شناسه خبر : 71301
سه شنبه 26 آذر 1398 , 11:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایتی از یک جانباز عشق سینما در سینما حقیقت؛

جانبازی که با عشق سینما و هزاران دلخوری ما را ترک کرد!

اصغر الواری، آپاراتچی سینما در آستانه بازنشستگی مجبور می شود در دستشویی سینما و سالن نمایش و سالن انتظار به نظافت بپردازد. این در حالی است که اصغر الواری یک جانباز شیمیایی از ناحیه روده است و کار در مجاورت زباله و مواد شوینده برای او سَم مهلک بود.

فاش نیوز - فیلم مستند "سینماچهارباغ" روایتگر زندگی و مرگ" «اصغر الواری اصفهانی»، جانباز شیمیایی دفاع مقدس به کارگردانی علیرضا منصوری، در بخش مستندهای نیمه بلند سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند سینما حقیقت در میان اندوه و بغض و اشک تماشاگران به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، "سینما چهارباغ" روایتگر زندگی و مرگ" «اصغر الواری اصفهانی» متولد ۱۳۴۲/۳/۱ و جانباز شیمیایی است که سال های جنگ، تنها در یک مورد قابل اشاره، ۲۴ ماه در واحد تخلیه شهداء خدمت می کرد و در تاریخ ۶۵/۱۰/۱۰ در اثر بمباران هواپیمای دشمن، شیمیایی می شود و عمری با عشق آتشین به هنر سینما، در آپاراتخانه سینما چهارباغ اصفهان به عنوان آپاراتچی مشغول به فعالیت می شود. اما با دیجیتال شدن صنعت پخش فیلم سینما، دستگاه آپارات نیز باید جمع آوری شود و از طرفی دیگر با تغییر مالکیت و مدیریت سینما چهارباغ و تحویل به حوزه هنری، اصغر الواری، آپاراتچی در آستانه بازنشستگی مجبور می شود در دستشویی سینما و سالن نمایش و سالن انتظار به نظافت بپردازد.

این در حالی است که اصغر الواری یک جانباز شیمیایی می باشد که روده هایش دچار مشکل شده است و کار در مجاورت زباله و مواد شوینده برای او سمی مهلک بوده که دست آخر نیز روزی در سینما حالش بد می شود و اورژانس او را به بیمارستان منتقل می کند و بعد ۴۰ روز فوت می کند.
اصغر الواری دانش و شناخت و تجربه سینمایی داشت و انسان شاد و متعادلی بود. همانطور که در فیلم می بینیم، هم در سینما فیلم می دید و هم در مسجد نماز می خواند. او دستگاه آپاراتی که عمری با آن مانوس بود را به خانه می آورد و کمی پیش از فوت، دوستان خود را به خانه دعوت می کند و برای آنها فیلم "فریاد زیر آب" را به نمایش می گذارد که با این کار، گویی هم آگاه به زمان از دنیا رفتن خود است و هم می داند که صدای فریادش را در زیر آب هیچ کسی نخواهد شنید. 

پس از نمایش فیلم، همسر اصغر الواری در گفتگو با خبرنگار فاش نیوز اظهار داشت: «حرف بسیار دارم اما حالا که شوهرم از دستم رفته است دیگر چه سودی دارد که دردهایم را بگویم. چرا باید یک جانباز جنگ تحمیلی مجبور شود در توالت سینما به نظافت مشغول شود. در جایی که در شأن او نبود و برای او سَم هم بود. در آنجا دو بار حال او بد شد و از درون همان دستشویی سینما به بیمارستان منتقل شد. ریه اصغر در اثر جراحات شیمیایی سال های دفاع مقدس، عفونت و خلط داشت. اصغر نیاز به دیالیزِ نوع دیگری داشت اما او را دیالیز خونی کردند و در تاریخ ۹۷/۷/۲۷ زیر این دیالیز، سکته قلبی و فوت کرد و در آرامگاه شهر مبارکه به خاک سپرده شد. حتی ۴ روز پیش از فوتش این احتمال داده شد که سکته کند. بعد از فوت اصغر حتی یک بنر تسلیت نیاوردند نصب کنند و گفتند خبر نداشتیم. با وجودی که تماس داشتیم و هماهنگ شدیم اما حتی یک تسلیت خشک و خالی هم نیامدند بگویند؛ مگر شهر مبارکه، بنیاد جانبازان نداشت. تمام مدارک پزشکی اصغر را به تهران فرستادند و پزشکی قانونی باید بررسی کند. سکته شوهرم از بابت عفونت ریه بود. کمیسیون تشکیل دادند و فقط ۳۵ درصد جانبازی برای اصغر در نظر گرفتند. حق پرستاری را به ما پرداخت نکردند. ۴ ماه رفت و آمد و هزینه کرایه ماشین کردم. زمان دیالیز گفتند شوهرت را با آژانس ببر و بیار، ما هزینه اش را پرداخت می کنیم؛ اما این کار را نکردند. ۴۰ روز بیمارستان بستری بود. ۱۷ روز بیمارستان خورشید، ۱۰ روز بیمارستان چمران و ۱۹ روز هم بیمارستان الزهراء اصفهان بستری بود. دو هفته هم در آسایشگاه و بخش اعصاب و روان بستری بود. از هزینه های درمان شوهرم، ۳۰ میلیون تومان آن را خودم آزاد پرداخت کردم. ۲۲ میلیون را خود بیمارستان پرداخت کرد. هشت و نیم میلیون تومان را بیمه باید پرداخت می کرد که گفتند مدارک ندادید. هنوز بعد از گذشت یک سال و ۳ ماه، هزینه های کفن و دفن اصغر را به ما ندادند. ۵ میلیون تومان هزینه سنگ قبر شد که به ما پرداخت نکردند. ۹۰ میلیون تومان با قرض تهیه کردم و بابت رهن خانه پرداختم و یک فرزند پسر بیکار هم دارم. مسئولان به داد ما برسند».

گفتنی است عوامل فیلم مستند "سینما چهارباغ" عبارتند از: کارگردان: علیرضا منصوری؛ پژوهشگر: علیرضا منصوری؛ فیلمبردار: علیرضا منصوری؛ صدابردار: ابراهیم فنایی و پژمان نظرزاد؛ تدوینگر: مصطفی حاجی قاسمی؛ صداگذار: مهرشاد موسوی؛ نویسنده گفتار متن: علیرضا منصوری؛ گوینده: علیرضا منصوری؛ آهنگساز: مهرشاد موسوی؛ مدیر تولید: مریم الهامیان؛ عکاس: سمیه زمانی؛ تهیه کننده: مهشید زندی؛ تهیه شده در: حرفه عکاس.

گزارش از: تورج اردشیری نیا

             

اینستاگرام
تنها نیستم نظارتی برامر درمنن مصدومین چنگ نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi