شناسه خبر : 71078
دوشنبه 11 آذر 1398 , 15:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آثار شهدا به‌عنوان گنجینه‌ ملی نگهداری می‌شوند

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه آثار و اسناد مربوط به شهدا گنجینه‌های ملی هستند گفت: آثار و اسناد شهدا که معمولاً در حال از بین رفتن هستند از خانواده‌ها تحویل گرفته می‌شود و پس از مرمت توسط متخصصان در مرکز اسناد بنیاد نگهداری می‌شوند.

به گزارش «روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران»، حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد در بازدید از خبرگزاری میزان با بیان اینکه آثار غیرمکتوب شهدا در ۲۱ موزه در سطح کشور به نمایش گذاشته شده است، گفت: در این موزه‌ها لباس، وسایل شخصی مانند عینک و ساعت، دست خط و آثار هنری شهدا نگهداری می‌شود و ترمیم این آثار نیز در موزه‌ها انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم با توسعه موزه شهدای تهران، گنجینه‌های بیشتری را به نمایش بگذاریم. بازدید از موزه‌های شهدا در سراسر کشور رایگان است و طبق هماهنگی‌های ایجاد شده سالانه مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و آموزشی و سایر دستگاه‌ها از موزه‌های شهدا در سراسر کشور بازدید می‌کنند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره آمار بازدیدکنندگان موزه شهدا، گفت: در شش ماه نخست امسال بیش از ۵ هزار نفر از موزه‌های شهدا در کشور بازدید کرده‌اند. نزدیک به ۲۰۰ توریست خارجی نیز در سال جاری از موزه شهدای مرکزی در تهران بازدید داشته‌اند.

وی با اشاره به آرشیوهای بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در این آرشیوها آثار مکتوب و آثار سمعی و بصری به‌صورت جداگانه در بانک اطلاعاتی نگهداری می‌شوند.

حجت الاسلام کاویانی راد درباره جمع‌آوری اسناد و آثار شهدا گفت: چندین دستگاه دولتی و موسسه خصوصی به جز بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع‌آوری اسناد، خاطرات و وصیت‌نامه شهدا تلاش می‌کنند، لذا همه اسناد شهدا در اختیار بنیاد نیست. بنیاد نیز در راستای حفظ و نگهداری، اسناد را که معمولاً در حال از بین رفتن هستند از خانواده‌ها تحویل می‌گیرد. این اسناد پس از مرمت توسط متخصصان در مرکز اسناد بنیاد نگهداری می‌شوند.

وی افزود: بازگرداندن آثار مرمت‌شده به محیط‌های معمولی و غیراستاندارد باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود، بنابراین یک نسخه کپی یا تصاویر آثار به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود و اصل اسناد در مخازن خاص، نگهداری می‌شوند. این اسناد نباید در خانه، کمد یا چمدان‌ها نگهداری شوند، اما کپی این آثار که امکان نگهداری در فضای عمومی دارند در اختیار خانواده‌های معظم شهدا قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان از خانواده‌های معظم شهدا خواست به بنیاد اجازه دهند این آثار ملی را مرمت کرده و در محیط استاندار نگهداری شوند تا در آینده برای نسل‌های دیگر باقی بمانند.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi