شناسه خبر : 71349
دوشنبه 25 آذر 1398 , 13:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آرایی در جهت تضییع حقوق ایثارگران(۵)

با عنایت به اینکه موضوع مورد اعتراض دیوان قرار گرفته و دریافت ۲حقوق بابت حالت اشتغال برخلاف قانون است، رد دادخواست را تقاضا نموده است.

فاش نیوز - با دقت در رأی صادره شعبه23 دیوان عدالت اداری که ملاک صدور حکم هیأت عمومی دیوان قرار گرفته و این رأی به اشتباه مورد استناد دیوان محاسبات کشور و سایر دستگاه‌ها قرار گرفته و می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم که عده‌ای در بنیاد و کمیسیون ماده16 عامدا به‌دنبال تحقق این دیدگاه در آرای صادره و ایجاد ابهام نزد دستگاه‌های نظارتی و قانونی برای تضییع این حقوق هستند. نکته قابل تأمل در رأی صادره شعبه23 دیوان عدالت اداری ممنوعیت پرداخت 2حقوق حالت اشتغال است. این امر بدیهی است که هیچ ایثارگری حق دریافت 2حقوق حالت اشتغال را ندارد و تحقق چنین امری ممکن نیست و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد بنیاد بدون نیاز به رأی دیوان عدالت اداری، رأسا می‌تواند نسبت به قطع حقوق پرداختی اقدام کند.

در متن رأی شعبه23 دیوان عدالت اداری چنین آمده است: با عنایت به اینکه موضوع مورد اعتراض دیوان قرار گرفته و دریافت 2حقوق بابت حالت اشتغال برخلاف قانون است، رد دادخواست را تقاضا نموده است. علیهذا باتوجه به تصویر نامه شماره2/200/1386 مورخ84/11/15 معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه (تصویر نامه دیوان محاسبات کشور) دریافت 2حقوق بابت حالت اشتغال برخلاف قانون می‌باشد و لذا حکم بر رد شکایت صادر و اعلام می‌گردد. شعبه23 دیوان عدالت اداری بدون دقت در مستندات قانونی شکایت جانباز را رد می‌کند و مبنای صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برای تضییع حقوق جمع کثیری از جانبازان می‌شود. با دقت در رأی این شعبه متوجه می‌شویم:

اولا استناد شعبه23 دیوان عدالت به نامه‌ای از دیوان محاسبات کشور که به دفعات از سوی آن دیوان اصلاح شده است، جای تردید باقی نمی‌گذارد که قاضی محترم شعبه دقت کافی را برای صدور رأی به‌کار نبرده است.

ثانیا در صدور رأی به موضوع بدیهی که محل اختلاف نیست پرداخته و دریافت 2حقوق حالت اشتغال را منع کرده است که این موضوع نیازی به صدور رأی نداشته و هر فردی که کمترین اطلاعات از مقررات اداری داشته باشد، آن‌ را می‌داند.
اکنون بنیاد، کمیسیون ماده16 و شعب دیوان عدالت اداری بدون تعمق و بررسی ریشه‌ای رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با نگاه سطحی این رأی را تعمیم داده و در برخی آرای خود دریافت 2حقوق جانباز با منشأ ایثارگری (حالت اشتغال) و استخدامی را زیر سؤال می‌برند؛ درحالی‌که چنین امری به‌طور قطع خلاف قانون است.

مدیرانی که در بنیاد و سایر نهادها به‌دنبال قطع حقوق جانبازان بودند همچنان به تلاش خود ادامه می‌دادند؛ به همین منظور، معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی وقت بنیاد در تلاشی ناکام مستند به نامه شماره2/421/165 مورخ86/2/12 سرپرست گروه حسابرسی تأمین اجتماعی دیوان محاسبات که پرداخت همزمان حقوق حالت اشتغال و حقوق و مزایای استخدامی را نقض قوانین و مقررات اعلام کرده بود، با ارسال نامه‌ای در تاریخ86/3/20 به بنیاد استان‌های کشور مسئولیت اجرای این نامه را برعهده رئیس بنیاد استان‌ها گذاشته بود تا نسبت به قطع حقوق اقدام کنند. البته این اقدام مدیران بنیاد دوامی نداشت و با ارسال نامه رئیس وقت کمیسیون ماده16 به دیوان محاسبات و تذکر نسبت به این اقدام غیرقانونی معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی بنیاد، قائم‌مقام رئیس کل و معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در تاریخ86/3/23 طی نامه‌ای به معاونت اداری، مالی و برنامه‌ریزی بنیاد اعلام کرد: هرگونه دریافتی جانبازان بابت وضعیت جانبازی با رعایت مقررات مربوط بلامانع بوده و در ارتباط با حقوق استخدام و اشتغال نمی‌باشد. رئیس وقت کمیسیون ماده16 با دریافت نامه دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به تاریخ86/3/26 به بنیاد استان‌های کشور اعلام کرد: نامه معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی بنیاد ابطال می‌گردد. بدیهی است حق پیگیری قانونی از طریق کمیسیون ماده16 و جانبازان همچنان به قوت خود باقی است.

این اقدام هرچند به مذاق مدیران وقت بنیاد خوش نیامد، لکن معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی بنیاد ناچار شد در تاریخ86/3/26 با ابلاغی به استان‌ها نامه قبلی خود را کان لم‌یکن اعلام کند.

یوسف مجتهد

 

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
ما یادمان هست وقتی به استخدام دولت در آمدیم و بنیاد از موضوع کار جانبازان واقف شد سریعا حقوق پرداختی به جانبازان شاغل را قطع کرد.پرس و جو کردیم و کارگروه حقوقی بنیاد را شناختیم یکی از عوامل اصلی قطع حقوقمان همین آقای مجتهد است که در فاش نیوز ستون اختصاصی دارد.۶۷۳۲
سلام
اقای مجتهد کار درستی کرده اند. چون یک جانباز نمی تواند در یک سازمان در حالیکه شاغل است، از کار افتاده هم باشد!
ولی یک جانباز حالت اشتغال می تواند در حالیکه حقوق ایثارگری می گیرد، در زمانیکه حالش بهتر هست، یک کارگر یا شاغل در بخش خصوصی و یا ... هم باشد و دستمزد خود را بگیرد

ولی یک جانباز حالت اشتغال نمی تواند دوبار از خزانه دولت حقوق ایثارگری بگیرد.
هم اکنون به دلیل آنکه حالت اشتغال ایین نامه عادلانه و درستی ندارد. تعدادی از جانبازان حالت اشتغال، اولا نحوه احراز اینکه چطوری با سلامت جسمی نسبتا خوب حالت اشتغال شناخته شده اند، مورد شک است. دوما همان افراد به عنوان مسئول و مدیر و... در جاهای دولتی هم مشغول بکار هستند و یک حقوق نجومی هم بابت آن می گیرند و صندلی های ریاست را رها نمی کنند.
درحالیکه جانبازان کم درصد فاقد شغل و بیمه، حتی از کمک معیشتی که قانون برایشان تصویب شده محروم هستند.
امید داریم روزی حق به حق دار برسد.
همچین چیزی نیست دو حقوق با من یکی اثیثارگری قانونی است چرا کارکنان جانباز بنیاد دو حقوق میگرند مگه اون از بودجه عمو دولت نیست بنظرم دو حقوق یکی کار افتادی دیگه منشا کاری چه دولتی و چه خصوصی ایرادی نداره هدف بعضی خانه نشین کردن جانبازان
چرا شما نام حقوق از کارافتادگی کامل را حقوق بامنشاء ایثارگری بکار میبرید؟ اگر چنین است باید به همه ایثارگران به نسبت تعلق گیرد. از ابتدا این حقوق برای کسانی تعیین شد که توانایی کار نداشتند وقرر شد مانند شاغلین با آنان برخورد شود نه اینکه به یکنفر هم دو حقوق کامل بگیرد وهم یک فرصت شغلی را در تصرف داشته باشد و هم ازکار افتاده کامل تاکید میکنم از کار افتاده کامل باشد و ایثارگران و جانبازان دیگری همچون جانبازان غی شاغل دولتی از هرگونه امتیاز مالی بی بهره باشند.این از عدالت و انصاف به دور است....
خواهشمندیم درخصوص ماده 38برای تمام جانبازان حالت اشتغال تلاش و پیگیری کنیم..جانبازمحروم از ماده 38باحکم ازکارافتادگی کلی.حالت اشتغال بنیاد.
سلام اقای مجتهد
اگر همه قوانین منصفانه نوشته می شد، دادگاهها و دیوان ها، خالی از شکوائیه و رای و.... می شد.
تنها راهکار مناسب این است که حقوق ناشی از شغل ایثارگران با حقوق ناشی از ایثارگری از هم تفکیک شود.
سپس متناسب با نوع ایثار "حقوق ایثار" به همه رزمندگان از 45 روز حضور در جبهه تا جانباز 70% و خانواده عزیز شهدا از یک وزارتخانه با عتوان "وزارت ایثارگران " با عزت و احترام پرداخت شود.
این حرف ها از روزهای اولیه تشکیلات بنیاد بوده و هست اینطور تصور مشهد که با پیش آمدن جنگ تحمیلی آندسته که در دفاع شرکت داشته‌اند باید امتیاز تی رو بدهند که قوانینی نوشتن ولی دراجرا در مرحله آیین نامه ها راه فرار میگذارند مردم هم فکر میکنن قوانین اجرا می‌شود.حالا بند ج مصوب ماده 17برنامه بودجه 97که دیگه هممون قعل و غم میکنه 21
وقت شما کارمیکنی نباید حقوق ازکار افتاده بگیری.
چرا شما اگه قانون مندید اول مال کارکنان جانباز بنیاد قطع کنید دریا دو حقوق با منشاایثارگری و انجام کار بلا مانع ایت
سلام جناب برادرمجتهد پس اصلاحیه تبصره دو ماده 39 چی شد مگه مجلس تصویب نکرد چرا بنیاد اجرا آن خوداری میکنه
با سلام بر عزیزان جانباز : خانه از پای بند ویران است. خواجه در بند نقش ایوان است.
سر ماده 38 و 39 تو سر کله هم نزنید که چه کسی با گرفتن حق اشتغال باز هم کار می کند . اگر او به سر کار هم نرود تا هزار فامیا هست مطمئنا باز من و شما را سر کار نمی برند .عمر توع رزمندگان و جانبازان عزیز نزدیک به 55 سال و 60 سال است . اگر می خواستند کاری انجام بدهند تا کنون انجام داده بودند . خدا رو شکر کنید که شما را به جرم شرکت در جبهه ها هنوز مجرم نمی شناسند
سلام جناب مجتهد عزیز
ای کاش تصویر این نامه هائی که در متن اشاره کرده اید را هم می گذاشتید تا بتوان در ارائه شکایت به دیوان استفاده کرد
با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi