شناسه خبر : 70494
دوشنبه 13 آبان 1398 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درباره هدیه زنبورها به سلامتی انسان

عسل یا انگبین به عنوان یکی از پرطرفدارترین موادغذایی طبیعی شناخته شده است که در سلامتی فوق العاده موثر است

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی و ارشد مشاوره)- عسل یا انگبین به عنوان یکی از پرطرفدارترین موادغذایی طبیعی شناخته شده است که در سلامتی فوق العاده موثر است و جزء معدود مواد غذایی ای ست که در احادیث به شفای 70 بیماری توسط آن اشاره شده و سوره نحل یعنی زنبور عسل برای ذکر خواص متعدد عسل آورده شده است.

 در حال حاضر عسل به نحوه های مختلف در بین مردم مصرف می شود مانند خوردن عسل در صبحانه با نان و کره، عسل و آبلیمو، شربت عسل، چای و عسل، شیرعسل، سوهان عسلی، شیرینی و کیک عسلی، گز عسلی، معجون با عسل، حلیم و عسل، خامه و عسل، شلغم و عسل و ...

 بنابراین خالی از لطف نیست که ببینیم که این خوردنی شیرین و دوست داشتنی چه مواد مغذی ای در خود دارد که اینگونه شفابخش است!...

عَسَل که آن را به فارسی اَنگَبین می گویند، مایعی شیرین و گران‌رو است که زنبورعسل از شهد گل‌ها تولید می‌کند. عسل به علت مقدار بسیار اندک آب، به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.

طبق تصویب‌نامه ۱۹۰۶ فدرال غذا و داروی آمریکا، عسل چنین تعریف شده‌است:

عسل، شهد و ماده مترشحه محتوی قند گیاهان است که توسط زنبور عسل جمع‌آوری شده، تغییر حالت داده و در شان عسل ذخیره می‌گردد و همچنین در آکسفورد چنین تعریفی آورده شده‌است: یک مایع شیرین قهوه ای مایل به زرد چسبناک ساخته شده توسط زنبورها و حشرات دیگر از شهد جمع‌آوری شده گلها.


در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. کلمهٔ نحل دو مرتبه و در آیات ۶۸, ۶۹ سوره نحل در جزء ۱۴ قرآن کریم ذکر شده و در این آیات به خلقت زنبور عسل اشاره شده و جایگاه عسل در قرآن ذکر شده‌است، همچنین نشانه‌ای از آیات خداوند برای اهل فکر شمرده شده‌است. نامگذاری سوره به نحل (زنبور عسل) نیز احتمال زیاد بخاطر همین آیات است که دربارهٔ عسل در قرآن بیان شده‌است.

خداوند در قرآن می‌گوید:

و پروردگار تو به زنبور عسل وحی [الهام غریزی] کرد که از پاره‌ای کوه‌ها و از برخی درختان و از آنچه داربست [و چفته‌سازی] می‌کنند، خانه‌هایی برای خود درست کن سپس از همه میوه‌ها بخور، و راه‌های پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. [آن گاه] از درون [شکم] آن، شهدی که به رنگهای گوناگون است بیرون می‌آید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این [زندگی زنبوران] برای مردمی که تفکر می‌کنند نشانه [قدرت‌الهی] است

مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز هستند.

ترکیبات یک عسل معمولی بدین صورت است:

  • فروکتوز ۳۸٫۲٪
  • گلوکز ۳۱٪
  • آب ۱۷٫۱٪
  • مالتوز ۷٫۲٪ Maltose * کربوهیدرات‌ها Carbohydrates ۵٪–۴/۲
  • ساکاروز ۵٫۱٪
  • املاح معدنی، ویتامین، آنزیم ۷–۰/۵٪ Minerals – Vitamins – Enzymes

عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است. (1)

عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است.

Honey
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۱٬۲۷۲ کیلوژول (۳۰۴ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۸۲٫۴ g
قندها ۸۲٫۱۲ g
فیبر ۰٫۲ g
چربی ۰ g
پروتئین ۰٫۳ g
آب ۱۷٫۱۰ g
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۳۸ میلی‌گرم (۳٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۰٫۱۲۱ میلی‌گرم (۱٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۰۶۸ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۲۴ میلی‌گرم (۲٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۲ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۰٫۵ میلی‌گرم (۱٪)
کلسیم ۶ میلی‌گرم (۱٪)
آهن ۰٫۴۲ میلی‌گرم (۳٪)
منیزیم ۲ میلی‌گرم (۱٪)
فسفر ۴ میلی‌گرم (۱٪)
پتاسیم ۵۲ میلی‌گرم (۱٪)
سدیم ۴ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۰٫۲۲ میلی‌گرم (۲٪)

Shown is for 100 g, roughly 5 tbsp.
درصدها نسبی‌اند
منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا

 

 

- عسل با داشتن مواد آنتی اکسیدان و نگهدارنده، فوق العاده در افزایش سیستم ایمنی موثر است. اگر می خواهید سرما نخورید، روزانه مقدار اندکی عسل مصرف کنید.

- مقدار توصیه شده برای افراد عادی یک قاشق مرباخوری ست. افرادی که نیاز بیشتری دارند مانند جوانان، افراد قدبلند یا افراد لاغر و کم وزن میتوانند تا 2- 3 قاشق در روز هم بخورند.

- چون عسل دارای قند و کالری می باشد و هر یک قاشق غذاخوری آن معادل 50 کالری ست، نمیتوان صرف مفید بودن، آن را زیاد مصرف کرد. مصرف منظم آن مهم تر از مصرف زیاد است.

- عسل از بیماری های عفونی مانند سینوزیت، عفونت ریه، آنفلوآنزا و ... جلوگیری می کند.

- عسل برای بهبود بیماری های معده مانند زخم معده، گاستریت یا التهاب دیواره معده، زخم روده و التهاب روده موثر است.

- برای جلوگیری از التهاب و بیماری های التهابی نیز میتوان روی عسل حساب کرد! هر گونه التهابی با خوردن عسل بهبود می یابد. برای همین است که خوردن شربت گرم عسل در بهبود گلودرد موثر است. همچنین برای بهوبد زانودر ناشی از آرتریت هم موثر است.

- شربت عسل و لیموترش یا آبلیمو، معجزه خوردنی هاست. در هر شرایطی که باشید، روزانه یک لیوان از این شربت توصیه می شود.

- در سلامتی و ترمیم پوست بسیار موثر است. قدیمی ها برای بهبود زخم بستر حتی ان را با عسل طبیعی پر می کردند و باعث بهبود آن میشد البته این کار برای اینکه باعث عوارض دیگری نشود، روش خاص خود را دارد اما در هر حتل با خوردن عسل، زخم ها بهتر و زودتر بهبود می یابند. از قبیل زخم های بدن، زخم بستر یا زخم دیابتی و ...تحقیقات نشان می‌دهد انواع عسل فرآوری نشده به درمان و التیام زخم‌ها کمک می‌کند و در یک پژوهش ۵۸ مورد از ۵۹ زخم مورد بررسی از طریق عسل به طور قابل‌توجهی بهبود یافتند.

- به دلیل داشتن مواد معدنی باعث افزایش اشتها می شود و برای افراد کم اشتها مفید است.

- همچنین مواد معدنی عسل باعث بهبود کارکرد مغز شده و باعث افزایش هوش و حافظه نیز می شود.

- مواد آرام بخش آن باعث آرامش و کاهش اضطراب و استرس می شود و ماده ای آرامبخش و نشاط آور محسوب می شود.

- عسل جایگزین بهتری برای قند و شکر در افراد دیابتی ست. البته با همان مقدار بسیار کم توصیه شده یعنی در تمام روز یک قاشق مرباخوری! و اگر قند ناشتای فرد بالای 150 نباشد!

- در افرادی که طبع سرد دارند یا هنگام سردی کردن، خوردن یک قاشق عسل بسیار مفید و موثر است.

- خوردن عسل و شلغم در هنگام سرماخوردگی میتواند فوق العاده اثربخش باشد.

- عسل برای نوزاد زیر یک سوال توصیه نمی شود.

پایان

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با تشکر از مطالب مفید شما .خواستم بدانم عسل سیاه جنگلی مناطق ما با عسلی که شما در مطلبتان مصور کردهاید از نظر خاصیت که برشمردید فرقی ادرند ؟ (حتی عسل که فرمودید بدون خوراند شکر باشد )
تشکر
با سلام
ممنون از توجه شما
عسل ها باتوجه به نوع گل و گرده ها و رنگدانه هایی که دارند در رنگ های متفاوتی ایجاد می شوند
اما مسلما عسل جنگلی که شما مطمئن هستید از طبیعی تر بودن آنف بی شک خواص بیشتری دارد.
درباره عسلی که به زنبور آبش کر داده باشند هم سخت میتوان نظر داد ولی این را بدانیم که به هرحال بسیاری از خواص عسل به دلیل تبدیل شدن گرده ها در اثر آنزیم های بدن زنبور است و در هر صورت حتی اگر زنبور آب شکر هم خورده باشد، تاثیر واکنش ها و تولید عسل در بدن زنبور خواص آن را با خود شکر متفاوت می کند.
توصیه می شود سعی کنید از جا و افرادی که مطمئن هستید عسل تهیه نمایید. هر یک از عسل از گیاهان مختلف خواص مختلفی هم دارند . پس گونه های مختاف عسل را مصرف کنید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi