور است و به همین منظور در کتابخانه های عمومی کشور بخش ویژه کودک راه اندازی شده است، امروزه کتابخانه‌های عمومی در قالب «مهد کتاب» در راستای ترغیب کودکان به کتاب و کتابخوانی در کنار والدین خود فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی نیز از دیگر اقدامات مهم در مجموعه کتابخانه های عمومی کشور است که در این راستا کتاب های مفید، سودمند و تاثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان معرفی می شود.

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه به مناسبت هفته ملی کودک در تمامی کتابخانه های عمومی کشور نشست ها و برنامه های مهمی برگزار می شود، افزود: در همین راستا امروز با همکاری انتشارات به‌نشر از مجموعه ۶ جلدی «قصه های احکام برای کودکان» نوشته حجت الاسلام مرتضی دانشمند رونمایی می‌کنیم.
وی با گریزی به شخصیت و آثار این نویسنده فرهیخته خاطرنشان کرد: حجت الاسلام دانشمند بیش از چهار دهه در حوزه پژوهش، تحقیق و تالیف و با رویکرد ویژه برای کودکان آثار فاخری را ارائه کرده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه معرفی، خوانش و ترویج کتاب اولویت کاری ماست، گفت: باید از فضای مجازی که رقیب و مانع عمده و اصلی کتابخوانی است به مثابه رفیق در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم که در این مدت نیز کارهای بسیار خوبی در نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی صورت گرفته است زیرا اگر کار خوبی عرضه و ارائه ‌شود، ترویج آن و پرداختن به آن کار را ماندگارتر می کند،

وی در پایان با تقدیر از انتشارات به‌نشر به جهت تولید آثار با محتوای ادبیات دینی تاکید کرد: انتشارات آستان قدس رضوی به ذائقه مردم توجه خوبی کرده و در این راستا آثار بسیار خوبی از انتشارات به‌نشر منتشر شده است. مجموعه ۶ جلدی «قصه های احکام برای کودکان» ارتباط خوبی با کودکان برقرار کرده است و تلاش همکاران ما در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به عنوان افسران جوان جبهه دانایی انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور است.

جای خالی «فلسفه احکام» در قلمرو ادبیات دینی کودکان
در ادامه این مراسم، حجت الاسلام مرتضی دانشمند؛ نویسنده مجموعه «قصه های احکام برای کودکان» نیز در سخنانی اظهار داشت: در زمینه تالیف کتاب های احکام، یکی از دانش هایی که رفتار انسان را شکل می‌دهد، دانش فقه است. ما امروز در دنیای رابطه ها زندگی می کنیم، رابطه با خود، هستی، هستی آفرین و خداوند، رابطه با نسل های گذشته و آینده که در این بین، علم بخشی از آن را کشف کرده و بسیاری از آن را نیز کشف نکرده است.

وی افزود: رابطه ها برای اینکه سازنده باشند، نیاز به ضابطه دارد. دانش فقه رفتار ما را ضابطه‌مند می‌کند. این مجموعه ۶ جلدی در حقیقت تنظیم رفتار انسان البته با نگاه به سنین کودکان دوره دبستان و متوسطه اول نوشته شده است.

این نویسنده ادبیات دینی به ضرورت بکارگیری فلسفه احکام و مقاصد احکام در ادبیات دینی تاکید کرد: در این مجموعه، احکام دینی به شکل داستان‌واره برای کودک بیان می شود اما می‌توانیم کتاب‌های داشته باشیم که علاوه بر اینکه «حکم» را آموزش دهند، «فلسفه احکام» را نیز به کودکان بیاموزند. جای خالی فلسفه احکام در قلمرو ادبیات کودکان به چشم می خورد لذا علاوه بر فقه می‌توانیم فلسفه احکام را به شکل داستان به کودکان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: امروزه این سوال برای کودکان مطرح می شود که چرا باید در مسائل دینی تقلید کنیم و اینجاست که علاوه بر احکام، ضرورت پرداختن به فلسفه احکام و تقلید از مراجع دینی پیش می‌آید.

حجت الاسلام دانمشند با بیان اینکه دین یکسری اهداف «آلی» به عنوان اهداف میانی دین و یک سری اهداف «عالی» به عنوان اهداف متعالی دارد، اظهار داشت: نویسندگان کودک و نوجوان باید بدانند که کودکانی که به سن بلوغ می‌رسند، با سوال‌های عصر حاضر مواجه می‌شوند که باید با اهداف متعالی دین به آنها پاسخ دهیم.

حجت الاسلام دانشمند با گریزی به همکاری با انتشارات به‌نشر یادآور شد: همکاری من با انتشارات به‌نشر به حدود ۶ سال گذشته و سفارش نوشتن این مجموعه بر می گردد که امروز مراسم رونمایی آن برگزار می شود.

وی در پایان در پاسخ به سوالات برخی از حضار از این مجموعه آثار خاطرنشان کرد: در بیان احکام دینی این کتاب، یک رساله توضیح المسائل وجود دارد که به فتوای همه مراجع است و بر اساس آن مسائلی که مطرح شده است سعی شده مورد توافق مراجع باشد و اختلافی در آن نباشد. مطالب به گونه ای نوشته شده است که با توجه به مخاطب کودک، والدین نیز می توانند از آن استفاده کنند. احکام دینی در قالب داستان به شکل ساده بیان شده است و مخاطب در داستان خوانی، خود را در قالب قهرمان داستان قرار می دهد و با آن همذات پنداری می‌کند.

«ادبیات دینی» محور اصلی تولیدات انتشارات به‌نشر
در پایان این مراسم، رامونا میرحاجیان، مدیرتولید انتشارات به‌نشر با ارائه گزارشی از روند تولید آثار منتشر شده گروه کودک و نوجوان این انتشارات اظهار داشت: گروه کودک و نوجوان به‌نشر فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده و در طی این سال ها تاکنون دو هزار و ۲۵۸ عنوان اثر به عنوان «کتاب های پروانه» منتشر کرده است که از بین این آثار ۹۹۴ عنوان چاپ اول هستند و به طور میانگین هر اثر تولید شده دو تا سه بار تجدید چاپ شده است و تجدید چاپ برخی از آثار این گروه مانند مجموعه «قصه ما مثل شد» به چاپ بیست و سوم رسیده است.
وی افزود: تیراژ تولیدات هم از ۷ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۰ نسخه گذشته است. آثار تولید شده در موضوعات و قالب‌های ادبی متنوع نوشته شده است. گروه کودک و نوجوان به‌نشر تاکنون با ۱۲۱ نویسنده و ۸۰ صاحب نظر و ارزیاب و ۲۴۸ تصویرگر و گرافیست همکاری کرده است و کتاب‌های کودک و نوجوان این انتشارات بیش از ۹۵ جایزه در جشنواره های ادبی کشور کسب کرده است.

میرحاجیان با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۵ گردش موضوعی آثار به‌نشر آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا بسیاری از موضوعات عمومی از اولویت ها حذف شد و تمرکز بر تولید آثار با موضوع معارف اسلامی و ارزش های نظام ولایی سرلوحه کار انتشارات قرار گرفت. متوسط تولیدات به‌نشر در سه سال اخیر رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته و تا یک و نیم برابر افزایش یافته است و ادبیات دینی از این پس به عنوان محور اصلی تولیدات این انتشارات خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: مجموعه ۶ جلدی «قصه‌های احکام برای کودکان» با تیراژ ۱۲ هزار نسخه در سال ۹۷ منتشر شد که شامل داستان های آموزشی است که کودکان را با زبانی نسبتاً ساده با احکام عملی دین آشنا می سازد. فضای داستان اغلب در مدرسه و به شیوه پرسش و پاسخ بین معلم و دانش آموزان اتفاق می‌افتد و کودکان در این مجموعه مباحثی چون تقلید، تیمم، غسل، وضو، طهارت، پوشش و احکام نماز را  می آموزند. تصویرگری این مجموعه به عهده مجید صابری نژاد و گرافیک آن را علیرضاپور اکبری به عهده داشته است.
در پایان این مراسم به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و انتشارات به‌نشر از حجت الاسلام مرتضی دانشمند تجلیل و از مجموعه ۶ جلدی «قصه‌های احکام برای کودکان» رونمایی شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi