شناسه خبر : 71926
سه شنبه 24 دي 1398 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تحلیلگر بی‌بی‌سی:

جان تازه آمریکا به داعش با کشتن سردار سلیمانی

جرمی ‌بوئن دبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی انگلیسی، ‌ترور قاسم سلیمانی را خبری خوش برای ‌تروریست‌های داعش خواند.

جرمی‌ بوئن در یادداشتی، ضمن طرح این سؤال که «چرا کشته ‌شدن قاسم سلیمانی خبر خوبی برای داعش است؟»، نوشت: داعش در بیانیه‌ای، از کشته ‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران استقبال کرده ‌اما هیچ‌ اشاره‌ای به آمریکا نکرد. تصمیم دونالد ‌ترامپ، مبنی بر کشتن قاسم سلیمانی، پیامدهای مختلفی به‌دنبال داشته است. یکی از نخستین پیامدها به جنگ علیه داعش مربوط می‌شود. تقریبا بلافاصله بعد از این اقدام (ترور) نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که با داعش می‌جنگند عملیات خود را در عراق به حالت تعلیق درآوردند.
این اتفاق خیلی خوبی برای داعش است و به این گروه کمک می‌کند تا ضرباتی را که در پی نابودی «خلافتش» متحمل شده بود پشت‌سر بگذارد.
تنها اجرای یک عملیات بزرگ نظامی ‌در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توانست تسلط آنها بر بخش‌هایی از عراق و سوریه را پایان دهد. خیلی از نیروهای داعش یا کشته ‌شدند یا به زندان افتادند، اما این گروه همچنان از لحاظ سازمانی زنده است.
جنگجویان داعش دلیل دیگری هم برای خوشحالی دارند. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، نمایشی مفرح برای نیروهای داعش بود. حمله‌های داعش در سال ۲۰۱۴ شروع شد و این گروه توانست اراضی گسترده‌ای را تصرف کند، از جمله موصل دومین شهر بزرگ عراق. آیت‌الله علی سیستانی، شناخته‌‌شده‌ترین روحانی شیعه در عراق، خواستار بسیج عمومی ‌برای مبارزه با افراطی‌های سنی شد. هزاران جوان شیعه داوطلب شدند و آقای سلیمانی و نیروی قدس نقش مهمی ‌در سازمان‌دهی آنها در قالب یک نیروی نظامی‌ ایفا کردند. این نیروها به دشمنان بی‌رحم داعش تبدیل شدند.
حالا گروه‌هایی که از طرف ایران حمایت می‌شوند تحت سازمانی فراگیر به نام حشد‌الشعبی در ارتش عراق ادغام شده‌اند. رهبران ارشد آن در زمره قدرتمندترین رهبران سیاسی قرار دارند.
حالا به‌نظر می‌رسد که گروه‌های مسلح شیعه قطعا به اصل خود رجوع خواهند کرد که همان مبارزه با ‌اشغالگران آمریکایی پس از جنگ عراق است. نیروهای حشدالشعبی حتی پیش از کشته ‌شدن سلیمانی نیز حمله به نیروهای آمریکایی را آغاز کرده بودند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi