شناسه خبر : 71074
دوشنبه 11 آذر 1398 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزی که با پرواز ملکوتی ۶شهید جاودانه شد

شش شهید مدافع حرم درست در یک روز و در طول چند سال در سوریه به شهادت رسیدند شهدایی که با سنین مختلف برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) سینه سپر کردند.

دهم آذر در طول سال‌ها جنگی که در سوریه رخ داده خاطرات و زخدادهای بسیاری را در دل خود دارد. شش شهید درست در یک روز در دفاع از حرم به شهادت رسیدند، شش شهیدی که اگرچه جسمشان در ظاهر مفقود است اما روحشان حاکم بر دنیای ما و شاهد و ناظر بر زندگی ماست. شهیدان «منصور عباسی»، «حسین محرابی»، «میلاد بدری»، «میثم نجفی»، «رضا ملایی» و «مجتبی زکوی زاده» همه در دهم آذر در جریان جنگ سوریه به شهادت رسیدند. کوچکترین‌شان 20 ساله و بزرگترین آن‌ها 60 ساله است، شهدایی از نسل‌های مختلف که برای یک هدف و یک عقیده پا در میدان جهاد گذاشتند و آسمانی شدند. در ادامه گذری به زندگی این شش شهید عزیز داریم.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «منصور عباسی»

شهید منصور عباسی جانباز شیمیایی و رزمنده دوران دفاع مقدس با سابقه 60 ماه حضور در جبهه‌بود که در سوریه شهید شد. او متولد نهم فروردین سال 1336 و بازنشسته سپاه پاسداران از استان چهارمحال و بختیاری بود. مغازه معاملات ملکی او در شهرکرد محل رفع مشکلات آشنایان محله بود، بسیاری او را گره‌گشای مشکلات خود می‌دانستند و در صورت بروز مشکل خانوادگی یا مالی به وی مراجعه می‌کردند.

شهید منصور عباسی 60 ساله بود که در جریان جنگ سوریه به این کشور رفت تا از حم اهل بیت (ع) در مقابل تروریست‌های تکفیری دفاع کند، پیشکسوت روزهای جهاد و مقاومت دفاع مقدس به عنوان مدافع حرم به سوریه رفت تا در کنار دیگر پیشکسوتان نقش‌آفرینی کند. او نهایتا چهار بار به سوریه رفت تا اینکه در 10 آذر سال 1396 در جریان پاکسازی شهر البوکمال در استان دیرالزور سوریه به شهادت رسید. از وی سه دختر به یادگان مانده است.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «حسین محرابی»

شهید حسین محرابی متولد شهریور سال 56 و از رزمندگان مدافع حرمی است که از طریق لشکر فاطمیون و همزمان با سالروز تولدش برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه رفت. او اصالتا اهل مشهد بود و پیش از عزیمت به سوریه بارها برای حضور در جمع مدافعان حرم اقدام کرده بود اما کارهای اعزامش جور نمی‌شد برای همین متوسل به امام رضا (ع) شد و امام رضا (ع) واسطه رفتن او به سوریه شد. وی در اولین اعزامش به سوریه پس از 75 روز در دهم آذر سال 1395 در آخرین روزهای ماه صفر و در ایام شهادت امام رضا (ع) در منطقه حلب به شهادت رسید. از وی دو فرزند به نام های زینب و محمدمهیار به یادگار مانده است.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «میثم نجفی»

میثم نجفی شهیدی که بعد از 17 روز از شهادت، دخترش حلما به دنیا آمد، متولد دهمین روز اردیبهشت سال 1367 بود. جوان انقلابی و پرشوری که از کودکی پایش به مجالس اهل بیت (ع) و مسجد باز شد تا اینکه پس از گرفتن دیپلم به سپاه پاسداران رفت. سال 88 با همسرش ازدواج کرد. موضوع رفتنش به جهاد را از همان روز اول با همسرش در میان گذاشته بود تا اینکه اولین اعزامش به سوریه در سال 1393 اتفاق افتاد و او داطلبانه برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) راهی این کشور شد. او در دهم آذر همان سال در حالی که در نبرد با تروریست‌های تکفیری به شدت مجروح شده و به کما رفته بود به شهادت رسید و به همرزمان شهیدش پیوست.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «میلاد بدری»

20 ساله بود که در دفاع از حرم اهل بیت در سوریه شهید شد. میلاد بدری متولد ششم فروردین سال 74 در خوزستان است، اصالتا اهل شهرستان امیدیه بود که در 10 آذر سال 1394 مصادف با روز اربعین امام حسین (ع) به شهادت رسید. طلبه حوزه علمیه شهرستان امیدیه بود، وقتی حمله تکفیری‌ها به جان و ناموس مردم سوریه اتفاق افتاد و حرم اهل بیت (ع) را در خطر دید برای رفتن به سوریه آرام و قرار نداشت. یک سال برای اعزام به سوریه تلاش کرد و از تابستان سال 1394 آماده رفتن شد تا اینکه 22 آبان همان سال از طریق تیپ امام حسن مجتبی (ع) در بهبهان راهی این کشور شد. او در اثر اصابت موشک دشمن به ماشین به همراه حاج «رضا ملایی» و «مجتبی زکوی‌زاده» به شهادت رسید و جاودانه شد.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «رضا ملایی»

معلم بازنشسته و پیشکسوت روزهای جهاد و شهادت بود. حاج رضا ملایی متولد سال 1336 در یکی از روستاهای استان کرمان که سراسر زندگی او با کار و تلاش توام و عجین شده بود. سال 1361 همزمان هم در آموزش و پرورش استخدام شد و هم به جبهه رفت و تا سال 1366 در جبهه ماند و در عملیات‌های مختلفی حضور یافت. محبوبیت او در بین مردمان شهر آغاجاری باعث شده بود تا به عنوان نماینده شورای شهر در این شهر انتخاب شود. بارها به خاطر فعالیت‌هایش به عنوان بسیجی نمونه مورد تقدیر قرار گرفته بود و در هیأت امنای مسجد، پایگاه مقاومت و شورای حل اختلاف مسوولیت داشت. همه این‌ها اما باعث نشد تا زمانی که خبر حمله تکفیری‌ها به حرم اهل بیت (ع) را در سوریه می‌شنود بی‌تفاوت باشد، او درست مثل روزهای دفاع مقدس لباس رزم به تن کرد و 26 آبان سال 1394 به سوریه رفت تا مدافع حرم عقیله بنی هاشم شود. او سرانجام در غروب روز اربعین حسینی در دهم آذر در اثر اصابت موشک کُرنت به شهادت رسید.

شش شهید در یک روز، از 20 ساله تا 60 سالهشهید مدافع حرم «مجتبی زکوی‌زاده»

شهید مجتبی زکوی‌زاده اول مهر سال 1362 در روستای چلچلک واقع در شهرستان باغملک استان خوزستان به دنیا آمد. او را اولین شهید شهرستان باغملک می‌دانند که در نبرد با تکفیری‌ها به همراه دو تَن دیگر از همرزمانش در دهم آبان سال 1394 در منطقه العیس حلب به شهادت رسید. از تکاوران تیپ امام حسن مجتبی (ع)، شهرستان بهبهان بود که بارها به ماموریت‌های مختلفی در داخل خاک ایران برای مبارزه با گروهک‌های پژاک و ضد انقلاب به مرزهای غربی کشور رفته بود و حضورش در سوریه 20 روز طول کشید. او هنگام شهادت 32 سال سن داشت و دو فرزند به نام‌‎های فاطمه و ریحانه از او به یادگار مانده است.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi