شناسه خبر : 71537
پنجشنبه 05 دي 1398 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تالار سوم موزه انقلاب میزبان شهدای اقلیت‌های دینی

روایت‌گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد؛
 
«مجید اوحدیان» گفت: در تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، لوازم «وارطان آقاخانیان» و «ادموند بالایانس» دو شهید شاخص اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس شامل لباس نظامی، عکس از منطقه و کارت شناسایی وجود دارد که نشان‌دهنده حضور پرشور اقلیت‌های مذهبی در دفاع از کشور است.

تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان شهدای اقلیت‌های دینی

«مجید اوحدیان» راهنما و روایت‌گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی همگام با عموم مردم، در حفظ و حراست دستاورد‌های انقلاب اسلامی کوشش کرده و با شروع جنگ تحمیلی، برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور خود، شتافتند و تا پای جان از میهن‌شان دفاع کردند.

وی افزود: تنها در یک مورد، ۴۰۰ ایرانی مسیحی که قبلا خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودند، به‌طور داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند و با شرکت در عملیات‌های مختلف، رشادت‌های بی‌نظیری را از خود نشان دادند و در طول هشت سال دفاع مقدس، صد‌ها شهید، مفقودالاثر، جانباز و آزاده تقدیم کشورشان کردند.

مادران شهدای اقلیت دینی، همگام با مادران هموطن مسلمان

«اوحدیان» ادامه داد: مادران شهدای اقلیت‌های مذهبی نیز مانند مادران سایر هموطنان مسلمان، عزیزان خود را تقدیم این آب و خاک کردند و از جان و مال خود برای ایران زمین مایه گذاشتند تا یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن نیافتد. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) نیز به بهانه آغاز سال نو مسیحی، هر سال سری به خانواده شهدای اقلیت‌های دینی می‌زند و با آن‌ها صمیمانه صحبت می‌کنند؛ ایشان در حاشیه دیداری صمیمانه باخانواده یکی از شهدای مسیحی، اعلام کردند که «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمدند در انقلاب و جنگ. به‌عنوان یک ایرانی وفادارِ عاقلِ بصیرِ شجاع.»

وی گفت: امام خمینی (ره) نیز در دیدار‌های متعددی که با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان اقلیت مذهبی در مجلس داشتند، مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را با آن‌ها در میان می‌گذاشتند. این دیدار‌ها برای امام خمینی (ره) فرصتی بوده تا با نگاهی وحدت‌گرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.

راهنمای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: با تحمیل جنگ به کشورمان از سوی عراق، وحدت بی‌نظیری شکل گرفت؛ اقلیت‌های دینی و اقشار مختلف مردم در کنار هم، یک صف واحد را تشکیل دادند و به جبهه اعزام شدند. گروهی از ارامنه در خط مقدم جبهه به مرمت ماشین‌های جنگی و راهسازی، ساخت سردخانه، بیمارستان صحرایی و کار‌هایی از این قبیل می‌پرداختند و تمام هزینه‌ها از محل بودجه‌ای که توسط خود ارامنه تأمین شده بود، پرداخت می‌شد.

وی تصریح کرد: حضور پرشور هموطنان مسیحی و سایر اقلیت‌های دینی در کنار اقشار مختلف، وحدت مردم را در آن زمان به تصویر می‌کشید. اقلیت‌های دینی در طول هشت سال دفاع مقدس با جمع‌آوری و ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی، اعزام گروه‌های فنی و مهندسی، پزشکی و... از جبهه‌های جنگ پشتیبانی کردند.

تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان شهدای اقلیت‌های دینی

«اوحدیان» بیان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تالار سوم میزبان شهدای اقلیت‌های دینی است؛ در این بخش از تالار، وسایلی از شهدای مسیحی، کلیمی، زرتشتی اعم از البسه نظامی، پلاک، کیف، عکس، کارت شناسایی، زنجیر و پلاک و لیوان، در معرض دید عموم گذاشته شده و آماری از تعداد شهدای اقلیت‌های دینی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است.

شهدای شاخص اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس

این روایت‌گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: در تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، لوازم «وارطان آقاخانیان» و «ادموند بالایانس» دو شهید شاخص اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس شامل لباس نظامی، عکس از منطقه و کارت شناسایی وجود دارد که نشان‌دهنده حضور پرشور اقلیت‌های مذهبی در دفاع از کشور است. از شهدای مسیحی ارمنی برجسته می‌توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی در ۱۹ مهر سال ۵۹ در «پیرانشهر» و «ویگن کاراپتیان» اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی هرسال در شب میلاد حضرت مسیح (ع) با خانواده ایشان دیدار می‌کنند؛ همچنین از بین شش شهید آشوری، «روبرت لازار» معروف‌ترین شهید آشوری است که در سال آخر جنگ در «میمک» به شهادت رسید.

استقامت رزمندگان اقلیت‌های دینی تا پایان جنگ تحمیلی

وی خاطرنشان کرد: حضور رزمندگانی از میان جوانان اقلیت‌های دینی، از ابتدا تا پایان جنگ استمرار داشت، به‌طوری که در این راستا، ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده مسیحی، ۱۱ شهید، ۴۰۷ جانباز و ۲ آزاده کلیمی، ۴۲ شهید، ۲۴۴ جانباز و یک آزاده زرتشتی، و نیز ۷۴ شهید و مفقودالاثر، ۳۵ آزاده و ۱۰۵ جانباز ارمنی تقدیم تمامیت ارضی کشور شده است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi