شناسه خبر : 71624
دوشنبه 09 دي 1398 , 10:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حمله آمریکا به الحشد الشعبی

حشد شعبی: پاسخ ما به حمله آمریکا شدید خواهد بود

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را هدف قرار داده است.

شبکه العهد عراق از شهادت سه نفر و زخمی شدن ده ها نفر از نیروی های ارتش و حشد الشعبی عراق خبر داد

اماکن مورد هدف قرار گرفته گردان های 45 و 46  الحشد الشعبی هستند که در مرز عراق و سوریه مستقر هستند.

شبکه خبری الآفاق از احتمال افزایش تعداد شهدا تا 15 نفر خبر داد.

 وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را هدف قرار داده است.

photo_2019-12-29_22-21-38

بیانیه آمریکا در خصوص حمله به مواضع الحشد الشعبی

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ارتش این کشور مواضع الحشد الشعبی در نزدیکی شهر «القائم» عراق را هدف حمله هوایی قرار داده است.

وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که مواضع «گردان‌های حزب‌الله» از زیرمجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی» عراق را در نقطه مرزی با سوریه هدف حمله قرار داده است. 

در بیانیه آمریکا در مورد این حملات ادعا شده است که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

بر اساس این بیانیه، مجموعا پنج هدف، شامل سه موضع گردان‌های حزب‌الله در عراق و دو موضع در سوریه مورد حمله قرار گرفته است.

واشنگتن همچنین گردان‌های حزب‌الله را به داشتن ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و دریافت پشتیبانی از تهران متهم کرده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که آمریکا به حق حاکمیت عراق احترام می‌گذارد، اما «از حق خود برای دفاع» نمی‌گذرد.

پنتاگون همچنین نیروهای الحشد الشعبی را به تکرار چنین حملاتی تهدید کرده و گفته است که «ایران و گردان‌های حزب‌الله» باید از حمله به نیروهای ائتلاف و آمریکا دست بردارند.

آمریکا حمله اخیر به یک پایگاه نظامی در شمال غربی کرکوک را هم به گردان‌های حزب‌الله نسبت داده است. در این حمله یک آمریکایی کشته و شماری زخمی شدند.

خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی نوشته است که حمله امشب به مواضع الحشد الشعبی توسط جنگنده‌های اف-۱۵ ارتش آمریکا انجام گرفته است.

هرچند این اولین بار است که آمریکا رسما مسئولیت حمله به پایگاه‌های الحشد الشعبی را بر عهده می‌گیرد، اما این اولین حمله به این پایگاه‌ها نیست. در ماه‌های اخیر مواضع الحشد الشعبی عراق، بارها هدف حملات هواپیماهای ناشناس قرار گرفته است. پیش از این نمایندگان پارلمان عراق گفته بودند که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده این حملات قرار دارند.

الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ و در پاسخ به فتوای مرجعیت عراق با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شد. در سال‌های اخیر مقام‌های آمریکایی از افزایش محبوبیت و ارتقاء جایگاه این گروه از نیروهای مسلح عراق ابراز نگرانی کرده و بسیاری از چهره‌های این گروه را در فهرست تحریم قرار داده بودند.

این حمله همچنین در نزدیکی گذرگاه «قائم-بوکمال» صورت گرفته است که عراق و سوریه را به هم متصل کرده است. این گذرگاه اوایل امسال با آرام شدن اوضاع در سوریه و پاکسازی این مناطق از حضور تروریست‌ها، با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی بازگشایی شد.

تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق به حالت آماده‌باش درآمد

منابع آگاه امنیتی در عراق از اعلام وضعیت هشدار حداکثری در همه پایگاه‌های آمریکا در عراق خبر دادند.

این منابع در گفت‌وگو با وبگاه خبری «موازین نیوز»، گفتند: «نیروهای آمریکایی بالاترین حالت هشدار را در تمام پایگاه‌های خود در عراق اعلام کردند.»

منابع عراقی افزودند: «این اعلامیه پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مقرهای گردان‌های حزب الله، یکی از گروه‌های الحشد الشعبی را در منطقه القائم  در غرب الانبار بمباران کردند.»

وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که مواضع «گردان‌های حزب‌الله» از زیرمجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی» عراق را هدف حمله قرار داده است. 

شامگاه یکشنبه چند پهپاد گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی «القائم» استان الانبار (غرب عراق) را هدف قرار دادند.

در این حمله هوایی، دست کم سه نیروی الحشد الشعبی از جمله فرمانده یک هنگ گردان‌های حزب الله عراق به شهادت رسیدند.

گردان‌های حزب الله: این تجاوز آمریکا بی توجهی به حاکمیت عراق و عزت ملتش است

گردان‌های حزب الله عراق امروز (یکشنبه) بیانیه‌ای را در واکنش به حملات آمریکا در القائم منتشر کرد.

گردان‌های حزب الله در این بیانیه خود اعلام کرد: کلاغ‌های شرور آمریکایی دست به تجاوزی زدند که نیروهای مدافع مرزهای غربی ما را هدف قرار داد. این تجاوز آمریکا بی توجهی به حاکمیت عراق و عزت ملتش است.

گردان‌های حزب الله عراق از نیروهای نظامی و امنیتی و پایگاه‌های مردمی و ملی خواستند تا دشمن آمریکایی را از کشور بیرون کرده تا صفحه جدیدی از عزت رقم بخورد.

 

پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفت

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند که در پی نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا، پایگاه نظامی التاجی که نیروهای آمریکایی در آن حضور دادند هدف حمله راکتی قرار گرفت.

به گزارش اسکای نیوز، پایگاه نظامی التاجی واقع در شمال بغداد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، هدف چهار فروند موشک کاتیوشا قرار گرفت.

"حسن سالم" نماینده پارلمان عراق گفت: بمباران آمریکایی- صهیونیستی به مواضع الحشد الشعبی به ویژه تیپ ۴۵ و ۴۶ متعلق به گردان‌های حزب‌الله نقض حاکمیت و امنیت عراق است.

ارتش آمریکا ساعتی پیش با تأیید حملات هوایی روز یکشنبه، اعلام کرد که این نیروها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به نیروهای الحشد الشعبی و حزب‌الله در خاک عراق و سوریه انجام داده‌اند.

بر اساس اعلام رسانه ها، به دنبال این حملات پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق به حال آماده‌باش در آمد.

«عین الاسد» در استان الانبار و «کی وان» در کرکوک دو پایگاه عمده و مهم آمریکا در عراق به شمار می‌روند.

در همین حال فرمانده نیروهای عملیات الحشد الشعبی در استان الانبار گفت که هدف آمریکا و صهیونیستها از بمباران این نیروها، به هم ریختن معادلات و مقاومت بسیج مردمی عراق بوده است.

«قاسم مصلح» در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد که در حمله هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی مقر تیپ ۴۵ شهرستان القائم واقع در استان الانبار و تیپ ۴۶ واقع در مرزهای غربی عراق هدف قرار گرفت.

الحشد الشعبی لحظاتی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در حملات هوایی آمریکا به مقر این نیروها، چهار نفر از جمله یک فرمانده کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تعداد شهدای حمله آمریکا به پایگاه الحشد الشعبی به 15 نفرافزایش یافت

یک مقام الحشد الشعبی عراق یکشنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفت که تعداد شهدای حمله آمریکا به پایگاه الحشد الشعبی در شهر القائم استان الانبار به ۱۵ نفر رسیده است.

سفارت آمریکا در عراق تخلیه شد

سفارت آمریکا در  عراق بعد از حمله پهپادی این کشور به مواضع حشد شعبی ده ها کارمند خود را خارج کرد.

به نقل از منابع عراقی،السومریه نوشت که سفارت آمریکا بعد از حمله پهپادی ده ها کارمند غیر نظامی خود را خارج کرد.

نائب رئیس حشد شعبی: پاسخ ما به این حمله شدید خواهد بود

ابو مهدی مهندس نائب رئیس و فرمانده میدانی حشد شعبی آمریکا را تهدید به انتقام گرفتن سریع کرد.

به نقل از منابع عراقی، واکنش ها به حمله پهپادی آمریکا به مواضع حشد شعبی همچنان ادامه دارد.

ابو مهدی مهندس فرمانده حشد شعبی اینگونه واکنش نشان داد: بدون شک خون شهدای و زخمی های ما به هدر نخواهد رفت و پاسخ ما به نیروهای آمریکایی در عراق شدید خواهد بود.

شمار شهدای حمله آمریکا به الحشد الشعبی به ۲۵ تن رسید

«جواد کاظم الربیعاوی» از مقام‌های الحشد الشعبی یکشنبه شب اعلام کرد که در حمله آمریکا به مواضع گردان‌های حزب الله و الحشد الشعبی، ۲۵ تن شهید و ۵۱ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش تارنمای المسله عراق، الربیعاوی افزود: آمار حمله به مقر تیپ ۴۵ متعلق به گردان‌های حزب الله در شهرستان القائم استان الانبار به ۲۵ شهید و ۵۱ زخمی رسیده است.

وی ادامه داد: پیکر تعدادی از شهدا همچنان زیر آوارها باقی مانده است.

 

واکنش‌ها در عراق به حمله آمریکا علیه الحشد الشعبی

به دنبال حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) موج شدیدی از واکنش‌ها در محکوم کردن این اقدام، عراق را فرا گرفت و مقامات و مسؤولان، سران احزاب و گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی با صدور بیانیه هایی این حملات را بشدت محکوم کردند.

هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را هدف گرفتند.

ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آنها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.

بر اساس تازه ترین آمار، کشته های این حمله دستکم به ۱۹ نفر افزایش یافته و شمار زخمی ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است.

لحظاتی پس از این حمله، مردم، مسؤولان، شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند.

حمله آمریکا به القائم اقدامی غیرقابل قبول و زیان‌بار است

به دنبال این حمله «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد.

وی گفت که حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار، نقض حاکمیت عراق است.

رییس جمهوری عراق تأکید کرد: آنچه که روی داد، اقدامی غیر قابل قبول و مغایر با توافق‌های دو جانبه است که به عراق آسیب می‌رساند.

درخواست توضیح عادل عبدالمهدی از وزیر دفاع آمریکا

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین المللی شد.

عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.

نشست فوق العاده شورای وزیران امنیت عراق

پس از اقدام آمریکا در نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و حمله به نیروهای بسیج مردمی، عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران امنیت ملی را صادر کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در این نشست، عبدالمهدی از الحشد الشعبی خواسته خویشتن‌داری کند.

حضور نظامی آمریکا باری بر دوش ملت عراق

از سوی دیگر، گروه "عصایب اهل الحق" عراق حضور نظامی آمریکا در کشور را باری بر دوش ملت و تهدیدی علیه نیروهای مسلح عراق دانست.

این گروه شیعه با صدور بیانیه ای، حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی را محکوم کرد.

حمله آمریکا، تجاوز بزرگ علیه حاکمیت ملی عراق

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور بیانیه ای، این اقدام آمریکا را به منزله تجاوز به حاکمیت و سیادت ملی توصیف کرد و از دولت خواست؛ علیه این تجاوز، موضعی قاطع اتخاذ کند.

سید عمار حکیم افزود: حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی تجاوز به استقلال عراق و ناقض موافقت‌نامه های دو کشور است.

نقض ناشایست حاکمیت ملی عراق

جریان صدر نیز به دنبال این حادثه با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن حمله هوایی به مقرر نیروهای الحشد الشعبی، این اقدام را نقض حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.

ابو دعاء العیساوی به عنوان معاون مقتدی صدر در این بیانیه نوشته است که حمله نظامی آمریکا به بی ثباتی در عراق و منطقه منجر می شود.  

درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق

جریان "کتائب حزب الله" نیز با محکوم کردن حمله هوایی به الحشد الشعبی و کشته و زخمی شدن ده‌ها سرباز بی گناه، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق شد.

در بیانیه این جریان آمده است که عراق، کشور مستقل و با حاکمیت ملی است؛ بنا بر این حضور نظامی خارجی در این کشور به معنای نقض استقلال و نفی حاکمیت ملی عراق است.

کتائب حزب‌الله آورده است که کلاغ‌های شرور آمریکایی تجاوز خصمانه‌ای را مرتکب شدند و فرزندان ما را که مدافع مرزهای غربی کشورمان بودند، هدف قرار دادند.

به نقل از جماران

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi