شناسه خبر : 70379
چهارشنبه 08 آبان 1398 , 11:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بزرگترین دست آورد حضور امام رئوف در ایران

ظهور جریان هایی همچون سُنیان ۱۲ امامی که قالب مذهب زمانه یعنی تسنن را پذیرفته بودند اما عشق اهل بیت را در دل داشتند، فهرست بالای زائرین اهل سنت مضجع شریف این امام، همچون امام محمد غزالی، روزبهان بن فضل الله خنجی، گوهرشاد خاتون، شاهرخ تیموری و ...

فاش نیوز - عمده ایرانیان وجود پربرکت مرقد امام مهربانی ها در مشهدالرضا را صرفا یک برکت معنوی می دانند اما در کنار این برکات عظیم می توان به نکات تمدن ساز زیر اشاره کرد:

با بررسی سیر تحولات و تطوارت تاریخی پس از حضور امام رضا (ع) در ایران می توان گفت رشد حوزه های علمی و گسترش تشیع مهمترین دست آورد اولیه حضور ایشان در ایران بود که به آرامی صورت پذیرفت.
پس از حکومت های بنی امیه و عباسیان، ایرانیان برای اولین بار با جوهر دین و شناخت شجره طیبه اهل بیت آشنا شدند و این آشنایی علاوه بر زلال بودن و خلوص معنوی، با عدالتخواهی ایرانیان تناسب فراوان داشت.

حضور پر برکت امام رضا به صورت بطئی و آرام آرام، منطق، استدلال و گفتگوی دینی را در قالب تشکیل جلسات منظم مناظره دینی و تعاطی اندیشگی به یادگار گذاشت. عجیب نیست اگر آزادی های دینی در عهد مغول و جلسات مناظره های میان نمایندگان مذاهب را از محصولات این هجرت امام رضا (ع) بدانیم.

شکل گیری خیزش های بزرگ اجتماعی، بدون تردید از ثمرات حضور امام مهربانی ها در ایران است.
خیزش بزرگ و عدالتخواهانه سربداران و جریان های فتوّت که قریب ۵۰ سال قدرت سیاسی را نه فقط در خراسان بزرگ بلکه تا قلب شهرری به ارمغان آورد.

ظهور جریان هایی همچون سُنیان ۱۲ امامی که قالب مذهب زمانه یعنی تسنن را پذیرفته بودند اما عشق اهل بیت را در دل داشتند،
فهرست بالای زائرین اهل سنت مضجع شریف این امام، همچون امام محمد غزالی، روزبهان بن فضل الله خنجی، گوهرشاد خاتون، شاهرخ تیموری و ... نشان از تاثیرات عمیق تمدنی این امام همام دارد.
تاثیر حضور امام رضا و نفوذش در قلوب ایرانیان تا آنجا بالاست که حکومت های مختلف با هدف کسب مشروعیت و مقبولیت در میان مردم، رسیدگی به مضجع شریف ایشان را سرلوحه فعالیت های خود قرار می دادند. برای مثال ساخت صحن و مسجد گوهرشاد توسط تیموریان سنی مذهب با این نیت صورت گرفت.

 شکل گیری حکومت های ملوک الطوایفی متمایل به شیعه، همانند آق قویونلوها و قراقویونلوها از ویژگی های مهم این دوره است.

حضور امام رضا در نهایت تشیع و محبت اهل بیت را به مهمترین مولفه هویت ملی ایرانیان مبّدل ساخت و همچون نخ تسبیحی همه اقوام و نِحله ها را زیر پرچمِ هویت بخش خویش گرد هم آورد و هماهنگ ساخت. بدون تردید این تحول بزرگ معرفتی محصول حضور امام رضا در سال ۲۰۱ قمری مصادف با ۱۹۵ شمسی در ایران است.

صفویه محصول این درخت را در بهترین زمان برداشت کرد و آن چیزی نبود جز شکل گیری پیوند هویت شیعی و ملیت ایرانی؛ و عمده  متفکران غرب، دوره صفویه را سرآغاز عصر نوزایی در تاریخ ایران می دانند.
صفویان به تاثیرات عمیق تمدنی امام رضا در ایران زمین به خوبی پی بردند و به عنوان یک دولت شیعی، زمینه زیارت ایشان را با ساخت کاروانسراهای متعدد، توسعه حرم رضوی و رسیدگی زیرساختی به شهر مشهد مقدس تسهیل کردند، به گونه ای که شاه عباس صفوی و علمای عصر وی را می توان پایه گذار پیاده روی زیارت امام رضا دانست.
به هر حال دوره صفویه دوره ای است که پیوندی وثیق میان ایرانی بودن با عناصری همچون جغرافیای سیاسی ایران، زبان، مذهب و... شد. در واقع حضور علی بن موسی الرضا علیه السلام برای ایران و ایرانی دستاورد تمدنی داشت و نه صرفا معنوی.

دکتر روح الله سُلگی(فرزند شهید)

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi