شناسه خبر : 71230
یکشنبه 17 آذر 1398 , 14:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدایی که در یک روز مشترک آسمانی شدند

روز 16 آذر یادآور خاطره شهادت سه دانشجوی شهید به نام‌های «مصطفی بزرگ‌نیا»، «احمد قندچی» و «آذر شریعت‌رضوی» است که در جریان اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند و روز 16 آذر به یاد این سه شهید به نام «روز دانشجو» نام‌گذاری شد.

این روز اما شاهد اتفاقات دیگری نیز بوده است، به خصوص در سال‌های اخیر و در جریان جنگ سوریه، روزهای آبان و آذر سال‌های 91 تا 94 روزهای پر التهاب جنگ در این کشور به شمار می‌رود، روزهایی که هر کدام به نام شهدایی از مدافعان حرم متبرک و مزین شده است. تاریخ این‌ سال‌های جبهه مقاومت نام 14 شهید مدافع حرم ایرانی را در دفتر خود به ثبت رسانده است.

«می‌دانست در جوانی از دنیا خواهد رفت، اما چگونه و کجایش را خبر نداشت. در همان دوران نوجوانی وصیتنامه‌اش را نوشت تا سالها بعد نامش به عنوان شهید مدافع حرم در دفتر حماسه آفرینان سوریه درخشید. «سجاد مرادی» متولد 28 دی سال 61 در اوج دوران دفاع مقدس به دنیا آمد. کودکی‌اش در محله‌ای در نزدیکی گلزار شهدای اصفهان سپری شد، از این رو تا سال‌های بعد مراسم خاکسپاری شهدای زیادی را از نزدیک دیده بود. بزرگتر که شد پیوندش را با مسجد محکم‌تر کرد و تا پایان عمرش این پیوند از بین نرفت. سال 1381 بعد از گرفتن دیپلم وارد سپاه پاسداران شد و پس از مدتی به لشکر عملیاتی امام حسین (ع) رفت و در کنار شهدای دیگر مدافع حرم چون علی شاه‌سنایی، مسلم خیزاب، سید یحیی براتی، مرتضی زارع و حسین رضایی هم دوره بود. او در ماموریت‌های مختلفی از جمله مقابله با ضد انقلاب و گروهک پژاک در کردستان نقش آفرینی کرد و چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت. در سال 1388 جزو افرادی بود که در مقابل براندازان نظام ایستاد. او در 23 آبان سال 1394 به سوریه رفت و در 16 آذر در منطقه خلصه حومه حلب در اثر اصابت موشک عناصر ثوار الشام با تانک و برخورد ترکش به پشت سر به شهادت رسید.»

شهید «سید اصغر فاطمی تبار» متولد سال 1364 در یکی از روستاهای توابع امیدیه خوزستان بود. در ایام جوانی‌اش به حوزه علمیه رفت و درسش را در آنجا ادامه داد. سال 93 با همسرش ازدواج کرد و ساکن اصفهان شد. او 25 آبان سال 1394 برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) به سوریه رفت و 20 روز بعد یعنی در 16 آذر به شهادت رسید. او همانند مادرش حضرت زهرا (س) با اصابت گلوله به پهلویش به سوی خدا پر کشید. از این شهید یک فرزند دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «سید اصغر فاطمی تبار»

«احمد قاسمی» متولد دوم اردیبهشت سال 1369 در یکی از روستاهای توایع شهرستان فارسان بود، دیپلم خود را در رشته مکانیک در شهرکرد دریافت کرد تا اینکه در رشته مکانیک سیالات دانشگاه آزادشهر مجلسی قبول شد. بعد از گذراندن دوران سربازی در تهران و شهرستان شوشتر در مقطع کارشناسی در شیراز قبول شد. او داوطلبانه در شهریور سال 1394 آماده رفتن به سوریه شد تا اینکه پس از پیگیری از استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان در نهایت با همکاری سپاه خوزستان آموزش‌های لازم را دید و از طریق گردان فتح شهرستان بهبهان در 25 آبان سال 94 به سوریه رفت تا اینکه در روز 16 آذر در منطقه عملیاتی زیتان در جریان بازپس گیری روستاهای اطراف لاذقیه بر اثر اصابت گلوله گروهک‌های تکفیری به پهلوی خود شهید شد.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «احمد قاسمی»

اولین شهید مدافع حرم شهرستان بهبهان، متولد 12 اردیبهشت سال 69 بود. شهید «احسان فتحی چم‌مهر» تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. 26 آبان 1392 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد. دانشجوی ترم اول رشته تربیت بدنی بود که همزمان با روز دانشجو در تاریخ 16 آذر 1394 در دفاع از حرم بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در حلب به شهادت رسید.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «احسان فتحی چم مهر»

پاسدار شهید «سیدیحیی براتی» در سال 49 در محله احمدآباد متولد شد. سال 1373 وارد سپاه پاسداران شد و تا سال ها در این نهاد انقلابی خدمت کرد. وی دومین شهید شهر «دُرچه» شهرستان خمینی شهر اصفهان است که آذر سال 94در روستای خلصه در استان حلب سوریه بر اثر انفجار تانک و اصابت ترکش بر پیکرش به شهادت رسید.

«مرتضی زارع» سال 64 در اسلام‌آباد اصفهان و در خانواده ای با چهار خواهر و یک برادر متولد شد. در سال 1392 در رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور دولت آباد پذیرفته شد و در زمان شهادت، دانشجوی این دانشگاه بود. او در 17 ربیع الاول سال 92 شمسی مقارن با تولد حضرت محمد (ص) ازدواج کرد. شهید مرتضی زارع در 16 آذر 1394 در عملیات مستشاری در سوریه، به دست گروه تروریستی تکفیری داعش به درجه شهادت نائل آمد.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «سیدیحیی براتی»

شهید «سید مجتبی ابوالقاسمی» متولد سال 1360 در دزفول بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) از شر تکفیری ها، خود را به سوریه رساند و در 16 آذر سال 94 در حلب سوریه به شهادت رسید. وی فرمانده بسیجی گردان بیت المقدس سپاه دزفول بود که داوطلبانه عازم سوریه شد.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «سید مجتبی ابوالقاسمی»

شهید «حبیب روحی چوکامی» ششمین شهید مدافع حرم گیلان است که روز دوشنبه 16 آذر 1396، حین انجام مأموریت‌های مستشاری در حلب سوریه به شهادت رسید. از این شهید مدافع حرم 33 ساله، سه فرزند به یادگار مانده است. پیکر مطهر شهید حبیب روحی چوکامی در گلزار شهدای چوکام به خاک سپرده شد.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «حبیب روحی چوکامی»

«شهید مهدی قاضی‌خانی» یکی از شهدای مدافع حرم استان تهران از شهرستان قرچک است که طی عملیات مستشاری در سوریه در 16 آذر سال 94 به شهادت رسید و شهادتش با شهادت امام رضا (ع) مصادف شد. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مهدی قاضی خانی مدافع حرم حضرت زینب (س) در قرچک برگزار شد و در مزار شهدای امامزاده «بی‌بی زبیده» خاکسپاری شد. از شهید قاضی خانی دو پسر به نام‌های «محمدمتین» و «محمدیاسین» و یک دختر به نام «نهال» به یادگار مانده است.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟«شهید مهدی قاضی‌خانی»

«مصطفی شیخ الاسلامی» متولد 22 دی سال 64 در شهر چالوس بود. تحصیلاتش را تا مقطع فوق لیسانس در رشته مهندسی برق ادامه داد و در کنار تحصیل به ورزش مشغول شد. او در رشته کشتی و جودو دارای مقام های استانی و کشوری بود. شیخ الاسلامی در سال 91 به سپاه پاسداران پیوست و در سال 1394 نیز برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) داوطلب حضور در سوریه شد تا اینکه در 16 آذر سال 94 در یک عملیات سنگین در شهر حلب به دست نیروهای تکفیری وهابی داعش به شهادت رسید.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «مصطفی شیخ الاسلامی»

شهید مدافع حرم «محرمعلی مرادخانی» متولد سال 1345 و اهل شهرستان تنکابن استان مازندران بود. وی به عنوان نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه هشت سال دفاع مقدس حاضر شد و در این راه بارها از ناحیه صورت و پا دچار مجروحیت شد. پس از جنگ تحمیلی همچنان در سپاه پاسداران خدمت کرد، مدتی در ستاد مشترک نیروی قرارگاه امام حسین (ع) در تهران به عنوان کارشناس نظامی مشغول شد. پس از آن وی به عنوان مسئول عملیات تیپ سوم لشکر 25 کربلای مازندران منصوب شد و بلافاصله پس از بازنشستگی زمانی که تکفیری ها حرم عمه سادات را نشانه رفته بودند به جمع مدافعان حرم پیوست. وی 16 آذر سال 94 در نبرد با تکفیری ها از ناحیه پشت سر هدف تیر قناصه قرار گرفت و در حالی که زانو زده بود و سر به سجـده گذاشته بود، به شهادت رسید.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «محرمعلی مرادخانی»

شهید «روح الله صحرایی» متولد 24دی سال 1362 در آمل بود. پس از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه با وجود معافیت از سربازی به دلیل ماه ها حضور پدرش در جبهه های دفاع مقدس با علاقه به خدمت سربازی در ارتش رفت. سال 1386 با پیگیری بسیار وارد سپاه پاسداران شد. سپس فوق دیپلم را در رشته تربیت بدنی و لیسانس حقوق را از دانشگاه فرهنگ هنر آمل گرفت. سال 89 با همسرش ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های «محمدرسول» و «محمدجواد» شد که فرزند دوم او شش ماه پس از شهادت پدر به دنیا آمد.

شهید «عبدالرحیم فیروزآبادی» متولد 1364 اولین شهید مدافع حرم شهرستان نکا است. او عضو سپاه پاسداران بود و در گردان صابرین لشکر عملیاتی 25 کربلا خدمت می کرد که در 16 آذر 94 حین ماموریت مستشاری توسط تروریست های تکفیری به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید روز 28 صفر همزمان با رحلت رسول گرامی اسلامی بر دستان مردم نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای آبلو به خاک سپرده شد.

۱۴ شهید مدافع حرم روز ۱۶ آذر چگونه به شهادت رسیدند؟شهید «روح الله صحرایی»

شهید «ستار محمودی» سوم خرداد سال 1354 در شهرستان ممسنی به دنیا آمد. او یکی از اعضای نیروی دریایی بوشهر و فرمانده پدافند هوایی منطقه پنجم بندر لنگه بود که به دلیل تسلط بر مسائل نظامی، به صورت داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به جمع مدافعان حرم پیوست و راهی سوریه شد که در جریان عملیات مستشاری در لاذقیه سوریه به شهادت رسید.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi