شناسه خبر : 71500
سه شنبه 03 دي 1398 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کم‌لطفی‌های دامنه‌دار به خانواده‌های شاهد و ایثارگر

قوانین اغلب کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته، عرف، شرع و اخلاق همگی بر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن هم تکریم انسان‌هایی است که برای دفاع از خاک وطنشان از جان خود گذشته‌اند.

همان جوان‌ها و پیرهایی که روزگاری برای کوتاه کردن دست دشمن از خاک و ناموس کشور، تعلقات دنیایی را رها کردند و خود را در برابر سایه سنگین تیر و گلوله قرار دارند.

حال قریب به ۴۰ سال از روز و شب‌های مردانی که برای دفاع از تمامیت ارضی میهن، خانواده و زندگی را رها کرده و راهی جبهه‌ها شدند، می‌گذرد. دیگر جوان‌های آن روزها به میانسال و میانسالان جبهه‌ها به سالمند تبدیل شده‌اند و درست در همین برهه از زمان است که تکریم آنها و خانواده‌هایشان بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

در این برهه که مردان بسیاری از خانواده‌های شاهد در گلزارهای شهدا آرمیده، پدران خانواده‌های ایثارگر نیز توان قبلی خود را از دست داده و دردهای جانبازی را به دوش می کشند. این روزها مشکلات جامعه شاهد و ایثارگر بیش از هر زمان دیگری است و خانواده‌های آنها نیز در خط مقدم دست و پنجه نرم کردن با این مصائب هستند.

خلا عاطفی نبود پدران و سرپرست خانواده، مشکلات جسمی جانبازان، دغدغه‌های مالی و هزاران مورد مشابه تنها چندین نمونه معضلاتی است که برای این قشر از جامعه بیش از دیگران آشنا و ملموس است

در این میان بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال‌های ابتدایی پایان یافتن جنگ تحمیلی، برای تسکین مشکلات جامعه شاهد و ایثارگر در کنار آنها قرار گرفت تا گوشه‌ای از کمبودهای آنها را رفع و رجوع کند.

اما چندین سال است که به دلیل وجود برخی مشکلات، بنیاد شهید نتوانسته همچون گذشته به حمایت از ایثارگران بپردازد و یاری رسان آنها باشد.

رسیدگی‌های درمانی، ابتدایی‌ترین نیاز محقق نشده ی ایثارگران

در حال حاضر مشکلات درمانی ایثارگران بیش از هر زمان دیگری برای این عزیزان دردسرساز شده است.

از عدم ارائه خدمات بسیاری از مراکز درمانی طرف قرارداد با بنیاد شهید به ایثارگران گرفته تا عدم پرداخت معوقات درمانی آن‌ها، خودداری برخی داروخانه‌ها از اعطا دارو به این قشر و دیگر مشکلات ریز و درشت این حوزه، همگی زیر مجموعه چالش‌هایی است که جانبازان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر هر روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیش از یک سال است که بنیاد شهید به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات قادر به تسویه بدهی‌های خود با شرکت طرف قرارداد بیمه نیست از همین رو مراکز درمانی و داروخانه‌ها نیز از ارائه خدمات درمانی به ایثارگران سر باز می‌زنند از سوی دیگر ایثارگران نیز برای انجام امور درمانی مجبور به پرداخت هزینه‌ها از سوی خود هستند اما به دلیل کمبود اعتبارات بنیاد، این هزینه‌ها به ایثارگران پرداخت نمی‌شود و تمامی این موارد این عزیزان را به شدت تحت فشار قرار داده است.

مسئولین بنیاد شهید در پاسخ به این پیگیری‌ها و علت عدم حل مشکلات موجود، نبود اعتبارات لازم را عامل اصلی دانسته و اعلام کرده‌اند که طی جلسات متعدد با اعضای هیئت دولت بر نیاز شدید بنیاد شهید به منابع مالی و حل مشکلات ایثارگران تاکید کرده‌اند اما منابع مورد نیاز هنوز به بنیاد تخصیص نیافته و چالش‌های این عزیزان نیز همچنان ادامه دارد.

پرداخت هزینه‌های تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر، شاید وقتی دیگر

یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای خانواده‌های شهیدان و جانبازان جنگتحمیلی به ویژه فرزندان آنها، هزینه‌های تحصیلی و شهریه دانشگاه فرزندان شاهد و ایثارگر است.

طبق قانون بنیاد شهید موظف به پرداخت کامل شهریه دانشگاه فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد است. به علاوه بر اساس بند «ث» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت حداقل ۳۰ درصد شهریه تحصیلی فرزندان و همسران جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز بر عهده بنیاد شهید است.

بنابر این ماده قانونی، پرداخت این هزینه از سوی بنیاد شهید منوط بر تامین اعتبار لازم از سوی دولت است این در حالی است که فرزندان جامعه شاهد و ایثارگر مدت‌ها است که به دلیل عدم پرداخت شدن این هزینه با مشکل مواجه بوده و علاوه بر وجود برخی مشکلات برای آنها در محیط دانشگاه، در روند ادامه تحصیل آنها نیز چالش‌های ایجاد شده است.

خبرگزاری‌ها بنابر درخواست‌های مکرر خانواده‌های این قشر، مدتی پیش به بررسی این مشکل پرداخت و گزارشی در این باره نیز منتشر کرد، مسئولین بنیاد شهید نیز حل مشکل را تنها وابسته بر تامین اعتبار از سوی دولت دانستند و این موضوع همچنان گریبان گیر خانواده‌های شاهد و ایثارگر است.

کم لطفی‌های دولت به جامعه شاهد و ایثارگر

با وجود کمبودهای فراوان بنیاد شهید در اعتبارات و وجود مشکلات بسیار برای خانواده‌های این قشر، انتظار می‌رفت تا دولت به منظور تکریم بیشتر این عزیزان، در بودجه سال ۹۹ اعتبار لازم برای حل معضلات مذکور را به بنیاد شهید اختصاص دهد این در حالی است که پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس مشخص شد که این بودجه دردی از مشکلات ایثارگران حل نخواهد کرد.

بررسی دقیق بودجه اختصاص یافته به این نهاد نشان می‌دهد که بنیاد شهید در سال آینده نه تنها قادر به پرداخت بدهی‌های خود در حوزه درمان نخواهد بود بلکه به دلیل رویارویی با کسری شدید بودجه با معضلات فراوانی در تمام حوزه‌ها از جمله پرداخت کمک معیشت به ایثارگران، ارائه خدمات رفاهی، حمایتی، درمانی و تحصیلی روبرو خواهد بود.

مشکلات درمانی ایثارگران در سال آینده با رقم فعلی بودجه حل نخواهد شد

در همین خصوص منصور میرمرادی معاون توسعه منابع انسانی بنیاد شهید در گفتگو با خبرن، با توضیح درباره جزئیات بودجه سال ۹۹ بنیاد شهید و کسری بودجه این دستگاه در سال آینده، گفت: بنیاد شهید برای بودجه سال ۹۸، ۱۸ هزار میلیارد تومان را به سازمان برنامه بودجه و دولت پیشنهاد داد اما در لایحه بودجه مبلغی معادل ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به بنیاد شهید تحقق یافت و براساس کسریات هرساله ی لایحه بودجه حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ما ابلاغ شد. حقوق و مزایای ایثارگران از چند قانون مختلف از جمله قانون خدمات کشوری، حداقل حقوق کارکنان و کارگران دولت و قانون نیروهای مسلح تبعیت می‌کند به همین منظور همانطور که میزان حقوق و مزایا به صورت سالانه افزایش پیدا می‌کند به طور میانگین میزان حقوق و مزایای پرداختی بنیاد به افراد تحت پوشش خود هر ساله ۱۲ الی ۱۷ درصد افزایش می‌یابد این در حالی است که این رقم در لایحه بودجه برای بنیاد شهید دیده نمی‌شود به همین دلیل ما هرسال با حدود چهار هزار میلیارد تومان کسری بودجه تنها در حوزه حقوق و مزایای ایثارگران روبرو هستیم.

میر مرادی با بیان اینکه برای افزایش بودجه سال ۹۹ با دفتر رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کرده‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه در بودجه امسال نیز شاهد رقمی هستیم که نمی‌تواند هیچ کمکی به حل مشکلات ایثارگران کند. سال گذشته در حوزه بیمه تکمیلی و بیمه عمر ۳ هزار میلیارد کمبود بودجه داشتیم و در سال ۹۸ نیز ماهانه هزار و چهل میلیارد برای حقوق و مزایا به ایثارگران پرداخت می‌کردیم.

وعده سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی‌های درمانی بنیاد شهید تا پایان سال

وی از توافقی برای تسویه با شرکت بیمه دی خبر داد و تصریح کرد: بر اساس توافقات انجام شده با سازمان برنامه و بودجه قرار است ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بنیاد شهید به بیمه دی از طریق این سازمان پرداخت شود. بر اساس وعده داده شده این مبلغ تا پایان دی یا اواسط بهمن پرداخت خواهد شد و امیدواریم که با تسویه حساب در این زمینه کمی مشکلات درمانی ایثارگران حل شود.

معاون توسعه بنیاد شهید افزود: چرا که در حال حاضر به دلیل بدهی بنیاد شهید به بیمه بسیاری از مراکز درمانی قرارداد خود را با این شرکت فسخ کرده و یا داروخانه‌ها به ایثارگران خدمات ارائه نمی‌دهند اما اگر این بدهی‌ها با شرکت بیمه تسویه شود همانند سال‌های گذشته شاهد همکاری مطلوب این شرکت با بنیاد خواهیم بود.

میرمرادی با بیان اینکه افزایش بودجه بنیاد شهید حقیقی نیست، ابراز داشت: شاید برخی بگویند که بودجه بنیاد شهید افزایش یافته اما این تصور اشتباهی است چرا که این افزایش بودجه با توجه به افزایش حقوق‌های سالانه و هزینه‌های بنیاد در واقع رشد نیافته و حتی به میزان حداقل پیشنهاد بنیاد نیز نرسیده است به همین دلیل ما در بودجه سال ۹۹ نیز با کسری بودجه بسیار شدید روبه‌رو خواهیم بود.

معاون توسعه بنیاد شهید پیشنهاد این بنیاد به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال آینده را حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواند و عنوان کرد: این در حالی است که تنها ۱۸ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان به بنیاد شهید اختصاص یافته است و این کسری بودجه شدید قطعاً در سال آینده بنیاد و تمامی خانواده‌های شاهد و ایثارگر را دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: اعتبار لازم برای پرداخت حقوق و مزایای ایثارگران در سال ۹۹ برابر با ۲۱ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان خواهد بود به علاوه بر این مبلغ ۲ هزار ۹۷۴ میلیارد تومان نیز پاداش پایان خدمت اضافه می‌شود این در حالی است که بودجه بنیاد تنها ۱۸ میلیارد اعلام شده است در نتیجه این بودجه رشد نیافته و هنوز نمی‌تواند از هیچیک از مشکلات بنیاد شهید گره‌ی باز کند.

معاون توسعه بنیاد شهید با تاکید بر اینکه برای یک بار هم که شده مسئولین باید به صورت جدی و واقعی به دغدغه‌ها و معضلات خانواده‌های شاهد و ایثارگر بپردازند و اعتبارات لازم برای رسیدگی به وضعیت این عزیزان را به بنیاد شهید اختصاص دهند، خاطرنشان کرد: سال ۹۸ بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت کردیم. بسیاری از مشکلات بنیاد شهید و ضعف در ارائه خدمات به خانواده‌های شاهد و ایثارگر ناشی از کمبود منابع مالی است این در حالی است که بسیاری تصور می‌کنند مسئولین بنیاد به فکر خانواده‌های ایثارگر نیستند اما همه مسئولین این نهاد با تمام تلاش خود به فکر دغدغه‌های این عزیزان هستند اما وقتی منابع مالی پاسخگوی نیازها نیست شاهد بروز این مشکلات نیز خواهیم بود.

میرمرادی افزود: قرار بود برای بدهی ما به شرکت بیمه ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به بنیاد پرداخت شود تا بتوانیم این بدهی را تسویه کنیم این در حالی است که فعلاً روزانه ۱۰ میلیارد تومان دریافت می‌کنیم. عدم پرداخت سرانه بیمه به شرکت بیمه باعث عدم تعهد بیمه دی شده و همین امر موجب گلایه و ایجاد مشکل برای ایثارگران شده است این در حالی است که مشکل اصلی از بنیاد شهید و عملکرد بیمه نیست و هنگامی که شرکت بیمه مبلغ قرارداد خود را دریافت نکند طبیعی است که خدمات مطلوبی نیز ارائه ندهد.

وی اظهار داشت: تا تیر سال ۹۷ که مبلغ قرارداد بیمه دی به صورت منظم پرداخت می‌شد هیچ مشکلی در حوزه خدمات درمانی برای ایثارگران نداشتیم اما از سال گذشته به دلیل بروز مشکلات نقدینگی در کشور و کمبود بودجه قادر به پرداخت منظم این مبالغ نشدیم و شاهد وجود مشکلات درمانی برای ایثارگران هستیم. ارقام این قراردادها نیز به دلیل بالا بودن با تدابیر داخلی حل نمی‌شود و تنها نیاز به تخصیص اعتبار از سوی دولت دارد.

بروز مشکلات فراوان برای بنیاد شهید در صورت عدم افزایش بودجه

وی در پاسخ به این سوال که بنیاد شهید برای افزایش بودجه سال ۹۹ چه اقدامی کرده است، گفت: در حال حاضر در حال رایزنی با برخی نمایندگان مجلس هستیم تا بتوانیم رقم بودجه را حداقل به ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برسانیم و امیدواریم که شاهد افزایش سقف بودجه باشیم در غیر این صورت بنیاد و خانواده‌های شاهد و ایثارگر با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهند بود البته این رقم بدون در نظر گرفتن حدود ۲ هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت ایثارگران است.

معاون توسعه بنیاد شهید افزود: برای بودجه امسال نیز به دفتر مقام معظم رهبری نامه زدیم و مشکلات خود را مطرح کردیم به مجلس و دولت نیز لزوم افزایش بودجه را اعلام کردیم و از مشکلات فراوان خانواده‌های شاهد و ایثارگر به آنها اطلاع دادیم ریاست بنیاد شهید نیز چندین جلسه با شخص رئیس جمهور، معاون اول وی، وزیر بهداشت، رئیس مجلس و دیگر مسئولین کشور داشت و جزئیات نیازهای مالی بنیاد شهید به ویژه مشکلات درمانی را اعلام کرده است اما با این وجود شاهد اختصاص بودجه‌ای بسیار کم برای بنیاد شهید هستیم.

خبر خوش برای دانشجویان شاهد و ایثارگر

میر مرادی مهمترین مشکلات خانواده‌های شاهد و ایثارگر را پرداخت هزینه‌های درمانی آنها دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از والدین شهدا به سنین سالمندی و جانبازان نیز به میانگین سنی ۵۰ سال رسیده‌اند، عوارض و آلام آنها بیش از پیش شده و نیاز است تا در حوزه توانبخشی، بهداشتی و درمانی مواظبت‌های بیشتری از آنها انجام دهیم اما متاسفانه شاهد مشکلات فراوان خانواده‌های شاهد و ایثارگر در این زمینه‌ها هستیم.

وی عدم پرداخت هزینه‌های تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر را دیگر مشکل موجود خواند و تصریح کرد: بنیاد شهید به دلیل کمبود بودجه به دانشگاه آزاد بدهکار است و این امر نیز موجب بروز برخی مشکلات برای دانشجویان شده است تلاش‌های زیادی برای دریافت منابع مالی انجام داده‌ایم اما تاکنون موفق نشده‌ایم به همین دلیل اخیراً جلسه‌ای با ریاست دانشگاه آزاد داشتیم و قرار است بر اساس توافقات انجام شده بدهی‌های بنیاد به دانشگاه آزاد تا پایان سال پرداخت شود.

میر مرادی درباره جزئیات تسویه حساب با دانشگاه آزاد، توضیح داد: در حال حاضر بنیاد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه آزاد بدهکار است و قطعاً این تعهد باید اجرایی شود قرار است دو مورد از املاک بنیاد شهید فروخته یا به دانشگاه آزاد منتقل شود تا با این توافق بدهی بنیاد نیز تسویه شود.

در کنار معضلات درمانی و آموزشی مواردی از جمله پرداخت کمک معیشتی به ایثارگران، ماموریت آموزشی، پرداخت یک مقطع تحصیلی بالاتر، اشتغال و برخی موارد دیگر مهم‌ترین موضوعاتی است که خانواده‌های شاهد و ایثارگر را تحت فشار قراره داده است.

با توجه به اینکه تکریم به این عزیزان و رسیدگی به آنها ازجمله مسئولیت‌های دولت و حکومت است، انتظار می‌رود تا دولت با تامین منابع مالی لازم در جهت رفع مشکلات این عزیزان اقدام کند و بیش از پیش به این قشر توجه داشته باشد.

منبع: مهر

 

اینستاگرام
ماده 38حق همه جانبازان میباشدالخصوص جانبازان حالت اشتغال با حکم ازکارافتادگی کلی.. بافاش نیوزوتمام دست اندرکاران تقاضای پیگیری و اطلاع رسانی را داریم.. جانبازان حالت اشتغال محروم از ماده 38
سلام به تمامی خانواده معززشهداءجانبازان واقعی وآزادگان وسلام به جناب میردامادی عرض شودبه محضرهمه عزیزان مشگل اصلی ریاست بنیادشهیدمیباشد چراکه حداقل هرزگاهی درتلویزیون هئیت دولت را نمایش داده وتقریباً میشه گفت همه وزرا ومعاونین بلاخره حرفی زده واز زیرمجموعه خود دفاع نموده الاّجناب شهیدی که اصلاً انگارنه انگاربه قول خودشون مسئولیت 3500000نفراز افراداین مرزبوم رابه عهده گرفته اندنه حرفی نه اعتراضی فقط بایدگفت مستمع خوبی هستندوبس البته شرمنده کلمه مسئول رو در باره جناب شهیدی بکاربرده باید گفت جمعیت 3500000 نفری را ریاست می کنند
واقعا برای جناب آقای شهیدی متاسفم که فقط روی صندلی ریاستشان تکیه زدند و فکری به حال مجموعه پر از رانت و فساد بنیاد نمی کنند این آقایان مظلوم تر از خانواده شهدا و جانبازان واقعی و ایثارگران گیر نیاوردند که به سرشان ریاست کنند اصلا" برایشان مهم نیست که خانواده های آنها با چه درد و رنجی زندگی می کنند
وای از آن روز که بگندد نمک
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi