شناسه خبر : 70467
یکشنبه 12 آبان 1398 , 10:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آغاز اعتراض‌ها در عربستان علیه ابتذال «بن سلمان»

مردم عربستان همزمان با آغاز فعالیت جشنواره آنچنانی «موسم ریاض» در اعتراض به برنامه‌های ضد اسلامی هیئت تفریح به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را به این سیاست‌ها نشان دادند. منابع امنیتی ریاض نسبت به گسترش این اعتراض‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که اخیر رسانه‌ها از رابطه بسیار نزدیک(!) وی با هنرپیشه زن‌ هالیوود خبر داده‌اند در چند سال گذشته سعی کرده با اجرای برنامه‌های مبتذل تحت عنوان سرگرمی و «اصلاحات فرهنگی» ضمن جلب نظر مساعد غرب، جامعه عربستان را به سمت «سکولاریسم» پیش ببرد. بسیاری معتقدند که بن سلمان برای هموار کردن مسیر پادشاهی اصلاحات مبتذلانه خود مانند کنسرت مختلط و دعوت از خواننده‌های مبتذل غربی، برگزاری کشتی کج زنان! و... را اجرا می‌کند. اما مردم و علمای دینی عربستان بارها علیه این اصلاحات و اقدامات او اعتراض کرده و بعضا بازداشت و شکنجه شده‌اند.
در همین راستا، همزمان با آغاز فعالیت‌های «موسم ریاض» که جشنواره‌ای حدودا دو ماهه است که در پایتخت عربستان برگزار می‌شود، شمار بسیار زیادی از مردم عربستان در اعتراض به برنامه‌ها و فعالیت‌های ضداسلامی هیئت تفریح به ریاست ترکی آل شیخ در شهرهای مختلف این کشور به خیابان آمدند. فعالان شبکه‌های اجتماعی از چند روز قبل برای مشارکت در راهپیمایی‌های اعتراضی پس از نماز جمعه در سراسر عربستان مردم را فراخوانده بودند و با انتشار ویدیو‌های این اعتراضات، مخالفت مردم با سیاست‌های جدید «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را به نمایش گذاشتند.
به گزارش فارس، معترضان عربستان خواستار برکناری «ترکی آل شیخ»، رئیس‌هیئت سرگرمی سعودی و توقف فعالیت‌های این هیئت هم هستند؛ چرا که کنسرت مختلط و رقص با ارزش‌های اسلام و فرهنگ مردم عربستان مغایر است. همچنین مردم در مقابل مسجد «فیصل بن ترکی» در شهر الدمام نیز تظاهرات کردند و شعار‌هایی علیه آل شیخ سر دادند. مردم عربستان بعد از نماز جمعه مقابل مسجد راجحی ریاض هم تظاهرات کردند. همچنین شیخ صلاح البدیر، خطیب مسجد النبی با‌گریه خطاب به مردم گفت:‌ «ای مسلمانان این معصیت‌ها را ندیده نگیرید و از فتوا‌هایی که به بهانه اعتدال، کشور را به انحلال می‌کشاند، بر حذر باشید.»
جشن‌هالووین در عربستان!
از سوی دیگر چند تن از شهروندان عربستانی تعدادی از مجسمه‌های عجیب که از سوی هیئت تفریح عربستان در ریاض نصب شده بود را با صدای تکبیر شکستند. به نظر می‌رسد این مجسمه‌های ترسناک برای مراسم غربی‌هالووین آماده شده بودند. هیئت تفریح در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان در سال ۲۰۱۶ برای برگزاری جشن‌های مختلف و توسعه سینما در سراسر عربستان و به صورت کلی تمامی فعالیت‌های مرتبط با تفریح تاسیس شده است. به گفته محمد بن سلمان، قرار است ۵۰ درصد درآمد کشور از طریق این چشم‌انداز حاصل شود! روحانیون عربستان از مواضع ضد اسلامی و سیاست‌های فاسد ولیعهد سعودی بارها انتقاد کرده‌اند، اما خبر‌ها حاکی از این است که برخی از منتقدان بازداشت می‌شوند تا مانعی در مقابل به فساد کشاندن جامعه سعودی وجود نداشته باشد.
التهاب جامعه سعودی
حساب کاربری «العهد الجدید» در توئیتر هم که به افشاگری از اقدامات خاندان سعودی می‌پردازد نوشته جامعه عربستان در حال حاضر در مخالفت با فعالیت‌های نهاد موسوم به «هیئت سرگرمی» در التهاب بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. این حساب اعلام کرده به گزارشی از دستگاه امنیتی سعودی دست پیدا کرده است که به دیوان پادشاهی ارسال شده و در آن با بررسی نظرات افراد جامعه درباره اقدامات این نهاد و سخنانی که مردم در مجالس با یکدیگر می‌زنند یا نوشته‌های برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌هایی که در واتس آپ برای همدیگر می‌فرستند، چنین نتیجه‌گیری شده که جامعه عربستان همچنان طرفدار سنت‌های اسلامی است.
به نوشته العهد الجدید، دستگاه امنیتی سعودی از دانشجویان دانشگاه اسلامی «الامام محمد بن سعود» نیز تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که اکثریت آنها به شدت با تصمیمات «محمد بن سلمان» مخالف هستند و ولیعهد سعودی را سرسپرده کشور‌های بزرگ و امارات می‌دانند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi