شناسه خبر : 70804
پنجشنبه 30 آبان 1398 , 12:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بسیج؛ ۴۰ سال خدمت، جهاد و شهادت

بسیج؛ ۴۰ سال خدمت، جهاد و شهادت
بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی حضرت امام خمینی رحمه الله و عدالت خواهی میلیون ها انسان با ایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

 حوادث پر التهاب ماه‌های ابتدایی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامی‌های ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ایجاد کرده بود. در این میان، ماجرای تسخیر لانه‌ی جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و آشکار شدن تبدیل این سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئه‌افکنی برضد نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی را در شرایط ویژه‌ی «رویارویی مستقیم با آمریکا» قرار داد.

 تهدید آمریکایی‌ها برای حمله‌ی نظامی به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه‌ای بود که ضرورت وجود نیروی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته، فراهم آورد. در چنین شرایطی بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، در 5 آذر 1358 صادر گردید.

 سازمان بسیج یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران به شمار می‌رود که گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف سازمانی، بر عهده دارد. این نیرو که با نام‌های سازمان بسیج مستضعفین یا نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ قانوناً رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد.

به اعضای این سازمان بسیجی می‌گویند و طبق ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ میلیونی تحت پوشش سپاه در می‌آید. به موجب همین ماده قانونی بسیجیان به سه دسته «بسیج عادی»، «بسیج فعال» و «بسیج ویژه» یا «پاسداران افتخاری» تقسیم می‌شوند. در جنگ ایران و عراق بسیجیان بیشتر برای ارسال به صورت داوطلبانه و سازماندهی شده به جبهه‌ها حضور می یافتند.

تشکل‌های سازمان بسیج مستضعفین

- بسیج دانش آموزی

- بسیج دانشجویی

- بسیج جامعه پزشکی

- بسیج جامعه مهندسین

- بسیج اساتید

- بسیج خواهران

- بسیج ادارات

 بسیج همواره در سال های پس از تشکیل توانسته گره های کوری را با اندیشه انقلابی خود باز کند. حضور در مناطق کمتر برخوردار مانند روستاهای دور افتاده، ساخت و ساز بیمارستان، مدرسه و ... برای این مناطق از جمله همین اقدامات انقلابی در راستای کاهش اختلاف طبقاتی و فقر زدایی است. بسیج در طول چهار دهه اخیر انقلاب اسلامی، توانسته در برهه های مختلف زمانی نقش تعیین کننده ای ایفا کند و به کمک تحقق آرمان های امام راحل و انقلاب بیاید که تجلی بی بدیل آن را در 8 سال دفاع مقدس دیده ایم.

اما پس از پایان جنگ، بسیج نقشی سازنده و احیا کننده در کشور داشت؛ بازسازی زیرساخت ها در مناطق جنگ زده و توسعه هرچه بیشتر مناطق کمتر برخوردار از جمله این اقدامات است.

 تفکر بسیج در سال های اخیر نیز توانسته با ورود به حوزه علم و فناوری نیز کمک های شایانی به پیشرفت کشور داشته باشد، این تفکر تا جایی پیش می رود که ایرانیان می توانند به فناوری های مختلف مانند فناوری هسته ای، موشکی، ماهواره، نانو و... دست یافته و از آن برای رشد و توسعه ایران اسلامی استفاده کنند.

اهداف بسیج

به استناد شرح وظایف نیروی مقاومت بسیج سپاه مصوب مقام معظم فرماندهی کل قوا اهداف جذب بسیجیان و تشکیل ارتش بیست میلیونی عبارتند از :

1-تحقق فرمایش حضرت امام قدس سره مبنی بر تشکیل هسته های حزب الله و تشکیل ارتش بیست میلیونی

2-ایجاد توانایی ها و آمادگی های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از کوی و برزن

3-ایجاد توانایی های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات های کلاسیک و بزرگ را دارند به منظور همکاری با نیروی زمینی و سایر نیروها

4- ایجاد توانایی های لازم در آحاد مردم به منظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه

5-افزایش توان رزمی و عقیدتی نیروهای بسیجی، اجرای آموزش های نظامی و عقیدتی

6-حفظ و انسجام کلیه نیروهای بسیجی

7-کمک به دولت در امر سازندگی

طی سالیان اخیر بسیج در راستای تحقق اهداف خود به توفیقات درخشانی دست یافته و توانسته بسیاری از بخش های کشور را از حضور خود بهره مند سازد.

 رهبر انقلاب نیز در این باره می فرمایند:« بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است».

 امروز هم، بسیجی برای کشور دل می‌سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می‌کند، برای حفظ استقلال ملی، هر چه بتواند کار می‌کند و از جان خود هم می‌گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می‌خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می‌ایستد. اگر هر کدام از دستگاه‌های گوناگون کشور روحیه‌ی بسیجی پیدا کنند، توفیقات‌شان بیش‌تر می‌شود؛ فرهنگ بسیجی است که می‌تواند بر همه‌ی تحولات این کشور فایق بیاید و حرکت این کشور را تضمین کند.

 

منبع: ریشه
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi