شناسه خبر : 70779
پنجشنبه 30 آبان 1398 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مردم باید ثمره ایثارگری خود را به عینه ببینند

نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت، «سرخ‌نگاران» با حضور «حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌ راد» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «سرخ‌نگاران» پیش از ظهر امروز در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2019/11/19/2/2649519.jpg

حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست گفت: گفتمانی را  در طول تاریخ با عنوان ایثار و شهادت در کشورمان تجربه کردیم. اساسا یک زیست اخلاقی نیازمند هزینه کردن در آن هدف است. وقوع انقلاب و دفاع مقدس بستری متعالی فراهم کرد که باید متناسب با آن هزینه پرداخت. با حدوث انقلاب، جامعه توانست این شعار را به منصه عمل برساند. دفاع مقدس بسته‌ای از ارزش‌هاست و باید برای هر کدام از آنها هزینه کرد. ما در طول تاریخ کمتر آرمان و هدفی مشترک داشتیم که برای حفظ آن بالغ بر ۷۰۰ هزار شهید و جانباز و آزاده تقدیم شود. 

کاویانی راد در ادامه افزود: در طول جنگ تحمیلی ما با گفتمان ایثار به صورت عملیاتی برخورد داشتیم و باید در زمان کنونی این گفتمان را در بعد فرهنگی آن اشاعه دهیم. البته این شکل از اشاعه نباید فردیت انسان‌ها  را مورد نظر قرار دهد بلکه جامعه اسلامی باید هدف تولیدات فرهنگی باشد. به بیان بهتر انسان محصول انقلاب اسلامی، باید آرمان‌های خود را به عینه در جامعه ببیند.

وی افزود: در ۴۰ سال بعد از انقلاب هر روز مردم جامعه در حال پرداخت هزینه های گوناگون بوده اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که دستاورد این هزینه ها را ببینند در حوزه ادبیات ایثار و شهادت مجموعه ای از «خون آورد» به تعبیر مقام معظم رهبری به دست آوردیم. وقتی این اصطلاح مطرح می شود یعنی هزینه ای منحصر به فردی پرداخت شده و محصولی کمیاب تولید شده است. توسعه این گفتمان که نقطه مقابل دنیاگرایی است به سادگی امکان پذیر نخواهد بود و ما نباید فقط در مرحله الگو شدن باقی بمانیم. بنابراین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بعد از مساله خودسازی به مساله جامعه پردازی اشاره دارند.

کاویانی راد ادامه داد: انسان مورد نظر در بیانیه گام دوم انسانی اجتماعی است که بتواند آرمان های انقلاب اسلامی را در چارچوب جامعه اسلامی پویا و متعادل پیاده کند. مرحله بالاتر امر تمدن سازی است که با آن فاصله زیادی داریم و باید به تمدن عمیق اسلامی دست یابیم. ما در هر سه مرحله نیازمند عنصر محرک فرهنگی هستیم که در بستر ایثار و شهادت قابل انجام است.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره «سرخ‌نگار» توضیح داد: برای این منظور نیاز به عنصر محرک فرهنگی داریم و باید به آن دست پیدا کنیم. به همین منظور بنیاد شهید سعی کرده متناسب با ذائقه‌های مختلف در حد بضاعت خود به عنصر محرک فرهنگی دست پیدا کند و در بضاعت خود تولید محتوا کند. نتیجه این تلاش‌ها انتشار هزار و ۷۶۰ کتاب و نشریه بوده است. همچنین فرهنگ اعلام شهدای کشور در قالب چند مجلد منتشر شده است که به نحوی شناسنامه فرهنگی شهادت محسوب می‌شود. از برنامه‌های بنیاد شهید تکمیل فرهنگ اعلام شهداست که در آینده تکمیل خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایفای نقش ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی و تولید ارزش ها در این زمینه عنوان کرد و افزود: طی این جشنواره آثار منتشرشده در حوزه ایثار و شهادت از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ (سه سال) مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و قرار است از ۹ نویسنده و ناشر در حوزه های داستان کودک و نوجوان، داستان بزرگسال، تاریخ شفاهی و مستندنگاری تقدیر شود. این  آثار تا آخر دی ماه گردآوری و بررسی خواهند شد.

به گفته وی نویسندگان و ناشران باید ضمن نام نویسی در سایت WWW.NAVIDESHAHED.COM نامنویسی کنند و آثار فیزیکی خود را به دبیرخانه ارسال نمایند. میرکاظمی دبیر علمی این جشنواره خواهد بود و این جشنواره  از نویسندگان نوقلم با هدف تربیت و تقویت نسل جدیدی از نویسندگان قدردانی خواهد کرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید افزود: در بعد بین المللی نیز نویسندگانی با کشورهای آلمان و ترکیه ارتباط برقرار کردیم و آثار آنها را در حوزه های تالیف و ترجمه رصد خواهیم کرد. به نفر برگزیده در این جشنواره ۷ میلیون تومان اهدا می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: با هماهنگی که با بنیاد حفظ آثار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده قرار است هر اثر نوشته شده در حوزه ایثار و مقاومت ارزیابی شود و مجوز بگیرد.

وی گفت: از این جشنواره ۱۵ دستگاه فرهنگی در سطح کشور حمایت می‌کنند. تلاش بر این بوده مسئله ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی به ظهور برسد. 

حجت الاسلام کاویانی‌راد گفت: امروز در عرصه فرهنگ، عموماً و در حوزه تولید و ادبیات ارزش‌ها خصوصاً و در خصوص زمینه‌های کار به شکل اخص مشکلاتی وجود دارد. محدودیت‌های اقتصادی در زمینه نشر یکی از آنهاست که ناشران و تولیدکنندگان با این محدودیت‌ها مواجهند و این وسئله می‌تواند آسیب‌هایی را به افرادی بزنند که می‌خواهند به یک تکلیف فرهنگی عمل کنند. 

وی بخش دیگری از سخنان خود را به تغییر جایگاه تصدی‌گری در تولیدات این جنس و حمایت و مشارکت و تشویق افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند اختصاص داد و گفت: طرح سرگذشت پژوهشی برای والدین شهدا از مسائل مهم است که هم زمینه اجرایی آن فراهم شده و هم اینکه ما با کمک از اهالی رسانه خواهان آنیم که ما را یاری کنند که این خاطرات ثبت شود. 

وی درباره هزینه‌های جشنواره هم توضیح داد: این جشنواره کاری جهادی و کم‌هزینه است. ما تنها هزینه‌ داوری ها، پوستر و اختتامیه ساده را برگزار می‌کنیم. 

همچنین در این نشست اعلام شد: عنوان بین‌المللی که در نام این جشنواره آمده، بدین‌گونه است که با توجه به اینکه با کشور آلمان و ترکیه و نویسندگان آنها ارتباط برقرار شده و به این دلیل که نخستین سال را پشت سر می‌گذاریم، ما با نویسندگان این دو کشور ارتباطاتی داشتیم، اما قرار است به شکل هدفمند، خودمان رصدهایی داشته باشیم، آن هم آثاری که از فارسی به دیگر زبان‌ها ترجمه می‌شود و یا کتاب‌هایی که به فارسی ترجمه می‌شوند و آثاری که در عرصه بین‌المللی مورد استقبال در این حوزه هستند تقدیر کنیم. برگزیدگان اول این جشنواره نیز مبلغ ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

کاویانی راد تصریح کرد:‌ جشنواره از سال ۹۵ تا ۹۷ به شکل سه ساله آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در بخش برگزیدگان، نویسنده و ناشر برگزیده تقدیر خواهند شد،‌ از این رو ما ۹ برگزیده خواهیم داشت که در بخش‌های داستان،‌ تاریخ شفاهی و مستندنگاری معرفی خواهند شد. جشنواره تا پایان دی‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد و اختتامیه اسفند برگزار می شود. نویسندگان و هنرمندان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت نوید شاهد و ارسال آثار فیزیکی در جشنواره  شرکت کنند. دبیر علمی این جشنواره دکتر میرکاظمی است و دبیر اجرایی نیز آقای شیشه‌گران است. 

حجت الاسلام کاویانی‌راد افزود:‌ در این جشنواره حتما از یکی از نویسندگان نوقلمی که هدفمند در جشنواره شرکت کند تقدیر می‌کنیم، چرا که ما نیازمند تربیت نسل جدیدی از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت هستیم. 

وی افزود:‌ در یک حرکت جهادی خاطرات باقی‌مانده از والدین شهدا را جمع‌آوری خواهیم کرد. نکته دیگر سیره‌نگاری است که در عرصه سیره‌نگاری برای تبیین سبک زنگی به آنها نیازمندیم، بعدی که مورد توجه از همان ابتدا بوده و آن اینکه چگونه تجربه درون جامعه خود را به عرصه اشتراک با ادبیات بین‌المللی در فرهنگ‌های مختلف قرار دهیم و تضارب و تبادل افکار و نگرش‌ها پیرامون این اصل که در فرهنگ ما یک نکته مکشوف شده و در فرهنگ‌ها ابعاد دیگر مورد توجه باشد،‌ زمینه کاری نشده‌ای است که امروز به آن نیازمندیم، اگر نتوانیم این تجربه ارزشمند را عرضه کنیم، این نگرانی وجود دارد که تا مرکز انکار شدن پیش روند، لذا از این بعد به شدت نیازمند پویایی جهادی هستیم. 

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره خاطرنشان کرد:‌ ادبیات فارسی باید این مبانی را فرآوری کند تا با امهات بشری تطبیق و بعد شاخص‌ها را آرام آرام به جهان عرضه کند، و آنچه در جهان تولید شده را جمع‌آوری و از آنها استفاده کند. برای گفتمان جهانی، لذا جشنواره ساماندهی شد تا در چارچوب آن هم تولیدات داخلی حمایت شوند. در حوزه ادبیات داستانی بلند و کوتاه در بخش کودک و نوجوان و بزرگسال تلاش داریم آثار نفیسی که تولید می‌شود، به دست نسل آتی برسد، همچنین جوانان نوقلمی که دل به کار ببندند و تولیدات آنها تا انتها با همین ادبیات شکل گیرد مورد توجه خواهند بود. ما نیز با جذب استعدادها باید بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا در آینده با نسل نویسنده تولیدگر که دل به ارزش‌های این کشور نهاده‌اند مواجه شویم.

«ادبیات ایثار و شهادت، محور توسعه فرهنگی کشور»؛ شعار جشنواره سرخ نگاران

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید در این نشست خبری با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره «سرخ نگاران» گفت: این جشنواره با شعار و هدف «ادبیات ایثار و شهادت، محور توسعه فرهنگی کشور» برگزار می شود. معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امورایثارگران، موضوع مرجعیت و ممیزی در ژانر ایثار و شهادت در تمام رسانه ها را به عنوان سیاست و راهبردی جدید هدفگذاری کرده است و به طورکلی بنیاد شهید در مسیر کاهش تصدی گری و سمت حمایتگری در حرکت است.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید اضافه کرد: رسانه کتاب هم در توسعه همه جانبه کشور با عنوان توسعه پایدار و همچنین در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کمک کننده است. علاوه بر آن یکی از موضوعاتی که با شرایط امروز کشور هم سویی دارد، موضوع انسجام و یادگیری مهارت گفت و گو است که ابزار رسانه کتاب در این حوزه می تواند با امید بخشیدن به افکار اثربخش باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح «سرگذشت پژوهی والدین شهدا» در بنیاد شهید بیان کرد: فاصله زیادی با جمع آوری خاطرات حدود ۶۰ هزار نفر از والدین شهدا را داریم و از آنجا زمینه اجرایی طرح «سرگذشت پژوهی والدین شهدا» فراهم شده است، از شما خبرنگاران که در زمینه انجام مصاحبه های عمقی و تخصصی با خانواده شهدا، فعالیت دارید، دعوت می کنیم در اجرای این طرح با بنیاد شهید همکاری کنید.

ثبت نام شرکت کنندگان در «نوید شاهد» الزامی است

دکتر نریمانی در ادامه به توضیح جزئیاتی درباره جشنواره «سرخ نگاران» پرداخت و گفت: آثاری که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به چاپ رسیده اند، جمع آوری و در این جشنواره مورد داوری قرار می گیرند و در نهایت ۹ نفر از برگزیدگان که از بین نویسندگان و ناشران انتخاب خواهند شد، معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند. این جشنواره در سه بخش «ادبیات داستانی (رده سنی بزرگسال، کودک و نوجوان)»، «تاریخ شفاهی» و «مستندنگاری» برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار تا سی ام دی ماه تعیین شده است.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید افزود: نویسندگان و ناشران برای شرکت در این جشنواره علاوه بر آن که باید آثار خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند، باید در پایگاه خبری «نوید شاهد» به آدرس http://navideshahed.com/ نیز ثبت نام کنند. دکتر میرکاظمی نیز به عنوان دبیر علمی با این جشنواره همکاری دارد.

وی بیان کرد: یکی از اهداف این جشنواره تقدیر از نویسندگان نوقلمی است که در جشنواره شرکت می کنند. یکی از موضوع های جشنواره «سرخ نگاران» بخش بین المللی آن است. با نویسندگانی در آلمان و ترکیه از گذشته ارتباط داشتیم و از آنجا که جشنواره برای نخستین بار برگزار می شود، آثار نویسندگان این دو کشور نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این آثار شامل کتاب های خارجی می شود که در ایران ترجمه شده و یا آثار ایرانی که ترجمه و مورد استقبال قرار گرفته است.

دکتر نریمانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره میزان بودجه این جشنواره گفت: به طور طبیعی برگزار کنندگان هر جشنواره به فکر تامین اعتبار هم هستند. در جشنواره «سرخ نگاران» پانزده دستگاه فرهنگی از جمله «بانک دی»، «بیمه دی»، «سازمان کوثر»، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «سازمان صدا و سیما» با بنیاد شهید همکاری دارند و به برگزیدگان جایزه نقدی پرداخت خواهد شد که به نفر اول هفت میلیون تومان اهدا می شود.

وی افزود: برای کیفی سازی آثار حوزه دفاع مقدس، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شده اند که بعد از این هر اثری که قرار است در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس به چاپ برسد، ابتدا باید از کمیته ای که از نهادهای مرتبط با این حوزه تشکیل می شود، مجوز دریافت کند و بعد مجوز ارشاد را بگیرد. یکی از اهداف جشنواره هم این است که به صورت کارشناسی به کیفی سازی رسانه کتاب در حوزه ایثار و شهادت بپردازیم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید در پایان گفت: با وجود تمام فضاسازی و جریان سازی معاندان نظام در داخل و نظام در حوزه ایثار و شهادت انجام می دهند، این ژانر همچنان از استقبال خوبی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان برخوردار است. معاونت فرهنگی بنیاد مسابقه ای با عنوان «امید ولایت» با محور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار کرد که مهلت شرکت در مسابقه از سیزدهم مهرماه تا سیزدهم آبان ماه بود. در این مدت بیش از ۸۵۰۰ نفر در مسابقه شرکت کردند که نشان می دهد این حوزه مورد توجه جوانان است و این جشنواره هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi