شناسه خبر : 70399
پنجشنبه 09 آبان 1398 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نیروی هوایی تیر پیکان دفاع مقدس بود

سرتیپ جانباز و آزاده خلبان گفت: نیروی هوایی تیر پیکان دفاع مقدس بود که حقیقا با محدودیت‌ها و مشکلاتی که آن زمان داشتیم جانفشانی‌های بزرگی کردند.

سرتیپ جانباز خلبان محمد غلامحسینی از اسرای خلبان کشور است که در خاطرات خود از حماسه آفرینی‌های خلبانان نیروی هوایی روایت کرده است:

نیروی هوایی تیر پیکان دفاع مقدس بود. در روزی که عراق به کشور حمله کرد شرایط ارتش و نیروی هوایی بسیار بهم ریخته و طوری بود که اغلب خلبانان جوان بودند یا درجه سرگردی و سروانی داشتند.

شرایط نیروی زمینی به خاطر کودتای نوژه مخصوصا تیپ زرهی 92 زرهی خوزستان بهم ریختنه بود. به همین خاطر وقتی ارتش عراق وارد ایران شد نیروی سطحی که جلوی آنان را بگیرد نداشتیم. دستور تخلیه پایگاه وحدتی دزفول را داده بودند و تعداد زیادی هواپیما به عقبه جبهه برده شده بود و فقط تعدادی هواپیما را با خلبانان جوان نگه داشتند.

برای عبور ارتش عراق از رود کرخه جانفشانی‌هایی که نیروی هوایی کرد بی نظیر است، متاسفانه نتوانستیم زحمات ابتدای جنگ نیروی هوایی را در رسانه‌ها به مردم نشان دهیم.

عراق از کرخه پل شناور می زد تا ادوات زرهی را به این ور آب بیاورد، هواپیمای ما از دزفول بلند می‌شد و با سرعت پایین در ارتفاع پایین برای انهدام پل‌ها اقدام می‌کرد چون اگر به اندیمشک می‌رسید خوزستان از دست رفته بود. همه این مراحل از زمان پرواز تا رهایی بمب، پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید.

80 درصد از خلبانان شهید ما در یک سال اول جنگ به شهادت رسیدند. 80 درصد این 80 درصد در 2 ماه اول جنگ به شهاد رسیدند برای اینکه جلوی ورود عراق را بگیرند تا نیروهای زمینی ما بتوانند صف آرایی کنند. خلبان شد آرپی جی زن و هواپیما شد آر پی جی. نیروی هوایی ماموریت مشخصی دارد که انهدام نقاط مهم کشور متخاصم به عنوان نیروی واکنش سریع است، ولی گستردگی ماموریت‌ها در آن دوران انقدر زیاد شد که علاوه بر انهدام نقاط مهم عراق، پشتیبانی نیروی زمینی را هم داشتیم. تردد کشتی‌ها را هم پوشش می‌دادیم، حمل مجروح و مهمات داشتیم و این نیرو چه از سربازی که جلوی در می‌‎ایستاد تا خلبانی که نفر عملیاتی محسوب می‌شد همه جانفشانی کردند. ما نیروهای گمنامی داریم که در آشیانه‌ها و شرکت‌ها کار می‌کردند که شب و روز نداشتند. پرسنل ما در همه قسمت‌ها حماسه آفریدند و سربلند بیرون آمدند. ما در سال اول جنگ نیروی هوایی عراق را نابود کردیم ولی کشورهای غربی کمک کردند و هواپیماهای مدرن در اختیارشان گذاشتند. از این سمت ما تلاش می‌کردیم نیروی هوایی آنها را نابود کنیم و از آن طرف غربی‌ها از عراق حمایت می‌کردند.

ما تنها با عراق نمی جنگیدیم. زمانی برای معالجه به انگلستان رفته بودم که شبکه بی بی سی در لندن یک برنامه جالب در ارتباط با جا به جایی مواد شیمیایی که صدام علیه ما استفاده می‌کرد پخش کرد. در این مستند نشان می‌داد این مواد چگونه با تانکر از کشور هلند و از چه مسیرهایی به خاک عراق آورده شدند و چه کسانی در این حرکت دست داشتند. همان زمان تعداد خیلی زیادی از جانبازان شیمیایی را برای مداوا به انگلستان آورده بودند که متاسفانه هیچ کدام سالم برنگشتند. ما باید قدر این زحمات که برای بیرون راندن دشمن از خاک ایران شد را بدانیم.

من از همه بچه‌های نیروی هوایی که خود را جزئی کوچک از آن‌ها می‌دانم تشکر کرده و دستشان را می‌بوسم به خصوص از خلبانان و نیروهای پدافند که حقیقا با محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشتیم زحمت کشیدند.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi