شناسه خبر : 71664
پنجشنبه 12 دي 1398 , 10:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واکنش گسترده به تحقیر آمریکا در عراق

این ضربه اول بود؛ گام بعدی اخراج آمریکا

مردم و گروه های سیاسی عراق، که در واکنش به جنایت اخیر آمریکا و به شهادت رسیدن شماری از نیروهای حشد الشعبی، بخش هایی از سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند و واشنگتن را در جهان تحقیر کردند، این اقدام خود را ضربه اول دانستند و اعلام کردند که کاخ سفید باید منتظر ضربه دوم، که اخراج نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی از خاک عراق است، باشد.

دیروز هر چند مردم خشمگین عراق باز هم مثل روز سه شنبه، مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند، ولی به درخواست حشدالشعبی، این محل را ترک کردند. حشد الشعبی اعلام کرد که به درخواست مقامات عراق، مردم اطراف سفارت را ترک می‌کنند.
اما، حشد و گروهای سیاسی عراق همزمان اعلام کردند که این پایان ماجرا نیست و سیلی مردم در روز سه شنبه به آمریکا، در واقع ضربه اول محسوب می شود و ضربه دوم ملت عراق به آمریکا، این است که آمریکا باید سفارت خود در عراق را تعطیل کند و نظامیان آمریکایی را نیز از عراق، عقب بکشد. به گفته خود آمریکایی ها، این کشور اکنون در عراق، 5500 نظامی دارد.
به گزارش ایسنا، « ابوآلاء الولائی»‌ دبیرکل «گردان‌های سید الشهداء» وابسته به حشدالشعبی، خاطرنشان کرد که اگر سفارت تعطیل نشود و نظامیان آمریکایی از عراق خارج نشوند، به محاصره مردم عراق در خواهند آمد.
وی افزود: سفارت‌های وابستگان آنها(آمریکایی‌ها) مثل عربستان، امارات، بحرین و غیره نیز محاصره خواهند شد.
الولائی خاطرنشان کرد، خط کشیده شده از محاصره سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (تسخیر لانه جاسوسی) تا محاصره سفارت آمریکا در بغداد در سال ۲۰۱۹، کل تاریخ را به اختصار بیان می‌کند.
گروه «گردان‌های حزب‌الله عراق» وابسته به حشدالشعبی، نیز اعلام کرد، حمله به سفارت آمریکا در بغداد، درس اول است، درس دوم تصویب قانون اخراج نیروهای اشغالگر و وابستگان آنها از عراق است.
هزاران عراقی خشمگین روز سه شنبه سفارت آمریکا را مورد حمله قرار داده و درها و برج‌های مراقبت آن را آتش زدند و با واکنش نیروهای ضد شورش از داخل سفارت به خارج آن هدایت شدند. در این ماجرا، 61 عراقی مجروح شدند.
علت خشم مردم عراق، حمله روز یکشنبه جنگنده‌های آمریکایی به  مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق در غرب استان الانبار بود. این حمله شهادت حدود 30 نفر و جراحت ۵۱ تن دیگر را به دنبال داشته است.
«محمد محیی» سخنگوی گردان های حزب الله عراق تاکید کرد، آمریکا در مخدوش کردن چهره حشد الشعبی و پایان بخشیدن به نقش سیاسی آن در پارلمان، ناکام ماند.
محیی تاکید کرد: آمریکا تلاش می کند از طریق پایگاه‌های خود در التنف (سوریه) و عین الاسد (الانبار عراق) آنجا را تحت کنترل خود بگیرد.
وی افزود: آمریکا درصدد تسلط بر (شهر مرزی و گذرگاه) القائم است تا منطقه را به روی مسیری که از ایران شروع می‌شود تا به عراق و داخل سوریه و لبنان می‌رسد، ببندد.
محمد محیی اظهار داشت: ما آماده مقابله‌ایم٬ اما در انتظار دستورات فرماندهی هستیم و پاسخ ما قاطع و کوبنده خواهد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،«جواد الطلیباوی» یکی از فرماندهان حشدالشعبی، با بیان اینکه تحولات مقابل سفارت آمریکا در بغداد، واکنش طبیعی به تجاوز اخیر آمریکا است، تأکید کرد: ما از دولت و پارلمان عراق می‌خواهیم با سرعت، قانون اخراج نظامیان آمریکایی و کارکنان سفارت این کشور را از خاک عراق تصویب کند. سفارت آمریکا، لانه جاسوسی و مرکز توطئه است. در حال حاضر برای همه مردم عراق ثابت شده است که این سفارت اقدام به جاسوسی کرده و عملیات تخریبی را علیه مردم عراق مدیریت می‌کند.
«عبدالامیرالدبی » نماینده پارلمان‌ و عضو «ائتلاف فتح» عراق نیز گفت: آمریکا‌ به عراق خیانت کرد، اما ما از ایران حمایت‌ دیدیم. وی دعوت ترامپ از عراقی‌ها برای اقدام علیه ایران را مزخرف گویی و تلاش برای گل‌آلود کردن آب توصیف کرد و گفت، آمریکا کشوری است که خاک عراق را اشغال کرد و خون ملتش را ریخت.
رئیس جمهور آمریکا طی توئیتی جدید خطاب به مردم عراق نوشت: شما میلیون ها عراقی که به دنبال آزادی و از سلطه ایران ناراضی هستید، وقت شما رسیده است!.
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه « رأی الیوم» نیز نوشت: همان طور که آمریکا سال ۲۰۱۱ در عراق شکست خورد و مجبور به خروج نیروهایش از عراق شد، بعید نیست که سال ۲۰۲۰ نیز سال شکست دوم آمریکا و فرار 6000 سرباز آمریکایی از عراق و سوریه باشد.
«حمید رزق» عضو جنبش انصارالله یمن، نیز گفت، سفارت آمریکا در بغداد که مأموریت سازماندهی جاسوسان را بر عهده داشته، به سرنوشت سفارت آمریکا در تهران دچار شده است.
جنبش «الوفاق» بحرین هم با صدور بیانیه ای، حمله آمریکا به حشد را محکوم کرد.
اعتراف به شکست رسانه‌های آمریکایی
روزنامه «واشنگتن‌پست» دیروز نوشت: اینکه سفارت آمریکا در بغداد را صرفاً یک ساختمان دیپلماتیک بخوانیم، آن را کوچک شمرده‌ایم؛ مساحت سفارت، ۴۲۰ هزار متر مربع (۴۲ هکتار) بوده و این مجموعه تقریبا به اندازه شهر واتیکان است. سفارت آمریکا خوابگاه‌ها، ضیافت‌خانه‌ها، نیروگاه برق، آتش‌نشانی، و هر چیزی که برای میزبانی از هزاران دیپلمات و پیمانکار لازم بود، را در داخل دیوارهای ضخیم  خود جای داده است.
واشنگتن‌پست افزود: بسیار بهت‌انگیز بود که صدها حامی گردان های حزب‌الله روز سه‌شنبه به داخل این مجموعه هجوم برده و مکان پذیرش مراجعان را تخریب کردند. این تذکر دیگری است مبنی بر اینکه در تقابل طولانی مدت میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، ما (آمریکایی ها) مکرراً توسط دشمن کوچک‌تر، اما جدی‌تر، تحقیر شده و آسیب دیده‌ایم...و آمریکا مقابل ایران، عاجر شده است.
شبکه تلویزیونی «سی ان ان » هم اعلام کرد: اگر عراقی‌ها و پارلمان آنها بتوانند خروج آمریکا از این کشور را تصویب کنند، عملا ایرانی‌ها ... ما را کیش و مات کرده‌اند!
«استفان والت» تحلیلگر و نظریه‌پرداز ارشد آمریکایی، هم در واکنش به اعتراضات ضد آمریکایی عراقی ها نوشت: ترامپ مانند یک شطرنج‌باز است که فکر می‌کند رقیبش هرگز فرصت حرکت دادن یک مهره را پیدا نمی‌کند. برای همین او از واکنش به حرکات احمقانه خودش، دائما غافلگیر می‌شود!
واکنش جدید سران آمریکا
ترامپ که به خاطر شرایط سفارت آمریکا در بغداد، به شدت نگران و دستپاچه شده است، به همراه دو دستیار اصلی خود، یعنی «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مرتبا صحبت از اعزام نیرو از کویت به سفارت آمریکا در بغداد می‌کنند. نکته جالب توجه در تهدیدات ترامپ، این است که او گفته، نیروهای بسیار ویژه و کشنده ای را به بغداد اعزام کرده است!
بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا نیز به اعتراضات ضدآمریکایی در عراق واکنش نشان دادند؛
به گزارش خبرگزاری فارس، «کریس مورفی» در توئیتر نوشت: حمله به سفارتمان یادآور همه فجایعی است که ترامپ در خاورمیانه به بار آورده است.
«اد مارکی» دیگر سناتور آمریکایی هم با انتقاد از ترامپ نوشت: سیاست شکست‌خورده دولت در قبال ایران و دمدمی‌مزاج بودن ترامپ باعث تشدید تنش‌ها شده‌است. نمی‌توانیم به ترامپ و مشاوران ستیزه‌جوی او اجازه بدهیم ما را وارد درگیری بزرگتری بکنند.
«الیزابت وارن» سناتور دموکرات و یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا هم در توئیترش از «تصمیم‌های بی‌ملاحظه» ترامپ انتقاد کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi