شناسه خبر : 71866
شنبه 21 دي 1398 , 15:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اما و اگرهای طرح استفساریه ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان

موضوع ابطال ماموریت آموزشی توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری و پیگیری مجدد آن از سوی نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اولویت های جامعه ایثارگری، برای طرح در صحن علنی مطرح شده است...

فاش نیوز -  طرح استفساریه ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان زیر 25 درصد باید در اولویت کاری مجلس قرار بگیرد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 97/5/2 حکم ماده9 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر را مخالف قانون دانست و آن ‌را ابطال کرد. از آن تاریخ به بعد فرزندان جانبازان 25درصد شاغل در دستگاه‌ها که از ماموریت آموزشی استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شده و تحصیل آنان در دانشگاه‌ها مختل شد.

در حال حاضر موضوع ابطال ماموریت آموزشی توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری و پیگیری مجدد آن از سوی نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اولویت های جامعه ایثارگری، برای طرح در صحن علنی مطرح شده است.

طرح استفساریه

سال گذشته رییس فراکسیون ایثارگران مجلس از بررسی طرح استفساریه ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان  زیر 25 درصد در کمیسیون اجتماعی خبر داد.

بر اساس استدل های حجت الاسلام و المسلمین نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، بر اساس قانون جامع  خدمات رسانی به ایثارگران، فرزندان جانبازان بالای 25 درصد می توانند از مزایای طرح ماموریت آموزشی استفاده کنند؛ اگر چه در دولت دهم، این حق به فرزندان جانبازان زیر 25 درصد نیز تعلق گرفته بود.

به گفته حجت الاسلام نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران، در صورت رای مثبت نمایندگان ملت به استفساریه طرح ماموریت آموزشی، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد نیز همانند گذشته می توانند از مزایای طرح ماموریت آموزشی در طول دوران تحصیل استفاده کنند.

رای هیات عمومی دیوان

اما از طرف دیگر هیات عمومی دیوان عدالت اداری در 2/5/1397 با حضور رییس و معاونین ، روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء مبادرت به صدور رای کرد.

در رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری تاکید شده بود: با توجه به اینکه مطابق ماده 61 قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت هزینه های آموزشی از بودچه دستگاه های اجرایی کارکنان ممنوع شده و وفق تبصره ذیل آن ایثارگران مشمول مقررات خاص خود می باشند و در ماده یک قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال 1391 فرزندان ایثارگران مشمول عنوان ایثارگر ذکر نشده است.

در ادامه استدلال هیات عمومی دیوان تصریح شده است: در ماده 44 قانون برنامه پنجساله پنجم نوسعه و ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه صرفا فرزندان شهدا از کلیه امتیازات جانبازان 50 درصد برخوردار شده اند.

بنابر این جکم مقرر در ماده 9 آیین نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهذ و جانبازان 25 دزصد و بالاتر که فرزندان جانبازان جانبازان را نیز واجد برخورداری از امتیازات جانبازان تلقی کرده است مخالف قانون بوده و مستندا به بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

ماده 61 قانون استخدامی کشوری

این در حالی است که پس از اعلام رای دیوان، دکتر نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: متاسفانه در روند اجرای این قانون، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، آن را برای فرزندان جانبازان زیر 25 درصد ملغی و بر خلاف ماده 61 قانون استخدامی کشوری اعلام کرد.

رئیس فراکسیون ایثارگران گفت: در این خصوص جلسه ای با دیوان عدالت اداری برگزار و نامه ای هم به آنها ارسال شد؛ اما دیوان عدالت اداری در رابطه با این آیین نامه ها حق خود می داند که دخالت و رای صادر کند.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: در این خصوص نمایندگان ایثارگر مجلس دو طرح یک فوریتی آماده کرده اند که یکی از آنها " طرح اصلاح ماده تبصره 61 قانون مدیریت خدمات کشوری" بود که در این طرح در تبصره ماده 61 ایثارگران و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد از ماده 61 مستثنی می باشند.

نکته دوم این است که در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه این موضوع ذکر شده است، اما آیین نامه آن مصوبه سال 1385 بود که متاسفانه، دیوان عدالت در این خصوص خود را صائب دانسته و هیئت عمومی آن به این قانون ورود و آ آیین نامه را ابطال کرده است.

ماده9 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان

هیأت وزیران در تاریخ 88/2/27 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر را ابلاغ کرد. برابر ماده9 این آیین‌نامه، مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان به فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر تعمیم داده شد و آنان همانند جانبازان از ماموریت آموزشی مذکور در ماده12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان برخوردار شدند. این مصوبه هیأت وزیران پس از مدتی با تلاش ایثارگران به سرانجام رسید و دستگاه‌های اجرایی به‌مرور نسبت به اجرای آن اقدام کردند.

 اما سرپرست معاونت حقوقی و نظارت همگانی و رئیس کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه‌های اداری با قانون در سازمان بازرسی کل کشور در شکایتی به تاریخ 96/5/17 درباره بند ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر، به استناد اصل138 قانون اساسی که مفاد مقررات، آیین‌نامه و بخشنامه‌ای که هیأت وزیران یا هر یک از وزرا تدوین می‌کنند، نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد، خواهان ابطال آن شد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 97/5/2 حکم ماده9 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر را مخالف قانون دانست و آن ‌را ابطال کرد.

سخن آخر اینکه با توجه به اینکه با رأی هیأت عمومی دیوان، دستگاه‌ها موظف به اجرای رأی هستند، فقط مجلس شورای اسلامی با وضع قانون جدید می‌تواند نسبت به ابقای ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان اقدام  و آنها را از نگرانی نجات دهد

محمد معرفی**.

اینستاگرام
خدا لعنت کند کسی را که این قانون را ملغی اعلام کرد
باسلام دست سازمان بازرسی درد نکنه اینفد بیکارهستن دراداره که نمیدونن چه بکنن سر شکست تر از جانبازان پیدا نکردن به ولله اینها از صد انقلاب بدترن قصد اینها اینه که ایثارگرها رااذیت وفشار به نظام بیاورن ولی ما دنباله رو رهبر هستیم ولی کس هایی هستن شتر بابار میبرن که بازرسی درخوابه وسلام
لعنت خدا بر دیوان عدالت اداری
الهی خدا سر زندگیشون بیاره
خدا نبخشد
من پدرم رو بخاطر لغو این قانون از دست دادم.
پدر جانبازی که با شنیدن این خبر, سکته کرد.
لعنت خدا بر آنااااااان
خدا ازشون نگذره
الهی نابود بشن
الان چی شده دقیق رفته مجلس یا نه این طرح اگر میره کی میره
سلام واحترام
خواهشمندم درصورت امکان پیشنهاد فوق به نمایندگان محترم و در نشریه خوب شما منتشر گردد
یاعلی
احتراما درخصوص استفساریه تبدیل وضعیت خانواده ایثارگران متاسفانه به برادر یا خواهر جانباز اشاره ای نشده است زیرا هستند جانبازان عزیزی مجرد هستند یا فرزند شاغل دولتی ندارد و درکنار خانواده پدر و مادر زندگی کرده و برادر یا خواهری دارند که به امورات زندگی آنان رسیدگی و کمک کرده و تمایل دارند که این امتیاز به برادر یا خواهرشان تعلق گیرد
باتشکر
کاش از طریق حاج آقا رییسی پیگیری کنیم تا دیوان عدالت اداری حکم به ابطال رای قبلیش بده ،،،
از این دولت و مجلس چیزی گرم نمیشه
جناب اقای نوروزی ریاست محترم بنده بعنوان یک فرزند پاسدار جانباز وبرادر شهید که خودم ودوتا از برادرانم بعلت بیکاری دچار اعتیاد وزندان وسربار جامعه شدیم که صرفا بخاطر اینکه زمانی نیاز به تربیت ووجود بزرگتر را بر خود داشتیم نبود وبجای داشتن پارتی جهت استخدام خون دادیم وکسی نداریم که حمایت کند الان فقط وجود مرگ را از خدا می خواهیم بخاطر بی کسی با مادری درمانده وپیر از طرفی هم بهمان خانواده شهید وجانباز می گویند خواهشا کمی وجدانی قضاوت کنید وبداد ما برسید شرافتا هرلحظه برامان مرگی است بخاطر عزت واحترام خون شهدا بدادمان برسید فقط منتظریم چراغ خونه مان با نور زحمات شما روشن بشه وحداقل با وجود پرداخت بدهی برارد زندانیمان ایشان ازاد وگوشه ای کاری برایش جور شود چوت متاهل وبچه دارد وزندگیش در حال فروپاشی تور خداد وامام حسین قسمتان میدهم ادرس ماهم شهرستان پاوه منزل مادر شهید وهمسر جانباز زرین تاج منوچهری
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi