شناسه خبر : 71197
یکشنبه 17 آذر 1398 , 11:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سه آرمان مهم جنبش دانشجویی

مقام معظم رهبری در زمینه وظایف مختلف دانشجویان می فرمایند: «به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه سعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند؛ سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارنند؛ فعال باشند...

فاش نیوز -  مقام معظم رهبری در زمینه وظایف مختلف دانشجویان می فرمایند: «به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه سعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند؛ سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارنند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روی محیط خودشان، اثر فکری و روانی بگذارند؛ این شدنی است. یک جوان گاهی اوقات می تواند مجموعه ی پیرامونی خودش را، کلاس را، استاد را، حتّی دانشگاه را زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسی کاری به دست نمی آید؛ با معنویت به دست می آید؛ با صفا به دست می آید؛ با استحکام رابطه با خدا به دست می آید. عزیزان من! رابطه ی با خدا را جدی بگیرید. شماها جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه، برای شما خیلی لازم است؛ مبادا اینها را به حاشیه برانید.»

«بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور» ۳۱/ ۰۲/ ۸۶

با پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها مسئولیت دانشجو و دانشگاه خاتمه نیافت، بلکه با توجه به مقتضیات و نیازهای زمان، بیشتر شد. جنبش اصیل دانشجویی پس از فروریختن نظام دیکتاتوری پهلوی و برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، به تعقیب آرمان های بلند خویش در مبارزه با استکبار و عدالت طلبی پرداخت و در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، کانون فتنه استکبار را نشانه رفت و با تسخیر لانه جاسوسی و پایین آوردن پرچم آمریکا، شمارش معکوس برای مرگ یک ابرقدرت را در سطح جهان اعلام کرد.

در شرایط پیش آمده پس از انقلاب، پاسداری از نظام نوپای اسلامی، تلاش برای آبادانی و پیشرفت بخش های مختلف کشور و مقابله با توطئه های گوناگون استکبار جهانی، از افتخارات ارزشمند جنبش دانشجویی محسوب می شود؛ آن روز مهم ترین آرمان دانشجویی، حفظ سرزمین بود و بهترین دانشجویان ما در هویزه، زیر تانک ها له شدند و بسیاری از دانشجویان برای محرومیت زدایی اقدام کردند و در راه بسط عدالت، تلاش کردند و شهید شدند.

هویت و گفتمان جنبش دانشجویی پیش از آن که دشمنی یا دوستی با نظام های سیاسی باشد، در هر حال، عدالت خواهی است. اگر روش و هدف نظام، عدالت و عدالت خواهی نبود، جنبش دانشجویی باید به آن اعتراض کند و درگیر شود و اگر مانند نظام برآمده از انقلاب اسلامی، عدالت بود، باید به حمایت از آن برخیزد و بهترین صورت این کمک، نقد و طرح صحیح مسائل و مطالبه آگاهانه و منطقی نیازهای مردم و آرمان های جامعه است.

جنبش دانشجویی ایران بر خلاف سایر جنبش های دانشجویی، سه آرمان مهم دارد؛ استقلال طلبی، استکبار ستیزی و عدالت خواهی و تحقق این آرمان های مقدس، جز با «آگاهی از راه و آگاهی از دشمن »، امکان پذیر نیست. در غیر این صورت، همان گونه که تجربه های مکرر تاریخی نشان داده، جنبش از اهداف و آرمان های خویش منحرف و به ابزاری برای استکبار جهانی و جریانات سیاسی قدرت طلب، مبدل می گردد.

هرگاه جنبش دانشجویی به جناح های سیاسی بپیوندد، از هویت واقعی و تاریخی خود که حمایت از مردم بوده، فاصله می گیرد. از این رو، دانشجو، باید «سیاسی» باشد و از بینش و تحلیل سیاسی قوی و مشارکت سیاسی سازنده، برخوردار باشد؛ ولی از «سیاست بازی» و افتادن در دام جنجال های سیاسی و جناحی بپرهیزد.

نکته پایانی اینکه آینده و مقدرات کشور و انقلاب، عاقبت در دستان با کفایت این طیف اصیل انقلابی قرار خواهد گرفت و آن‌ها هستند که سکان کشتی نظام را در دریای متلاطم نظم کنونی جهانی به دست خواهند گرفت. بنابراین، بر دانشجویان و تشکل‌های متعهد و مؤمن فرض است که با شناخت جایگاه خود، نسبت به انجام وظایف انقلابی و جهادی خود اقدام کنند، در این مسیر از دشواری‌ها نهراسند و با اطمینان به وعده‌های الهی، یقین داشته باشند که به پیروزی نهایی دست خواهند یافت؛ ان‌شاءالله.

علی حسنی پور

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi