شناسه خبر : 70513
پنجشنبه 16 آبان 1398 , 08:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در گفتگو با خبرنگار فاش نیوز عنوان شد؛

حضور پررنگ فیلم های دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه تهران

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مدیر روابط عمومی و مدیرعامل انجمن سینمای جوان و همچنین دبیر جشنواره و اصحاب رسانه صبح دوشنبه ۱۳ آبان ماه در سالن اجتماعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد‌.

فاش نیوز -  مدیر عامل انجمن سینمای جوان در نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و  در پاسخ به سئوال خبرنگار سینمایی فاش نیوز از حضور پررنگ فیلم های دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد. 

برپایه این گزارش، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، در نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که با حضور آرش عباسی، مدیر روابط عمومی و همچنین دبیر جشنواره و اصحاب رسانه صبح دوشنبه ۱۳ آبان ماه در سالن اجتماعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد‌، در پاسخ به سئوال خبرنگار سینمایی فاش نیوز خاطرنشان کرد: ۱۶۴۸ فیلم در بخش سینمای ملی از قالب های داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که شامل ۱۰۲۱ فیلم داستانی، ۲۹۷ فیلم مستند، ۱۹۷ فیلم تجربی و ۱۳۳ فیلم پویانمایی بودند که در بخش سینمای ملی مجموعا ۱۴۰ اثر به بخش مسابقه راه یافتند و از این تعداد، فیلم هایی با موضوعات مقاومت و انقلاب و دفاع مقدس بدون هیچ گونه دخالت و سفارشی تنها به داوری هیئت انتخاب و فقط با تکیه بر ساختار روایی حرفه ای و درخشانی که داشتند سهم عمده ای در جشنواره دارند.

وی گفت: از جمله این آثار می توان به فیلم های "برادر" با موضوع انقلاب، "بند" با محوریت داعش و عملیات تروریستی، "دستور" با محتوای جنگ، "کوچه" در حوزه دفاع مقدس، "کوه سفید" با مفهوم کربلا، "لکه" با پرداخت به آسیب های جنگ بر روی رزمندگان در گذر زمان،  "خاک آب آتش" در خصوص عزاداری روز عاشورا، "صحنه تاریخ" با پرداخت به درونمایه انقلاب، "این سو و آن سو" در قالب جنگ، "آواره ها" در ژانر جنگ، "فیلمرغ" با تصویر گروهک تروریستی طالبان، "آقای گوزن" با مضمون فروپاشی جوامع غربی و "کودک و صلح"  در  تِم جنگ اشاره کرد.


 به گزارش خبرنگار فاش نیوز، در این نشست که از ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، همچنین آرش عباسی مدیر روابط عمومی جشنواره و مشاور دبیر اظهار داشت: به استقبال جشنواره سی و ششم خواهیم رفت و برای نخستین بار قرار است بلیت فروشی داشته باشیم و این بلیت‌ها از طریق سایت سینما تیکت قابل خریداری است. البته برخی از فیلمسازان فیلم کوتاه از این موضوع ناراضی هستند‌ اما نمی‌شود انتظار داشت که این فیلم‌ها به رایگان به تماشا گذاشته شود.

 سال‌های گذشته به دلیل رایگان بودن تماشای آثار، ازدحام زیادی مقابل سالن ها ایجاد می‌شد و این مسأله اسباب عذاب همه را فراهم می کرد و از همین رو احساس می‌کنم تصمیم خوبی گرفته شده است که اجرای آن بنا به دلایلی از جمله همین اعتراض های فیلمسازان، به تعویق افتاد. یک نگرانی که در بین فیلمسازان وجود دارد و بنده این را در فضای مجازی رصد کردم این بود که می گفتند فروش بلیط در بخش فیلم های داستانی ممکن است جلوی ازدحام جمعیت را بگیرد اما فروش بلیط در بخش فیلم های مستند و تجربی می تواند به نابودی استقبال تماشاگران از فیلم ها منجر شود.

 در پاسخ باید بگویم واقعیت این است که این اعتقاد تعدادی از فیلمسازان تجربی به شدت مورد انتقاد بنده است چرا که فیلمساز سینمای تجربی فیلم خود را نه برای مخاطب عام که برای مخاطب خاص می سازد همچنان که فیلم کوتاه از اساس برای قشری خاص ساخته می شود و مردمی کردن فیلم کوتاه به نظر بنده اشتباه فاحشی است که در سال های اخیر دارد اتفاق می افتد که یک بخشی از آن به همین جشنواره برمی گردد و این نگاه به جشنواره تزریق شده است که فیلمساز فیلم می سازد برای مخاطب عام که مردم بیایند فیلم را مشاهده کنند. اتفاقی که برای فیلم کوتاه در این یکی دو سال اخیر رخ داده، سیاست قابل نقدی است که می توان راجع به آن صحبت داشت؛ مردمی کردن اکران فیلم کوتاه در واقع به فاجعه ای خواهد انجامید که سال های بعد اثرات و تبعات آن به وضوح دیده خواهد شد و البته این نظرگاه بنده هست به عنوان عضوی که در مجموعه انجمن سینمای جوان فعالیت دارم.

 همین در نظر گرفتن نگاه ساده انگارانه اکران و تبلیغاتی کردن، سرنوشت فیلم کوتاه را به مانند فیلم های کمدی خواهد کرد در حالی که فیلم کوتاه یک سینمای آوانگارد را شامل خواهد شد و سینمایی نیست که تنها با خرید بلیط و تخمه و چیپس بتوان به مشاهده آن نشست.

 نکته دیگر قابل بحث که سال ها در خصوص آن صحبت نشده این است که به شدت اعتراض هایی وجود دارد در بخش انتخاب فیلم ها و این طور جا افتاده است که می توانیم به انتخاب نشدن فیلم هایمان معترض باشیم و درخواست بازبینی مجدد کنیم در حالی که در هیچ یک از جشنواره های دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

 برای هیچ فیلمسازی دعوتنامه و سفارشی در ابتدای امر ارسال نشده است تا فیلمی را برای جشنواره بسازند. باید قاعده بازی را رعایت کرد و آن این است که فیلمساز اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه نماید و در نهایت این دبیر جشنواره و هیئت انتخاب هستند که مختار می باشند فیلمی را بپذیرند یا خیر.

 عبارتی نیز این روزها بسیار دهان به دهان می گردد و آن اینکه این جشنواره با پول بیت المال اداره می شود که باید بگویم تمامی جشنواره های سراسر دنیا با پول بیت المال و مالیات های مردم و شهروندان و شهرداری ها و دولت ها و نهادهای مرتبط برگزار می شود و هیچ کسی هم نمی گوید چرا. باید قواعد را پذیرفت و بالاخره یک نفر باید این ها را عنوان نماید. در خصوص اینکه می گویند نگاه سلیقه ای بر جشنواره حاکم است هم باید بگویم اتفاقا وجود نگاه سلیقه ای امری اجتناب ناپذیر است به طوری که نگاه یک هیئت ۵ نفره انتخاب با هیئت ۵ نفره دیگری متفاوت می باشد و این از همان تنوع سلیقه ها می آید.

 در بخش دیگری از این نشست سیدصادق موسوی دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با گرامیداشت یوم الله۱۳آبان و رخدادهای آن و خیرمقدم به اهالی رسانه که همیشه حامیان دوست داشتنی فیلم کوتاه هستند بیان داشت: فیلم کوتاه فرصتی برای نقد کردن است و باید پذیرفت که روایت ها و قرائت های مختلفی در دیدگاه و عملکرد و تولید بین دبیر و مشاوران و شورای سیاست گذاری وجود داشته باشد.



 وی گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران بی تردید مهمترین جشنواره فیلم کوتاه غرب آسیا و میراث ملی و سرمایه اجتماعی است. امسال سومین سالی است که من دبیر این جشنواره هستم اما پیش از ما ۳۳ دبیر دیگر این کار را کرده اند و ان شاالله ادامه خواهد داشت. افزودن به اعتبار جشنواره، کاهش مشکلات و ارتقاء کیفی در تمامی دوران مطرح بوده است. ما امسال فکر می‌کنیم با خِرد خودمان و دیدگاهی که در شورای سیاست گزاری و برنامه ریزی وجود دارد کارهای متفاوتی انجام داده‌ایم که در دراز مدت به نفع جشنواره است.


دبیر جشنواره گفت: سه مؤلفه مهم در جشنواره ها و جشنواره ما وجود دارد که آن را حائز عنوان بهترین جشنواره فیلم کوتاه غرب آسیا می کند. یکی اینکه این جشنواره۳۶سال قدمت دارد در حالی که هشتاد درصد جشنواره‌های فیلم کوتاه جهان تنها۱۰سال عمر دارند. پارامتر دیگر تعداد آثار ارسالی است که در۳سال گذشته بین ۴تا۶هزار فیلم از سراسر جهان به دبیرخانه ما ارسال شده است بنابراین اگر برای آرتیست‌های جهان این جشنواره مهم نباشد فیلمشان را نمی‌فرستند. دلیل دیگر سطح داوران و مهمانانی است که در دوره های مختلف دعوت جشنواره را پذیرفتند و دلیل آخر جوایز نقدی که جشنواره در نظر می گیرد و کسب جایزه بزرگ آن برای معرفی به اسکار است.


 وی افزود: ما امسال به دلایل مختلف به میزان۵۰ درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما ۲میلیارد تومان داده شده اما با تلاش‌هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه‌ها را دربیاوریم که با این همه سطح خوبی از مهمانان را دعوت کرده‌ایم. از همین رو باید بگویم امسال داوران جشنواره از سطح خوبی برخوردار هستند.
موسوی به حضور داواران فیلم و مهمانان مهم این جشنواره اشاره کرد و گفت: حضور روئسایی از جشنواره نیوزیلند، فرانسه، پرتغال، اتریش، برلینانه، شورت شورتس ژاپن، کلرموند از نکات مهم جشنواره ماست‌.



او ادامه داد: 7 فیلم ایرانی به بخش بین‌الملل راه پیدا کرده و مجموعاً۵۰ فیلم خارجی از۲۵کشور انتخاب کرده‌ایم که اسپانیا، فرانسه و آلمان از بیشترین فیلم‌های ارسالی برخوردار هستند البته مجموعاً۱۱۰کشور برای ما اثر ارسال کرده‌اند.
وی به بخش ملی جشنواره اشاره کرد و افزود: از میان۱۶۴۸اثر ارسالی به دبیرخانه، ۱۴۰اثر به جشنواره راه پیدا کرده و بیش از۹۰درصد آثار از راهیابی بازماندند و اینچنین تعداد زیادی ناراضی و دلشکسته هستند.

 انصافاً هم پاسخ دادن به این جوانان که با سختی فیلم ساخته‌اند، دشوار است. ما سال‌های قبل مشکلی داشتیم که سعی کردیم آن را اصلاح کنیم. اینکه داوران بیش از۱۰۰۰فیلم را ببینند ریسک و خطا در انتخاب دارد و این موضوع را سال‌های قبل هیات انتخاب به ما می‌گفتند که داوری این تعداد سخت است اما امسال سعی کردیم۲گروه با آرامش بیشتر بتوانند آثار را انتخاب کنند تا خطا کاهش پیدا کند. همچنین امسال برای اولین بار۱۰نفر عضو هیات انتخاب داشتیم که۲۰۰فیلم مرحله نهایی را همه این۱۰نفر دیدند و در نهایت ما۶۷فیلم داستانی انتخاب کردیم. ۷۳درصد از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه توسط بخش خصوصی تهیه شده است. از این ۱۴۰ اثر در مجموع۲۷ درصد آثار متعلق به انجمن سینمای جوانان است.

 هر چند ما بزرگترین بنگاه تولید فیلم کوتاه هستیم اما ۷۳درصد آثار ارسالی متعلق به بخش خصوصی است هرچند این انجمن بانی و برگزارکننده جشنواره است اما به تمام اعضای هیات انتخاب گفته‌ایم مهم نیست چه کسی تولیدکننده اثر باشد. تا آنجا که توانسته‌ایم در این۳ سال به همه فیلم‌ها فارغ از اینکه تولیدکننده‌اش انجمن است یا نه، توجه کرده‌ایم. این درست است که ما برگزارکننده جشنواره هستیم اما این جشنواره متعلق به همه مردم است بنابراین نمی‌شود کوته بینانه‌ نگاه کرد و گفت تنها فیلم‌های انجمن به جشنواره راه پیدا کنند. تمام آثار به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال شده و باید روند قانونی آنها طی می شد.

 دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ازدحام جمعیت در جشنواره سال گذشته اشاره کرد و گفت: ازدحام عجیب و غریب پارسال ما را غافلگیر کرد و نقدها را پذیرفتیم. در برخی شب‌ها تا ۲صبح اکران داشتیم و بسیار شلوغ بود. فیلم کوتاه یک تولید عامه پسند نیست اما می‌تواند حمایت بخشی از مردم را داشته باشد. هرچند ازدحام خوشحال کننده بود اما سرگردانی بچه‌ها خوب نبود به همین دلیل امسال می‌خواستیم مردم شماره صندلی داشته باشند و روی صندلی خود بنشینند حتی اگر دیر به سالن رسیدند.



 وی گفت: بیمه سالن ها بر اساس تعداد صندلی هاست و اگر واقعه ای رخ دهد شامل افرادی که در راهروها نشسته اند نمی‌شود. تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. امسال سایت سینماتیکت همه فیلم‌ها را با پوستر و تیزر و خلاصه داستان و عوامل معرفی می‌کند و مخاطبان حق انتخاب دارند که سینماتیکت برای این مهم مبلغ۲۰میلیون تومان از ما دریافت کرده است در صورتی که سینماتیکت به بهترین فیلم از نگاه مردم۳۰میلیون تومان جایزه می‌دهد. نیت ما پول درآوردن نیست چون در هر سالن تنها۲۰۰ بلیت فروخته می‌شود که اصلاً رقمی نمی‌شود اما به خاطر نظم و انضباط اینچنین تصمیم گرفتیم.

 خبر خوشی برای شما دارم. در راه که می آمدم تصمیمی گرفتم و آن را با تعدادی از اعضای شورای سیاست گزاری در میان گذاشتم که ایشان نیز موافق بودند و آن اینکه قیمت بلیط را از۱۰هزار تومان به ۵ هزار تومان برای هر سانس با وجود چند فیلم کاهش دادیم که قیمت یک آدامس می باشد یعنی اگر یک نفر در طول یک روز هر۴سانس را خریداری نماید می شود۲۰هزارتومان و برای کل۶روز می شود۱۲۰هزار تومان ضمن اینکه ۶۰هزارتومان آفِر رستوران فودکورت پردیس ملت را می گیرند چرا که به هنگام خریداری از سایت سینماتیکت روزانه۱۰هزارتومان آفِر رستوران دریافت می کنند.


 مدیرعامل انجمن سینمای جوانان گفت: با فروتنی عرض می کنم که آیین اختتامیه ای که سال گذشته در برج میلاد برگزار شد بهترین اختتامیه سال ۹۷ بود و امسال نیز اختتامیه در برج میلاد برگزار می‌شود. همچنین امسال برای پنجمین سال با خانه کتاب همکاری می‌کنیم. در این دوره از جشنواره ۳۰۲ اثر، خواهان حضور در بخش کتاب و سینما بودند که در نهایت تعدادی از آن ها پذیرفته شد. جای دیگری که با آن همکاری کردیم بنیاد ادبیات داستانی است که تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و مسابقه داستان گویی برای اقتباس خواهیم داشت که در کنار جشنواره نتایج آن اعلام می‌شود. ۶۵۰ داستان کوتاه با این شکل به جشنواره ارسال شده است. امیدوارم این مسیر سال‌های بعد ادامه داشته باشد چون فکر می‌کنم یکی از راهکارهایی که مشکل فیلمنامه را حل می‌کند چنین کارهایی است. علاوه بر این می‌خواهیم تازه‌های نشر را هم معرفی کنیم. از سال گذشته همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، این جشنواره در سایر استان‌ها هم برگزار شده است که رضایت فیلمسازان برای اکران فیلم‌هایشان گرفته‌ شده است.



وی ادامه داد: امسال نشست «۲۰-۳۶» برگزار می‌کنیم که نشست‌های تعیین کننده و پژوهشی و آموزشی بوده و ورودی آن یک میلیون تومان است و تاکنون۹۶نفر شرکت کرده‌اند. این نشست ها طی۵روز برگزار می شود که هر روز یک دبیر علمی دارد و دبیران علمی روزهای مختلف محمود کلاری، ساعد نیکزاد، شهرام مکری، مجید برزگر، رامتین شهبازی و ... هستند.


دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: نشست‌های «۲۰- ۳۶» به صورت آنلاین در دفاتر انجمن سینمای جوانان سراسر کشور پخش می شود. همینطور تمامی علاقه مندان به تماشای فیلم ها در سراسر کشور که امکان حضور در تهران را ندارند می توانند به سینمای مراکز استان های خود مراجعه نموده و به تماشای فیلم ها بنشینند. همچنین شرکت در تمامی سمینارها رایگان است. اسفند ماه امسال نیز همایشی برگزار خواهد شد که در آن مقالات ارائه خوهد شد و جایزه ای ۷میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است و آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات پانزدهم آبان ماه می باشد.

 موسوی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: در همه فستیوال‌های معتبر، دبیر تعیین کننده است اما من مثل عباس کیا رستمی یا چهره مهم سینمایی نیستم و چنین توهمی هم ندارم بلکه یک مدیر فرهنگی هستم بنابراین فکر می‌کنم باید مدیریت صحیح اتفاق بیفتد. این روزها برخی گلایه می‌کنند و می گویند با سختی فیلم ساخته‌اند حتی اتومبیلی که با آن در اسنپ کار کرده اند را فروخته اند و از شیر خشک فرزندشان هم زده اند و فیلمی با هزینه ۵۰ میلیون تومان ساخته اند که به جشنواره راه نیافته است که البته درست است و عاطفه آدم جریحه‌دار می‌شود اینها از من می‌خواستند با امتیاز دبیر یک باکس پیشنهاد بدهم که این کار را نکردم و خواسته ام این هست که اختیارات دبیر جشنواره محدود به آیین نامه باشد.

 خدا را شاهد می گیرم که من حتی در انتخاب یک فیلم دخالت نکرده‌ام، نظر داده‌ام اما دخالت نکرده‌ام و تمام این مکانیزم را به دل هیات انتخاب برده‌ام. حتی چند فیلم بودند که آن ها را روی پرده دیدم و بسیار این فیلم ها را دوست داشتم اما به تشخیص هیئت انتخاب از جشنواره بیرون ماندند. ضمن اینکه دیگر باکس‌ها و جدول بندی بسته شده‌اند و امکان گردآوری مجدد اعضای هیئت انتخاب از اقصی نقاط تهران و ایران و داوری مجدد برای آثار وجود ندارد. نمی‌شود نظرات دوستان را محترم نشمرد و نظر خودم را دخالت بدهم. من می‌خواهم مکانیزم عادلانه باشد.


آرش عباسی مدیر روابط عمومی و مشاور دبیر جشنواره نیز در همین زمینه اظهار داشت: اصلاً این موضوع یک عمل حرفه‌ای نیست که به خاطر اعتراض‌ها، یک فیلم را به جشنواره اضافه کنیم. فستیوال ها در همه جای دنیا به چند شکل جمع می شوند. برای نمونه یک شکل آن این ست که دبیر در صدر مجلس می نشیند و اوست که تعیین تکلیف می کند و ممکن است یک شب قبل از برگزاری جشنواره فیلمی را به انتخاب خودش وارد کند‌. جشنواره فیلم کوتاه تهران در رده جشنواره‌های درجه یک دنیاست. و همین وجود ۱۴۰ فیلم در بخش مسابقه این جشنواره رقم بالایی است و در هیچ کدام از جشنواره های مطرح فیلم کوتاه دنیا این تعداد فیلم حضور ندارد.



و در پایان این نشست از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

گفتنی است سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۳ آبان ماه هر روز طی ۴ سانس با نمایش فیلم های بخش مسابقه سینمای ملی و بین الملل به همراه سمینارها و نشست ها در پردیس سینماگالری ملت برگزار می شود و مراسم اختتامیه این رویداد بزرگ فرهنگی نیز جمعه ۲۴ آبان همزمان با ولادت با سعادت رسول اکرم (ص) در برج میلاد برپا خواهد شد. تماشای آثار با خرید بلیط سانس ها از سایت سینماتیکت به صورت اینترنتی و همینطور با مراجعه حضوری به سینما ملت امکان پذیر می باشد.

گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi