شناسه خبر : 70535
شنبه 18 آبان 1398 , 09:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چراغی که در این سرزمین روشن است

یکی از شاخص‌هایی که حکومت‌ها و حاکمان برای نیل به آن تلاش می‌کنند تا از ره‌آورد آن بتوانند فضای حاکم بر جامعه خود را تعالی بخشیده و آرامش و رضایتمندی را برای مردم خود به ارمغان آورند، تقویت حس عزتمندی و خوداتکایی است.

هر چه در جوامع این دو حس از قدرت و جایگاه برتری برخوردار باشند، آن جامعه با سلامت و طیب خاطر بیشتری زندگی کرده و آینده روشن‌تری را رقم خواهد زد.

https://defapress.ir/files/fa/news/1398/8/18/847043_143.jpg

جامعه ایران که قبل از اسلامی شدنش به صورت خاص ـ که به برکت وقوع انقلاب اسلامی اتفاق افتاد ـ همواره مورد تهاجمات و تحقیرهای بیرونی و ـ در دوره پهلوی ـ خودتحقیری‌های بی‌شمار بوده است. رفتارهایی که بیش از هر چیز دیگر، حس عزتمندی و رضایت از خویش را در دل ایرانیان سرکوب می‌کرد و باعث می‌شد تا از آنها مردمی فرمان‌پذیر در برابر استکبار و استعمار ساخته شود به طوری‌که عزت نفس ایرانیان با برخورداری از میانگین ضریب بالای هوشی از سوی برخی سردمداران داخلی با جمله «ایرانی حتی لوله هنگ (آفتابه) هم نمی‌تواند بسازد» لگدمال شده و اینطور وانمود می‌شد که ایرانیان اساسا بی‌عرضه و ناتوان از تلاش برای پیشرفت و تعالی هستند.

با وقوع انقلاب اسلامی و بال و پری که مرحوم امام به جامعه تزریق کرد و نهیبی که به ملت زد تا پیشینه با اقتدار و پر افتخار خود را در دستیابی به تمدن و فرهنگ به یاد آورد و اینکه چقدر ایرانیان به سبب برخورداری از روحیه حق‌جویی و ظلم‌ستیزی و هوش سرشارشان مورد مدح و ستایش اهل بیت (ع) قرار گرفته‌اند، یک‌باره روح عالی ایرانی که با استعانت از آموزه‌های اسلام به تعالی رسیده بود، چون ققنوس از زیر خروارها خاکستر تحقیر و توهین سربلند کرد و انقلابی را رقم زد که مانند بیگ‌بنگ که آن را سرآغاز خلقت دنیا می‌دانند، دنیای جدیدی را برای زیست انسان‌مدارانه بشر خلق کرد؛ دنیایی که در آن نه ظلمی پذیرفته است و نه ظلم‌پذیری.

انقلاب اسلامی با رهبری امام راحل بزرگترین بیداری را برای مردمی رقم زد که تا پیش از آن کشور و فرهنگشان چون نگینی بر رکاب ادوار تاریخ می‌درخشید. از این‌رو عزت نفس یکی از دستاوردهای بزرگ ملت ایران است که بخش بزرگی از جامعه را با خود همراه کرد و نتیجه آن عظمتی است که امروز ایران اسلامی را در میان ملل دنیا به یک ملت موثر و صاحب‌سبک در تعامل با دنیا تبدیل کرده است.

عظمت ایران اسلامی اگر چه همواره متجلی است اما از آنجا که چون هوای تنفس همه جا هست، هاله‌ای از غفلت بر آن نشسته که گاهی زدن موران و ملخان دشمن در زمین و آسمان کشور چون نفس عمیقی می‌ماند که نعمت برخورداری از تنفس را یادآور می‌شود. این عظمت که امروزه هیچ قدرت مادی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و دست خود را از مواهب و استعدادهای ایرانی کوتاه شده ‌می‌بیند، شعاعی از نور وجود شهدایی است که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای آن جان‌فشانی کردند. عظمتی که زاییده عزت نفس فرزندانی است که دست روی زانوی خود گذاشته و اراده کردند که حاکم بر سرنوشت و جغرافیای مادی و معنوی خود باشند و در این راه از رودررو شدن با هیچ گردن‌کلفتی ابا نکرده و شجاعانه پشت هر متجاوز و زورگویی را به خاک مالیدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi