شناسه خبر : 71121
چهارشنبه 13 آذر 1398 , 09:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

متبرک شدن قبر «رسول خلیلی» با تحفه‌ای از کربلا

«رسول» نام یکی از جوانان این مرز و بوم است که یا سبک و سیره شهدا در گمنامی میان انبوه جوانان کشور می‌زیست. هیچ فرقی با عموم مردم و هم‌سن و سال‌های خود نداشت، نه آقازاده بود و نه اهل سوءاستفاده از مقام و موقعیت؛ یعنی اصلا وجدانش اجازه نمی‌داد که بخواهد بیش از آن‌چه که حق و حقوقش است، اموال مردم را حق خود از سفره انقلاب بداند. تا جایی که حتی وقتی وظایف سازمانی که برعهده‌اش قرار داده بودند را انجام می‌داد، خودروی دولتی که در اختیارش بود را مقابل منزل پارک می‌کرد و برای انجام کارهای شخصی‌اش، خودروی پدرش را قرض می‌گرفت، درحالی که اگر هم می‌خواست از بیت‌المال استفاده شخصی کند، شاید کسی متوجه این موضوع نمی‌شد اما خودش بود و خدای خودش.

«رسول» درحالی که جوان بود و می‌توانست پولش را برای زرق و برق دنیایی‌اش خرج کند اما آن را خرج کمک به خانواده‌های نیازمند می‌کرد و تا وقتی که در سوریه به شهادت رسید، کسی از این موضوع خبر نداشت.

پدر شهید مدافع حرم «رسول خلیلی»، رمز اخلاص در عمل فرزند شهیدش را در سه موضوع می‌داند، «ولایت‌مداری»، «دقت در انتخاب دوست و رفیق» و «الگو گرفتن از شهدا» و معتقد است که این روزها اگر می‌بینیم که برخی جوانان سبقت می‌گیرند و راه 100 ساله را در یک شب طی می‌کنند، یکی از دلایل اصلی آن، اهمیت به حلال و حرام است؛ چراکه فرزند خودش نیز خیلی به این موضوع در زندگی خود اهمیت می‌داد، تاجایی که وقتی می‌خواست به سوریه برود، یک مبلغی را به‌عنوان «خمس» به پدرش داد تا سر موقع برایش پرداخت کند.

خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس در گفت‌وگو با «رمضان‌علی خلیلی» پدر شهید مدافع حرم «رسول خلیلی»، به بررسی خصوصیات اخلاقی و رفتاری این شهید والامقام پرداخته است، شهیدی که در پایان یادداشت خاطرات خود، به‌جای امضا می‌نوشته است: «خدایا! عاقبتم را با شهادت ختم به‌خیر کن».

سنگ حرم امام حسین (ع) پاداش «اخلاص عمل» فرزندم است/ سبک زندگی شهدایی «رسول» را عاقبت به‌خیر کرد

شهید مدافع حرم «رسول خلیلی» در کنار پدرش

دفاع‌پرس: از خصوصیات اخلاقی فرزند شهیدتان بگویید.

«رسول» سه خصوصیت مهم اخلاقی داشت؛ اول این‌که «ولایت‌مدار» بود، دوم «در انتخاب دوست و رفیق دقت داشت» و سوم این‌که «از شهدا الگو می‌گرفت».

فرزندم اخلاص در عمل داشت. در مجالس مذهبی، خصوصا سخنرانی‌های آیت‌الله «حق‌شناس» شرکت می‌کرد و از محضر مرحوم آیت‌الله «بهجت» نیز بهره می‌برد. خیلی به موضوع حلال و حرام در زندگی خود اهمیت می‌داد و وقتی که می‌خواست به سوریه برود، یک مبلغی را به‌عنوان «خمس» به من داد تا سر موقع برایش پرداخت کنم.

چنانچه ماشین بیت‌المال در اختیارش بود، وقتی کارش تمام می‌شد، آن را مقابل منزل پارک می‌کرد و برای انجام کارهای شخصی‌اش، ماشین من را قرض می‌گرفت و از بیت‌المال برای کارهای شخصی خودش استفاده نمی‌کرد. درحالی که کسی هم بالای سرش نبود که بخواهد وی را نظارت کند اما خودش بود و خدای خودش.

به برخی خانواده‌ها کمک می‌کرد که تا زمان شهادتش، ما از این اقدام وی خبر نداشتیم. درحالی که جوان بود و می‌توانست پولش را برای زرق و برق دنیا خرج کند. من فکر می‌کنم که همین اخلاص در عملش بود که موجب شد تا سنگ قبرش از کربلا بیاید. وقتی ضریح مطهر حضرت سیدالشهداء (ع) را تعویض کردند، سنگ‌های اطراف آن را هم نوسازی کردند و ما هم یکی از این سنگ‌های قدیمی حرم امام حسین (ع) را آوردیم و به‌عنوان سنگ قبر ایشان نصب کردیم.

سنگ حرم امام حسین (ع) پاداش «اخلاص عمل» فرزندم است/ سبک زندگی شهدایی «رسول» را عاقبت به‌خیر کرد

شهید مدافع حرم «نوید صفری» بر سر مزار شهید مدافع حرم «رسول خلیلی»

بیشتر بخوانید:

دفاع‌پرس: فرمودید که یکی از خصوصیات اخلاقی فرزندتان این بود که «از شهدا الگو می‌گرفت»؛ در این‌باره بیشتر توضیح دهید.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرموده‌اند که «فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، کمتر از شهادت نیست»؛ بنابراین «رسول» همیشه به‌دنبال زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و الگوگرفتن از آن‌ها بود که همین نوع سبک زندگی هم منجر به عاقبت به‌خیری وی شد.

فرزندم همیشه سیره، وصیت‌نامه‌ و زندگی‌نامه‌های شهدا را مطالعه و پیگیری می‌کرد و شب‌های جمعه به گلزار شهدا می‌رفت و برخی قبور شهدا که نام آن‌ها پاک شده بود را با رنگ و قلم بازنویسی می‌کرد. در آلبومش که امروز هم ما آن را به‌یادگار داریم نیز عکس تعداد زیادی از شهدا؛ از شهید «سید مرتضی آوینی» گرفته تا شهید «عماد مغنیه» و شهدای عملیات‌های انتحاری رزمندگان لبنانی و... نگه داشته بود.

از کلاس سوم راهنمایی به بعد، همه خاطرات خود را یادداشت کرده است که آخر همه خاطراتش، به‌جای امضا نوشته است: «خدایا! عاقبتم را با شهادت ختم به‌خیر کن». 

سنگ حرم امام حسین (ع) پاداش «اخلاص عمل» فرزندم است/ سبک زندگی شهدایی «رسول» را عاقبت به‌خیر کرد

بیشتر بخوانید:

«رسول» همچنین در یکی از دلنوشته‌های خود، در سال ۸۳ نوشته است که «من وقتی وصیت‌نامه‌ها و عکس‌های شهدا را می‌بینم، بر عمل، رفتار، شجاعت و مردانگی آن‌ها غبطه می‌خورم». و آخر این دلنوشته نوشته است که «خدایا من مقصرم! خدایا من فرصت‌ها را از دست داده‌ام! خدایا کمکم کن تا از این جسم دنیوی نجات پیدا کنم و به نردبان شهادت دست یابم! خدایا کمکم کن تا هم خودم را نجات دهم و هم به دیگران کمک کنم! خدایا من می‌خواهم تمام اعضای بدنم را در راه رسیدن به تو استفاده کنم!» و همین‌گونه هم شد و هنگام شهادتش بمبی که تکفیری‌ها گذاشته بودند، موجب شد تا پیکرش ارباًاربا شود. این‌گونه است که می‌توانیم بفهمیم مدافعان حرم، درحالی که انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و امام خمینی (ره) را ندیده‌اند، چگونه شد که پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

دفاع‌پرس: به‌نظر شما، جوانان چگونه می‌توانند اخلاق، رفتار و سبک زندگی شهدایی داشته باشند؟

این روزها اگر می‌بینیم برخی جوانان سبقت می‌گیرند و راه ۱۰۰ ساله را در یک شب طی می‌کنند، یکی از دلایل اصلی آن، اهمیت به حلال و حرام است و همچنین ولایت‌مداری و دقت در انتخاب دوست و رفیق نیز بسیار مهم است.

این روزها می‌بینم که شب‌های جمعه بسیاری از جوانان به گلزارهای شهدا می‌آیند؛ اما خیلی افراد هم هستند که به جایی می‌روند که در شأن یک بچه‌مسلمان نیست؛ درحالی که قطعا شهدا کسانی که به این‌جا می‌آیند را هدایت خواهند کرد. در واقع همین سبک زندگی شهدای دوران دفاع مقدس موجب شد تا شهدای مدافع حرم هم به این جایگاه دست یابند و راه نجات را پیدا کنند.

سنگ حرم امام حسین (ع) پاداش «اخلاص عمل» فرزندم است/ سبک زندگی شهدایی «رسول» را عاقبت به‌خیر کرد

جوانان اگر ولایت‌مداری داشته باشند و سیره حضرت سیدالشهداء (ع) را بخوانند و ببینند که حضرت علی اکبر (ع) با ولایت‌مداری خود، چگونه به میدان رفت و جانش را فدای اسلام کرد و از طرفی هم سیره شهدای دفاع مقدس را بخوانند و ببینند که علی‌اکبرهای خمینی (ره) چگونه با ولایت‌مداری خود به میدان جنگ رفتند، می‌توانند به جایگاه شهدا برسند. ما در سیره دفاع مقدس، خانواده‌های چند شهید داریم که به همه شهدای خود افتخار می‌کنند.

دفاع‌پرس: فرمودید که پیکر مطهر فرزندتان موقع شهادتش ارباًاربا شد؛ اگر می‌توانید، نحوه شهادتش را تعریف کنید.

بمبی که تکفیری‌ها بر سر راه وی گذاشته بودند، منفجر شد و موج انفجار آن، سه متر «رسول» را پرتاب کرد و وی در کنار درخت زیتون، به‌صورت ارباًاربا به شهادت رسید و بازو و پهلوی سمت راستش به‌شدت آسب دید که من فکر می‌کنم این نحوه شهادتش، به‌خاطر ارادتی بود که فرزندم به حضرت زهرا (س) داشت.

 کتاب «رفیق! مثل رسول» شامل زندگی‌نامه شهید مدافع حرم «رسول خلیلی» است که همه داستان‌ها و اتفاقات زندگی وی را روایت می‌کند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi