شناسه خبر : 70530
شنبه 18 آبان 1398 , 09:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاطرات یک خلبان از دوران دفاع مقدس؛

گلوله‌ای که در فاصله ۴۰ سانتی شاهرگ خلبان متوقف شد

عطالله محبی از خلبانان نیروی هوایی ارتش خاطراتی از حضور خود در دفاع مقدس و توقف گلوله‌ ضد هوایی در نزدیکی شاهرگ خود حین عملیات علیه ارتش بعثی تعریف کرد.

امیر سرتیپ دوم «عطالله محبی» از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در دوران دفاع مقدس در کسوت خلبان جنگنده در مقابل هجوم دشمن بعثی ایستادگی و مقاومت کرد.

او از جمله خلبانان گروه 42 فروند جنگنده است که در روزهای ابتدایی جنگ از تبریز مامور به حمله به پایگاه‌های عراق شد. در ادامه چند خاطره از این خلبان سلحشور از دوران دفاع مقدس را که اخیرا در مراسم شب خاطره حوزه هنری روایت کرده‌اند، می‌خوانید.

«بعداز ظهر 31 شهریور در پایگاه تبریز خدمت می کردم که صدای هواپیمای دشمن آمد. دو تا سوخو 22 هم دیدم و بمباران شروع شد. ما به سمت پست فرماندهی رفتیم تا دستورالعمل را دریافت کنیم. وظایف و هدف مشخص بود چرا که کشور متخاصم مشخص بود، به غیر از این هر سه تا چهار ماه کار و وظایف بازنگری می‌شد تا خلبانی که جا به جا شده است به وظایف جدید توجیه باشد. لیدر ما سرلشکر اسدالله بربری بود که در جریان دفاع مقدس اسیر و شهید شد و بعد از حمله آمریکا به عراق و روشن شدن وضعیت اسرا و مفقودین جنازه‌اش را تحویل خانواده دادند.

عجله برای شهادت

بعد از ظهر همان روز عراق حمله کرد و همه دسته های پروازی منتظر دستور بودیم تا ببینیم باید چه کنیم. نشسته بودیم که شهید بزرگوار «محمد حجتی» گفت سیگار داری؟ یک دسته سیگار مارلبرو درآوردم گفتم بیا بکش؛ فردا اسیر شوی، صدام چیزی به ما نمی‌دهد. ساعت پنج بود که زنده یاد تیمسار «دانش پور» لیدر دسته دوم آمد و گفت امروز به این نتیجه رسیدیم اگر به سمت دشمن برویم خودکشی است، چون پدافند عراق آماده است. ساعت چهار صبح فردا در زدند و آماده‌باش دادند، ما طبقه پنجم ساختمان بودیم، طبقه سوم خلبان حجازی بود و طبقه اول هم شهید اسدالله بربری. دیدم همسر شهید بربری در حالی که برق‌ها رفته، دو شمع روشن کرده و سفره انداخته بود و به همه لقمه داد، ماهم سوار مینی بوس شدیم تا برای پرواز آماده شویم.

آن روز از 42 فروند هواپیمایی که به پایگاه‌های عراق رفتند تنها سه فروند هواپیما برنگشتند، «غلامحسین افشین‌آذر»، «علی جهانشاه‌لو» و سرلشکر «محمد حجتی» در این عملیات به شهادت رسیدند، شهید حجتی که آن روز از من سیگار می‌خواست و به او گفتم ممکن است فردا اسیر شوی به اسارت هم نرسید.

مراقبت‌های اول جنگ

معمولا لیدر پرواز به عنوان رهبر دسته پرواز که سه تا چهار فروند را هدایت می‌کرد مراقب بقیه هواپیماها بود تا آسیبی به آن‌ها نرسد. ما در روزهای اول جنگ تجربه زیادی نداشتیم، در یکی از عملیات‌ها سرتوجیه قبل پرواز به ما گفتند زمانی که به هدف رسیدیم و بمب‌ها را زدیم در پایین‌ترین ارتفاع به عقب برگردیم و وقتی دریاچه ارومیه را دیدیم خیالمان راحت باشد و آماده نشستن شویم. دسته اول و دوم رفتند، ما هم دسته سوم بودیم که به دنبال آن‌ها حرکت کردیم. در زمان بمباران از حالت مستقیم و ارتفاع پایین استفاده نمی‌کردیم و با زاویه 30 درجه در حالت شیرجه بمباران می‌کردیم. ماهم بمب‌ها را زدیم و گردش‌های بعد را انجام دادیم. چون ارتفاع پایین بود رادیوها زیاد شنیده نمی‌شد، من تنهایی نزدیک دریاچه رسیدم 900 کیلومتر سرعت داشتم و می‌خواستم ارتفاع بگیرم که در پایگاه بنشینم، شنیدم بربری می‌گوید عطا عطا کجایی؟ گفتم 80 مایلی پایگاه هستم، گفت تو چطور رفتی من 180 مایلی هست. ما که نشستیم خبردار شدیم دو هواپیمای دیگر سوخت کم آوردند. هواپیمایی که قرار بود مراقب ما باشد یکی از این دو هواپیما بود.

رد شدن خطر اصابت تیر از بغل گوش خلبان جنگنده

در عملیات فاو من در اصفهان بودم که اطلاع دادند باید برای عملیات به امیدیه برویم. بعد گفتند دیر شده و فردا صبح برویم. شهید اردستانی سر دسته ما بود. برای عملیات حاضر شدیم، این سری تاکتیک عوض شده بود چرا که تازگی موشک کروتال به عراق داده بودند و حرکت هواپیماهای ما درارتفاع پایین بسیار خطرناک بود.

در برگشت از عملیات صدای مهیبی مثل خوردن توپ شنیدم. چیزهایی به گردنم خورد. گردش را تمام کردم و به سمت پایگاه امیدیه آمدم، بعد از اینکه در پایگاه نشستم هواپیما را وارسی کردم، دیدم خبر خاصی نیست موتورها کار می‌کنند و هواپیما سالم است. مهندس فنی که هواپیما را بررسی کرد، گفت امروز یک گوسفند بکش. پشت را نگاه کردم دیدم یک سوراخ به قطر هشت سانتی متر ایجاد شده. فاصله این گلوله تا شقیقه من 40 سانتی متر بود، حال این اصابت گلوله را باید با سرعت 900 کیلومتر در ساعتی که یک هواپیما حرکت می‌کند حساب کرد تا فهمید چه خطری از بغل گوشم رد شده بود. تمام کابل‌های پشت صندلی را کنده بود یعنی اگر می‌خواستم از صندلی پرواز برای خروج اضطراری استفاده کنم کاملا از کار افتاده بود. اینجاست که می‌گویند «گر نگهدار من آن است که من می‌دانم ... شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد».

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
زنده یاد خلبان شهید سید محمد حجتی از پایگاه شکاری تبریز
اینجانب سرباز از سال۱۳۶۰ ال ۱۳۶۲ در تیپ هوابرد شیراز چترباز دوره۴۱۶که در تعاونی مسکن نظامیان استان فارس افتخار همکاری با نماینده پادگان زرهی شیراز برادر خلبان آقای سید محمود حجتی که مدتی از شروع دفاع مقدس سپری بوده که خانواده وتازه عروسی ایشان واز خلبان حجتی بی اطلاع ونگران بودند که بنده به همراه سید محمود حجتی از نهادهای مربوطه پیگیر زنده بودنشان بودیم وتا از کرمان اطلاع دادند که امانتی در دست راننده تانکر نفت هستم بیایید تحویل بگیرید و فردای آنروز با تلفن به شرکت زده که بیاید از مرودشت که چند کیلومتری شیراز واقع بود با سواری گالانت رفتیم وبا راننده ولوو تانکر نفت مواجه شدیم امانتی را تحویل دادوناباورانده مشاهده کردیم و بنده گفتم از خواست خدا هیچ چیزی دریغ نیست پس لطف خدا شامل شده تا پدر و مادر و همسر تازه عروس ونوزاد خلبان از نگران باز دارند و اینکه یادداشتی در متن سفید اسکناس ۱۰۰ریال جدید مدرس نوشته بودکه اینجانب سید محمد حجتی بدینوسیله سلامتی خود را اعلام می‌دارم تلفن قنادی....واقع در چهارراه سینما سعدی که صاحبش شوهر خواهر خلبان بود نوشته بود وبه لحاظ عدم باور و امکان چنین شرایط با پیشنهاد بنده درمعیت آقای سید محمود رفتیم خانه پدریش با برداشتن دفترچه یاداشت فنون خلبانی بردیم به زندان کریم خان زند که شهربانی مرکزی تبدیل شده بود جناب سرهنگی که به یاد ندارم تحویل دادیم با کنترل دست خط نسخه ها گفتند دست خط خودشان هست شک نکنید در فردای همان بنده با دریافت بلیط هواپیما از شیراز به تبریز که مصادف بود با هواپیما ربایی شیراز آمدم تبریز صبح روز به همسر ایشان خانم با اسم محفوظ...تحویل دادم که با اتمام جنگ آزادی اسرا از ایشان خبری نشد و سال ۷۹ با خانواده ام رفتم شیراز با ملاقات خانواده ایشان بازهم خبری نبوده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi