شناسه خبر : 71393
پنجشنبه 28 آذر 1398 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش فاش نیوز از دومین همایش ملی ایثار اجتماعی در حوزه هنری

دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، عضو و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار شد.

فاش نیوز - دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، عضو و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فاش نیوز، در این مراسم که صبح روز سه شنبه 26 آذرماه در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت و با نگاهی به تاریخ انقلاب و دوران مبارزاتی امام راحل(ره) و ملت ایران گفت: مردم با فرمان رهبری اهداف و آرمان های انقلاب را دنبال می کردند. امام خمینی(ره)‌در صدر ایثارگری بود و تمام مقاطع زندگی ایشان، چه دوران مبارزات، چه دوران تبعید و دستگیری های مکرر، امام و یاران امام(ره) در خط مقدم ایثار بودند و تا سر حد شهادت پیش رفتند.

معاون اول رییس جمهور سپس با اشاره به سابقه مبارزاتی و روحیه ایثارگری مقام معظم رهبری نیز بیان کرد: زمانی که ایشان در ایرانشهر در تبعید بودند. من که در کرمان دانشجو بودم، به همراه تعدادی از دوستان برای ملاقات با مقام معظم رهبری به ایرانشهر رفتیم و با وجود همه سختی ها و مشکلاتی که با آن مواجه بودند،‌ جوانانی که با ایشان ملاقات می کردند به این باور می رسیدند که فضای روشنی برای آینده کشور ترسیم شده است.

وی درخصوص ایثار اجتماعی و جنگ اقتصادی امروز نیز متذکر شد: ما از هر طریقی تلاش می‌ کنیم تا یک جامعه ایثارگر داشته باشیم  زیرا با این فرهنگ می ‌توان با هجمه‌ های دشمن مقابله کرد. جبهه جنگ امروز ما جبهه جنگ اقتصادی است. وقتی جامعه با مصایب روبرو می شود و تهدیدات علیه یک ملت، تمدن و کشور افزایش پیدا می کند حتماً زمینه ایثار و از خودگذشتگی بیشتر فراهم می شود وافراد بیشتری داوطلب می شوند که قدم به میدان بگذارند و برای سربلندی جامعه از خود ایثار نشان دهند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به دوران دفاع مقدس، نمونه هایی از ایثار و فداکاری ملت را اینچنین بیان کرد: در داستان ها شنیده بودیم که در صدر اسلام جوانی در شب ازدواج خود راهی جنگ می شود و به شهادت می رسد، یا مادری که چند فرزند خود را در جنگ از دست داده آرزو می کند که ای کاش فرزند دیگری داشت تا آن را نیز در راه دین اسلام تقدیم می کرد. تا پیش از دوران دفاع مقدس تصور می کردیم که در این داستان ها اغراق شده اما ملت ایران در دوران دفاع مقدس اقدامات و کارهای فوق العاده ای در ایثار و فداکاری از خود نشان دادند و چه بسیار جوانانی که از پشت میز تحصیل، دانشگاه و محیط کار به جبهه های جنگ رفتند و با اصرار و التماس در خط مقدم مبارزه قرار گرفتند.

معاون اول رییس جمهور سپس با اشاره به دشمنی آمریکا با ملت ایران نیز خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مسئول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام می کنم که آمریکا از تمام توان خود برای اینکه اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند استفاده کرد و هیچ کاری وجود نداشت که می توانسته و انجام نداده است؛ البته گاهی بیان این سخنان باعث می شود که عده ای تصور کنند این حرف ها به معنای علامت دادن به آمریکا است اما این سخنان در حقیقت بی اعتبار کردن آمریکاست چرا که منظور از این سخنان این است که آمریکا چه کار دیگری می توانست انجام دهد که انجام نداده است.

جهانگیری درپایان سخنان خود گفت: جامعه برای موفقیت و سعادت باید به سمت فرهنگ ایثار و شهادت حرکت کند و همانگونه که یک جامعه به آب و غذا نیاز دارد به فرهنگ ایثار نیز نیازمند است.

در بخش بعدی همایش ملی ایثار اجتماعی، با رونمایی از کتاب "دریچه مفهومی به ایثار اجتماعی" از پنج فعال عرصه ایثارگری از جمله خانواده شهید شفیعی چایگانی که با وقف تنها خانه خود به کتابخانه، ایثار اجتماعی را به درستی انجام داده بودند تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در مراسم دومین همایش ملی ایثار اجتماعی در ابتدا با ارائه آماری از شهدای دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس بحث ایثار و شهادت به اوج خود رسید که ثمره آن 230 هزار ایثارگر و شهید است. حدود64خانواده داریم که 5 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، 85 خانواده 4 شهیدداده و 63 خانواده سه شهیدداده و 7000خانواده دو شهیدداده در کشور داریم.‌

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین اضافه کرد: فرهنگ ایثار و فداکاری در جنگ عامل پیروزی ما بود. جامعه اگر بخواهد موفق و سعادتمند باشد باید این فرهنگ در آن رشد کند. صدام بهترین تسلیحات را داشت اما مردم ما با فرهنگ ایثار و شهادت توانستند با دستان خالی پیروز شوند و صدام به روزی رسید که به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامه نوشت که جنگ پایان یابد.

وی افزود: با اشاره به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در سال ۹۳ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است که موجب توسعه هرچه بیشتر حس ایثارگری در جامعه ایثارگران و کل کشور است.

سپس دکتر عزیزی راد، عضو و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز که خود از یادگاران دفاع مقدس  و از جانبازان و بسیجیانی است که به گفته خود، در 16سالگی و از پشت میز مدرسه راهی جبهه شده، در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، سخنان شنیدنی از روزهای دفاع مقدس داشت.

وی  در تعریف ایثار گفت: به عقیده من ایثار، ایمان به شهادت و منشا شهادت است که امروز پس از 40 سال از گذشت انقلاب، پرچم جمهوری اسلامی ایران با درایت مقام معظم رهبری، سرافراز و سربلند ایستاده است.

عضو و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  سپس با اشاره به حضور خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل گفت: بنده پیش از جبهه را هم دیده ام و در زمان جنگ نیز درهمه جبهه ها از شلمچه، جزیره مجنون (به حدی که با دشمن 73کیلومتر فاصله داشتیم و حتی صدای هم را هم می شنیدیم) تا پیچ ماهی و پیچ شهادت و سه راهی شهادت که شهید همت همانجا به شهادت رسید، تا کردستان و کامیاران و سنندج و روی مین رفتن، همه جا بوده ام و بعد آن هم بوده ام و خلاصه تمام این تجربیات را هم بیان می کنم.

دکتر عزیزی راد همچنین اضافه کرد: ایثار یعنی تابع مطلقه ولایت فقیه بودن و ماندن. اگر تمام وجود ما خدایی نشود خداوند به عنوان شهید ما را قبول نمی کند. خوشا به حال شهیدان. این قدرت ایمان به خدا و شهادت است که ما درمقابل جهانیان ایستاده ایم و به ایرانی بودن خودمان و به تابع ولایت بودن خودمان و به مسلمان بودن خودمان افتخار می کنیم.

این بسیجی کهنه کار همچنین گفت: من به چشم دیده ام که زمانی که با وزیر کشور به روسیه رفته بودم وزیرکشور روسیه درمقابل دوربین جرات نمی کرد درباره غرب صحبت کند. غربی که او را تحریم و تحقیر کرده بود. بعد از دوربین شروع کردند به صحبت کردن درباره غربی ها. روسیه ای که چندین هزار بمب اتم دارد. پس چه چیزی باعث می شود که ما درمقابل غرب و زورگویان بایستیم، البته ما به لحاظ نظامی توانمند هستیم اما نه به اندازه آنها؛ اما آنچه به ما توانایی مضاعف می دهد همین فرهنگ ایثار و شهادت است.

عضو فراکسیون اجتماعی مجلس همچنین تاکید کرد: فرهنگ ایثار و شهادت نظام جمهوری اسلامی را در جهان سربلند کرده است. بله مقاومت کردن هزینه دارد همانطور که سازش هزینه دارد.

وی درخصوص وظایف مسوولان حکومت اسلامی نسبت به ایثارگران و جانبازان نیز گفت:  ما در زمان بحران و یا جنگ از خانواده ها می خواهیم که ایثارکنند، فرزندانشان را به جبهه ها بفرستند، شهید و یا جانباز شوند  پس وظیفه حکومت اسلامی چیست؟ قانون جامع ایثارگری12سال  مطرح بود و 5 سال میان مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشت. می گفتند پول نداریم. آن زمان بنده بررسی کردم دیدم دومیلیارد نیاز بود. بنده در مجلس نهم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتم تا از قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران دفاع کنم.  بسیاری مخالف بودند که پول نداریم. در صحن علنی به دکتر رضایی رو کرده و گفتم آقای دکتر رضایی شما در جبهه با من بودید. قبول دارید که روی صندلی که ما الان نشسته ایم به ازای هر یک صندلی 73 شهید داده ایم؟ قبول دارید الان که اینجا در آرامش نشسته ایم از صدقه سر خون شهدای عزیز، جانبازان و آزادگان و رزمندگان هست؟ گفتم خاطرتان هست در سه راه مرگ (که پس از شهادت شهید همت به سه راهی شهادت تعییر نام داده شد) گلوله تانک آمریکایی سر شهید همت را از تنش جدا کرد و ما رفتیم و بر سر بریده شهید همت بوسه زدیم و گفتیم هم راهت را ادامه خواهیم داد و هم از همسر و فرزندنت دفاع خواهیم کرد؟

گفتم هشتصد میلیارد دلار تا به امروز فروش نفت داشتیم که با یک چهارصدم آن می شود طلب آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را داد گفتم چطور برای خاوری دزد داریم برای خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان نداریم، نداریم نداریم نمی شود باید داشته باشیم و  خوشبختانه کسی جرات نکرد رای منفی بدهد و قانون جامع ایثارگری پس از 12 سال بالاخره تصویب شد اما دولت ابلاغ نکرد اما خوشبختانه مجلس یازدهم آن را ابلاغ کرد اگرچه بعضی از مواد آن را نمی توانند اجرایی نمایند اما بسیاری از مواد آن اجرا شد. اگرچه ما برای پول به جبهه نرفته بودیم زیرا یک فرد 16-17ساله اصلا نمی دانست پول یعنی چه. فقط با یک کلام امام که فرمودند فرزندانم به جبهه ها بریزید که اسلام درخطر است. ما دبیرستان ها را ترک کردیم و رفتیم. پس اعتقاداتی همچون اعتقاد به ایثار، شهادت و ولایت بود که ما را از دبیرستان ها به خط مقدم جبهه ها کشانده بود. به هرحال کج بنشینیم و راست قضاوت کنیم این حق جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران نیست که با این همه ایثار، با آنان نامهربان باشیم.

حایزاهمیت آن که درپایان صحبت های دکتر عزیزی راد، خانم دکترکتایون نجفی زاده فوق تخصص ریه و رییس انجمن اهدای عضو، کارت هدیه این انجمن را به ایشان اهدا کرد که  وی بلافاصله کارت اهدای عضوش را از جیب بیرون آورده و گفت: بنده از زمان جنگ، کارت اهدای عضوم را دریافت کرده بودم و حتی وصیت کرده بودم که اگر شهید شدم جسمم را به دانشگاه علوم پزشکی تهران بسپارند که بعدها متوجه شدم پیکر شهید را هیچ وقت تشریح نمی کنند. بنابراین این کارت را هم با افتخار می پذیرم.

بخش پایانی دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با ارایه ده مقاله دانشجویی با رویکرد ایثار اجتماعی بود که از سوی داوران حاضر در جلسه از بهترین آنها تقدیر به عمل آمد.

صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi