شناسه خبر : 70879
یکشنبه 03 آذر 1398 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ولایت پذیری از سر جهل!

"من که متوجه نشدم چرا رهبری چنین تصمیمی گرفت؛ اما از سر ولایت پذیرفتم." گفتم احسنت؛ اما هنری نیست. گفت چرا؟ گفتم سالها پیش با مرحوم ابراهیم یزدی مصاحبه میکردم. میگفت "من به ولایت فقیه اعتقادی ندارم اما التزام عملی به ایشان دارم."

فاش نیوز - گفت "من که متوجه نشدم چرا رهبری چنین تصمیمی گرفت؛ اما از سر ولایت پذیرفتم." گفتم احسنت؛ اما هنری نیست. گفت چرا؟ گفتم سالها پیش با مرحوم ابراهیم یزدی مصاحبه میکردم. میگفت "من به ولایت فقیه اعتقادی ندارم اما التزام عملی به ایشان دارم."
گفت: "یعنی بد است بگم نفهمیدم ولی به ولایت اعتماد دارم؟" گفتم "خوب است. ولی خیلی حداقلی است. اگر نفهمی و اعتماد کنی، عبور میکنی و به زندگیت میرسی. ولی اگر بفهمی، کمک میکنی حرف ولی جلو رود."
تعابیری از این دست که "رهبری بیشتر می فهمد و ما نمی فهمیم" ظاهر زیبایی دارد اما ناشی از کم کاری و سلب مسئولیت ماست.

رهبر به فهم من و تو نیاز دارد نه اعتمادت. عقلت را می خواهد نه صرفا اطاعتت. عمل وقتی قیمت دارد که از سر علم باشد نه جهل.

جوانی که چون و چرا کند تا تصمیم رهبری را بفهمد بسیار جلوتر است از کسی که نمی فهمد و اعتماد می کند. چون اولی عقلش را بکار بسته است و اگر در نهایت متوجه شود خودش ناصر امام می شود.  

مدتها پیش جناب صفار هرندی خاطره ای تعریف کرد تاریخی. (نقل به مضمون) می گفت با جمعی از اهالی روزنامه کیهان خدمت رهبری رسیدیم. پیش از سخنان ایشان هرکس سخنی گفت تا نوبت من رسید. من خطاب به رهبری گفتم به جوانان انقلابی می گویم شماها باید دست بر قبضه شمشمیر و چشم به چشم رهبری باشید و با اشاره ایشان اقدام کنید.

اما رهبرانقلاب پاسخی می دهند که به نظر بسیار آموختنی است. ایشان به آقای هرندی می گویند "تعبیر لطیفی است. اما کارگشا نیست. اینها که همیشه چشم شان نمی تواند به چشم من باشد. بصیرتی لازم است که هرجا تشخیص دادند اقدام کنند."

جوان انقلابی زمانی به وظیفه اش عمل کرده است که نقشه رهبری را فهم کند و برای تحقق آن اقدام کند. نه اینکه گوش به فرمان باشد تا هر وقت رهبری سخنی گفت آنرا تکرار کند.

جوان مومنی که تلاش می کند اندیشه و نقشه رهبری را بفهمد و عمل کند حتا اگر اشتباه کند دهها برابربهتر از فردی است که می نشیند تا رهبری حرفی بزند و بعد اقدام کند. مثل خیلی از این سیاست مداران به ظاهر اصولگرا.

محسن مهدیان

اینستاگرام
سلام ، نظر به اینکه مقام معظم رهبری در تمام امور کشور و جهان تسلط لازم را دارند و در مواقع لزوم هدایت و راهبری را بنحو احسنت انجام داده است بنابراین هیچگونه نکته نا مفهومی وجود ندارد که رجوع به عقل نیاز باشد زیرا انسان کامل دارای عقل کامل است لذا چنانچه شخصی دارای عقل کامل نباشد نیاز به تقلید دارد که تکلیف در شرع مقدس مشخص شده و نیاز به تعبیر و تفسیر ندارد بلکه تبعیت از عقل کل است.
اما موضوع ولایتمداری هنگامی به عقل ارتباط پیدا میکند که پذیرش قلبی و ناشی از اعتقاد و اعتماد کامل به ولی و جانشین حضرت صاحب الامر (عج) میباشد که مخصوص شیعیان است. شخصی که غیر از این عمل کند یا راه را بر حسب منافع شخصی زیزاگ طی کند به مقصد عالی و متعالی نخواهد رسید.
مشکلات صدر اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و امامت مسلمانان را میدانیم زیرا توسط علما و اندیشمندان و تاریخ نگاران تفسیر شده است. مشکلاتی که امروز از تفسیر علما دانستیم در مجموع بعلت اثر ضعف فهم و درک ولایت بوده و خسارات بسیار جدی از سقیفه و عاشورا تا غیبت حضرت صاحب الامر (عج) به اسلام تحمیل و وارد کرد فلذا این روزها با وجود تاریخ روشن اینگونه ادعاهای مبهم از روی اخلاص و اعتقاد با هدف مقصد متعالی در آخرت نیست بلکه به نوعی دین گریزی یا دور زدن دین برای تحصیل منافع شخصی است.
چنانچه در دوران صدر اسلام شخصی تفاوت خلیفه مسلمین با خلیفه الله را ندانسته یقین داریم تظاهر به جهل کرده زیرا قبل از اسلام تاریخ تکرار شده و در دوران پیامبران الوالعزم نیز وجود داشته است. در قرآم کریم از زمان آغاز نبوت حضرت ابراهیم (ع) ولایت و نبوت همزمان توسط خداوند به ایشان تفویض شد اما برای پیامبران بعد موضوع نبوت و ولایت تفکیک شد همچنان که در قرآن کریم در دوران نبوت حضرت موسی (ع) به دوازده چشمه و در دوران نبوت حضرت عیسی مسیح (ع) 12 حواری وجود داشته بنابراین در دوران نبوت پیامبر اکرم (ص) نیز 12 امام وجود داشته گرچه در برخی از فرقه های اسلامی به خلفای راشدین بسنده کردند ناشی از قصور خودشان بوده زیرا طبق شواهد خلفای پس از پیامبر اکرم (ص) دارای عقل کامل بودند اما نیت دیگری داشتند.
مقام معظم رهبری بارها برای مطالعه تاریخ تاکید کردند زیرا قرآن کریم نیز قصص انبیا و تاریخ را برای مردم تشریح کرده و نتیجه اعمال به بهشت و دوزخ تقسیم شده حالا با وجود تکلیف روشن و اختیار برای انسانها طفره رفتن و تظاهر به نادانی بی انصافی است.
پند حکیم محض صواب است و عین خیر ، تو خواه پند گیر خواه ملال
ولایت پذیری ازسرجهل عبارت جالبی نیست وولایت مداری نیست ولایت تداوم امامت است وازاصول شریعت است ولایت اصلی از آن خدا ورسول است انما ولیکم الله ورسوله ...
مسلم نبوغ فکری باتحصیل وهدایت صورت میگیرد وتا رسیدن به درجات عالی عقل و خاتمیت رسالت انبیا وغیبت امام عصر خودشان مارا در هدایت به فقها ی جامع الشرایط حواله داده ورهنمون گشته اند وبهتر بود بگویید ولایت گریزی از سر جهل است چون ولایت عامل اتحاد و هدایت جامعه است وکمال
سلام ، توضیح صحیح داده شده یعنی ولایت پذیری هنگامی که گفته شود به ولایت فقیه اعتقادی ندارم اما التزام عملی به ایشان دارم همان ولایت پذیری از جهل است زیرا پذیرای ولایت نیست بلکه بنابر منافع و مصلحت تظاهر میکند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi