09 بهمن 1398/ ۰۴ جمادى الثانية ۱۴۴۱
شناسه خبر : 71262
1398,چهارشنبه 20 آذر16:08
اشتراک گذاری در:
عکس روز
نامه وارده؛

تغییرات احتمالی سهمیه کنکور ایثارگران و باقی قضایا


بر اساس لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی که نقشه راه سهمیه ها در کنکور سال ۹۹ به شمار می رود، سهمیه ایثارگران اصلاح و حدنصاب در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است...

تغییرات احتمالی سهمیه کنکور ایثارگران و باقی قضایا

رسول بابارضا - بر اساس لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی که نقشه راه سهمیه ها در کنکور سال ۹۹ بشمار می رود سهمیه ایثارگران اصلاح وحدنصاب در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از طرف وزیران علوم و بهداشت درمان و علوم پزشکی در خصوص تنظیم لایحه  تغییر سهمیه ایثارگران، این لایحه بر خلاف آنچه که عدالت آموزشی عنوان شده، نهایت تبعیض را به همراه دارد.

1_ آیا فرزندان، کسانی که سال گذشته از این سهمیه استفاده کرده اند، چه تفاوتی با ایثارگران امسال دارند؟
2_ توزیع عادلانه خدمات آموزشی با تمرکز در چند دانشگاه مهم محقق می‌شود یا توزیع آن در سطح کشور. بجای اینکه بیایید خدمات آموزشی را توزیع کنید، ایثارگران را از سهمیه قانونی محروم نکنید.
3_ آیا فرزندان ایثارگران که شاهد و همراه معلولیت ها و بیماری‌ها مداوم پدران خود بود هستند، با دیگران برابرند؟
4_ آیا در این دوران که معیشت ایثارگران با مشکلات عدیده ای همراه است و تنها امید دانش آموزان برای جبران کمبودها استفاده از سهمیه و امیدواری به آینده است، باید امید آنان را به یاس تبدیل کرد؟
5_ آیا در دوره ای رقابت تست زنی ملاک انتخاب دانشگاه ها است و برای آموختن تکنیک ها تست زنی در آموزشگاه های خصوصی پول دارها از دیگران سبقت می‌گیرند کدام عدالت ملاک است؟
6_آیا روح و روان دانش آموزان پای کنکور را بهم زدن و نوجوانی را ناامید کردن عدالت است؟
7_ آیا ایثارگران باعث پایین آمدن سطح سواد دیگر دانش آموزان هستند؟

8_ به آمارهای مهاجرت فارغ التحصیلان رجوع کنید، آیا ماموریت دارید دانشجویان خاص در دانشگاه خاص برای مهاجرت آماده کنید؟
9_ در دورانی که حاشیه نشینی بزرگترین بحران کشور است، آیا حذف سهمیه ایثارگران که به نوعی حاشیه نشین محسوب میشوند برای ساختن بحرانی چون بنزین را تدارک می بینید؟
10_ وقتی پنج درصد به ایثارگران اختصاص می‌دهید، به این معنا است که، حق شان از سرزمینی که برای آن فداکاری کرده‌اند پنج درصد بیشتر نیست، سایه جنگ در داخل و خارج بر روی سر کشور است، آنوقت این تصمیم باعث تقویت کدام انگیزه برای فداکاری و ایثارگری می‌شود؟
11_ در پایان به دولتمردان هشدار می دهیم که مطمئن باشند جامعه ایثارگری سکوت نخواهد کرد، بلکه اعتراض خود را از مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره تغییرات «سهمیه‌ها» در لایحه در دست تهیه

دکتر ابراهیم خدایی درباره «لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط» گفت:

*در این لایحه سهمیه‌های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه هایی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای حذف شده است.

*امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز حذف شده اند.

*همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است.

*در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

*سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است.

*بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل می‌دهند.

*بر اساس لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.

*ضمن اینکه در این لایحه، حد نصاب ایثارگران در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است و این یعنی داوطلبان سهمیه دار برای قبولی رشته های عالی باید بیشتر تلاش کنند.

 


کد خبرنگار : 23


Reply
no
3
yes
8
1398/09/20 - 18:22
تعداد داوطلبین ایثارگران در کنکور تحربی حدود ۱۰۰ هزار نفره یعنی حدود ۲۰ درصد کل داپطلبا چطوری اقای خدایی گفتن میشه ۱.۸ درصد خدا میدونه اینا همه دنبال سیاه نماییی هستن فقط

Reply
no
4
yes
8
فرزند ایثارگر
1398/09/20 - 18:44
خواهشمندیم قاطعانه در برابر این بی عدالتی هایی که از طرف برخی اشخاص و ارگان ها و در راس آن دولت وقت برای جامعه ی مظلوم ایثارگر ایجاد کرده ،بایستید.صدای ما را به نمایندگان ایثارگر مجلس برسانید که توطئه های برخی جریان ها به سادگی هضم داده نخواهد شد.هر ساله تعداد زیادی آقازاده با رانت و خرید و فروش سوال صندلی های تاپ دانشگاه ها را تصاحب می کنند اما کک کسی نمیگزد .حدنصاب ۸۵ درصد یعنی علنا حذف کامل سهمیه ایثارگران.خواهشمندیم این توطئه را در نطفه خفه کنید.

Reply
no
1
yes
1
جانباز وطن
1398/09/20 - 18:58
گویا،آن هایی که با سفارش و توصیه به یکباره از خارج کشور وارد کشور شده و ناعادلانه رشته های تاپ را انتخاب کردند و آن هایی که بدون کنکور ناعادلانه دانشگاه و رشته مورد نظر شان را ناعادلانه انتخاب کردند یا آن هایی که به جای دامپزشکی،ناعادلانه پزشک شدند و خیلی از آن ها.... . سهمیه ما تعداد آن افراد را اشغال کرده است!
منظور از توزیع عادلانه ی فرصت ها،همین فرصت هاست!

Reply
no
1
yes
3
جانباز دفاع مقدس
1398/09/20 - 19:32
سلام خدمت ایثارگران عزیز. این لایحه خیانت به جانبازان و شهداس.سهمیه ایثارگران 40 درصد بود که بعد کاهش دادن شد 25 درصد و 5درصد هم به جانبازان زیر 25 درصد دادن که در کل میشد 30 درصد حالا اومدن هم ادغام کردن هم سهمیه رو کاهش دادن هم حدنصاب علمی رو از 70 درصد به 85 درصد برای تمام رشته ها افزایش دادن واقعا چه جوری حساب کردن که 30 درصد سهمیه شد 5 درصد و حدنصاب از 70 رفت به 85 درصد!!!!!!!!!حساب کنید ما 40 تا دانشکده پزشکی داریم فقط 5 درصد ظرفیتش مال ایثارگرانه اگر هر 40 تا دانشکده پزشکی 100 نفر پذیرش داشته باشه 5نفر برای ایثارگرانه که میشه در کل 200نفر!!!!!!درصورتی که قبلا تا 1200نفر بیشترم با سهمیه ایثارگران میتونستن پزشکی قبول بشن حالا خودتون قضاوت کنید!!!

Reply
no
3
yes
8
جانباز
1398/09/20 - 19:37
وقتشه که جمعیت جانبازان و فرزندان شهدا بیانیه ای بدهند تا جلوی این لایحه گرفته بشه. سکوت باعث این میشه که تنها سهمیه ایثارگران هم حذف بشه.

Reply
no
4
yes
5
ایثار گری از باوی
1398/09/20 - 20:04
سلام لطف فرمائید این موضوع را خدمت مقام معظم اطلاع رسانی فرمائید

Reply
no
2
yes
4
سارا
1398/09/20 - 22:05
تو رو خدا ندارین به 99 برسه ما سال اولمان میخواهیم کنکور بدیم

no
3
yes
10
1398/09/23 - 13:39
واقعا که،چرا فقط به فکر خودتی،پس اونایی که۱۴۰۰ وبعد از اون کنکور دارن چی میشه؟این سهمیه بعدا هم بدردت میخوره تو کنکور ارشد ودکترا،سطحی نگر نباشید،این سهمیه حقه،باید حفظ بشه.


Reply
no
2
yes
2
تاج محمد شورابی
1398/09/20 - 23:14
با سلام همه به نمایندگان اعلام کنند تا دخالتی در سهمیه پیش نیاید از معاون پارلمان سپاه ارتش ومعاون مجلس بنیاد تقاضای همکاری داریم ممنون

Reply
no
2
yes
5
زهرا
1398/09/21 - 12:41
واقعا خدارو خوش میاد سهمیه حذف شه منی ک پدرم بخاطر شیمیایی شدنش سرطان گرفت وفوت کرد یا زمانی که درقید حیات بود بخاطر اعصاب وروان یک روز خوش ندیدیم الانم که فوت شده کی پاسخگو هست من حاضرم هیچ سهمیه ای نداشته باشم ولی پدرم برگرده واقعا شهدا و جانبازان واسه کشور انقد بی ارزش شدن

Reply
no
11
yes
1
هموطن
1398/09/21 - 20:39
با سلام در این لایحه چند اتفاق خوب افتاده و سهمیه های غیر ضروری مثل هیات علمی و......کلا حذف شده
و اتفاق خوب دیگر اینکه سهمیه ایثارگران در هم ادغام شده . یعنی کل گروه ایثارگران با هم مسابقه می دهند .
تنها اتفاق بد ؛ این است که 5% برای خانواده بزرگ ایثارگران بسیار کم و ما مناسب است .
فقط این درصد باید همانند گذشته به 30درصد افزایش یابد .

Reply
no
3
yes
0
محسن
1398/09/22 - 01:14
سلام الان من بدرم جانباز 15 درصد هستش در کنکور1400سهمیه جانباز زیر25 بهم تعلق میگیرهه یا این لایحه تصویب شده اصن این چجوریی هست

Reply
no
1
yes
6
محمد
1398/09/22 - 15:43
سلام. وظیفه مجلس شورای اسلامی است که جلوی این لایحه که ۱۰۰٪ به ضرر خانواده های ایثارگران هست رو بگیره اگر قراره سهمیه مازاد بر ظرفیت باشه و به ظرفیت اصلی دست نخورده چرا همون ۳۰ درصد نباشه که طبق روال قبل و تبدیل اون به دو بخش ۲۵و ۵ درصدی نباشد. این لایحه در صورت تصویب به ضرر افرادی است که سال ۹۹ کنکور دارن چرا که عملا ۶ ماه دیگر تا کنکور سراسری باقی نمانده(دیگر کنکور ها زمان کمتر) و طرح چنین موضوع مهمی در این موقع سال به مشکلات عدیده و استرس این افراد می افزاید در خصوص حدنصاب علمی هم به شکل فزاینده ای افزایش یافته و حداقل میبایست در حدود ۵٪ اضافه میشد! به راستی کسانی که پارسال از این سهمیه استفاده کردن چه فرقی با امسال دارند؟ بند مربوط به ایثارگران در این لایحه باید اصلاح شود و مجلس به وظیفه قانونی خود در برابر ایثارگران و حقی که این افراد بر تمامی افراد این جامعه و نظام دارند را عطا کنند! از طرفی این لایحه بر خلاف قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران و برنامه قانون ششم توسعه است. در این لایحه باید ذکر می شد که درصورت تصویب برای سال ۱۴۰۰ به بعد اجرا میشود/از آقای شهیدی تقاضا داریم این مهم رو پیگیری کنن

Reply
no
0
yes
13
جانباز
1398/09/23 - 08:56
اولا قانون کنکور قانون برنامه ششم و به این راحتی تغییر نمیکنه دوما این اقای خدایی مثل اینکه امده تیشه به ریشه ایثار گران بزنه با جانباز دشمنی خونی داره من نمیدونم اون موقع که ما با سن زیر بیست سال با همه دنیا میجنگیدیم کجا بودن بای همه ایثار گران یه تاریخی بزاریم بریم جلو سازمان سنجش ببینه با کی طرف

no
0
yes
0
فرزند جانباز
1398/10/22 - 12:28
موافقم


Reply
no
1
yes
4
سپیده
1398/09/24 - 08:39
سلام
کسی هست صدای ما رو برسونه؟؟ من با شرایط پدرم که شیمیایی هست و دائم تحت کنترل دکتر و در رفت و آمد بیمارستانه و همه اش در اضطراب و استرس هستیم امسال بعد از چندسال دوری از درس میخوام کنکور بدم اون استرس که هست این کاهش سهمیه هم روش
آقای خدایی کاش وضعیت ما بچه های جانباز و کمی درک میکردی
کاش قبل از شروع سال تحصیلی میگفتین تا ما شروع نکنیم
همینجوریش هم از همه عقبیم
همه اش استرس و اضطراب
خواهش میکنم این لایحه رو تصویب نکنید ما فرزندان جانباز چه گناهی کردیم

Reply
no
0
yes
1
arezoo
1398/09/26 - 20:16
خواهشاجلوی این بی عدالتی روبگیرید دلمون به این خوش بوداونم ازمون میگیرن چراانقدظلم میکنن به جامعه ایثارگران چراانقدناامیدمون میکنن این چیزه طبیعیه که هرچیزی که یه پدرداره به فرزندش برسه اخه کی میدونه زندگی کردن بایه جانبازچقدسخته مااین همه عذاب میکیشیم توروخدا رسیدگی کنیدچن روزه حالم خیلی بدشده

Reply
no
3
yes
0
محب
1398/09/27 - 15:49
خود ایثارگران هم شاید ندانند که چه خیانتی میشه ؟ آخه مگر ایثارگران برای عدالت حضور نداشتن ؟ مگر با خدا معامله نکردن ؟ آخه درسته شخصی با رتبه زیر 700 منطقه 3 و 3500 کشوری جایی قبول نشه و شخص دیگری با رتبه 100 هزار کشوری با سهمیه ،پزشکی قبول بشه ، اگه خون شهدا واستون مهمه و این انقلاب که حاصل خون شهداست میخواهید خدشه دار نشه سهم خواهی را کنار بذارید و رقابت کنید

no
0
yes
1
محمد
1398/09/29 - 20:48
سلام خدمت شما جناب محب. اولا امکان نداره کسی با رتبه ۳۵۰۰ کشوری پزشکی قبول نشه(مگر اینکه فقط دانشگاه های تاپ رو انتخاب کنه) و خود رئیس سازمان سنجش هم اعلام کرد که رتبه کشوری زیر ۱۰هزار قطعا در سه رشته اصلی تجربی(پزشکی،دندان پزشکی،داروسازی قبول خواهد شد)،ثانیا امکان ندارد کسی با رتبه کشوری ۱۰۰ هزار در هر سهمیه ای پذیرفته شود این مورد خارج از عقل است حتی سازمان سنجش در مواردی از این دست پاسخ نامه شخصی فرد را در اختیارش قرار نمیدهد پس این فرض شما از اساس باطل است (خواهشا به این مثال توجه کنید اگر اخرین نفر پذیرفته شده در بخش آزاد در رشته های پزشکی ترازی ۱۰هزاری داشته باشد فرد ایثارگر باید حداقل تراز ۷هزار را کسب کند که افرادی که این تراز را کسب میکنند در جامعه آماری ایثارگران کم نیستند و عملا حداقل تراز به ۸/۵تا۹هزار تعغیر میکند و کسانی هم که چنین ترازی را دارند رتبه کشوری پائین دارند.) وشما قطعا میدانید که افراد ایثارگر با ایثارگر و افراد آزاد هم با آزاد مقایسه میشوند. اصل حرف ماهم بر این است که اگر قرار بر مازاد بودن ظرفیت است نیازی به کاهش آن(از ۳۰٪ به ۵٪) وجود ندارد چرا که احتمالا ظرفیت اعلامی در دفترچه غیر از افراد المپیاد ها و...(انتخاب رشته این افراد جدا از دیگران است) در نظرگرفته میشود(پس امکانات و فضای آموزشی وجود دارد). اینجورمسائل(تسهیلات)در اغلب کشور ها برای تکریم افرادی که جان فشانی کردند و وانمود کردن نظام ها به ارزش گذاشتن به این افراد است. و قیاس شما مبنی بر خیانت از اساس غلط است چرا که خیانت معنای دیگری دارد.


Reply
no
0
yes
1
ناشناس
1398/10/09 - 15:50
بچه هايي كه پدرانتون جانباز وايثارگرند عاجزانه از تون خواهش مي كنم كه تا دير نشده كاري بكنيد وسعي كنيد كه اعتراض خودتون رو هرچي سريع تر به گوش مسؤليني كه پشتيبان ما هستند يا خود حضرت اقا برسونيد .ونذاريد كه دير بشه .
چه طور تمام كسايي كه سهميه نداشتن اين همه براي بر داشتم اين سهميه ها تلاش كردن وبالاخره حرف اونا داره عملي ميشه وسهميه ها داره حذف ميشه ولي ما از سهميه اي كه حقمونه دفاع نكنين و دربرابرش سكوت كنيم . عانس أينه كه جامعه اي كه سهميه ندارن تعداد بيشتري از ما دارن پشت هم بودن و تلاش كردنتا اين سهميه ها حذف بشه ما هم بايد پشت هم باشيم ونا دير نشده اعتراضمون رو به گوش مسؤلين محترم برسونيم . به راستي كه باز هم بعد از گذشت اين ٣٠ سال ازجنگ تحميلي باز هم پدران ما و خود ما فرزنا ن ايثارگرانيم كه عاشقانه كشورمان را دوست داريم واز يك وجب ان در برابر دشنت دفاع مي مي كنيم حتي اگه باز هم پاي جانمان وسط باشد.
اي كاش قدرمان دانسته شود و به ما اين فرصت داده شود كه مدافعاني باسواد وتحصيل كرده ي اين مملكت باشيم

Reply
no
0
yes
1
1398/10/12 - 16:21
واقعا این بی عدالتی که سهمیه رو میخوان کمش کنن چرا سال های گذشته این طرح رو تصویب نکردند حالا که امسال نوبت ما رسید می خوان سهمیه هارو کم کنن تو روخدا این کارو باما نکنید خدا میدونه چه قدر ماتو زندگی سختی کشیدیم آیا خدا روخوش میاد این کار رو می خوهد باما انجام بدید

Reply
no
0
yes
1
1398/10/12 - 16:21
واقعا این بی عدالتی که سهمیه رو میخوان کمش کنن چرا سال های گذشته این طرح رو تصویب نکردند حالا که امسال نوبت ما رسید می خوان سهمیه هارو کم کنن تو روخدا این کارو باما نکنید خدا میدونه چه قدر ماتو زندگی سختی کشیدیم آیا خدا روخوش میاد این کار رو می خوهد باما انجام بدید

Reply
no
0
yes
1
زهرا
1398/10/25 - 18:32
خواهشمنديم براى حفظ ارزش ايثارگران عزيز و تحصيل و پيشرفت فوزنا نشان قانون را عوض نكنيد همه ما به عنوان يك ايرانى بايد مدافع حقوق اين عزيزان باشيم،اينها هر آنچه كه داشتند گذاشتند ،جانشان كه تمام سرمايه شان بود،ما فرزندان ايثارگر جايى از عزيزان ديگر وا اشغال نكرديم كه اين چنين حق را ناحقكرديد،





نظری بگذارید
chapta

بدون ویرایش از شما
بیشتر...
آخرین اخبار
بیشتر...
معرفی کتاب

نقل مطالب سایت، فقط با ذکر منبع بلامانع است.

@ 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت(فاش نیوز)،محفوظ می باشد.