شناسه خبر : 70640
یکشنبه 26 آبان 1398 , 11:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برگزیدگان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند؛

دستان سینماگران دفاع مقدس پر از تندیس شد

تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به فیلم «کوچه»، ساخته محمدرضا مصباح اهدا شد...

فاش نیوز - فیلم دفاع مقدسی «کوچه» برنده تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به فیلم «کوچه»، ساخته محمدرضا مصباح اهدا شد.

مصباح پس از دریافت این جایزه بزرگ که آن را به واقع از دستان تماشاگران حرفه ای سینما می گرفت گفت: «بچه های فیلم کوتاه، دردسرهای زیادی دارند که یکی از آنها پیدا کردن سرمایه گذار و تهیه کننده است. از آنجایی که بستری برای عرضه فیلم کوتاه وجود ندارد، تنها تعدادی از این فیلم ها دیده می شود و مابقی راهی کُمدها و گنجه ها می گردد. قرار بر این شد که رئیس سازمان سینمایی در این خصوص با تلویزیون مذاکره کند.

وی ادامه داد: تشکر ویژه از گروه ساخت فیلم کوچه می کنم. دریافت بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای "کوچه" نشان داد که هنوز هم بعد گذشت ۴۰ سال از انقلاب، می شود از شهدا حرف زد و مخاطب انبوه داشت و بازیگری چون گلاب آدینه را کنار خود داشت و فیلمی آرتیستی ساخت. تمام هدیه نقدی این فیلم را به ۲ سینماگری اهدا می کنم که قصد ساخت فیلم دفاع مقدسی داشته باشند»

برپایه این گزارش، آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران عصر جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ همزمان با روز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با حضور مسئولان سینمایی، میهمانان بین المللی، اصحاب رسانه و هنرمندان عرصه فیلم کوتاه و بلند در سالن همایش های برج میلاد برگزار گردید.

 حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی نژاد، معاونت اداره ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای، محمد حمیدی مقدم، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حبیب ایل بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری‌، مدیرعامل خانه سینما، سید صادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و آرش عباسی، مدیر کل روابط عمومی انجمن سینمای جوان و سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از مدیران سینمایی حاضر در این رویداد بودند.

آغاز مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود و اجرای مراسم را محمد سلوکی بر عهده داشت.

در آغاز این آیین، سیدصادق موسوی، دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ضمن خیر مقدم به مهمانان، از مدیران، شهردار تهران، هنرمندان، رئیس سازمان سینمایی و همه کسانی که برای این جشنواره زحمت کشیده اند، تشکر کرد.
وی افزود: امیدوارم که سال های آینده هم مثل چند سال گذشته، جشنواره فیلم کوتاه بدرخشد و ما از حمایت های دستگاه های مختلف فرهنگی کشور برخوردار باشیم و در نهایت به همه برندگان امشب تبریک می گویم.
در ادامه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور بر روی سِن اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ضمن تبریک عید میلاد پیامبر (ص) اظهار داشت: «فیلم کوتاه مهم‌ترین جشنواره غرب آسیاست و خوشبختانه شاهد هستیم که با توجه به تحریم ظالمانه، جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنان مورد توجه فیلمسازان خارجی است و آثار زیادی به این رویداد ارسال شده است، آثار جشنواره سی و ششم نشانگر ارتقای کیفیت و کمیت این رویداد سینمایی است».
انتظامی ادامه داد: «رویکرد و برنامه‌های مدیریت ما در سازمان نسبت به هنرمندان جوان موضوعی حتمی و مشخص است و امسال بودجه حمایت از فیلمسازان جوان در شهرستان‌ها پنج برابر شده است. امیدوارم ظرفیت تلویزیون و رسانه‌های جدید بیشتر مورد توجه فیلم کوتاه قرار بگیرد»

سپس نوبت به معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز رسید که با تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی از ایشان تجلیل به عمل آمد.

بخش بهترین های کتاب و سینما داستان کوتاه برای اقتباس

برگزیده سوم: خسرو عباسی خودلان برای فیلم «شکلِ عبری کلمات»
برگزیده دوم: رقیه کبیری برای فیلم «پاسبان‌های بطنم»
برگزیده اول: علی جلالی برای فیلم «میدان»
همچنین لوح تقدیر و دیپلم افتخار به کیوان مهرگان برای پیوند کتاب و سینما اهدا شد.

بخش کتاب و سینما

در این بخش هیات داوران دو دیپلم افتخار هم برای شرکت کنندگان در نظر گرفتند. تورج هیبتی برای فیلم «لیمبو» و مینا مشهدی مهدی برای فیلم «آنجا که باد می‌وزد» دیپلم افتخار دریافت کردند.
برگزیده سوم: امیرمسعود سهیلی برای فیلم «فیلمرغ»
برگزیده دوم: سامان حسین پور و آکو زندکریمی برای فیلم «دیگری»
برگزیده اول: علی عزیزی برای فیلم «اشغال»



بخش تحقیق و پژوهش در فیلم مستند

تندیس و جایزه این بخش به مینا مشهدی مهدی و حسن نقاشی برای فیلم «آنجا که باد می وزد» اهدا شد.
در ادامه مراسم نوبت به مرور آثار مسعود امینی تیرانی، فیلمبردار رسید و سپس با حضور چهره‌های حاضر در مراسم از این سینماگر پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.
در بخش دیگر این مراسم برگزیده بخش آسیفا معرفی شد و تندیس جشنواره و جایزه نقدی به سمانه شجاعی برای انیمیشن «جسم خاکستری» تعلق گرفت.
همچنین نشان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به روح الله اکبری برای مستند «جلیل و خلیل» اهدا شد.

بخش هنر و تجربه

در ادامه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان بخش هنر و تجربه بدین شرح معرفی شدند:
لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم «عزیز»، ساخته مهدی موسوی بَرزُکی تعلق گرفت. همچنین تندیس جشنواره و جایزه نقدی به انیمیشن «کلاف»، ساخته ملیحه غلامزاده اهدا شد.



بخش ایسفا

سپس نوبت به برگزیدگان بخش ایسفا جشنواره رسید، هیات داوران این بخش با تقدیر از دو فیلم «گرگ‌ها» و «پاندای قرمز» مدال ایسفا، لوح تقدیر و جایزه نقدی را به پیام رضایی برای فیلم «به سبک زمین» تقدیم کردند.

بخش یونیسف

در بخش دیگر اختتامیه تندیس یونیسف، لوح تقدیر و دوربین 5d به مریم زارعی برای فیلم «مگرالن» اهدا شد.



بخش بین‌الملل

نوبت اهدای جوایز به بخش بین‌الملل رسید و برگزیدگان بدین ترتیب معرفی شدند:
دو جایزه ویژه هیات داوران به انیمیشن «یکدیگر»، به کارگردانی سارا طبیب زاده و فیلم «آشمینا» از کشور نپال به کارگردانی دکلر برنسون رسید.
جایزه داستانی این بخش به فیلم «نهایت راحتی» از کشور فنلاند تعلق گرفت.
در رشته پویانمایی، جایزه به فیلم «مهاجرت» از کشور صربستان رسید.
جایزه تجربی را هم فیلم «مکان‌ها» از کشور اسپانیا از آن خود کرد.
در رشته مستند هم فیلم «تاریخچه گرگ ها» از کشور پرتغال به عنوان برگزیده اعلام شد.
جایزه بزرگ بخش بین الملل را هم فیلم «برادری» از کشور کانادا دریافت کرد.
جایزه بهترین فیلم با موضوع انسجام ملی به «لِسِک» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست رسید.
جایزه بهترین فیلم با موضوع نشاط و امید به آینده هم به رضا جمالی برای فیلم «اینجا جایی برای فرود نیست» اهدا شد.
بهترین دستاورد فنی و هنری را هم مجتبی موسوی برای فیلم «آقای گوزن» دریافت کرد.
هومن راد هم جایزه بهترین موسیقی فیلم را برای فیلم «کلاف» گرفت.
جایزه بهترین فیلم با موضوع هویت ملی به «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی رسید.
در شاخه جایزه بهترین بازیگری، هیات داوران با تقدیر از بازیگران پیشکسوتی چون گلاب آدینه، بابک کریمی، ترانه علیدوستی که در آثار این دوره به ایفای نقش پرداخته بودند، جایزه بهترین بازیگر زن را به یاسمن نصیری برای فیلم «عزیز» اهدا کرد.
جایزه بهترین فیلمبرداری هم به مسعود امینی تیرانی برای فیلم «جونده» اهدا شد.
همچنین جایزه بهترین تدوین را اسماعیل علیزاده برای فیلم «بی ریختی» دریافت کرد.
در رشته بهترین طراحی صدا، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مصطفی بهمنی برای فیلم «عزیز» اهدا شد.
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی رشته فیلمبرداری در این بخش به فیلم «امتحان»، نوشته سونیا حداد و فرنوش صمدی اهدا شد.

تجلیل ویژه از یک مستندساز

به پاس یک عمر فعالیت مستمر در حوزه مستندسازی، بزرگداشت مهوش شیخ الاسلامی، مستندساز، مدیرتولید و برنامه ریز قدیمی برگزار شد. صادق موسوی، فرشته طائرپور و حسین انتظامی برای تجلیل از مهوش شیخ الاسلامی به صحنه آمدند و از این سینماگر تقدیر کردند.
سپس طائرپور گفت: با احترام به همه دلگیری ها و دلسوزی ها باید بگویم کسی که قهر کردن بلد نباشد آشتی کردن هم بلد نیست. ما برای آشتی کردن آمده ایم. ما هم در آثار خود فیلم های توقیفی و سانسور شده داشتیم اما باز ادامه دادیم و در پایان دوست عزیز من که یک خانم دکتر روانشناس بالینی و همراه من هستند رقم ده میلیون تومان به مرکز کاشان انجمن سینمای جوان اهدا کردند.»

در ادامه سایر جوایز بدین شرح اهدا شد:
بخش پویانمایی
جایزه بهترین کارگردانی:
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایره نقدی این بخش به «کلاف» به کارگردانی ملیحه غلامزاده اهدا شد.
دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش هم به «فیلم گرسنگی» به کارگردانی زهرا رستم پور تعلق گرفت.
بخش مستند؛ جایزه بهترین کارگردانی:
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به مستند «آنجا که باد می وزد» به کارگردانی مینا مشهدی مهدی اهدا شد.
بخش تجربی؛ جایزه بهترین کارگردانی:
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم «به سبک زمین» به کارگردانی پیام رضایی رسید.
جایزه بهترین فیلم تجربی:
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به فیلم «وقتی زنی کنار گلی نشسته بعد از ۱۵۴ سال خسته می‌شود» ساخته شهریار حنیفه اهدا شد.
بخش داستانی؛ جایزه بهترین کارگردانی:
تندیس جشنواره و جایزه نقدی این بخش به مهدی موسوی برزکی برای فیلم «عزیز» اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران:
تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش را سعید نجاتی برای فیلم «دابر» دریافت کرد.
بهترین فیلم در بخش سینمای ملی:
تندیس جشنواره و جایزه نقدی این بخش به فیلم «عزیز» به کارگردانی سید مهدی موسوی برزکی تعلق گرفت.
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به فیلم «کوچه»، ساخته محمدرضا مصباح اهدا شد.
مصباح پس از دریافت این جایزه بزرگ که آن را به واقع از دستان تماشاگران حرفه ای سینما می گرفت بیان کرد: «بچه های فیلم کوتاه، دردسرهای زیادی دارند که یکی از آنها پیدا کردن سرمایه گذار و تهیه کننده است.


از آنجایی که بستری برای عرضه فیلم کوتاه وجود ندارد، تنها تعدادی از این فیلم ها دیده می شود و مابقی راهی کُمدها و گنجه ها می شود. قرار بر این شد که رئیس سازمان سینمایی در این خصوص با تلویزیون مذاکره کند.

تشکر ویژه از گروه ساخت فیلم کوچه می کنم. دریافت بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای " کوچه " نشان داد که هنوز هم بعد گذشت ۴۰ سال از انقلاب می شود از شهدا حرف زد و مخاطب انبوه داشت و بازیگری چون گلاب آدینه را کنار خود داشت و فیلمی آرتیستی ساخت. تمام هدیه نقدی این فیلم را به ۲ سینماگری اهدا می کنم که قصد ساخت فیلم دفاع مقدسی داشته باشند»

این مراسم در حدود ساعت ۲۲ شب به پایان رسید.

گفتنی است سی‌وششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۳ آبان‌ماه در پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.



گزارش از تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi