شناسه خبر : 70357
سه شنبه 07 آبان 1398 , 14:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خلق آثار به یادماندنی توسط جانباز نابینا

جانباز ۷۰ درصد هشت سال دفاع مقدس که علاقه بسیاری به خلبانی داشت پس از مجروحیت با ساخت آثار هنری و ماکت تجهیزات جنگی صحنه های ماندگار جنگ و ایثارگری را به نسل امروز منتقل می کند.

 رهبر معظم انقلاب در بسیاری از بیانات و پیام‌های مربوط به آثار دفاع مقدس، کار در زمینه دفاع مقدس را برترین کارهای هنری و همانند جهاد در راه خدا معرفی می‌کنند. جانباز نابینا که بتواند صحنه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس را با ساخت آثار خود منعکس کند، جهادگری والا و ارزشمند است.

آثار هنری جانباز نابینا ۷۰ درصدی شهرستان قدس، ترسیم کننده واقعیت‌های جنگ تحمیلی است که روح و جان هر بیننده ای را با آن دوران آمیخته می‌کند. جانبازی که نه تنها با روحیه ایثار و شهادت در عملیات‌ها حضور داشته بلکه پس از مجروحیت دو چشم نیز با همان روحیه جهادی در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

 به همین منظور گفت‌وگویی صمیمی با جانباز ۷۰ درصد دوران هشت سال جنگ تحمیلی داشت که در ادامه ماحصل این گپ و گفت را با هم می‌خوانیم:

 لطفا خودتان را معرفی کنید؟

حسن ادیبی، متولد ۱۳۴۷ در طالقان، جانباز ۷۰ درصد هشت سال دفاع مقدس هستم.

 چه زمانی به جبهه اعزام شدید؟

سوم عید سال ۱۳۶۳ زیر نظر سپاه وارد کردستان شهر سقز شدیم و در نیروی عملیاتی سلمان قرار گرفتیم و از نیروهای عملیاتی جندالله بودیم.

 در جبهه چه مسئولیتی داشتید؟

در زمان جنگ سرتیم بودم و چون در بسیج شهری هم مربی آموزش نظامی بودم در جبهه با بچه های جنگ تمرینات نظامی و تاکتیکی انجام می دادیم.

 در چه سنی به جبهه اعزام شدید و چه زمانی مجروح شدید؟

در سن ۱۵ سالگی به جبهه اعزام شدم. ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ عملیات آغاز شد و در صبحگاه ۲۴ دی در سن ۱۸ سالگی در عملیات کربلای ۵ جزیره بوارین ضلع جنوب شرقی شلمچه مجروح شدم.

 واکنش خانواده نسبت به مجروحیت شما چه بود؟

خانواده ام ابتدا ناراحت شدند اما با نگرشی که به واقعه کربلا داشتند و با رفتار خودشان به بنده روحیه می دادند و حتی در منزل پرستاری می کردند و رفتن به جبهه و مجروحیت بنده را وظیفه خطاب کردند.

 آیا زمان جنگ مشغول به تحصیل بودید؟

بله، بنده اول دبیرستان بودم و قصد تحصیل در مقطع دوم را داشتم که مجروح شدم و پس از مجروحیت مشغول سپری کردن دروس اصول و عقاید شدم با توجه به اینکه قبل از مجروحیت علاقه بسیاری به خلبانی داشتم پس از مجروحیت به ساخت ماکت تجهیزات جنگی و پرده خوانی عملیات های دفاع مقدس مشغول شدم.

 تعریف شما از جانبازی و جانباز چیست؟

جانباز شدن از نظر بنده ادای دین به ناموس و کشور ایران بود. ما قبل از مجروحیت با دوستان در چادر که صحبت می کردیم در رابطه با اینکه چگونه شهید و یا جانباز شویم بنده می گفتم به هرگونه ای به فیض شهادت برسم مشکلی نیست، اسیری صبر عظیمی می خواهد و جانبازی هم توفیق خداوند است اما از ناحیه چشم جانباز نشوم که در عملیات کربلای ۵ بنده از ناحیه چشم جانباز شدم و خدا را شاکرم که نسبت به خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان شرمنده نیستم.

 آیا تا به الان از گذشته خود ناراضی بوده اید؟

خیر، شاید با جانبازی از ناحیه چشم برخی مواقع با مشکل مواجه شوم و نتوانم به راحتی مطالعه کنم اما تا به الان ناراضی نبودم و در مباحث علم و هنر فعالیت می کنم.

 چگونه فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل امروز منتقل می کنید؟

انتقال دادن فرهنگ ایثار و شهادت بستگی به موقعیت دارد در برخی از مکان ها و زمان ها با بیان در برخی موارد با حرکات و رفتار و در برخی دیگر با علم و هنر، فرهنگ ایثار و شهادت را منتقل می کنم. مثلا پرده های تهیه شده از عملیات یکی از راه های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است که با هنر ترسیم و بیان می شود.

 چه زمانی ازدواج کردید و اکنون چند فرزند دارید؟

در سن ۲۱ سالگی ازدواج کردم و اکنون ۴ فرزند دارم که یکی از فرزندانم در سن ۲۵ سالگی به رحمت خداوند از دنیا رفتند.

 زمانی که ازدواج کردید مجروح بودید واکنش همسر شما چطور بود؟

واکنش خاصی نشان ندادند با وجود مجروحیت بنده قبول کردند که در کنار هم زندگی کنیم.

 برخورد مردم با جانبازان و خانواده شهدا چگونه است؟

مردم عزیز احترام بسیاری برای خانواده شهدا و جانبازان قائل هستند اما در برخی موارد آگاهی کاملی ندارند که بهتر است سطح اطلاعات در احترام گذاشتن به نابینایان و عصای سفید بیشتر شود و فرهنگ سازی صورت گیرد. جانبازان جان خود را نثار امنیت کشور کردند تا زیر بار استعمار نرویم و مردم در آرامش و آسایش زندگی کنند. جانبازان با فداکاری و از خود گذشتگی خود به جامعه خدمت کردند.

 دغدغه امروز شما چیست؟

تمامی دشمنان داخلی و خارجی کشور هدفشان از بین بردن ولایت و رهبری کشور ایران است و می خواهند اختیار انتخاب را از ملت ایران بگیرند و دغدغه بنده این است که نگذاریم دشمن به اهداف خود دست پیدا کند. تمام هستی ما رهبری است و باید پیرو ولی فقیه باشیم تا راه را اشتباه نرویم.

 از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟

بنده انتظار شخصی ندارم اما از مسئولان خواهشمندم در کشمکش ریاست و هوای نفسانی، ظرفیت خود را بالا ببرند و همانند شهید رجایی و باهنر و شهید بهشتی با اخلاص به جامعه خدمت کنند و شهدا را سرلوحه و الگوی کار خود قرار دهند.

 آیا با مقام معظم رهبری دیدار داشته اید؟

دیدار خصوصی خیر اما چند بار در ملاقات های عمومی سعادت دیدار با ایشان را داشتیم. دیدار با مقام معظم رهبری حس بهشت را در وجود انسان زنده می کند و هر لحظه در محضر رهبری بودن ارزشمند و پرنور و سرشار از آرامش است.

 در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

کارهای هنری و ماکت سازی انجام می دهم و عضو تیم گلبال هستم که در ورزش گلبال هم از نظر جانبازی و هم پیشکسوتان رتبه اول در کشور را به دست آوردیم و عضو ده تیم برتر کشور شدیم.

 چه اتفاقی افتاد که به فکر طراحی و ساخت ماکت تجهیزات جنگی افتادید؟

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند به هر روشی که می توانید یاد شهدا را زنده نگه دارید، بنابراین در هفته دفاع مقدس در زمان کمی که داشتیم طی ۳ روز و ۲ شب ماکت تانکی که شهید حسین فهمیده با آن به شهادت رسید را ساختیم.

 انگیزه شما برای ساخت این ماکت جنگی چه بود؟

اولین انگیزه بنده زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، دوم خدمت به بسیج و بسیجیان غیور نسل امروز و سوم اینکه زمانی که مردم ماکت را می بینند حس و حال جنگ را بهتر درک می کنند.

 از بین آثار هنری خودتان کدام یک حس بهتری به شما منتقل می کنند؟

زمانی که یک اثر هنری خلق می شود هنرمند نسبت به آن هنر یک حس خوبی دارد و نمیتوان اثرهای خلق شده را تفکیک کرد به خصوص که این هنر در راه شهدا باشد.

 پیام شما به جوانان نسل امروز چیست؟

یکی از بزرگ ترین مشکلات بشر نشات گرفته از نشناختن خود است که نمی داند کیست و برای چه چیزی خلق شده و در انتها به کجا می رود. ما زمانی که خود را بشناسیم مسیر موفقیت و تعالی را طی می کنیم و جوانان نسل امروز هم باید خود را بشناسند و خود را باور داشته باشند و پیرو خط ولایت باشند و با آگاهی از خود و وظایف مسیرهای دشوار آسان می شود.

 برای مسئولان امروز چه پیامی دارید؟

از مسئولان خواهشمندم تابع امر رهبری باشند و وظیفه خود را بشناسند و حد معیار انجام کار را بدانند که حقی ناحق نشود. نسبت به وظیفه خود در جامعه عملکرد مطلوب داشته باشند و میان هوای نفسانی خود گم نشوند چرا که انسان تا زمانی گرانبها است و خداوند به آن قسم خورده است که بهای خود را از دست ندهد. مسئولین با شناخت وظیفه خود در مسیر ولایت در جامعه اسلامی خدمت کنند و کسانی که به دین و ولایت آگاهانه لجاجت می کنند و ضربه ای وارد می کنند، این ضربه ها به خودشان برمی گردد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi