شناسه خبر : 71834
پنجشنبه 19 دي 1398 , 11:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پس از سیلی در عین‌الاسد؛

عقب‌نشینی مفتضحانه ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا که تا پیش از این از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، در نطق خود بعد از ضربه موشکی جمهوری اسلامی، از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران مفتضحانه عقب‌نشینی کرد و از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در نشستی خبری درباره سیلی مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق به صحبت پرداخت.
ترامپ هنگام ورود به جمع خبرنگاران و پیش از هر مقدمه‌ای کلام خود را با لحنی مضطرب با بیان این جمله آغاز کرد: تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم، ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.
وی به حمله موشکی ایران به پایگاه‌ هوایی آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: به اطلاع مردم آمریکا می‌رسانم که هیچ آمریکایی در حمله شب گذشته آسیب ندید. همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسیب‌های جزئی به تجهیزات وارد شده است. به نظر می‌رسد ایران قصد دارد دست از رفتارهای خود بردارد.
ترامپ ادامه داد: ما با استفاده از یک سامانه هشدار که خیلی خوب جواب داد، توانستیم سربازان خود را به موقع نجات دهیم.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است و تلاش می‌کند که به سلاح هسته‌ای دست یابد ولی ما اجازه نخواهیم داد.
وی مدعی شد: ما هفته گذشته ژنرال سلیمانی را حذف فیزیکی کردیم که مسئول کشته شدن هزاران آمریکایی بود. در حمله نیروهای مورد حمایت سپاه قدس [دو هفته قبل] یک آمریکایی کشته شد و سلیمانی برای کشتن آمریکایی‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده بود.
ترامپ ادامه داد: باید پیشتر از این سلیمانی کشته می‌شد. با حذف فیزیکی سلیمانی ما این پیام را به تروریست‌ها دادیم که اگر برای جان خود ارزش قائل هستید، جان مردم ما را تهدید نکنید.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همان‌طور که ما در حال بررسی اقدامات آتی خود در واکنش به تهاجم ایران هستیم من اقدامات تنبیهی اقتصادی علیه ایران اعمال می‌کنم. این تحریم‌های قدرتمند تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد، ادامه خواهد یافت. موشک‌هایی که شب گذشته به سمت ما شلیک شدند محصول پولی هستند که دولت پیشین آمریکا در اختیار ایران قرار داد.
وی با حمله مجدد به توافق برجام گفت: ایران باید جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و به فعالیت‌های تروریستی خود در منطقه خاتمه دهد. ما به تلاش برای رسیدن به توافقی با ایران ادامه می‌دهیم که منجر به امنیت بیشتر در دنیا شود. زمان آن رسیده که شرکای اروپایی ما این واقعیت را درک کنند. آنها باید از برجام خارج شوند تا به توافقی جدید با ایران دست پیدا کنیم.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: امروز جهان باید یک پیام روشن برای ایران ارسال کند که دورانش در سرکوب و ترور ادامه نخواهد داشت.
ترامپ ادامه داد: امروز از ناتو می‌خواهم که در روند خاورمیانه مداخله بیشتری داشته باشد... نیروهای نظامی آمریکا در دولت من با 2/3 تریلیون دلار کاملاً بازسازی شده است.
وی با تکرار سخنان خود مبنی بر استقلال آمریکا در تأمین و تولید نفت مورد نیاز خود، گفت که ما نیازی به نفت خاورمیانه نداریم.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به لفاظی درباره توان نظامی و موشکی و اقتصادی آمریکا پرداخت. وی گفت: موشک‌های ما کاملاً دقیق و مرگبار هستند. ما موشک‌های فراصوتی داریم. البته این بدین معنا نیست که ما حتماً باید از این موشک‌ها استفاده کنیم.
وی تلاش کرد با مصادره مجدد شکست داعش و به نام زدن از بین رفتن داعش به نام آمریکا بگوید که نابودی داعش به نفت ایران بود. ترامپ گفت: در دولت من دولت داعش کاملاً شکست خورد و قلمرو داعش سقوط کرد. مبارزه ما با داعش به نفع ایران نیز خواهد بود و ما باید روی این هدف مشترک و روی اولویت‌های مشترک دیگر کار کنیم.
وی که چند روز پیش تهدید به بمباران 52 سایت در ایران از جمله اماکن فرهنگی کرده بود، مدعی شد: در پایان خطاب به مردم ایران و رهبران ایران می‌گویم که ما می‌خواهیم که شما آینده خوبی داشته باشید. ما دوست داریم با همه کشورهایی که خواستار صلح هستند همکاری کنیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi