شناسه خبر : 71724
یکشنبه 15 دي 1398 , 10:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در کاظمین، بغداد،‌ نجف و کربلا انجام شد

وداع میلیونی مردم عراق با پیکر دو سردار دل‌ها

صدها هزار نفر از مردم قدر شناس عراق در کاظمین، بغداد، کربلا و نجف با یوسف دل‌ها، مالک‌اشتر زمان و قهرمان مبارزه با داعش، حاج «قاسم سلیمانی» و همچنین، با «ابومهدی المهندس» و هشت شهید دیگرحمله اخیر جنایتکاران آمریکایی، وداع کردند و فریاد انتقام سر دادند.

ملت قدر شناس عراق دیروز با قلبی آکنده از‌اندوه و چشمانی‌اشکبار، پیکرسپهبد شهید قاسم سلیمانی را بدرقه کرد و با این شهید و دیگر قهرمانان مقاومت، خصوصا حاج«ابومهدی المهندس»، نفر دوم حشدالشعبی عراق، وداع نمود. شعارهایی که دیروز مردم عراق در مراسم وداع، سر می‌دادند، قلب هر شاهد و بیننده‌ای را می‌شکست و سال‌ها نبرد قهرمانانه با داعش را به یاد می‌آورد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مراسم تشییع پیکرهای پاک سرداران مقاومت، با حضور عظیم جمعیت از داخل حرم مطهر امام جواد و امام موسی کاظم علیهما السلام در شهر کاظمین آغاز شد و سپس، پیکرهای شهدا در بغداد ادامه یافتند. صدها هزار عراقی که در منطقه «جادریه» بغداد حضور داشتند، در حالی که پیکرهای شهدا را مشایعت می‌کردند، شعار «تشکر تشکر حاج قاسم، برای ما سنگ تمام گذاشتی» سردادند و مبارزات ابومهدی المهندس و همرزمان آنها علیه داعش را نیز ستودند.
مقامات عراقی از جمله «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «هادی عامری» معاون سازمان حشدالشعبی، سید«عمارحکیم» رئیس‌«جریان حکمت»‌، شیخ «همام حمودی» رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق، «نوری مالکی» رئیس‌«ائتلاف دولت قانون»، و «حسن الکعبی» نائب رئیس‌پارلمان عراق، در این مراسم حضور داشتند.
شرکت کنندگان در این مراسم به شبکه المیادین گفتند، سرزمینی که سلیمانی‌ها و المهندس‌ها را پرورش داده است، می‌تواند هزاران نفر مثل آنها را هم پرورش دهد. ما تا زمانی که از آمریکا انتقام نگیریم آرام نخواهیم گرفت. خون پاک این شهدا، مقاومت را در منطقه، تقویت خواهد کرد.
شرکت کنندگان تاکید کردند: خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، اولویت ما بوده و آمریکا و متحدانش، دشمن اصلی ما
هستند.
مردم عراق در همراهی با پیکرهای پاک سرداران مقاومت، شعارهای «الله، الله اکبر- آمریکا شیطان اکبر»‌،«مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ برآل‌سعود» سردادند و این فریادها دیروز در فضای پایتخت عراق طنین‌انداز شد.
در هر حال، مراسم وداع با سرداران مقاومت در شهرهای عراق، به قدری باشکوه بود که می‌توان گفت خون این شهدا، میان دو ملت ایران و عراق، پیوندی محکم و نا گسستنی ایجاد کرده است.
خودروهای حامل قاسم سلیمانی‌، ابومهدی المهندس و همراهان آنها، بامداد جمعه 13 دی ماه، هدف حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته است. دراین حمله، همگی آنها که 10 نفر بوده‌اند، به شهادت رسیده‌اند.
کربلا و نجف
عصر دیروز پیکر شهیدان سلیمانی‌، المهندس و هشت همرزم آنها در کربلای معلا، با حضور هزاران نفر از مردم این شهر، تشییع شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، تشییع‌کنندگان با سر دادن شعار ضدآمریکایی، خواستار انتقام خون این شهدا و اخراج‌اشغالگران آمریکایی از خاک عراق شدند. این شهدا سپس، به نجف‌اشرف انتقال یافتند و مردم این شهر نیز با آنها وداع کردند.
واکنش‌های جهانی
واکنش جهان به شهادت سپهبد سلیمانی، هر روز ابعاد گسترده تری می‌گیرد؛ تیتر اول بسیاری از روزنامه‌ها، خبراول بسیاری از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های جهانی و موضوع نخست تحلیل‌های کارشناسان کشورهای مختلف، مربوط به شهید سلیمانی است. چیزی که تقریبا در تمام رسانه‌ها مشترک است و همه کارشناسان آن را بر زبان می‌آورند، پاسخ حتمی و قطعی ایران است و فقط اختلافات بر سر نحوه‌، میزان‌، مکان و زمان پاسخ است. بیشتر رسانه‌ها و مقامات غربی نسبت به پیامدهای پاسخ ایران‌، ابراز نگرانی کرده و حس می‌کنند که در دام رئیس‌جمهور آمریکا افتاده‌اند. آنها اکنون به هیچ طریقی نمی‌توانند حمله آمریکا را توجیه کنند.
در بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، انگلیس، بحرین، پاکستان و هند، مردم به صورت خود جوش تظاهرات کردند.‌اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرد که انقلاب اسلامی ایران متکی به فرد نیست و مقامات آمریکایی نباید فکر کنند که به این کشور ضربه وارد کرده‌اند. مجله «فارین افرز» چاپ آمریکا و نزدیک به وزارت خارجه این کشور، نوشت، انتقام ایران می‌تواند در داخل آمریکا صورت بگیرد و در این حمله، یک مقام ارشد آمریکایی کشته شود. نیویورک تایمز با‌اشاره به مراسم تشییع سرداران مقاومت در عراق، نوشت که عراقی‌ها، فریاد انتقام سر دادند. «انیس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل، اقدام آمریکا را مغایر قوانین بین‌المللی اعلام کرد. قرار است امروز بیش از 70 تجمع اعتراضی در ارتباط با ترور شهید سلیمانی‌، در شهرهای آمریکا برگزار شود.
«جرمی کوربین» رئیس‌حزب کارگر انگلیس، خواستار نشست فوری در این کشور در‌باره ترور سپهبد سلیمانی شد. «جرمی‌هانت» وزیر خارجه سابق انگلیس، هم گفت: ترامپ به اقدام خطرناکی دست زده است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز نوشت، بعید نیست ترامپ با انگیزه‌های شخصی دست به این اقدام زده باشد.
در آمریکای لاتین نیز دولت ونزوئلا ترور سپهبد سلیمانی را شدیدا محکوم کرد.
در منطقه و کشورهای اسلامی، مردم خواستار انتقام سخت از آمریکا هستند. «محمد محسن ابوالنور» تحلیلگر مصری، گفت که ایران ظرفیت لازم برای پاسخ به آمریکا را دارد.
در این میان، مردم فلسطین در رثای سپهبد، سنگ تمام گذاشتند و مردم غزه علیرغم مشکلاتی که دارند، به خیابان‌ها آمدند و پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیدند. در مراسم دیروز غزه، رهبران و نمایندگان جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق، کمیته‌های مقاومت و دیگر گروه‌ها شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «ابواحمد فؤاد» معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، در واکنش به شهادت سرداران مقاومت، گفت: در میان گروه ‌های محور مقاومت، اتفاق نظری وجود دارد مبنی بر اینکه، پاسخ به تجاوز اخیر، مسئولیت مشترک همه آنهاست، مقاومت ادامه دارد و محور مقاومت روز به روز قویتر می‌شود.
در لبنان، سران این کشور با حضور در سفارت ایران، به مقامات و مردم کشورمان تسلیت گفتند. عکس بزرگی از سپهبد شهید سلمیانی نیز در مرز میان لبنان و فلسطین‌اشغالی قرار‌داده شد.
در سوریه‌، مراسم ویژه‌ای جهت پاسداشت از سردار سلیمانی، در مرقد مطهر حضرت زینب(س) برگزار شد. سفیر سوریه در لبنان گفت، ترامپ دروازه‌های جهنم را به روی آمریکا باز کرده است. «بشار جعفری» سفیر سوریه در سازمان ملل هم گفت، اقدام آمریکا بزدلانه بوده است.
یک فعال سیاسی مغربی ترور سلیمانی را اقدام مشترک آمریکا و رژِیم صهیونیستی دانست. رئیس‌شورای مشورتی سازمان اسلامی مالزی، اقدام تروریستی آمریکا را نمونه بارز وحشیگری دانست.
در افغانستان، «سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور این کشور، شهید سلیمانی را چهره‌ای برجسته در مبارزه با داعش خواند. «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی دولت افغانستان نیز این ضایعه را به مقامات و ملت ایران تسلیت گفت.
در یایتخت یمن، تصویر شهید سلیمانی روی بیلبوردها نصب شد و وزیر خارجه این کشور نیز ضمن تماس با همتای ایرانی خود، این واقعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
قرار است که عصر امروز پیکر شهدای ایرانی از نجف‌اشرف وارد شهر اهواز شوند و فردا نیز پس از تشییع در این شهر، به مشهد مقدس منتقل خواهند شد. دیگر شهرهایی که این شهدا تشییع می‌شوند، تهران و قم هستند. پیکر شهید سلیمانی نیز به زادگاهش کرمان منتقل و در آنجا نیز پس از تشییع، به خاک سپرده می‌شود.
شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از خانواده‌اش خواست از نوشتن القاب روی سنگ قبر او اجتناب کرده و فقط به نوشتن سرباز بسنده کنند. یادش گرامی باد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi