شناسه خبر : 70476
یکشنبه 12 آبان 1398 , 11:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به شهدای ورزشکار استان یزد

شروع ماه آبان یادآور مردانی است که هم ورزشکار بودنند و هم از جسم فانی خود برای رسیدن به معبود الهی گذشتند آنان در طول دوران دفاع مقدس در کنار سایر اقشار جامعه نقش اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام و مقابله با توطئه‌های دشمنان بر عهده داشتند.

استان یزد بیش از 500 شهید ورزشکار دارد که تعدادی از آنها را معرفی می کنیم.

«شهید محمدحسین نصیری»

متولد 1338/7/18

شهادت 1359/7/18 دزفول

عملیات: آغاز جنگ تحمیلی

محل خاکسپاری :گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: هجدهم مهر 1338، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش بهاء الدین، نانوا بود و مادرش خدیجه نام داشت تا پایان دوره متوسطه در رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت. در رشته ورزشی فوتبال فعالیت مییکرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. هجدهم مهر 1359، با سمت آرپی جی زن در دزفول بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکر وی را در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپردند.

«شهید محمدحسین نکوهی گلویک»

متولد 1339/01/11

شهادت 1365/04/29 پادگان شوشتر

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: یکم بهمن 1339، در شهرستان تهران به دنیا آمد. پدرش عباس، برق کشی ساختمان می کرد و مادرش ربابه به نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت و ورزشکاری متبحر بود  سال 1361 ازدواج کرد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و نهم تیر 1365، با سمت مربی آموزش نظامی در پادگان شهید بهشتی شوشتر بر اثر غرق شدن و خفگی در آب به شهادت رسید. پیکر وی در گلزار شهدای خلدبرین شهرستان یزد به خاک سپردند. او را امیر نیز می نامیدند.

«شهید حمید استبرقی»

متولد 10/05/1341

شهادت 05/08/1352 مریوان

عملیات: والفجر دو

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: دهم مرداد 1341، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش عباس، کارگر شیرینی پزی بود و مادرش معصومه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. فوتبالیست بود و به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. پنجم آبان 1362، با سمت نیروی واحد طرح و عملیات در مریوان هنگام درگیری با نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به پا، شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپردند.

وصیت نامه: *ما پیرو ائمه هستیم که کشته شدن عادتشان و شهادت کرامتشان است

*خدایا وجودم را لبریز لز عشق و ایمان به خودت بگردان

*از شما می خواهم خواهر و برادرهایم را آنگونه تربیت کنید که سرباز فداکاری برای اسلام و امام باشند.

«شهید محمدرضا استقامت علی آبادی»

متولد 15/03/1342

شهادت 11/08/1361 عین خوش

عملیات :محرم

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: پانزدهم خرداد 1342، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش حسین، کارگر بود و مادرش رقیه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته ساختمان درس خواند و دیپلم گرفت. بنا بود و در رشته ورزشی فوتبال نیز فعالیت می کرد به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. یازدهم آبان 1361، با سمت آرپی جی زن در عین خوش توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. پیکر او را در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپردند.

وصیت نامه: *همیشه بیدار و هوشیار باشید که شیطان در کمین است و هرلحظه میکوشد تا لغزشی در شما به وجود آورد

*پیام به برادرانم دارم که قرآن ، نهج البلاغه و درسهای خود را خوب بیاموزند

*صبور و استوار باشید که خداوند صابران را دوست دارد.

«شهید علی اصغر بنافتی زاده»

متولد 01/04/1333

شهادت 12/02/1360 دزفول

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: یکم تیر 1333، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش عباس، فروشنده بود و مادرش حاجیه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته برق صنعتی درس خواند و دیپلم گرفت. در رشته ورزشی فوتبال و باستانی فعالیت می‌کرد. کارمند بهداریی بود. سال 1359 ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. دوازدهم اردیبهشت 1360، با سمت مربی آموزشی در دزفول بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به سنگر، شهید شد. پیکر وی در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپردند.

«شهید حسین ابهت»

متولد05/06/1342

شهادت 16/05/1364 هورالعظیم

عملیات: قدس پنج

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: پنجم شهریور 1342، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش محمدصادق، نساج بود و مادرش رباب نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد اجتماعی درس خواند و دیپلم گرفت. کشتی گیر بود. از سوی بسیج به جبهه رفت. شانزدهم مرداد 1364، با سمت تخریب‌چی در هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپردند.

وصیت نامه:*از شما ها می خواهم که همواره را شهدا را ادامه بدهید

*همیشه دنباله رو امام امت باشید

*امام را تنها نگذارید و موبمو دستوراتشان را عمل کنید.

«شهید محمدرضا سلطان پناه دربیدی»

متولد01/11/1332

شهادت 23/12/1363 شلمچه

عملیات: بدر

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: یکم بهمن 1332، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش غلامحسین، کشاورز بود و مادرش سکینه نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته تجربی درس خواند. مربی تربیتی بود. سال 1358 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. در رشته ورزشی فوتبال و کشتی فعالیت می کرد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم اردیبهشت 1363، با سمت فرمانده دسته در شلمچه به شهادت رسید. پیکر او مدت‌ها در منطقه بر جا ماند پنجم اسفند 1373 پس از تفحص در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپرده شد.

وصیت نامه:*سفارش من این است که درس بخوانید و بفهمید و عمل کنید که نهایت فناء فی الله است.

*در دنیا غرق نشوید سوی کمال مطلوب همان خواسته فطرت حرکت کنید.

*شما خواهران و همسران و فرزندان بدانید شهید گریه نمی خواهد بلکه رهرو می خواهد.

 

 

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi