شناسه خبر : 71530
چهارشنبه 04 دي 1398 , 15:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای مسیحیت، نماد همگرایی ادیان در نظام اسلامی

ایثارگری های رزمندگان مسیحی در طول جنگ تحمیلی، جلوه با شکوهی از همگرایی ادیان در نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت.

در سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) یادی کنیم از شهدای مسیحی دوران هشت سال دفاع مقدس که برای دفاع از خاک و ناموسشان با لبیک به فرمان امام خمینی (ره) در کنار برادران مسلمان خود با وحدتی مثال‌زدنی بدون لحظه ای درنگ و فارغ از هر دین و مذهب ایستادند و جان خود را نثار انقلاب کردند.

ایثارگری، اسارت، جانبازی و شهادت تعداد زیادی از مسیحیان در طول جنگ تحمیلی جلوه باشکوهی از وحدت کلمه ایرانیان را در واژه هایی چون وطن و استکبارستیزی به نمایش گذاشت.

دفاع مقدس 8 ساله ایران و ایرانی، مسلمان و کلیمی و مسیحی و زرتشتی نمی‌شناخت. همه آمدند، پیر، جوان، زن و مرد به میدان آمدند تا صدام و یاران غربی‌ وی نتوانند یک هفته‌ای به تهران برسند و این یک هفته 8 سال طول بکشد و سرانجام نیز شکستی مفتضحانه را قبول کند. ایرانی بارها نشان داده که بیعتش ایمانی است و تا پای جان پای قول و قرار خود می‌ایستد.

حجت‌الاسلام و المسلملین شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید: اینکه می‌گوییم امام خمینی(ره) توانست همه اقوام را متحد و علاقه‌مند کند را می‌توان در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کرد. در این دوران اقوام مسیحی و زرتشتی نیز در جبهه‌ها حاضر شدند. ما حدود 100 شهید مسیحی، 40 شهید زرتشتی و حدود 10هزار و 771 شهید اهل سنت داریم.

شهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایران

شهادت در تعالیم حضرت مسیح(ع)

با نگاهی به تعالیم حضرت مسیح (ع) در می‌یابیم که در این دین نیز همچون سایر ادیان الهی مقام والایی برای کسانی که در راه دفاع از آرمان‌های الهی جان خود را فدا می کنند ذکر شده و به شهادت در راه دین و ایمان بسیار تاکید شده است؛ ماریتر(ماتیروس) یاناهاتاک را می توان معادل واژه شهادت در زبان ارمنی دانست که به معنای سرباز خط مقدم، قهرمان، دلیر و بی باک است.

 بی شک در کنار غیرت مسیحیان ایرانی برای دفاع از خاکشان، این تعالیم نیز در حضور فعال آنان در جبهه های نبرد حق علیه باطل اثر بسزایی داشته است، تا جایی که پس از فراخوان شورای خلیفه گری ارامنه ایران در مراکزی چون تهران و تبریز و اصفهان خیل عظیمی از جوانان و اقشار مختلف مسیحی برای این وظیفه ملی اعلام آمادگی کردند.

دیدار با خانواده‌های شهدای مسیحی، هدیه ارزشمند رهبری 

رهبرمعظم انقلاب ازسال 1363 با توجه به ارزش و اهمیت ایثار و ازجان گذشتگی شهدای 8سال دفاع مقدس دیدارهای فراوانی را به بهانه های مختلف با خانواده های این شهدا داشته اند، بخشی از این دیدارها که به صورت منظم با حضور در منزل خانواده شهدا صورت می‌گرفته از جمله رسم های ارزشمندی است که توسط مقام معظم رهبری ایجاد شده و پس از آن در بین سایرمسولین نیز رواج پیدا کرده است.

دیدار با خانواده های شهدای مسیحی با حضور در منزل آنها در ایام عید کریسمس و میلاد حضرت مسیح نیز یکی از برنامه های ثابت رهبری معظم انقلاب است که همیشه باجذابیت ها و حواشی شیرینی همراه است.

شهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایران

واروژ یسائیان برادر شهید یساییان در این رابطه می گوید :من افتخار می‌کنم جزء خانواده شهدایی هستم که رهبر معظم انقلاب به منزل‌شان رفته‌اند. کل حضور ایشان در منزل از لحظه نخستی که شروع شد تا آخرین لحظه‌ای که ادامه داشت، همه‌اش خاطره بود. تا الان که ۲۰ سال از آن روز می‌گذرد، هر وقت به یاد آن خاطره می‌افتم همه‌اش لذت‌بخش است.

وی ادامه داد: در دنیا چنین اتفاقی کمتر رخ می‌دهد که شخصیت بزرگی مثل ایشان که در دنیا نظیر ندارند با همه گرفتاری‌هایی که به خاطرمسئولیت‌شان دارند به دیدار خانواده شهدا آن هم شهدای اقلیت بروند و با آن‌ها به صحبت بنشینند.

درادامه به معرفی مختصری از چند تن ازشهدا مسیحی می پردازیم 

شهید زوریک مرادیان

همه، زوریک را به عنوان اولین شهید مسیحی دفاع مقدس می شناسند، ۲۲ مهر ۱۳۵۹ در حالی که در پادگان پیرانشهر خود را برای نبرد با دشمن متجاوز آماده می کرد بر اثرحملات هوایی ارتش بعث در راه وطن به شهادت رسید.

مادرش می گوید: من یک پسر و چهار دختر داشتم. همین یک پسر هم شهید شد. زوریک همیشه شاگرد اول بود. کنکور در خارج از کشورقبول شد، اما گفت من از ایران نمی‌روم. خودش را معرفی کرد تا به سربازی برود. در شهرهای مختلفی سرباز بود و همه او را دوست داشتند. همسرم راننده تریلی بود از وقتی پسرم شهید شد زمینگیر شد. ۱۶ سال فلج بود و بعدش هم فوت کرد. داماد من هم به جبهه رفته و رزمنده بود.

شهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایران

چندی پس از شهادت زوریک خانواده او نامه ای را دریافت کردند که زوریک قبلا از شهادت از پادگان محل خدمتش برایشان نوشته بود، در این نامه زوریک از خانواده خود خواسته بود که چونان شهروندانی وظیفه‌شناس، آگاه از خطرات و تهدیدات دشمن بر ضد میهن، همواره وضعیت جنگی حاکم بر کشور، به‌خصوص مقررات خاموشی شبانه را رعایت کنند و به هواپیماهای بمب افکن دشمن فرصت جهت‌یابی ندهند.

شهید هارطونیان و پانوسیان

این دو طفل کوچک در روز اول بهمن ماه سال ۶۵ در اثر بمباران ناجوانمردانه هموطنانمان در شهر تبریز توسط هواپیماهای متجاوز بعثی به شهادت رسیدند.

«یرواندیک مانوک هاروطونیان» یک ساله همراه با پدر ومادرش در زیر آوارهای خانه‌شان که بر اثر اصابت بمب ویران شده بود به شکل دردناکی جان باختند .«ادرینه پانوسیان» نیز به همراه پدر «ماطوس پانوسیان»، مادر «زویا هاروطونیان» و خواهرش «آنی» به همین صورت به شهادت رسیدند و پیکرشان در میان حزن واندوه مسلمان و مسیحیان تبریز در قطعه مخصوص شهدای ارمنی تبریز به خاک سپرده شدند.

 

شهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایرانشهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایران

 

شهید وارتان آبراهامیان

وی در دوران ابتدایی به دلیل وضعیت مالی بد خانواده ناچار به ترک تحصیل شد و تا سال‌های متمادی برای کمک به پدرش به کارهای مختلفی مثل سیم کشی، نانوایی و کارگری پرداخت. این کارگر زحمتکش، در حالی که تنها سه ماه از خدمت سربازی خود را در منطقه شمال غرب ایران، پشت سر گذاشته بود، به فیض شهادت نائل شد.

آبراهیمان نخستین شهید مسیحی جلفای اصفهان است پیکرش هم با استقبال پرشور مردم اصفهان در آرامگاه ارامنه جلفای اصفهان به خاک سپرده شد.

پدرش می‌گوید: وارتان خودش می‌خواست که برود، علاقه داشت به سربازی برود، می‌گفت اگر من نروم و دیگری هم نرود میدانی چه می‌شود؟ من بایستی بروم. نظر شهید در مورد انقلاب اسلامی این بود که انقلاب پیروز است و ما برای شهادت پسرمان ناراحت نیستیم چرا که همه می‌روند.

شهدای مسیحی دفاع مقدس نماد وحدت کلمه ملت ایران

 دفاع مقدس تنها یکی از عرصه هایی بود که به خوبی ید واحده ملت ایران را به رخ جهانیان کشاند، دشمان این ملت همواره در طول تاریخ با استفاده از توطئه‌ها و نقشه های شوم در تلاش بودند تا این وحدت مثال زدنی را که قدرتمندترین سلاح این کشور است را خدشه دار کنند، اما مردم ایران همچون ۸ سال دفاع مقدس نشان خواهند داد که این وحدت ریشه در ایمان و غیرتی قوی دارد و گسستنی نیست. وحدت میان ایران و ایرانی جلوه‌های زیادی مثل دفاع مقدس، 22 بهمن، 13 آبان، 16 آذر، 19 دی، 13 خرداد و حماسه بی‌نظیر 9 دی دارد. وحدتی که روزی نهالی نو پا بود، اما امروز به درختی قدرتمند تبدیل شده که هر روز تنومندتر می‌شود.

گزارش از علیرضا حاتمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi