شناسه خبر : 71726
یکشنبه 15 دي 1398 , 10:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقاحت سفیر روباه پیر درباره برجام


رابرت مک ایر، سفیر انگلستان در تهران مدعی شد اقدامات ایران، برجام را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد. اما سؤال از سفیر انگلیس این است که دولت متبوعش و دیگر کشور‌های اروپایی کدام‌یک از تعهدات فهرست شده را ـ که اتفاقا مستقل از آمریکا است ـ انجام داده‌اند؟
تابناک نوشت: «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران با متهم کردن ایران به نقض برجام عنوان کرد؛ اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای (گام‌های کاهش تعهدات) برای جامعه بین‌الملل نگران‌کننده است. این اقدامات برجام را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.
وی در حالی که کشورش به همراه دو عضو دیگر اروپایی برجام، اقدامی عملی در راستای اجرای تعهدات برجامی صورت نداده‌اند مدعی شد: ما به تمامی تعهداتمان در این توافق پایبندیم و برای رساندن ایران به مزایای لازم حتی فراتر از آن تعهدات نیز می‌رویم.
سفیر انگلیس در حالی عنوان کرد که اروپا به تعهدات خود پایبند بوده و حتی فراتر از آن خواهد رفت که اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند در برابر اقدامات آمریکا در نقض برجام کاری از پیش ببرند. هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ آمریکا رسما از توافق هسته‌ای خارج شد. در مقابل، علی‌رغم همه قول‌های قبلی اروپا مبنی بر حفظ برجام و تامین منافع این توافقنامه برای ایران، آنها به قول‌ها و وعده‌های خود عمل نکردند.
این در حالی است که سال ۲۰۱۹ نیز پایان یافت و وارد سال ۲۰۲۰ میلادی شدیم. در نهایت اروپا با سرپیچی از اجرای تعهدات برجامی و با یک رویکرد تقلیل‌گرایانه و حداقلی، اعلام کرد که کانالی به نام «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) -  مبادله پول نفت دیگر کشور‌ها با غذا و دارو-  را راه‌اندازی کرده است؛ کانالی که از SPV هم ضعیف‌تر بود.
در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد که اروپایی‌های حاضر در برجام کمتر از یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده‌اند. ظریف از رفتار‌های دوگانه اروپا در قبال ایران انتقاد و تصریح کرد اروپایی‌ها در بیانیه‌هایی که درباره برجام صادر می‌کنند، خود را کامل و ۱۰۰ درصدی متعهد به برجام می‌دانند، اما در عمل، کمتر از یک درصد تعهداتشان در برجام را انجام می‌دهند.
لازم به ذکر است، در برجام آمده: اتحادیه اروپایی همه مفاد «مقررات اتحادیه اروپایی» که کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را اجرایی می‌سازد، لغو خواهد کرد و این لغو شامل تمامی تحریم‌ها و تدابیر محدودکننده در حوزه‌های نقل و انتقالات مالی بین ‌اشخاص و نهاد‌های اروپایی، فعالیت‌های بانکی، ارائه خدمات بیمه، ارائه خدمات پیام‌رسانی مالی (از جمله سوئیفت)، حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه)، پرداخت وام‌های بلاعوض، کمک‌های بلاعوض، خدمات و کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی به دولت ایران، واردات و صادرات حمل نفت، فراورده‌های نفتی، گاز و فراورده‌های پتروشیمی ایرانی، کشتیرانی و کشتی‌سازی، دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیما‌های باری ایرانی، طلا، فلزات گرانبها و الماس و همچنین لغو فهرست ‌اشخاص حقیقی، حقوقی و نهاد‌های مذکور در برجام است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi