شناسه خبر : 71776
سه شنبه 17 دي 1398 , 15:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سومین کارگاه سبک زندگی جهادی برگزار شد

سومین کارگاه طرح آموزش ملی «سبک زندگی جهادی» با محوریت تربیت دینی کودک و با موضوع روانشناسی دینی با حضور روح الله کریمی، در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ۵۰۰ نفر از مربیان، اساتید و نخبگان و فعالین عرصه تربیت دینی به همت سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.

https://defapress.ir/files/fa/news/1398/10/17/896077_460.jpg

کریمی در این کارگاه اظهار داشت: از کشورداری سخت‌تر تربیت است چون تعریف واحدی از تربیت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: تربیت ماده مقدسی نیست چون هر نوع زیاد شدن و افزودن ولو منفی تربیت است.

کریمی با اشاره به تاثیر رسانه بر تربیت پذیری اظهار داشت: هوش رسانه‌ای یعنی بدانیم رسانه کار تربیتی انجام ‌می‌دهد.

وی ادامه داد: واژه جایگزین تربیت ادب است، واژه ادب واژه زیبنده اسلام است، از ادب بهتر واژه تزکیه است و در تعلیم و تربیت اسلامی باید روی تزکیه تمرکز کنیم.

کریمی با اشاره به فرق تزکیه و تربیت خاطرنشان کرد: فرق تربیت و تزکیه از نوع تفاوت آرایش و پیرایش است، همانطور که آرایش می افزاید، پیرایش و پیراستن می‌زداید، تربیت مانند ارایش می‌افزاید بنابراین تربیت یعنی افزودن و چیزهایی را به متربی یاد بدهیم ولی در تزکیه چیزهایی را از انها می‌زداییم.

وی گفت: کار تربیتی از جنس سلبی است باید دنبال چیزی افزودن به فرزند نباشیم، تربیت از جنس تزکیه است ما باید یاد بدهیم و یاد بگیریم چه کارهایی نکنیم.

کریمی در ادامه گفت: قاطبه علمای تعلیم و تربیت اجماع نظر دارند که همه افراد در همه مکان ها و زمان ها قابل تعلیم و تربیت هستند مشروط به رعایت دو شرط؛ داشتن مربی هنرمند و خواستن خود متربی.

کریمی اظهار داشت: شهید مطهری می گوید انسان را دو جور می‌شود تربیت کرد و ساخت؛ تربیت صنعتی و تربیت باغبانی.

وی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت مناسب از جنس باغبانی است چون باغبان فقط علف‌های هرز را از مسیر رشد درخت برمی‌‎دارد.

کریمی ادامه داد: تربیت همواره همراه درد است، و در تربیت پذیری باید احترام گذاشتن فرزند به حق مالکیت را به او یاد بدهیم حتی اگر سبب ناراحتی فرزند شود.

کریمی خاطرنشان کرد: شخص با تربیت دو ویژگی دارد و دو عنصر عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود دارد، اگر متربی به ‌ارزش‌ها پایبند است عزت نفس دارد. و اگر مهارت داشته باشد اعتماد به نفس در او تقویت شده است.

به گفته کریمی در حوزه ارزش‌ها متناسب با سن تنبیه و تشویق داریم، ولی در مهارت‌ها حق تشویق و تنبیه نداریم.

کریمی اظهار داشت: هر کجا توازن دو عنصر اعتماد به نفس و عزت نفس در تربیت بهم بخورد، روند تربیت پذیری مختل می شود زیرا اگر عزت نفس بالا باشد و اعتماد به نفس پایین باشد شخص خجول بار می‌آید و اگر اعتماد به نفس بالا باشد و عزت نفس بالا نباشد منشا بزهکاری می شود.

 

 

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi