شناسه خبر : 71436
یکشنبه 01 دي 1398 , 08:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ژاپن کنار برجام نیست کرم سر قلاب ترامپ است


روزنامه دولتی ایران، تیتری خلاف واقع برای سفر روحانی به ژاپن و اظهارات نخست‌وزیر آن کشور انتخاب کرد.
روزنامه ایران دیروز تیتر زد «ژاپن کنار برجام» و نوشت ژاپن با 3 کشور اروپایی‌ برای حمایت از برجام همکاری می‌کند.
این ادعا در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده، نخست وزیر ژاپن خواستار تداوم تعهدات ایران در برجام شده اما کمترین انتقادی از آمریکا به‌خاطر زیر پا گذاشتن برجام و یک‌طرفه کردن آن مطرح نکرده است. مواضع مقامات ژاپن در واقع انتقاد از کاهش تعهدات برجامی ایران است که پس از یک‌سال مماشات در قبال خروج آمریکا، صورت می‌گیرد.
نکته جالب دیگر این است که طبق برجام (به عنوان توافق مورد تائید قطعنامه 2231 شورای امنیت) تحریم‌های نفتی آمریکا لغو شده و کشورها می‌توانند از ایران نفت بخرند اما ژاپن به جای «تعهد آمریکا»، به «عهدشکنی» آمریکا گردن نهاده و خرید نفت از ایران را ظرف سال‌های اخیر به صفر رسانده است! با این حال روزنامه ایران از سوی ژاپنی‌ها می‌نویسد «با سه کشور اروپایی برای حمایت از برجام،‌ همکاری می‌کنیم»!!
ملاحظه‌ بعدی این است که فرانسه- به همراه  دو دولت اروپایی دیگر- بالغ بر یک سال، دولت روحانی را سر دواندند و آخرسر نیز به جای عمل به کمترین تعهدات برجامی خود، از روحانی در نیویورک خواستند کار ترامپ را برای گرفتن عکس یادگاری راه بیندازد و ضمنا بپذیرد که برجام باطل شده و ایران‌ حاضر است مذاکرات جدیدی را با هدف گسترش تعهدات برجامی خود و همچنین کاهش توانمندی موشکی و واگذاری نفوذ منطقه‌ای خویش آغاز کند! در واقع پس از آن که معلوم شد 3 دولت اروپایی اراده و انگیزه‌ای برای عمل به تعهدات ضدتحریمی خود ندارند، آقای روحانی سراغ دولتی در ژاپن رفته که بی‌اختیارتر از فرانسه است و تنها نقش طوطی سخنگوی آمریکا را بازی می‌کند. با این وجود تیتر روزنامه ایران قابل تأمل جدی است: ژاپن کنار برجام(!!). ژاپن کنار ایران و برجام است یا طعمه سر قلاب ترامپ؟

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi