شناسه خبر : 71319
یکشنبه 24 آذر 1398 , 10:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری از نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد.

در مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران از نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد.
 این ربات ۱۷۰ سانتی متری و ۷۰ کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت 0/7 کیلومتر بر ساعت را دارد و می‌تواند درجا دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و به حالت عقب نیز حرکت می‌کند.
همچنین این ربات انسان نما می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی‌های سورنا می‌توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه چون دست دادن و ادای احترام و جابه‌جایی و بلند کردن‌اشیاء‌اشاره کرد. همچنین این ربات توانایی تشخیص ۱۰۰ فرمان صوتی و توانایی‌های گفتاری و شنیداری را دارد.
این ربات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همکاری محققان دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و خواجه نصیر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است.
قابلیت پاسخگویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص ۱۰۰ شیء مختلف از دیگر توانایی‌های این ربات است.
عقیل یوسفی کما از محققان این طرح در مراسم رونمایی از این ربات در جمع خبرنگاران گفت: «سورنا ۴» مجهز به پوش ریکاوری است و در صورت هُل دادن یا اگر دچار لغزش شود قادر به حفظ تعادل خود است.
این محقق از طراحی و ساخت سورنا ۵ و ۶ خبر داد و افزود: در نسل ۵ این ربات بر افزایش سرعت و تکرار پذیری آن تمرکز خواهد شد.
گفتنی است، طراحی و ساخت این ربات در سال ۸۶ آغاز و سال ۸۷ نسل اول آن رونمایی شد. همچنین سال ۸۹ نسل دوم و سورنا ۳ در سال ۹۴ رونمایی شد.

منبع: مهر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi