شناسه خبر : 70832
شنبه 02 آذر 1398 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزنامه حامی ‌دولت:

کاش دولت درس بگیرد و یاد بگیرد!


روزنامه دنیای اقتصاد نسبت به شیوه نادرست اصلاح قیمت بنزین و وقت‌نشناسی دولت برای انجام این کار انتقاد کرد.
این روزنامه حامی ‌دولت نوشت: «سخنگوی محترم دولت و برخی مقامات اجرایی از تصمیم اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین به‌عنوان فداکاری رئیس محترم ‌جمهور یاد کرده‌اند. به گفته آنان آقای روحانی پذیرفته محبوبیت خود را قربانی مصالح اقتصادی کند. فارغ از اینکه چقدر این تصمیم ناشی از یک انتخاب یا از سر ناچاری بوده، اما ‌‌ای کاش این فداکاری در دورانی انجام می‌شد که محبوبیت دولت به مراتب بیشتر از این روزها بود.
اتفاقا همان محبوبیت می‌توانست سرمایه سیاسی و اجتماعی دولت برای کنترل اعتراضات باشد و ثانیا شرایط سیاسی و اقتصادی هم مساعد چنین جراحی‌های دردناکی بود. قطعا واقعی کردن قیمت بنزین (و همین‌طور دیگر حامل‌های انرژی) تصمیمی ‌صحیح است که باید زودتر از اینها انجام می‌شد. اما اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید از سال ۹۴ اصلاح تدریجی قیمت انرژی را آغاز می‌‌کرد... اگر دولت در همان زمان روند افزایش قیمت حامل‌های انرژی را سالانه به قدر تورم (یعنی مثلا ۱۰ درصد) آغاز کرده بود، اکنون حتی بدون نیاز به سهمیه‌بندی، قیمت بنزین رشد ۸۰ درصدی داشت بدون آنکه اعتراضی ایجاد شود و نیازی به تلاطمات سیاسی و اقتصادی باشد.
اما دولت در آن زمان این کار را نکرد و به‌رغم اصرار برخی مشاوران و مدیران اقتصادی دولت قبل حتی حاضر نشد به میزان افزایش یارانه نقدی، قیمت بنزین را افزایش دهد. البته طبیعی بود که واقعیات اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت و دولت به هر حال زمانی ناچار به واقعی کردن قیمت بنزین می‌شد.
البته باید از این تصمیم دولت چون منطبق بر مصالح اقتصادی کشور است، دفاع کرد؛ اما‌‌ ای کاش رئیس محترم دولت و مشاوران و معتمدان ایشان از این تجربه درس بگیرند و تصمیمات دردناک را آن زمانی می‌گرفتند که پشتوانه سیاسی و اجتماعی بهتری داشتند و اوضاع اقتصادی هم مساعدتر بود. پیش‌بینی واکنش شدید جامعه به افزایش قیمت بنزین کار دشواری نبود. با نرخ تورم حدود ۳۰ درصد، رشد اقتصادی منفی، نرخ بیکاری بالا و از همه مهم‌تر چشم‌انداز اقتصادی نه چندان روشن، واضح بود که افزایش قیمت بنزین آن هم با این آهنگ شدید با واکنش تند جامعه روبه‌رو خواهد شد. اما می‌شود فهمید که دولت چاره‌ای جز این تصمیم نداشت و در این انتخاب ناگزیر، تنها چیزی که نیست «فداکاری» است‌، ‌ای کاش دست‌کم «یادگیری» در آن باشد».

اینستاگرام
سلام ، واکنش روزنامه زنجیره ای همان حکایت معروف است که "دوست گفت اما دشمن میگوید خواستم بگم" خلاصه طبق معمول معما چون حل شود آسان بود.
ساعت خواب عرض میکنیم آیا آن روزها که کارشناسان از حذف کارت سوخت و هدر دادن هزاران میلیارد بودجه فریاد کردند به گوش ایشان نرسید و خودشان را به نشنیدن زدند و در پاسخ به هشدارهای دلسوزان به آنها طعنه دلواپسی و تند روی زدند؟؟!!!؟
کارشناسان و دلسوزان نظام اسلامی بارها به عملکرد و تصمیمات اششتباه اعتراض کردند و از عواقب اشتباهات هشدارها دادند اما گوش شنوایی نبود اکنون میبایست تاوان بی اعتناعی به دلسوزان انقلاب را که به تمسخر دلواپس نامگذاری کردند نقدا پرداخت کنند و با جهان سیاست و مدیریت بطور کامل و همیشگی خداحافظی کنند زیرا از قدیم گفتند " خود کرده را تدبیر نیست" اما امروز میگوییم خود کرده را هیچگونه امید و تدبیر نیست.
آنها که با وعده و وعید و باغ سیب و گلابی مردم را شاد و پشیمان کردند از همان ابتدا فریاد دلسوزان انقلاب را شنیدند که آمریکا و اروپا چهل سال با مردم مسلمان دشمنی کردند لذا باور کردن قسم روباه بسیار ساده لوحانه بود گرچه خسارات فراوانی روی دست مردم گذاشتند.
ایکاش در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شود تا در صورت صدور دستور اشتباه که باعث بروز خسارت به مردم و کشور شود همان مسئول صادر کننده دستور ، خسارات را شخصا جبران کند تا هیچکس جرات نکند با وجود نظرات کارشناسی و تجربیات 40 ساله با طعنه دلواپسی و تند روی اینطور ساده لوحانه مردم و بیت المال را متحمل جبران خسارات بی شمار و دنباله دار نکنند که سالها رکود و سختی معیشت و فروپاشی خانواده ها و تورم بی سابقه را بدوش ملت بکشند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi